RB säännöt 2012

Formula, Raceboard, Slalom, RSX

RB säännöt 2012

Postby Fin-40 » 15.8.2011 21:40

Lauantaina Haminan SM kisojen yhteydessä taas kilpailijakokous n. klo 18.00. Kokouksessa mahdollisuus vaikuttaa kansallisiin sääntöihin RB-luokassa.

Haluaisin aloittaa keskustelun ensivuoden säännöistä nyt, jotta itse palaveri sujuisi nopeammin. Smalla toivoisin, että eri näkökulmat avautuisivat täällä, ettei takkia tarvitse kääntää niin montaa kertaa itse kokouksessa.

Ajatuksia mm. seuraavista asioista:
1. Ränkkärikisojen määrä
2. Yhteiskisat RB + FW yms.
3. Välinerajoitukset (Avoimessa myös Formula ok)
4. Ränkkäri pisteiden lasku
5. ???

Mitäs vielä???

Toivoisin vilkasta keskustelua, jotta näkökohdat tulisivat ilmi jo ennen varsinaista kokousta.
Last edited by Fin-40 on 15.8.2011 21:50, edited 1 time in total.
--The Wind Is Out There
Fin-40
Advanced Member
 
Posts: 259
Joined: 5.3.2007 8:27

Re: RB säännöt 2012

Postby Fin-40 » 15.8.2011 21:49

... Ja minä varmaan aloitan. Tässä mietteitäni (jotka saattavat muuttua) :D

1. Kisojen määrä on mielestäni aika hyvä. Ei ainakaan yhtään enempää. Mieluummin vähemmän. Mutta mitä pois?
Henkilökohtaisesti tänävuonna jäivät heti pois Kalajoki (pe-su ja 700 km) sekä Kesälahti (muutama sata km). Sori, mutta perhellisenä ja rahattomana tehtävä kompromisseja.

2. Yhteiskisat ovat jees! Ei ongelmia ja helpottaa kisajärkkäreitä. Jos massa auttaa järjestämään kisoja niin hyvä. Osallistumismaksut ovat tainneet nousta uuteen ennätykseen, joten toivon yhteiskisoja. Muutenkin kivaa, että rannassa on jengiä. Itse en havainnut **tuilua tai sitten en vain ymmärrä :P

3. Mua on ihmetyttänyt formulan salliminen avoimessa. Onko tarpeen? Oliko kisaajia?
9,5 olkoon kv rajoituksilla.
Avoin olkoon avoin purjekoolla ja lautakoolla, mutta köli tulee olla. :P

4. PIsteiden laskusta en oikeen osaa sanoa. Tuntuu oikeuden mukaiselta, että sijoitus suuremmassa joukossa antaa enemmän pisteitä. Kuinkas kertoimet eri kisojen välillä?

...Näillä nyt aluksi...
--The Wind Is Out There
Fin-40
Advanced Member
 
Posts: 259
Joined: 5.3.2007 8:27

Re: RB säännöt 2012

Postby fin98 » 16.8.2011 11:03

Voisin heittää radikaalin ehdotuksen keskustelun aiheeksi.
Mitä jos ajettaisiin perinteisen ranking sarjan sijaan eri osakilpailuista koostuva SM-sarja.
Osakilpailuja vois olla 4-5, sen lisäksi olis noita muita perinteisiä kilpailuja vaikka ranking sarjana tms. miten halutaan.
Lisäksi vois olla yksi ns. joukkue SM-kisa seurojen välillä jossa kilpailijoita 3-4 per joukkue.
Jos halutaan uudistuksia kisoihin, niin tosta vois saada uutta kipinää.
Eihän toi varmaan helppo juttu ole, mutta ainakin erilainen.

-jape-
fin98
Newbie
 
Posts: 2
Joined: 16.8.2011 9:45

Re: RB säännöt 2012

Postby Mari » 16.8.2011 13:20

Taitaa minullakin olla oikeus sanoa mielipiteeni, kun olen ottanut osaa muutamiin RB kisoihin.

