by MarkusFIN10 » 19.1.2012 15:11
Hei
Muuten kaikki on OK, mutta tuota "No Rules"-järjestelmää en kannata. Pidetään vain niin yksinkertaiset säännöt voimassa, että edellä menijä saa valita ajolinjansa ja paappari väistää styyraa.
Kolarit slalomissa syntyvät yleensä siinä, kun edellä menijä tippuu poijulla plaanista jiipissä, ja takaa tulija ajaa päälle. Ei sitä voi tahalliseksi päälleajoksi sanoa, mutta koska nopeuserot ovat isoja, voi jälki olla pahaa. Ainakin kalustoa tuhoutuu herkästi. Molemmat tietysti kaatuvat, mutta ennen kaikkea se diskausmahdollisuus pakottaa takaa tulijan väistämään.
Suurin osa kilpailijoista on kuitenkin amatöörejä, ja välineiden rikkoutuminen on meille aika kallis paikka. Ja jos joku tulee oikein pahasti säärille, voi kausi olla sitten siinä.
Yksipäiväinen kilpailu on pitkämatkalaisten kannalta vähän turhauttava. Jos täältä Joensuusta tai Kalajoelta lähdetään, on sama tulla kahdeksi päiväksi. Ymmärrän kuitenkin eteläsuomalaisten näkökulman.
Nythän meillä on Slalom Cup, joka on tarkoitettu pelkästään slalomiin keskittyville. Formula Funboardissa slalom on edelleen mukana, mutta se on nähtävä selkeästi kovan tuulen optiona. Tuulirajakin on korkeampi. Ainoa yhteiskisa on Kalajoen 4-päiväinen SM.
Mikään ei estä Slalom-Cupissa lähtöjen viemistä esimerkiksi Herrainpäiville. Poliisisasemalle tai Tulliniemeen sopivimpiin olosuhteisiin, mikäli järjestäjien kalusto vain pystyy operoimaan kovassa merenkäynnissä murtuvassa aallokossa. Kun pari vuotta sitten vedettiin legendaarista sikaslalomia Yyterin lahdella, ei meripelastusseuran vene uskaltanut tulla lähemmäksi rantaa. Niinpä kisa piti vetää ulkona kaukana rannasta todella hankalissa oloissa. Ikävää, mutta en ymmärrä kuinka järjestäjät olisivat voineet toimia toisin.
Nykyisin mennään niin pienillä osanottajamäärillä ja budjeteilla, ettei kovin suuria vaatimuksia esimerkiksi järjestäjien kalustolle tai nuppiluvulle voi asettaa. Pääasia, että saadaan kisat vedettyä kun olosuhteet osuvat kohdalle.
Markus