Page 1 of 2

SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 26.9.2011 10:19
by Mari
1. Formula kilpailijakokous ehdotti 4-päiväistä (to-su) yhteiskisaa formula ja slalom luokille Kalajoella Venetsialaisten aikaan. Jos slalom peruuntuu siellä, varaviikonloppuna kilpaillaan Hangossa.
2. Mutoin kilpailukalenteri olisi: Hanko toukokuu, kesäkuu ja syyskuu sekä Yyteri surfviikon aloitus viikonloppu.
3. Ehdotan, että avoin luokka poistetaan säännöistä, eli slalomissa kilpaillaan vain <= 85 cm laudoilla ja <= 10 m2 purjeilla.
Peruste: avoimessa luokassa ei ole ollut yhtään ilmoittautunutta tänä vuonna.
4. Ehdotan myös, että kilpaillaan PWA säännöillä. Eli "ei sääntöjä". Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että päälle saa ajaa. Tahallisesta päälleajosta tulee edelleen DSQ, mutta pienet hipaisut tai puomin kopaukset eivät johda protestiin. Kasiradalla styyra/paara väistämissääntö olisi luonnollisesti voimassa.
Peruste: Saadaan enemmän rohkeutta poijutilanteisiin, jonossa ajamisen sijaan. Hangon SM:ssä jotkut (Kalatie ainakin) antoivat tilaa varmuuden vuoksi vähän liiankin auliisti ja menettivät siinä pahimmassa tapauksessa monta sijaa. Samat kaverit saivat kevyttä sikaa, mutta eivät protestoineet kuitenkaan. Tuomareiden on myös vaikea ratkaista tilanteita kilpailun nopeatempoisuuden vuoksi. Esim . lähdön 30s sääntö on niin tulkinnanvarainen, että suomalaisten tuomareiden osaaminen tässä asiassa ei riitä.
5. Ehdotan myös, että kilpailunjärjestäjä voi päättää kilpailun järjestämisestä yksipäiväisenä, jos tuuliennuste on toiselle päivälle olematon. Esim. jos torstai-illan ennuste lupaa tuulta sunnuntaille, mutta ei lauantaille, voitaisiin kilpailu aloittaa vasta sunnuntaiaamuna.
6. Muutoin säännöt olisivat kuten vuonna 2011.

Re: SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 26.9.2011 11:05
by Fin8Pete
Tässä muutama ajatus Marin avaukseen.
(Itse en tällä kaudella kilpaillut, kun ei kyynerpää oikein ole kunnossa...)

1. Formula kilpailijakokous ehdotti 4-päiväistä (to-su) yhteiskisaa formula ja slalom luokille Kalajoella Venetsialaisten aikaan. Jos slalom peruuntuu siellä, varaviikonloppuna kilpaillaan Hangossa.

Yhteiskilpailu on hyvä juttu, mikäli ennen kilpailua ratkaistaan pelisäännöt tilanteeseen kun Tuuliraja täyttyy sekä Formulassa, että Slalomissa, eikä ole sellainen myrsky ettei Formulaa ole enää mahdollista ajaa.
Toimintavaihtoehdothan ovat seuraavat.
1) Molemmat luokat ajavat yhtäaikaa omaa kilpailua omilla radoillaan
2) Ajetaan vain Formulaa
3) Ajetaan vain Slalomia

Ainoa kilpailijan kannalta toimiva vaihtoehto tässä tilanteessa on yhtäaikainen kilpailu molemmille luokille.
Jos ajetaan vain toista luokkaa, voi olla hieman ikävää seisoa rannalla, matkustettuaan satoja kilometrejä päästäkseen kilpailemaan.

Mikäli organisaatio pystyy takaamaan yhtäaikaisen kilpailemisen tämä 4-päivän kisatapahtuma on loistava ja jos siihen saisi vielä reiskat mukaan niin konsepti alkaisi olla kohdallaan yleisemminkin kilpailuiden järjestämiseen


2. Mutoin kilpailukalenteri olisi: Hanko toukokuu, kesäkuu ja syyskuu sekä Yyteri surfviikon aloitus viikonloppu.

3. Ehdotan, että avoin luokka poistetaan säännöistä, eli slalomissa kilpaillaan vain <= 85 cm laudoilla ja <= 10 m2 purjeilla.
Peruste: avoimessa luokassa ei ole ollut yhtään ilmoittautunutta tänä vuonna.


Erittäin hyvin sanottu sieltä Hangööstä
Pitäisi vielä avata keskustelu siitä, ajetaanko IFCA 4/2 vai PWA 3/6 kalustolla. Kummalla luokalla voisimme tukea kansainvälisiin kilpailuihin tähtäävien kehittymistä paremmin? Harrastajakilpailijalle asia on melko yhdentekevä, mutta kv kilpailuihin halajavan kalustohankinnat voisivat selkeytyä.

4. Ehdotan myös, että kilpaillaan PWA säännöillä. Eli "ei sääntöjä". Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että päälle saa ajaa. Tahallisesta päälleajosta tulee edelleen DSQ, mutta pienet hipaisut tai puomin kopaukset eivät johda protestiin. Kasiradalla styyra/paara väistämissääntö olisi luonnollisesti voimassa.
Peruste: Saadaan enemmän rohkeutta poijutilanteisiin, jonossa ajamisen sijaan. Hangon SM:ssä jotkut (Kalatie ainakin) antoivat tilaa varmuuden vuoksi vähän liiankin auliisti ja menettivät siinä pahimmassa tapauksessa monta sijaa. Samat kaverit saivat kevyttä sikaa, mutta eivät protestoineet kuitenkaan. Tuomareiden on myös vaikea ratkaista tilanteita kilpailun nopeatempoisuuden vuoksi. Esim . lähdön 30s sääntö on niin tulkinnanvarainen, että suomalaisten tuomareiden osaaminen tässä asiassa ei riitä.


Kannatettava ajatus, mutta edelleen tuomariston pitää olla ajantasalla myös näiden tilanteiden ratkomiseksi ja pahojen vaaratilanteiden estämiseksi.
Samalla pitää myös tässä miettiä IFCA / PWA arvotusta, kumpaan meidän harvat kv kilpailijat tähtäävät ja käyttää niitä sääntöjä jotta voimme tukea heidän edistystä.

5. Ehdotan myös, että kilpailunjärjestäjä voi päättää kilpailun järjestämisestä yksipäiväisenä, jos tuuliennuste on toiselle päivälle olematon. Esim. jos torstai-illan ennuste lupaa tuulta sunnuntaille, mutta ei lauantaille, voitaisiin kilpailu aloittaa vasta sunnuntaiaamuna.


6. Muutoin säännöt olisivat kuten vuonna 2011

Re: SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 26.9.2011 13:01
by iitu
Koville ottaa mutta kannatan kuitenkin Marin kaikkia ehdotuksia.

Re: SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 26.9.2011 13:19
by Mari
Ehdotetussa yhteiskisassa ajetaan molempia luokkia erikseen. Samat kuskit siellä ottavat mittaa toisistaan. Tuuliennusteesta pitkälti riippuu, miten kisa aikataulutetaan.

Kun tuulee yli 12 m/s -> slalom
Kun tuulee vähemmän kuin 7 m/s -> formula
Kun tuulee 7-12 m/s -> formula tai slalom

Kilpailun järjestäjä joutuu tekemään ratkaisut milloin mitäkin luokkaa ajatetaan. Säätiedotuksen mukaan järjestäjä voi esimerkiksi ilmoittaa, että ensimmäinen mahdollinen slalom lähtö on lauantaina klo 12, jos ennuste lupaa vain formulatuulia to-pe. Tai vaihtoehtoisesti slalomkilpailijat voidaan vapauttaa jo perjantaina jos la-su ei ole tuulta luvassa. Formulakilpailijat puolestaan tulee ottaa huomioon, jotta heille saadaan myös kovatuulisia lähtöjä. Kun tuuliennuste on hyvä neljän päivän aikana takki on tyhjä varmasti kaikilta sl ja fw kuskeilta ja erityisen tyhjä niiltä, jotka osallistuvat molempiin. Huonon ennusteen tilanteessa slalom osuus on järkevää peruuttaa kokonaan siirtää kilpailu varaviikonloppuun.

Välineistä, jo nyt on käytössä 3/6 sääntö. IFCA:n 2/4 aiheuttaa joka tapauksessa päänvaivaa sellaisissa kisapaikoissa, jossa tuuli voi olla mitä vain, eikä vähennä hankittavien lautojen määrää. Kilpailupaikan ominaisuudet ja viimeisin tuuliennuste määrää sen mitä kisaan rekisteröidään. Suomen viikonloppukisoissa ennusteen mukaan on helppo toimia oli sitten käytössä vaikka vain 2 lautaa, IFCA:n useamman päivän kisassa ennuste ei ole varmaankaan yhtä varma, ongelmaa pahentaa se, että valinta tehdään jo kotona ottamalla matkalle vain 2 lautaa. Yritän vain sanoa, että kovin paljoa harjoitusta IFCA:a varten ei saisi vaikka lautoja rajoitettaisiin.

Re: SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 26.9.2011 13:22
by Mari
Vielä tuo PWA/IFCA. Rohkeus ja röyhkeys on parasta valmennusta myös IFCA:aan. Kun pääsee rohkeasti testaamaan rajoja, on se parasta oppia. Pääasia on, että tietää IFCA säännöt.

Re: SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 26.9.2011 13:23
by Mari
Iitu, ymmärrän sua täysin.

Re: SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 26.9.2011 17:16
by Fin8Pete
Tässä on juuri se esimerkki mitä ei saa tapahtua yhteiskilpailuissa.
Koska kaikki kilpailijat eivät osallistu molempiin luokkiin:

Kun tuulee yli 12 m/s -> slalom
Eli osa formulakuskeista ei pääse ajamaan, elleivät osallistu slalomiin eikä kovantuulen lähtöja saada Formulaan.

Kun tuulee vähemmän kuin 7 m/s -> formula
Slalomkuskit ovat ajaneet turhaan satoja kilometrejä kisapaikalle ja eivät saa kilpailla, vaikka luokan tuuliraja 5,7 m/s täyttyy

Kun tuulee 7-12 m/s -> formula tai slalom
Formula tai Slalom kuskit ovat ajaneet turhaan satoja kilometrejä kisapaikalle ja eivät saa kilpailla, koska ajetaan vain toista luokkaa.

Tuo järjestely olisi hyväksyttävä, mikäli ajettaisiin kahden osalajin luokkaa, mutta Formula- ja Slalom luokat ovat toisistaan erilliset kilpailuluokat.

Aiemmat kokemukseni em yhteiskilpaluokasta osoittivat sen että -90 luvun puolenvälin jälkeen suomessa Slalomia ei järjestetty juuri lainkaan, kun taas Saksassa formulasta vaihdettiin slalomiin huomattavan aikaisin, mutta tyämä on jo toinen ja vanhentunut juttu.
Ainoa jyvänen tästä kokemuksesta on se, että toden-näköisesti Slalom jää ajamatta 7-12 kelissä, jos kilpailun järjestäjä saa päättää kumpaa lajia ajetaan.

Itse olen PWA sääntökokonaisuuden kannalla, niin tuulirajojen, väistämis-sääntöjen, kuin välineidenkin osalta.
SPLL.n sivuilta löytyy Slalom säännöistä seuraavaa:
Luokat ja välinerajoitukset

Rautio Sports Slalom Cup jakaantuu kahteen luokkaan:

Avoin luokka
Slalom-luokka

Tuuliminimi on 5,7 m/s. Mikäli tuuli laskee tämän rajan alapuolelle, tulee lähtö keskeyttää.

Purjekokomaksimi kummassakin luokassa on 10 m2. Slalom-luokassa laudan maksimileveys on 85 cm, ja kilpailuun saa rekisteröidä 4 purjetta ja 2 lautaa. Avoimessa luokassa ei välinerajoituksia ole.

Sarjassa lasketaan ranking-pisteet kummallekin luokalle erikseen. Slalomin Suomen Mestarin arvon voittaa SM-kilpailun slalom-luokan kokonaiskilpailun voittaja. Myös avoimen luokan voittaja palkitaan.

IFCA:n MM-kisoihin halukkaista etusijalla ovat Slalom-cupin IFCA:n 42-sääntöjen mukaisilla välineillä purjehtineet (4 purjetta, 2 lautaa, laudan maksimileveys 85 cm)


Tämä osasto varmaan kannatta päivittä, mikäli 2011 on ajettu PWA 3/6 säännöllä.

Summa summarum ;-)
Suurempi kisa enemmän osanottajia, parempi tapahtuma, jne
Tulee vaan varmistaa, että kaikki pääsevät ajamaan jos olosuhteet ovat päällä...

-Fin8Pete-

Re: SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 26.9.2011 17:24
by Fin-2
Tosta yhteiskisoista vain. Kuitenkin varmaan kisaan kumpienkin luokkien kv:ssa kisoissa. Niin olisi kivaa ajaa myös formulaa vähän reippaammassa kelissä (11-14 m/s) reenin vuoksi. Formulan kv:ssa ajetaan kun tuulee se 4m/s tai 15m/s. Eli rata pystyssä reippaamassa kelissäkin, ja jos suomessa ei ajeta formulaa kovassakin kelissä niin tulee pikkasen orpo olo kun menee kv-kisoihin :shock:. Et voitaisiin ajaa pari lähtöö kovassa kelissä ja vaihtaa lajii sen jälkeen, tulis mitattua sitten pärjääkö pieni mies kovassa kelissä isoo miestä vastaan. Mutta slalomiin pwa säännöt ja tietenkin 6/3 kamat 8) . Ja olis sika siistii jos tulis joku supergrand slam kisat.

Re: SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 26.9.2011 17:48
by Mari
Nuo tuulirajat olivat tietysti viitteellisiä, mutta jos keskituuli on 12 on puuskissa yli 15. Kuinka moni ajaa formulalähdön läpi tässä kelissä?

Toisaalta Slalomlähtöä ei kannata laittaa liikkeelle jos keskituuli on alle 7, silloin minimit menevät taatusti alle 5,7.

Parhaat kovan tuulen treenit saa silloin, kun rikaa formulavälineet, kun tuulee 15 ms, sen sijaan, että ottaakin ne turvalliset slalom kamat alle. Suomen kovan tuulen 15 ms formulakisassa ei juuri sen parempaa treeniä saa, kisassa pärjää ne jotka uskaltavat ajaa kovinta vauhtia ja katapulttailevat vähiten. Tätä voi harjoitella ihan kotioloissakin.

Kuten sanottua, slalomissa on peruuttamisoptio, jota kannattaa käyttää, jos keliä ( ennuste vähintään noin 9 ms) ei ole luvassa.

Re: SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 26.9.2011 19:08
by fin999/oxa
Pete hoi ei sua kyl viimekesänäkään kisoissa jus näkyny vaik yyteris tuulta oli riittävästi vai oliko liikaa. Eihän tossa yhteis kisassa ole kyse kun yhdestä kisasta joten kyl niitä kovan tuulen vormula lähöi varmaan saaraan. Suurin osa vormulaporukasta ajaa molempii luokkii joten eiköhön toi yhteis kisa homma ole ihan ok.
Ja muutenkin ihan ok Noi Marin ehotukset vaik onkin naisen ireoita.

Re: SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 26.9.2011 20:29
by FIN61
Mulle käy kaikki. Pitkän avioliiton seurauksena tiedän, että etenkin naisten ehdotukset ovat aina oikeita. :shock:

Enemmän pidän PWA säännöistä. Kun kotimaassa kisataan, niin kamatkin kulkee mukavasti mukana, eikä siksi ole syytä rajoitella määriä.

Re: SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 26.9.2011 23:31
by oskarifin46
Fin46oskari
Kannatan Marin ehdotusta, ehdotuksen täydentää joelin kommentti.
Tuulisena päivänä kaikki luokat saadaan ajettua.
Viime kesänä Reiskat ja formulat sai ajettua lähtöjä erikseen, vaikka samoja kuskeja oli kummassakin luokassa.

Re: SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 30.9.2011 20:40
by Mari
Haluaisin vielä herättää keskustelun slalomradasta. PWA:ssa rata on aina avotuulirata, IFCA:ssa samoin, vaikkakin olen kuullut, että Saksassa ajettiin muutama vuosi sitten kasirataa maatuulella.

Minun ehdotukseni olisi, että rata on ensisijaisesti avotuulirata. Vain perustellusta syystä, esim. tuulta on luvassa vain lyhyeksi ajaksi ja lähdöt täytyy saada nopeasti liikkeelle, voitaisiin rakentaa kasirata.

Peruste: Avotuuliradalla saa parasta harjoitusta kv-kisoihin. Kasiradalla kisaaminen on useinmiten jonossa ajelua. Kasiradalla tuulen siftailut vaikuttavat paljon enemmän radan ajettavuuteen, kuin vastaavat siftit avotuuliradalla.

Ian on samaa mieltä.

Re: SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 3.10.2011 10:32
by Fin8Pete
Komppaan!
Down-wind rata ensisijaisesti!

Samalla voisi myös nostaa esille sen mahdollisuuden mitä aikanaan käytettiin Porin kisoissa.
Radan voi olosuhteista riippuen viedä myös muualle kuin hotellinlahdelta muutaman kilometrin ulos.
Oikealla tuulensuunnalla (länsi +/- jotain) lähellä rantaa centterin edessä on oikeinkin hyvä, kuten voi olla munakarin reunallakin, jos karvan liikaa pohjoisessa.
Jos taas tuulee etelälounaasta / lähelle pohjoista voisi siirtyä Pollarille tai Pumpparille.
Taas rata saataisiin lähelle rantaa vapaaseen tuuleen ja jopa aaltoihin.
Tuomarointikin olisi mahdillista tehdä rannalta eikä tarvitsis kököttää veneessä...
Kisasta tulisi mielenkiintoisempi, ja olisi hauskempaa olla rannalla starttien välillä kuin killumassa avomerellä, kaluston vaihtaminen olisi mahdollista ja jopa "yleisömassat" voisivat nähdä kisan.

-Petteri-

(...niin pakkohan Ianin on :lol: )

Re: SLALOM SÄÄNNÖT 2012

PostPosted: 7.10.2011 8:13
by Mari
Kimppaan petteriä! Rata lähelle rantaa, jos vain tuuli sallii.