Kannatan ehdottomasti yhteiskisoja seuraavista syistä:
Kilpailijalla on mahdollisuus osallistua molempiin luokkiin valintansa mukaan. Nostaa kummankin luokan osanottajamääriä ja tasoa. Jos tuulta on luvassa mukavasti koko päiväksi, ei edes tarvitse tehdä valintaa luokkien välillä, vaan järjestäjä voisi ajattaa lähdöt eri aikaan. Saattaa tosin käydä rankaksi, kun ei ole lepoaikoja. Toisaalta jos tuulee vähän tai tuulee liikaa voi osallistua haluamaansa luokkaan tai sitten, jos vaikka välinerikko lopettaa kilpailun luokassa, jatkaa toisessa.

Kilpailunjärjestäjiä ei istu joka oksalla eikä heitä voi kiinnittää mahdottomaan määrään kisoja, siksi 4-5 yhteiskisaa, jotka muodostavat SM-sarjan on järkevä ratkaisu. Pisteenlaskuun ei pitäisi vaikuttaa osallistujien lukumäärä, perinteisesti vähän kilpailijoita houkuttelevat kilpailut kuolevat kokonaan. Katson, että esim. Kalajoellakin on oikeus SM sarjan kilpailunjärjestämiseen. Yhteiset SM kisat ehdottoman järkevä ratkaisu.

Toivotan mukavaa kisaa Haminaan. Minulta jää ne väliin. Liikaa hommia on rästissä.
Mari
Advanced Member
 
Posts: 103
Joined: 3.9.2008 21:30

Re: RB säännöt 2012

Postby sanna » 16.8.2011 20:52

Terve,

Järjestäjän näkökulmasta yhteiskisat olisivat paras ratkaisu. 5 grand slamia, joissa mukana Formula, Raceboard ja Slalom. Näistä 4 kisaa mukaan rankingiin. Ja viimeiseen kisaan muita suurempi kerroin. Jännitys säilyisi loppuun asti, viimeisessä kisassa ratkaistaisiin Suomen mestaruudet. Nykyisellä formaatilla surffikisat ovat kuolemassa. Tämän välttämiseksi kisoista olisi tehtävä tapahtumia. Näitä ajatuksia on pyöritelty kesän aikana kisaajien ja järjestäjien kesken.

Muuta: Itse jättäisin avoimen luokan pois ja korvaisin sen juniori-/ aloittelijaluokalla. Yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona on Starboardin lanseeraama uusi lauta-rikiyhdistelmä (Phantom 295), josta saataisiin helposti uusi starttiluokka kilpauraansa aloitteleville sekä vain huvikseen kisaaville. Yhdistelmää ei olisi välttämätöntä ostaa omaksi, Rautio Sports on kaavailemassa yhdistelmään vuokrausmahdollisuutta kisa- tai kausikohtaisesti.

Nähdään Haminassa!
Sanna
sanna
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 27.10.2009 13:30

Re: RB säännöt 2012

Postby Mari » 16.8.2011 21:45

Yhteiskisat on hyvä ajatus, mutta kaikkia kolmea lajia ei millään ehdi yhdessä viikonlopussa. Vaatisi pitemmän aikavälin esim to-su, mutta eihän tämä onnistu useimmilta kisaajilta. Jos viikonlopun aikana yritetään kaikkia kolmea tulee ongelmaksi se milloin vaihdetaan slalomiin. FF ja RB tulisi ajaa myös reippaassa tuulessa ja slalomia kevyessä, eikä vain niin, että ajetaan slalomia vain kun FF ja RB ei enää pysy käsissä. Ongelmana on myös ne kisaajat, jotka eivät aja slalomia lainkaan.

Slalom tulisi ajaa omana sarjanaan, mutta siihen voisi ajatella yhdistettävän vaikkapa freestyle kisaa.

Ehdotukseni on 4-5 FF/RB SM sarja, jonka viimeisellä kisalla on hieman enemmän painoarvoa (esim. kerroin 1,5), SM tittelit jaettaisiin esim 3-4 kisan tuloksen mukaan ja 3-4 kisan slalom SM sarja, joista viimeisellä olisi painoarvoa hieman enemmän.

Ehdotan myös, että Purjelautaliitto tukee yhteiskisojen järjestämistä esim. hankkimalla palkintopokaalit yhteistilauksena kilpailukauden alussa, tai jossain muussa muodossa. Tukea saisi siis vain SM sarjan kisat, joita olisi 7-9 kpl/kausi.

Ehdotan lisäksi, että SM sarjan pisteet määräytyy kilpailun kertoimen ja tuloksen perusteella. Osanottajamäärällä ei saa olla vaikutusta kilpailusta saataviin pisteisiin.
Mari
Advanced Member
 
Posts: 103
Joined: 3.9.2008 21:30

Re: RB säännöt 2012

Postby 1001 » 16.8.2011 22:40

On aika turhaa spekuloida miten kisastarttien kuuluisi mennä, jos kisaajat eivät muuten innostu kisasta tai uudet tulokkaat eivät edes uskalla saapua paikalle. Olen edelleenkin sitä mieltä, että muutama perinteinen kisa on parempi kuin pussillinen uusia.
Yhteiskisat eivät ole ratkaisu formulaluokan hiipuvaan suosioon.
Topicin mukaisesti voitaisiin kuitenkin keskittyä RB-luokan kilpailusääntöihin, jotka tulisi päivittää vastaamaan kv. sääntöjä.
RB:n kilpailijakokouksessa voitaisiin etsiä pvm. jolloin varsinainen sääntökokous pidettäisiin. Kilpailijakokouksen mielipiteet voisivat olla sääntökokouksen ohjeena.
Säännöt mielestäni tulee hyväksyttää SPLL:n hallituksen kokouksessa.
Japen idea joukkuekisoista on hyvä, sitä voisi koittaa jatkojalostaa.
1001
Member
 
Posts: 13
Joined: 22.10.2007 16:23

Re: RB säännöt 2012

Postby MarkusFIN10 » 17.8.2011 9:54

Muutama kommentti ja ehdotus täältä Formulan puolelta:

En ole innostunut pitkästä SM-sarjasta (koskee sekä Formulaa että Reiskaa). Nykyinen erillisen rankingin ja yhden SM-kisan systeemi on hyvä. Innokkaimmat voivat näin metsästää SM-titteliä tai hyvää sijoitusta kahdessa luokassa. Toisaalta erilliset SM-kilpailut houkuttelevat aina mukaan niitä, jotka käyvät vain yhden kisan kaudessa. Pitkässä SM-sarjassa menetämme nämäkin kilpailijat.

Raceboardissa on liikaa ranking-kisoja, Kisojen määrä ja osanottajamäärän huomioiva pistelasku antaa mahdollisuuden taktikoida osallistumisilla, ja esimerkiksi kisojen järjestäminen Kalajoella on vuodesta toiseen turhauttavaa. Vähemmän kisoja, ja selkeä sääntö poisjätettävien/huonointen tulosten määrälle on selvin vaihtoehto. Esimerkiksi Formulan puolella poissaolo kisoista antaa pistemäärän kaikki rankingiin osallistuneet + 1. 4-5 kisasta saa jättää yhden pois, joten tämä tasoittaa osanottajamääriä kisojen välillä. Ei ole kenenkään etu järjestää kisoja kymmenelle osanottajalle. Nykyinen systeemi turhauttaa aktiivisimpia reiskakuskeja, kun rataa kiertää pahimmillaan ainoastaan kolme reiskaa.

Yhteiskisat ovat hyvä asia, ja niitä pitää jatkaa. Ainakin Helsinki, Kalajoki ja Surf-viikon Yyteri tulee pitää yhteiskisoina. Jos RB:llä on tämän lisäksi esim. 2 omaa rankingia + SM, on kesä jo täynnä. Lisäksi reiskoilla on ensi kesänä lähes viikon MM-kisa, joka pitää huomioida kisakalenterissa. Minulle Formulan 4 rankingia + SM on ollut hyvä vaihtoehto; viikonloppuja jää muuhunkin.

