Kuinka kilpailusääntöjen kehittämisestä helppoa?

Formula, Raceboard, Slalom, RSX

Kuinka kilpailusääntöjen kehittämisestä helppoa?

Postby MikkoV » 2.6.2010 12:23

Käy katsomassa myös konkreettinen "SÄÄNTÖEHDOTUKSET 2011" topikki. Alla omia ehdotuksiani tämänkaltaisen prosessin toteuttamisesta.

https://pulinat.purjelautaliitto.fi/viewtopic.php?f=3&t=1979

--------------

Jokavuotinen epäselvyys säännöistä jatkuu edelleen. Minusta tässä on paljon syytä yhteisten linjausten puutteesta ja väärinkäsityksissä. Minä esitän nyt oman näkemykseni tästä sääntökeskustelun kentästä, ja myös oman näkemykseni kuinka sitä voisi kehittää. Kommentoikaa ja kertokaa oma näkemyksenne, kuinka säännöistä sovittaisiin parhaiten.

Tällä hetkellä prosessi menee niin, että joka vuosi järjestetään virallinen sääntökokous missä säännöistä päätetään yhteisesti. Puutteita sääntökokouksissa:

- Vähäinen osanottajamäärä
- Varsinaisen agendan laajuus
- Kisakauden aikana käydyn sääntökeskustelun unohtuminen
- Valmiiden sääntöehdotusten puute
- "Säännöiksi sovitaan, mitä muistetaan sillä hetkellä, tai mikä tuntuu itsestä tärkeimmältä"

Jotta säännöistä voidaan päättää, täytyy

1. Ensin tehdä sääntöehdotus.
2. Sääntöehdotus käsitellään sääntökokouksessa, missä päätetään sen käyttönotosta
3. Sääntöehdotusta voidaan vielä muokata sääntökokouksessa, mikäli tarvetta on

Koska suurin kiinnostus, energia ja aika sääntökeskustelulle on juuri kisakauden aikana, aina jokaisen kilpailun jälkeen. Olisi hyvä, jos tämä kilpailun jälkeinen keskustelu saataisiin talteen ja koostettua esimerkiksi seuraavan kauden sääntöehdotukseksi. Sääntöjen muuttaminen kesken kilpailukauden, voisi asettaa toiset eriarvoiseen asemaan.

Olisiko ideaa käydä sääntökeskustelua mieluummin tällä foorumilla?

Esimerkiksi tällaisia toimintamalleja tulee mieleen:

- Jokainen itseään kiinnostava sääntötulkinta, väännöt ja mitä tahansa vapaamuotoisesti oman topikin alle
- Äänestyksillä saadaan linjauksiin kilpailijoiden ääni, mikäli linjausta ei haluta "yläpuolelta"
- Joka vuosi kerättäisiin yksi topikki "sääntöehdotukset 2011", mihin kerätään ehdotukset seuraavan sääntökokouksen agendaan

Olisiko tällaisessa ideaa? Parempia ehdotuksia?
Last edited by MikkoV on 2.6.2010 13:57, edited 1 time in total.
MikkoV
Advanced Member
 
Posts: 44
Joined: 25.3.2007 23:18
Location: Helsinki, Finland

Re: Kuinka kilpailusääntöjen kehittämisestä helppoa?

Postby MikkoV » 2.6.2010 12:44

"02.06 12:40:28 MarkusFIN10: MikkoV: Tuo aloittamasi forum on hyvä juttu, ja sovitaan että sinne tehdyt sääntömuutosesitykset ainakin Formula funboardiin ja Slalom cupiin otetaan esille kilpailijakokouksessa.
Haluaisin kuitenkin tähdentää, että esimerkiksi kulkuoikeussäännöt, protestikäsittelyt jne. on jo valmiina ISAFin "Purjehduksen kilpapurjehdussäännöt 2009-2012"-kirjassa. Eli kansallisesti voidaan päättää juuri purjehdittavista luokista, ikärajoista, välinerajoituksista, noudatettavista tuulirajoista jne. Forumille on turha mnennä ehdottelemaan vaikkapa styyra/paapparisäännön kumoamista tai protestioikeuden poistamista. "



Tämän takia otin ehdotukseen mukaan kausittaisen "Sääntöehdotus 2011" kokoelman keräämisen.

Tarkoitus olisi siis lyhyesti:

1. Kilpailu-kategorian alle saa ja pitää heittää mitä tahansa läppää. Kiistetään sitten vaikka styyra/paappari-säännöt!
2. Jokavuotiseen "Sääntöehdotus 2011" -topikkiin kerätään ja tiivistetään ainoastaan oleelliset ja järkevät ehdotukset
3. Lähennetään kokousta aktiivisten kisaajien äänestys- ja päätöksentekotilaisuudeksi


Ikävänä sivuvaikutuksena tiettenkin, että väki ennättää juomaan enemmän kaljaa porukalla, sääntökokouksen jälkeen, kun keskustelut käytiin jo viime kesänä. ;)
MikkoV
Advanced Member
 
Posts: 44
Joined: 25.3.2007 23:18
Location: Helsinki, Finland

Re: Kuinka kilpailusääntöjen kehittämisestä helppoa?

Postby 1001 » 2.6.2010 23:07

Itseäni aikanaan alkoi ärsyttää tuo moneen eri sääntövihkoon viittaaminen niin paljon, että suomensin Reiskaan säännöt, jotka sitten kilpailijakokouksessa käytiin läpi ja hyväksyttiin.
Isaf:in säännöt on aika hyvä pohja, mutta mielestäni oli turhaa tehdä työtä jonka jo joku on tehnyt purjehtijaliitossa, eikä Isaf:in säännöt kattaneet kaikkea, joten otin pohjaksi RB:N mestaruuskilpailu säännöt siis Championship rules.
Mestaruuskilpailusäännöt kattavat kaiken mitä myös tavallisissa kisoissa voi eteen tulla. Formuloilla ja Slalomissakin muistaakseni ne on vastaavat, Formuloiden säännöt ovat lähes sanasta sanaan samat kuin RB:ssä, toki määräykset lepoajoista ym eroavat hieman.
Tarjosin jo aiemmin noita RB:n suomenkielisiä sääntöjä kopioitaviksi ja modifioitaviksi Formulan tarpeisiin, mikä helpottaisi myös sääntöjen kirjaamista myöhemmin.
Luokkasäännöthän ovat taas eri asia kuin kilpailusäännöt ja luokkasäännöt menevät tietenkin kv. sääntöjen mukaan, vaikka voihan niihinkin tehdä suomipoikkeuksia, kuten esim.reiskassa avoin luokka.
Kilpailusäännöissä usein viitataan sitten Isaf:in sääntöihin esim. black flag rule etc. ja ne viittaukset voi hyvin jättää kisasääntöihin.
Rankingin säännöt kirjattiin kilpailusääntöjen perään, kuten myös rankingin pistelasku, joka myös oli ainainen riidanaihe.
Reiskassa jätettiin paljon valtaa järjestäjille mm.ratojen muodon suhteen, (jotta monenlaiset kisat olisivat mahtuneet ranking kalenteriin) ja tietenkin iän tai sukupuolen perusteella palkitsemiseen, kuitenkin niin, että jos esim.järjestäjä on ilmoittanut että ajetaan junnusarja, on viisi osanottajaa se raja, jolloin järjestäjän pitää asia huomioida tuloksissa.
Mikään kisoissa ei ärsytä niin paljoa kuin järjestäjät tai kanssakilpailijat, jotka vetävät aina uuden säännön esiin kuin taikuri hatustaan kanin saadakseen haluamansa tuloksen, vedoten milloin mihinkin eepokseen.
Tuo yllämainittu on suurin syy, miksi esim itse jätän suosiolla jotkut kisat käymättä.
Jos tuossa sääntöasiassa voin mitenkään olla avuksi, niin pistäkää meiliä: jouni.hellman(ät)pp.inet.fi
1001
Member
 
Posts: 13
Joined: 22.10.2007 16:23


Return to Ratakilpailuluokat

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest