Laudan tyyppi vs luoviminen

Moderator: Mari

Laudan tyyppi vs luoviminen

Postby Jurzum » 22.7.2012 17:53

Aloittelija kysyy:

Vaikuttaako laudan(kölitön) tyyppi miten paljon vastatuuleen luovimisen helppouteen? Itselläni Fanaticin Slalom lauta ja tuntuu että vastatuuleen luoviminen on todella vaikeaa. Ehkä viiden asteen kulmassa pääsee vastaiseen mutta sekin todella nihkeää. Ilmeisesti myös purjeen maston eteen/taakse liikuttaminen vaikuttaa asiaan, miten? Onko esim formula helpompi luovimiseen vai onko ongelmat vaan harjoituksen puutetta??? Auttakaa avutonta.
Jurzum
Advanced Member
 
Posts: 32
Joined: 24.5.2012 14:18

Re: Laudan tyyppi vs luoviminen

Postby kni » 22.7.2012 21:29

Moi, tossa linkin takana olevassa ketjussa on paljon asiaa säätöjen vaikutuksesta. Onhan laudoissa eroja mutta eiköhän vastaus löydy harjoituksesta ja säätöjen kohdalleen hakemisesta.

http://surf.fi/foorumi/index.php?topic=1269.0

Mastonjalan paikasta:

"Mastonjalka liian edessä:
Lauta "liimaa" kiinni veteen eikä lauta kulje kunnolla plaanissa ja plaaniin nousu vaikeutuu.
Miksi? Koska vesilinjasta tulee lian pitkä ja se voi ylettää jopa scooppiin asti, eli siihen osaan laudan pohjasta (lähempänä keulaa) joka alkaa nousemaan ylös.

Ajotuntuma: Lauta on raskaan oloinen, ylirauhallinen plaanissa.
Etujalka väsyy ja takajalalle ei saa painoa tai sitä ei meinaa saada lenkkiin / se ei pysy lenkissä eikä evälle saa painetta.
Purjeen alaosa ottaa kiinni veteen/liikaa laudan kanteen
Vaikea saada lautaa nousemaan vastatuuleen."
kni
Advanced Member
 
Posts: 32
Joined: 29.7.2008 15:40

Re: Laudan tyyppi vs luoviminen

Postby MikkoV » 23.8.2012 10:47

Ei plaanissa ajaminen aka. kyntäminen:

Mikäli lauta ei plaanaa, tai ei plaanaa kunnolla, on kryssiminen aina hieman hankalaa kölittömillä laudoilla. Kölittömissä laudoissa evän pito perustuu suureen nopeuteen. Mitä enemmän vauhtia, sitä enemmän pitoa, sitä enemmän nostetta tuuleen päin. Yleisesti voisi sanoa, että mitä leveämpi kölitön lauta sitä huonommin se nousee tuuleen ei-plaanatessa. Evän koko vaikuttaa jonkin verran, mutta kyntäessä koko laudan vesilinjalla saa enemmän pitoa kuin pelkällä evällä.

Mikäli joudut kyntämään niin kannattaa skuutata purjetta erittäin kevyesti. Yleisin syy kryssiongelmiin on vetäminen liian kovaa takakädellä. Yleensä purjeet menevät lähellä oikeaan asentoon ei-plaanatessa, kun pitää kiinni molemmin käsin läheltä puomin etupään mutkaa. Samoin tuulen puolen kantin upottaminen voi parantaa nousukulmaa, riippuu hieman laudasta toimiiko.

Plaanissa ajaminen:

Plaanatessa homma kääntyy taas ihan toisin päin. Leveämpi lauta mahdollistaa suuremman evän käytön mikä taas parantaa taas nousukulmaa huomattavasti. Yleisesti ottaen Formula-laudoilla on parhaat nousukulmat, seuraavana kevyen kelin slalomit isolla evällä, freeride ja viimeisenä wavet-freestylet jne. Tästä voidaan vetää suhteellisen suora yhteys evän koon ja nousukulman suhteen. Suurempi evä = parempi nousukulma.

Yleensä slalom-kamoilla ei pitäisi olla suuria ongelmia kryssikulmien kanssa. Siinä vaiheessa, kun saat laudan kunnolla vauhtiin, jalat lenkkeihin ja mukavan asennon trapetsiin niin nousukulman pitäisi olla ihan kohtuullinen. Tällöin purje asettuu melkein itsestään, kun trapetsinarut about oikeassa kohdassa, lähelle laudan keskilinjaa.
MikkoV
Advanced Member
 
Posts: 44
Joined: 25.3.2007 23:18
Location: Helsinki, Finland


Return to Yleistä

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests

cron