Tämä Suomen kisaskene on niin pieni hiekkalaatikko, että sitä on turha jakaa väkisiin vielä pienempiin osiin. Koko lajille on hyödyllistä saada kisoihin isot osanottajamäärät ja sitä kautta hyvät järjestelyt ja ehkä jotain näkyvyyttäkin. Jokainen uusi kisaaja on lajille tärkeä, oli luokka mikä tahansa.

MarkusFIN10
MarkusFIN10
Advanced Member
 
Posts: 48
Joined: 2.5.2007 11:46

Re: RB säännöt 2012

Postby MarkusFIN10 » 17.8.2011 10:04

Vielä yksi kommentti: Mitään erillistä Reiskan sääntökokousta SM-kisojen kilpailijakokouksen lisäksi on ihan turha pitää. SM-kisoissa ovat mukan toivottavasti lähes kaikki, joita asia koskee, kun taas erilliseen "sääntökokoukseeen" ilmaantuu vain muutama aktiivi. Säännöt ja kalenteri tulee joka tapauksessa hyväksyttää SPLL:n hallituksessa, jonka kannalta SM:n kilpailijakokous edustaa luokan kilpailijoiden suoraa mielipidettä.

MarkusFIN10
MarkusFIN10
Advanced Member
 
Posts: 48
Joined: 2.5.2007 11:46

Re: RB säännöt 2012

Postby Mari » 17.8.2011 10:42

Purjelautaliiton kilpailutoiminnan kehittämisen tulee olla pitkäjänteistä, ei tempoilevaa. Purjelautaliiton koordinoiva asema on tärkeä, jotta kilpailutoimintaa katsotaan kokonaisuutena, eikä siten, että kuppikunnat vetävät kenttää hajalle.

RB ja Formula ovat molemmat hienoja kilpailuluokkia, joihin on tulossa uusia nuoria muutaman vuoden kuluessa. Surfviikolla nähtiin melkoinen määrä FF/RB kisaajien jälkikasvua, joiden kilpailu-ura lähtee parhaiten liikkeelle kölilautaluokassa. Isä tai äiti ajaa samoissa kisoissa formulaa ja lapsi kölilautaluokkaa. Yhteiskisojen synergiaetu on todella suuri verrattuna haittoihin.

Listaan nyt vielä yhteenvedon niistä tähän:

- Yhteiskisat järjestetään haastavissa olosuhteissa merellä (Esim. Hanko, Kalajoki, Yyteri, Espoo). Tämä valmentaa parhaiten kisaajia kansainvälisiin koitoksiin.
- Kisaajat voivat valita luokan vielä kisapaikalla. Useampi FF kilpailija saattaa harkita RB välineiden hankkimista, (esim. minä), jotta pääsen varmasti kisaamaan, kun kerran olen kisapaikalla. Parhaimmillaan hyvissä tuulioloissa voidaan ajaa molemmat luokat erikseen.
- Samalla kilpailumatkalla voi esim. lapsi ja vanhemmat osallistua eri luokkiin.
- Kilpailun järjestäminen isommalle porukalle on huokuttelevampaa -> kilpailumaksut pysyvät kurissa.
- Isompi kilpailu kiinnostaa mediaa enemmän.
- Kisaviikonloppuja kalenterissa on vähemmän.
- Yhteislähdöt ovat sujuneet täysin ongelmitta tämän vuoden kisoissa.
- RB ja FF pääsevät jakamaan osaamistaan yhteiskisoissa. Tämä yhtenäistää purjelautailukenttää.
Mari
Advanced Member
 
Posts: 103
Joined: 3.9.2008 21:30

Re: RB säännöt 2012

Postby sanna » 17.8.2011 12:22

Ehdotus sääntöihin: säännöt vastaamaan kv-sääntöjä, kansalliset sääntömuutokset pois. Kisakohtaisia sääntömuutoksia järjestäjän päätöksellä purjehdusohjeisiin.
sanna
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 27.10.2009 13:30

Re: RB säännöt 2012

Postby 1001 » 17.8.2011 18:13

Harmi kyllä Purjelautaliiton ja RB:n politiikka on hyvin tempoilevaa, eikä mitään pitkäntähtäimen suunnitelmaa tietääkseni ole tai sitten sitä ei minulle ole kerrottu.
Juuri tuota sääntöjen päivittämistä kv. sääntöjen mukaisiksi tarkoitin, kun mainitsin sääntökokouksesta. Edellinen sääntökokous kesti useamman tunnin, enkä pidä järkevänä SM-kisojen yhteydessä paneutua jokaiseen muutettavaan detaljiin.
Kilpailijakokouksen esitys ranking-kisoiksi vuodelle 2012 lienee asioista tärkein.
Pistelaskusysteemin muuttaminen ei tietääkseni ollut aiheena, mutta jos taas palataan aikaan ennen v.2008 , jolloin jaettiin samalla tavalla "rangaistuspisteitä" poissaolosta, johtaa se puolestaan tilanteeseen, jossa oltiin ennen ko. vuotta, jolloin ranking-sarja ei kiinnostanut muutamaa kisaajaa lukuunottamatta enää ketään. Vai sekö tässä onkin tavoitteena?
Omasta puolestani voin jo nyt ilmoittaa, kaikenmaailman boikotti hölynpölyistä ja muista huhupuheista huolimatta, osallistuvani vain samoihin kisoihin myös v.2012 mihin osallistuin v.2011ja 2010 ja 2009, olivat ne ranking-kisoja tai ei.
Muistuttaisin vielä kisajärjestäjiä, ettei ranking "status" ole mikään automaatti joka tuo kilpailijat paikalle, ainakaan RB-luokassa.
1001
Member
 
Posts: 13
Joined: 22.10.2007 16:23

Re: RB säännöt 2012

Postby sanna » 17.8.2011 20:21

Moikka,
itse en ole perehtynyt pisteenlasku- tai sääntömuutoksiin, eivätkä ne minuun järjestäjänä kovin vaikutakaan.
Suurimpana asiana näen purjelautailijoiden rivien yhdistämisen kilpailuareenalla. Muille kuin nykyisille aktiivikisaajille surffaus on surffausta, luokista riippumatta. Näen tärkeänä luokkien yhteiskilpailut siitä syystä, että silloin kilpailuille olisi helpompaa saada mm. näkyvyyttä, järjestäjiä, tukea - ja ennenkaikkea kilpailut nostaisivat kiinnostavuutta muiden surffareiden silmissä, kun kilpailut olisivat tapahtumaluonteisia.

Olisiko mahdollista keskustella kilpailijakokouksessa siitä, että tekisimme ensi kaudeksi 5 yhteiskilpailua? Luokkakohtaisesti olisi yhä mahdollisuus vielä omien lisäranking-kilpailuiden järjestämiseen, mikäli resursseja niihin löytyy.

Korjaus edelliseen: ei lisärankingkisoja vaan vain lisäkisoja jos niille on kysyntää. Liputan yhä viiden yhteiskisan puolesta, ja vain yhteiskisoista tulisi rankingpisteitä.

Sanna
Last edited by sanna on 18.8.2011 19:13, edited 1 time in total.
sanna
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 27.10.2009 13:30

Re: RB säännöt 2012

Postby fin98 » 18.8.2011 10:47

Jos nyt haetaan uusia tuulia vuoden 2012 kisoihin, niin mikä noiden ehdotusten perusteella on muuttumassa ?
Muutama yhteiskisa ranking sarjassa, lisäksi ns. villejä kisoja vanhojen perinteisten seurojen järjestämänä sekä SM-kisa.
Noinhan se meni suunnilleen tänäkin vuonna.
SM-kisoihin saadaan suht hyvin kilpailijoita, mutta toi ranking sarja ei hirveesti motivoi RB-kuskeja.
Muuttamalla ranking sarja SM-sarjaksi, kiinnostus sarjaa kohtaan vois kasvaa. Sen lisäksi voi ajaa noita muita kilpailuja jotka tuntuu menestyvän ilman statustakin.
SM-sarjaan ennakkoilmoittautuminen maksuineen, niin on budjetti kisajärjestäjillekin tiedossa ? Toki voi osallistua jälkikäteenkin, mutta se on pelkkää plussaa.
Tämä vain ehdotuksena jos halutaan muutosta, itselleni sopii nykyiset järjestelyt.

-jape-
fin98
Newbie
 
Posts: 2
Joined: 16.8.2011 9:45

Re: RB säännöt 2012

Postby andyfin296 » 18.8.2011 21:32

Termos!

Vähän menee off topiciksi mutta haluan ottaa kantaa hyvin virinneeseen keskusteluun.
Kisoja rannalla, etenkin nuorempana PALJON seuranneena täytyy todeta jo edellämainittu "jotain täytyisi tehdä" ja NOPEASTI! Kilpailijamäärät on kyllä supistuneet huolestuttavan pieniin määriin. En tiedä pitäisikö siitä päätellä että säännöissä on vikaa, järjestelyissä on vikaa, vai vaan että ketään ei vaan kiinnosta enää kisata? No tämä ei tietysti päde kaikkiin, koska onhan kisasta toiseen viivalla edelleen muutamia "kantapeikkoja" huutelemassa perkeleitä ja muuta mukavaa :mrgreen:
Muistan että aikoinaan kilpailuissa oli reilut tavarapalkinnot ja seuran aktiivisuudesta, tai sponsorien varakkuudesta riippuen palkinnot olivat houkuttelevia. Ennen kaikkea, niitä oli lähes kaikille kisassa mukana olleille. En oikeastaan tiedä mikä nykypäivänä motivoisi lajin aloittaneen harrastajan mukaan kisoihin, kun kantapeikot kuitenkin vie palkinnot ja ketä se 5€ kromattu muovituoppi muutenkaan kiinnostaisi. Posliinilautanenkin on ihan hieno, mutta ei yhdestä vielä astiastoa tee..
Eli ei minun mielestä liiton kannata uhrata muutenkin vähissä olevaa aikaa ja rahaa pokaalien hankintaan. Mieluummin jotain käyttökelpoista!
Loistava esimerkki tästä on espoon surffitallin järjestämä "pentalan lenkki", jossa mukana on vuodesta toiseen samoja naamoja, sekä aina uusia ennen kisoissa näkymättömiä surffaajia. Syynä saattaa olla myös helposti lähestyttävä matka tyyppinen purjehdus kilpa (tapahtuma). Eikä sieltä ole kyllä koskaan tarvinnut kotiin tyhjin käsin ja vatsoin lähteä! :P
Mielestäni alkaa näyttämään siltä, että jokavuotisen sääntöjen veivauksen sijaan kannattaisi alkaa miettimään millä porkkanoilla kilpailuihin houkuteltaisiin reilu määrä uusia osanottajia, jotta nykyisilläkin riittäisi mielenkiinto kiertää vielä mukana.
Massatapahtumat tuntuu kiinnostavan ihmisiä ainakin muissa lajeissa, eli jos uusia kisaajia halutaan, niin kisat olisi kyllä tarpeellista yhdistää samoille päiville tavalla tai toisella. Se mitä kisataan ja miten voisi olla kisajärjestäjien päänvaiva olosuhteista riippuen. Ihan hauska päivä voisi olla tuulen salliessa esim. 2 lähtöä RB / Formulassa tauko ja sitten slalomia. Ihan sika kovalla kelillä pelkkää slalomia, tai mitä vaan.. mielestäni ei pitäisi kangistua liikaa sääntökirjoihin ja kilpailuohjeiden velvoitteisiin, Suomessa nää on kuitenkin käytännössä kaveripiirin "nappikauppa" kilpailuja. Puulaaki kilpailut on loppupeleistä kuitenkin aina niitä hauskimpia ja HAUSKAAHAN TÄSSÄ ON TARKOITUS PITÄÄ!! Se voisi madaltaa mukavasti kynnystä lähteä mukaan! 8)
andyfin296
Member
 
Posts: 26
Joined: 3.8.2008 19:01

Next

Return to Ratakilpailuluokat

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest