Ns "Slalom" SM

Formula, Raceboard, Slalom, RSX

Postby Fin-40 » 4.9.2008 22:14

Hyvä, että keskustelua syntyy.

Aluksi pahoittelen omaa kömmähdystäni sovituista säännöistä. Sovittu on siis Formula, eikä mitään muuta. Hienoa.

Onko joku virittelemässä virallista Slalom -rankingiä? Taitaa järjestäjät olla vähissä? Markus? Mari? Hienoa, mikäli järjestyy. Edelleenkin mielestäni tämänvuotinen konsepti oli hyvä. Vaikka en itse kilpaillutakaan (lähellä tosin oli). :) Toisaalta ei näihin sääntöihin kannata muiden kuin kilpailijoiden vaikuttaa.

Näkisin nykuslalomissa kuitenkin pari tavoitetta.
- Tuoda näyttävyyttä lajiin
- Yksinkertaistaa asia mahdollisiman pitkälle = helppo osallistua
- Saada lähtöjä ajetuksi mahdollisimman paljon, ettei homma mene takavuosien kyttäilyksi
- Tehdä kisa helpoksi järjestää

- No näkyvyyttä saadaan kun kisa on rannan tuntumassa. Jne...
- Yksinkertaisimmillaan radassa 2 poijua jotka kierretään. Pisteidenlasku simppeli. Ei heatteja (eliminaatio esim. 4 hengen erissä) vaan isompi jengi kerralla samalla radalla
- Lähtöjä saadaan mahdollisimman paljon kun tuuliraja on alhaalla. Tämä tosin vaikuttaa näyttävyyteen sekä helppouteen osallistua. Osallistumisen helppous on tosin kaksitahoinen. Mikäli tuuliraja on alhainen vaaditaan "isompia" tai ainakin vetävämpiä välineitä (suhteessa kisaajan kokoon ja taitoihin). Toisaalta tuulirajan ollessa ylempänä joudutaan useammin kyttäilemään tuulia. Ja taas näkyvyyttä tuovat kissajt ovat jossain muualla kuin vesillä...

Asiahan on näiden asioden välillä tasapainottelua.

Kisojen järjestäjiä ei ole liikaa. Näin haluaisinkin katsoa tuuli ja välinerajoja järjestäjän kulmasta. Järjestän kulmasta asia on yksinkertaisimmillaa silloin kun kaikki on vapaata :) Välineet ja tuulirajat ovat löyhästi rajattuja. Näinollen, mikäli tuuliraja on alempana ei järjestäjän kuitenkaan tarvitse lähtöjä ajattaa, mikäli tuntee, ettei kisaa voida kunnolla viedä läpi. Slalom-kisan järjestämisessä antaisin järjestäjälle suuremman vastuun kilpailun rajojen asettamisesta. MIelestäni välineiden tulee olla 100 % vapaat ja tuulirajan suhteellisen alhainen. Järjestäjille tulee kuitenkin antaa vapaus järjestää tai olla järjestämättä lähtöä, mikäli olosuhteet näin vaativat.

Mielestäni kaikkien kisaajien tulee kuitenkin ajaa samoilla säännöillä. Jengin jakaminen "viralliseen" (rajoitetut välineet ehkä korkeampi tuuliraja) ja yleiseen sarjaan ei helpota ongelmia millään tavalla.

Jotta näin... :D
--The Wind Is Out There
Fin-40
Advanced Member
 
Posts: 259
Joined: 5.3.2007 8:27

Postby Tomppa » 5.9.2008 8:26

Olisiko tämä yksi kisa ”slalom-sm” kaiken ratkaisija, onko vain yhden kisan tarkoitus tuoda näyttävyttä ja ”helppoutta” purjelautailuun?

Formuloilla on eniten kisoja suomessa jo nyt, sm- ja ranking sekä formula funboard. Miksi tässä yhdessä slalom sm:ssä pitäisi vielä saada ajaa formulalla?

Kuinka avoin formula-sarja on suomessa vai käytetäänkö siinä kansainvälisiä sääntöjä.
Saako isompi kaveri tehdä pikkaisen leveämmän laudan ja laittaa pidemmän evän, tai voiko kovemmassa kelissä ottaa sopivamman kokoisen laudan?

Mitäköhän muissa liitoissa esim. Purjehtijaliitossa sanottaisiin jos 49:sit kertoisivat osallistuvansa laser sarjan sm-kisaan?
Tai hiihtoliitossa jos sm-pujottelua järjestävä seura hieman pidentäisi porttien väliä koska seuralaisilla vain suurpujottelusuksia.


Viikonloppuja, tomppa
Tomppa
Advanced Member
 
Posts: 131
Joined: 25.3.2007 21:54

Ns. SM-Slalom

Postby Mari » 5.9.2008 15:58

Slalomissa pärjää pitkälle se, jolla on olosuhteisiin nähden sopivimmat välineet. Jos slalomia ajetaan 5 m/s tuulirajalla, ollakseen kilpailukykyinen tarvitaan kaksi slalom -lautaa ja purjeita 6m2 -10m2 välillä. Ja jos sattuu ajamaan vielä lisäksi formulaa tarvitsee sen ja pari purjetta. Nämä kaikki pitää päivittää muutaman vuoden välein. Aika kallista! Sitten vielä ne wavet, pienempi ja isompi ihan superkeleihin.

Minusta olisi hyvä pyrkiä siihen, että jopa arvokisat voitaisiin järjestää tietyllä ajanjaksolla esim tietyt elokuun kolme viikonloppua ja kun tuulta on luvassa (esim 10 m/s) ilmoitus tulee muutamaa päivää aiemmin. Kaikki eivät ehkä pääse paikalle tällä järjestelyllä, mutta kisat voidaan ajaa hyvissä olosuhteissa ja vauhtiin pääsee pienemmilläkin välineillä. Siis niillä joita suurimmalla osalla väkeä on. Jos tuuliraja on tarpeeksi korkea esim. 6,7 m/s voisi välineet olla vapaat. Näillä tuulilukemilla slalomvälineet pärjäävät hyvin formuloille. Silloin kisaamaan pääsevät nekin, joilla on vain formula.

HankoSlalomin kaksi ensimmäistä kisaa ajettiin reippaassa tuulessa, eikä formuloilla ollut jakoa. Edellisen sunnuntain kisa oli ongelmallinen siitä, että tuulen suunta vaihteli ja tuuli oli epätasainen. Näissä olosuhteissa formulat saivat kiistatonta etua. Olisiko isoimmat slalomit pärjänneet jäi näkemättä, koska mukana ei ollut sellaisia?

Slalom sarjaa suunniteltaessa sääntöjen tulisi olla sellaiset, että mahdollisimman moni uusi kisaaja pääsisi mukaan ja mahdollisimman pienellä budgetilla. Ei siis turhia tuulten kyttäämisiä rannalla = kelluva ajankohta ja tarpeeksi korkea tuuliraja =yksi lauta riittää. Tällainen toimii Virossa, miksei Suomessa?
Mari
Advanced Member
 
Posts: 103
Joined: 3.9.2008 21:30

Postby fin12jani » 6.9.2008 13:20

muistakaa näissä keskusteluissa että olette järjestäneet hangossa ns jokkis slalomeja... eli paikalla ei ole ollut montaakaan vuosien kilpailu ja trimmikokemusta omaavaa kuskia sen enempää uusilla slalomeilla tai´formulalla. mielestäni sillä kokemuspohjalla ei voida puskea kovin intohimoisestii uusia sääntöjä sm slalomiin...

saksassa kävi muutama vuosi sitten tähän liittyvä kokemus.
spiidikuskit (pieni suljettu piiri) pitivät siellä itseään maailman kovimpina erikoismiehinä ja hankkivat lajilleen palstatilaa ja muutaman rahasponsorin, jolloin DWC-cupia (rata-, slalomcup) ajavat kuskit tulivat mestaruuskisoihin ja voittivat viisi ensimmäistä sijaa slalomvälineillä joita pidettiin hitainä verrattuna spiidimiesten puíkkoihin. tämän jälkeen spiidikuskit sulkivat sarjan DWC kuskeiltä ja järjetivät kisat samana viikonloppuna dwc kanssa. näin varmistettiin että paremmat kuskit pysyvät poissa...

lähes kaikki kisakuskit ovat jo vuosia olleet sitä mieltä että nämä välinerajoitukset ovat enemmänkin psykologisia kuin todellisia, siksi kilpailija kokous on taas päättänyt olla rajoittamatta välineitä koska yli viiden metrin tuulissa slalom ja formula ovat niin kilpailukykyisiä sivutuuli radalla, että jokainen saa osallistua millä vehkeellä tahansa. jos eroja löytyy on valitettavasti mentävä peilin eteen, ei kauppaan.

korkeasta tuulirajasta ja ns yhden laudan politiikasta meillä on vuosien kokemus ja se tarkoittaa rannalla kyttäämistä ja turhautumista. nyt kokeillaan matalaa tuulirajaa ja mahdollisimman vapaata väline politiikkaa jolloin tulee lähtöjä, mutta edelleen ilmeisesti turhautumista...

kaikkia ei voi miellyttää ja aina joku häviää... nykyisillä säännöillä on mahdollisuus kaikilla nauttia slalomin yksinkertaisesta kisaformaatista omilla välineillään. suurin vastuu on kuten fin-40 sanoi järjestäjällä. radan on oltava suorassa ja tuulen koko rata-alueella. muuten tulee kitinää ja hauskuus unohtuu. nyt pitäisi mielestäni taas keskittyä treeniin ja trimmaamiseen ensi kaútta varten, muuten tulee taas porua kun joku valmistautui paremmin... sehän on kilpailemisen syvin olemus!
fin12jani
Advanced Member
 
Posts: 30
Joined: 25.3.2007 13:18

Formula sallittava slalomissa!

Postby Heka » 6.9.2008 16:12

muistakaa näissä keskusteluissa että olette järjestäneet hangossa ns jokkis slalomeja... eli paikalla ei ole ollut montaakaan vuosien kilpailu ja trimmikokemusta omaavaa kuskia sen enempää uusilla slalomeilla tai´formulalla. mielestäni sillä kokemuspohjalla ei voida puskea kovin intohimoisestii uusia sääntöjä sm slalomiin...


nykyisillä säännöillä on mahdollisuus kaikilla nauttia slalomin yksinkertaisesta kisaformaatista omilla välineillään. suurin vastuu on kuten fin-40 sanoi järjestäjällä. radan on oltava suorassa ja tuulen koko rata-alueella. . nyt pitäisi mielestäni taas keskittyä treeniin ja trimmaamiseen ensi kaútta varten, muuten tulee taas porua kun joku valmistautui paremmin... sehän on kilpailemisen syvin olemus!

Jani puhuu asiaa!

Mitäköhän muissa liitoissa esim. Purjehtijaliitossa sanottaisiin jos 49:sit kertoisivat osallistuvansa laser sarjan sm-kisaan?

Varsin tökerö vertaus, 49erit ja Laserit ovat varsin tiukkoja yksityyppiluokkia, Slalomissa ja Formulassa voi jokatapauksessa valita miljoonista yhdistelmistä kalustonsa. Kannattaa tosiaan miettiä mikä ero on isolla slalomilla (80 cm leveä, kypän purje. Evää ei vissiin ole rajoitettu????) ja formulalla. Mielestäni ei mikään merkittävä, eikä ainakaan formulan eduksi kun puhutaan sivutuuleen luukuttamisesta.

Formuloilla on eniten kisoja suomessa jo nyt, sm- ja ranking sekä formula funboard. Miksi tässä yhdessä slalom sm:ssä pitäisi vielä saada ajaa formulalla?

Yksi hyvä peruste on se, että käytettyjä fomuloita saa suht edullisesti, sen sijaan formulakuksit joutuisivat investoimaan isoon slalomiin, joita ei oikein ole käytettynä markkinoilla.

Kun puhutaan slalom SM-kisoista, tulee huomioida että jos halutaan virallinen SM-status (Purjehtijaliiton) tulee osallistujia olla 20 tai yli per luokka. Jos ajetaan 2 luokassa (ehdotettu avoin ja kansainväliset säännöt täyttävä) tulee osallistujia olla tuplaten. Toisaalta en tiedä miten vakavasti tämä on otettu formulassa ja raceboardissa.

Minusta olisi hyvä pyrkiä siihen, että jopa arvokisat voitaisiin järjestää tietyllä ajanjaksolla esim tietyt elokuun kolme viikonloppua ja kun tuulta on luvassa (esim 10 m/s) ilmoitus tulee muutamaa päivää aiemmin. Kaikki eivät ehkä pääse paikalle tällä järjestelyllä, mutta kisat voidaan ajaa hyvissä olosuhteissa ja vauhtiin pääsee pienemmilläkin välineillä. Siis niillä joita suurimmalla osalla väkeä on.


Suomenmestaruuskisojen arvolle ei ole sopivaa, että ajankohta on "kelluva". Ehdottomasti pitää olla lyötynä lukkoon silloin kun kisakalenteri julkaistaan (vaikka uhkana on että ei ajeta tuulen puutteen takia, kuuluu lajiin nythän Ranskan formulakisoissa ajettiin 1 lähtö, en usko että viikonlopun tuulikyttäily on kovin paha homma. tuona aikana voi vaikkapa huoltaa kalustoa;). Jengin pitää suunnitella muutakin elämää, ja jos mennään kelluvan ajankohdan mukaan, jää pois "kovia luita" Eikö SM-kisojen tarkoitus ole koota maan Parhaat mittelemään taidoistaan?

Mielestäni olisi viisasta mennä ensi vuosi vapailla kalustoilla, katsoa paljonko väkeä ilmaantuu radoille, sitten jos tarve vaatii, rustataan kalustosääntöä johonkin suuntaan.
Jotta kenenkään ei tarvitsisi tehdä pakollisia investointeja vapaat kalustot ovat kova sana ja kisaan osallistuminen on helppoa.
Yli satakiloisena puollan ehdottomasti formulan sallimista slalomissa. Vaatii tällaiselta amatööriltä melkein kybän keskituulen, että pikkulaudalla (120 liitraa) ajaa slalom rataa kivasti ympäri...


Ja mitä tulee tohon äänestykseen, aika monta vaihtoea laitettu, toivottavasti päätös tehdään kuitenkin kabineteissa eikä täällä;)
FIN-147
Heka
Advanced Member
 
Posts: 160
Joined: 24.3.2007 23:19
Location: Stadi

Ns. SM-Slalom

Postby Mari » 6.9.2008 18:59

Hangossa tosiaankin järjestetään "jokkis" -slalomeja, joihin toki kovat luutkin saavat tulla näyttämään mallia. Idea on siinä, että me kokemattomammatkin saisimme kisakokemusta ja että muutama uusi junnukin innotuisi kisaamisesta.

Niin olihan SM -slalomit Yyterissä mielekkäämmät, kun lähtöjä sentään ajettiin, ei mennyt ihan rannalla nököttämiseksii. Mutta hulluahan se vähän oli, että formuloiden jälkeisistä sijoista taisteltiin sillä, kuka sinnikkäämmin viitsi jömöttää maaliin saakka.
Mari
Advanced Member
 
Posts: 103
Joined: 3.9.2008 21:30

Postby fin12jani » 6.9.2008 23:33

kyllä formulalähdöissäkin jömöttelevät ne jotka lähtevät vesille liian pienillä kamoilla. slalom kalustosta löytyy 10m2 purje ja 140ltr lauta.

junnuille ja aloitteleville kilpailijoille ovat jokkis kisat parhaita paikkoja oppia ja niitä tarvittaisiin joka kaupunkiin (turkuun on myös saatava yksi ensi kaudeksi), niissä saattaa olla ideaa koko juniori ja kilpailutoiminnan uuteen nostamiseen...

sm-kisoihin osallistumisen kynnys on näiden kisojen jälkeen matalimmalla kun saa osallistua suoraan omilla välineillään tekemättä hankintoja

asiasta päätetään vuosittain ja paikallaolo antaa myös äänioikeuden, paikallaolevan enemmistön ääntä kuunnellaan. ei puskapaskojen huutoja netissä.
fin12jani
Advanced Member
 
Posts: 30
Joined: 25.3.2007 13:18

Postby Mari » 7.9.2008 10:43

Ei kai ole päätetty muuta kuin formula/slalom -sarjan säännöistä? Oman slalom-sarjan säännöt, joista täässä nyt keskustellaan, ovat vielä päättämättä. Kyllä kaislikosta siis saa huudella.
Jokkis -slalomeissa jokainen kisajärjestäjä saa päättää itse säännöistä. Hangossa kovin alhainen tuuliraja karsii väkeä. Meillä perinteisesti ajetaan pienellä kalustolla, mutta saattaahan intoa olla isompien välineiden hankintaan, jos slalom sarjassa päädytään 5 m/s rajaan.
Pentalan lenkin yhteydessä SPLL:n Mikon kanssa keskustelin mahdollisesta sarjasta ja uskoisin, että Hangossa voitaisiin järjestää ainakin yksi osakilpailu. Mikon kanta on se, päivät täytyy olla fixattuja, olkoon sitten niin.
Mari
Advanced Member
 
Posts: 103
Joined: 3.9.2008 21:30

Postby fin12jani » 7.9.2008 11:55

sori en tarkoittanut puskahuudoilla tätä porukkaa vaan keskustelupasltoille ilmaantuvia anonyymejä huutoja kisojen jälkeen, tämä ketju on ollut täysin asiaa...

käsittääkseni ensi vuoden sm kisoista on kalusto jo päätetty. omien slalom sarjojen ja kisojen säännöt on niiden järjestäjistä kiinni. sm kisat järjestää edelleen purjelautaliitto ja sen säännöt yleensä on päätetty kilpailija kokouksessa johon osallistuu 90% kisoihin osallistuvista. siksi en näe muutoksen tarvetta toiseen suuntaan ennen kuín kokouksiin/kilpailuihin saadaan uusia osallistujia uusine mielipiteineen...

kuten todettu ainakaan kalustorajoitukset ei voi olla osallistumisen esteenä uusille kilpailjoille!
fin12jani
Advanced Member
 
Posts: 30
Joined: 25.3.2007 13:18

Postby Tomppa » 7.9.2008 21:17

Ompa helppoa tulla kisatouhuihin mukaan, ohje näyttää olevan ”osta formula, osallistu kisoihin niin saat äänestää”. Ilmeisesti tämän keskustelun aloittaja FIN-8 ei ole ollut edellisvuoden kokouksessa tai sitten ei sovittuja sääntöjä muistanut tai kukaan ei niistä hänelle maininnut.

Tämän aiheen keskusteluissa aika monet sitä mieltä että avoin luokka olisi oikea toisaalta äänestys kertoo toisinpäin, vain 25 % sitä mieltä että täysin avoin. 25 % että jaettaisiin kahteen ryhmään slalom/avoin. 50 % kannattaa että slalom käytäisiin slalom säännöillä. Tuulialueena yksikään ei ole valinnut 5 ms valintaa.
Tiedän että tämä ei ole mikään virallinen äänestys mutta antaa varmaan jonkinlaista osviittaa mitä halutaan. Sitä en tiedä onko kuinka moni äänestäjistä ns. ”kovia luita” mutta toivottavasti hekin kliksauttavat valintansa.

Olen samaa mieltä että rannalla kyttäily turhauttaa ja mahdollisimman yksinkertainen kisaformaatti helppo myös järjestäjille ja järjestäjiä ei turhan montaa ole. Toivon että tämän vuoden aikana selviää säännöt ja tuulirajat, oli ne sitten mitkä, ja jos vielä selvillä kuka järjestää ja milloin vielä parempaa. Ja ne ovat jostain luettavissa, mieluiten netissä.

Mielestäni suomenmestaruuden arvon mukaista ei ole avoin luokka ja liian alhainen tuuliraja. Ennalta sovitut luokkasäännöt takaavat sen että kaikki mittelevät tasapuolisesti.

Ehdottelen vielä tälläistä.
-Sm-slalom omana tapahtumanaan, kiinteällä tai liukuvalla päivämäärällä.
-Purjelautailun kisaweekend, olisi muutama lähtö avointa-slalomia, formulaa, raceboardia sekä freestyleä. Kaksi lajia per päivä, kaikista- lajeista eniten pinnoja kerännyt on sen vuoden mr/ms purjelautailija.

Olenko vielä saanut vastausta minkä kokoista välinettä hommaisin slalomiin ensi kauteen, en ihan tai joo, osta formula. :lol:

Olen samaa mieltä Hekan kanssa että toivottavasti päätökset tehdään kabinetissä, eikä huutoäänestyksellä.

Tomppa
Tomppa
Advanced Member
 
Posts: 131
Joined: 25.3.2007 21:54

Postby fin12jani » 10.9.2008 18:41

kolmannen kerran vastaus kysymykseen mitä kalustoa kannattaa hankkia ensi kaudelle ja mitä olisi pitänyt hankkia tälle kaudelle

osta isot slalomit, 10m2 purje 140ltr lauta, niin ainakin kevyeen keliin on nopeimmat välineet oli säännöt mitkä tahansa.

sen verran olen vuosien aikana oppinut, että jos et osta kevyen kelin välineitä, olet suurimmalla todennäköisyydellä ulkona...
fin12jani
Advanced Member
 
Posts: 30
Joined: 25.3.2007 13:18

Postby Fin-40 » 12.9.2008 8:37

Ompa helppoa tulla kisatouhuihin mukaan, ohje näyttää olevan ”osta formula, osallistu kisoihin niin saat äänestää”.


Ei. Ei todellakaan näin. Kuten Jani esitti, pärjää suht isolla free-setillä. Kaikki on tietysti taas kuskista kiinni. Perinteisesti Slalom-lähdöissä on pärjännyt aika hyvin kunhan jiipit sujuvat mallikkaasti. Free-setti on nopeampi ja helpompi jiipata, jolloin tästä tulee etua. Formulan Slalom-säännöt ovat erikseen. Täällä on kyse omasta Slalom-luokasta, johon osallistutaan myös jollakin muulla kuin formula-setillä. Formula ei ole kielletty. Mielestäni välineet 100 % vapaat.

-Purjelautailun kisaweekend, olisi muutama lähtö avointa-slalomia, formulaa, raceboardia sekä freestyleä. Kaksi lajia per päivä, kaikista- lajeista eniten pinnoja kerännyt on sen vuoden mr/ms purjelautailija.


Nyt mä en kässää. Ensin ei haluta ostaa "formulaa", mutta sitten pitäisi hankkia kölilautakin? Helpompaa kisailijoille ja järkkäreille kun luokat ajetaan erikseen.

Toivotaan, että mielipiteitä tulee paljon lisää. Viritellään. Nyt samalla innokkaat kilpailu-järjestäjät voisivat tulla esiin ja kertoa mielipiteensä. Markus toimii SPLL:n puolelta rataluokkien koordinaattorina. Kerrotaan Markukselle terveisiä... :)
[/quote]
--The Wind Is Out There
Fin-40
Advanced Member
 
Posts: 259
Joined: 5.3.2007 8:27

Postby Tomppa » 12.9.2008 13:29

Juu eiköhän sitä slalomeita meille tule lisää, kiitokset Janille rautalangan vääntämisestä.

Tämä kisaweekend oli ihan heitto kisaformaatista jota voi viritellä eteenpäin, esim la slalom/formula ja su freestyle/rb. yhdeltä päivältä voi saada vain yhdestä lajista pisteitä siitä vahvemmasta tai jos osallistuu vain freestyleen niin sitten siitä, ei tarvitse hommata raceboardia etc.
Lähinnä tarkoitus oli että slalom-sm omana kisanaan ja toinen häppeninki joka kokois suomen kisaskenen ei niin vakavalla tavalla.

Tai sitten joku yleisötapahtuma massan lähelle esim. melsteeniin. pari lähtöä formulaa/slalomia/freestyleä juontaja selostaa kansalle mikä laji kysessä jotta pääsevät jyvälle. Ja tärkein, möhköjä rantaan kokeiltavaksi ja joku antamaan vinkkiä kokeilijoille jotta saavat onnistumisen elämyksiä ja jäävät koukkuun :D

Lisää mielilipiteitä tänne tarvitaan koska äänestys näyttää muulta kuin avoimen puolesta.
Mutta aika paljon äänestäneitä mikä positiivistä.

soommoro, tomppa
Tomppa
Advanced Member
 
Posts: 131
Joined: 25.3.2007 21:54

MIssä mennään?

Postby Fin-40 » 17.11.2008 18:22

Mari oli ilmeisesti järkkäämässä Slalom-kisoja (???). MIssä mennään. Mitkä tuulirajat yms. säännöt?

Onkos nämä niitä "jokkis-slaalomeja" ja miten? :)

Alkaa selkeesti päivät pimenemään ja viilenemään. Enään ei opääse vesille, niin täytyy alkaa fiilistellä tulevalla kaudella :)
--The Wind Is Out There
Fin-40
Advanced Member
 
Posts: 259
Joined: 5.3.2007 8:27

Postby Mari » 21.11.2008 10:34

SurfClub Hanko järkkää 2 -3 kisaa ja Sarka luultavammin yhden Sierrassa tai Yyterissä. Yksi näistä on SM kisa. Vapaiden viikonloppujen löytäminen kilpailukalenterista oli vaikeaa, mutta mahdollista. Kilpailukalenterista päätettäneen lähiaikoina.

Tuulirajoista olisi jotakuinkin seuraavanlainen ehdotus:

Välineet ovat vapaat ja ajetaan kevyen (5 - 7m/s) ja kovan (yli 7m/s) tuulen lähtöjä. Samassa kilpailussa voi siis olla molempia. Rankin pisteitä kerätään erikseen kevyen ja kovan tuulen sarjoissa. Kuski voi osallistua molempiin sarjoihin tai vain toiseen.

Tässä järjestelyssä on hyvänä puolena se, että kisat pystytään ajamaan, ainakin formuloilla tai isoilla slalomeilla. Mutta voidakseen ajaa slalom rankingia, ei isoja vermeitä tarvitse hankkia, vaan pienilläkin välineillä on mahdollisuus pärjätä kovan tuulen sarjassa.

Ennen jokaista lähtöä ilmoitetaan lippuviestein, kumman sarjan lähtö on kyseessä.

Voisin kuvitella, että tämä järjestely helpottaa tuuliraja- ja kaluston valintaongelmaa. Hyvänä puolena on myös se, että tuuliraja on sama kuin SM -kisoissa.

Terkuin,

Mari
Mari
Advanced Member
 
Posts: 103
Joined: 3.9.2008 21:30

PreviousNext

Return to Ratakilpailuluokat

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest