Tämän jutun tarkoitus on käynnistää avoin keskustelu SPLL:n missiosta ja roolista suomalaisessa purjelautailussa. Tämä juttu on pitkä, mutta asiakin on tärkeä.
Uusien, sinäänsä hienojen, webbisivujen julkaisemisen myötä yksi jos toinenkin asia on ponnahtanut pinnalle.
Ja tietysti myös oman case kautta: niin kauan kun vain puhuin KONA:sta ja kerroin omista kokemuksistani ja toiveista (esim. surffaajien määrän merkittävästä kasvusta) niin SPLL:n kanavat olivat auki minulle. Mutta kun sitten jouduin tekemään jotain konkreettista asian eteen niin SPLL heti on heittämässä kylmää vettä niskaan, ja pistämässä (minun mielestä) kapuloita rattaisiin.
Ensiksi: Mikä on SPLL:n missio (tavoite ja olemassaolon tarkoitus)?
- Toivottavasti se on "Suomalaisen purjelautailun edistäminen ja kasvattaminen kaikin mahdollisin keinoin"
- Mikä voisi näkyä esimerkiksi näin:
-- "Kivaa että teet jotain Suomalaisen purjelautailun puolesta, miten SPLL voisi auttaa sinua?"
-- "Kivaa että teet enemmänkin kuin vaan omaa surffia ja väittelyä, että satsaat aikaa/rahaa kokonaisuuden kasvattamiseen. Miten SPLL voisi auttaa?"
SPLL:n uusien sivujen myötä on voimistunt vaara että luodaan ristiriita SPLL:n ja SPLL:n jäsenten etujen välillä.
- SPLL:n jäsenten etu on mahdollisimman laaja tiedon saanti, eri lähteistä (information at your fingertips).
- SPLL:n (kapeakatseinen) etu on sivustojen rahoittaminen.
Peruskysymys tietysti on että "mitä SPLL:än jäsenet odottavat SPLL:tä"?
Alla olen pyrkinyt analysoimaan minkälaisia toimijoita Suomesta löytyy, ja minkälaista toimintaa harrastetaan tai pitäisi harrastaa (missä SPLL voisi luoda edellytyksiä vireämpään toimintaan).
** Minkälaisia kaupallisia toimijoita on olemassa?
* Maahantuojat & Kaupat
-- Huolehtivat siitä että varusteita on saatavissa paikallisesti. Tämä palvelu ei ole aivan välttämätön kaikkein kokeneimmille surffaajille, mutta edellytys sille että vähemmän harrasteneet ja aloittelijat pärjäisivät.
-- Joissakin tuotteissa, kuten märkäpuvuissa, paikalliset kaupat ovat melekin välttämättömyys.
-- Suomalaiset tavaratoimittajat tekevät paljon välttämätöntä työtä lajin hyväksi (esim Surf.fi demot ja julkisuustyö). Jos SPLL asettuu vastakkain tavaratoimittajien kanssa ei saavuteta mitään, paitsi mahdollisesti kateuteen pohjautuva hyvä mieli.
* Swap Meet:it, eli käyettyjen kamojen fyysinen vaihtopörssi. Toimii monella isommalla markkinalla hyvin, mutta usein toimintaa liittyy pieni maksu kattamaan esimerkiksi markkinointukulut (jos kukaan ei tiedä tapahtumasta niin siitä ei ole hyötyä kenellekään),
* Vuokraustoiminta
-- Jos vuokraustoimintaa joskus syntyy Suomeen niin se on aivan varmasti kaupallista (eli rahaa vastaan). Ja mielestäni SPLL pitäisi olla ensimmäisenä heittämässä pökköä pesään tällaisen toiminnan puolesta.
* Kouluttajat
-- Kouluttajat tyypillisesti pyytävät rahaa palveluksistaan, eli toiminnassa on kaupallinen piirre
-- Olisi ERITTÄIN suotavaa että löytyisi yksi paikka mistä saa tietoa kaikista kouluttajista, ja kaikista kursseista.
-- Olisi erittäin suotavaa että kynnys ryhtyä kouluttamaan uusia surffaajanalkuja olisi matala. Se pitäisi olla mahdollista ilman omaa webbisaittia ja siihen liittyvää kustannusta ja vaivaa.
* Webbiwsivustot
-- esim. www.mytrims.com
-- Webbisivujen rakentaminen ja hostaaminen maksaa jotain, senhän SPLL:kin on huomannut. Tästä syystä varmaan kaikki sivustot pyrkii saamaan edes jotain mainosta kattamaan kustannuksia. Ja tämähän on kaupallinen piirre.
-- Mielestäni SPLL:n pitäisi kaikin tavoin kannustaa tällaiseen toimintaan, eikä pyrkiä ehkäisemään sitä taikka ajamaan käyttäjät irralliseksi kuppikunniksi. Kanavoimalla tällaista innostusta ja innovointia on mahdollista saada hyvää aikaiseksi.
* Messujärjestäjät
-- Messuihin on tyypillisesti pääsymaksu, ja toimiminen messuilla usein maksaa jotain (esim oikeus myydä tavaraa). Tämähän tarkoittaa että toiminnassa on kaupallinen piirre.
* Surffipaikat (kuten Sierravuori)
-- Jos joku omistautuu lajille niinkin paljon että rakentaa fyysisiä puitteita sitä varten niin onhan se kiitettävää toimintaa. Ja se selvästi edistää suomalaista purjelautailua. Mutta siinähän tietysti liikkuu raha.
* Piilomainostajat?
-- Jos joku kehuu kokemuksiaan jollain laudalla taikka purjeella, niin onko se piilomainontaa? Jos kehuu North:in purjetta, ja tuntee Pasin, niin tekeekö silloin semi-kaupallisen palveluksen Pasille?
-- Jos joku on jäsen Surf.fi tiimissä, tarkoittaako se että hän ei keskustelupalstilla saa mainita kamojensa valmistajia koska se olisi piilomainontaa?
-- Jos joku on saanut alennuksia lautakaupan yhteydessä, tarkoittaako se että tuotteiden nimeäminen keskustelu palstoilla on vastapalvelus kauppiaalle, eli piilomainontaa?
---- Yksinkertainen vastaus on että piilomainonta ei ole paheksuttavaa, eikä ole kohtuudellisuudessa pysyvä kamojen kehuskelukaan, tai kokemuksien jakaminen.
--- Hypoteettinen esimerkkitapaus: Syntyy kiinnostusta SUP (Stand Up Paddle) laudoista. Konkreettinen keskustelu viriää Chat/BB:hen, jossa otetaan kantaa eri lautoihin ja konsepteihin. Jotkut laudoista ovat myynnissä Suomessa. Mikä on luvallista (kohtuullista) keskustelua? Mielestäni melkein kaikki!
* Jos seura kerää jäsenmaksua, harjoittaa koulutstoimintaa, ja ehkä rahoittaa omaa webbisivu mainoksella: tarkoittaako se että seura on SPLL:n kannalta pannassa (eli rahaa liikkuu) tiukan "kaupalliset maksavat" periaatteen mukaan?
** Mitä muuta odotetaan webbisivuston tarjoavan?
* Linkkivihjeet saattavat myös jäädä hyvin köykäsiksi. Käytännöllisesti kaikki hyvät resurssit webissä ovat jollain tapaa kaupallisia (eli joko taustalla on kaupallinen toiminta, taikka sitten sivujen ylläpito maksetaan mainoksilla).
-- Sääsivut: Windguru, MTV3, YLE, ilmatieteen laitos, Foreca, etc.
-- Tekniikkasivustot kuten Cribbs, taikka ContinentSeven, taikka ...
-- Hyvät keskustelupalstat (Starboard, Gaastra, Boards.co.uk, surfzone.se)
-- Valmistajien sivustot
-- Ulkomaan kohteet ja niissä toimivat vuokraamot
Määrittelemällä että rahan voimalla pyöriviä yrityksiä taikka tuotteita ei saa manita niin maalaa itsensä nopeasti mahdottomaan nurkkaan.
Yhteistä ollä oleville toimijoille on että moni niistä voisi maksaa nimellisen summan SPLL:n webbisivuston hyödyntämiseksi, mutta että sivustoilla pitäisi olla mahdollista julkaista (tehokkaasti) toimintaan liittyvää tietoa. On myös jäsenien intressissä että sivustoilla käydään vilkasta ja aitoa keskustelua eri aiheista, riippumatta siitä onko jollain kaupallinen intressi vaiko ei.
Vireä toiminta tarkoittaa että kaikki voivat osallistua keskusteluun ja tiedon välityksen. Hyvä maku ohjatkoon keskustelua. Jos halutaan niin olisi mahdollista edellyttää kaupallisten toimijoiden tulemista kaapista ulos, eli että avoimesti kerrotaan saitin sopivassa paikassa mitkä kaupalliset sidokset ovat.
* SPLL:n BB:ssä on jo Forumi nimeltä "Kurssit, tapahtumat, messut". Tämähän on loistava asia, mutta en pysty ymmärtämään miten se eroaa muista lajia edistävistä toimista joihin myös liittyy raha jossain muodossa (ja usein vieläkin suurempi taloudellinen riski).
* Kuppikuntien luominen olisi ehkäistävä
-- Ei ole mitään järkeä hajottaa muutenkin pieni surffiyhteisö kuppikuntiin, esimerkiksi sillä että pakotetaan kaikki "kaupalliset" toimijat rakentamaan Forumeita pystyäkseen kommunikoimaan kentän kanssa.
-- Minusta "Surf.Fi":n toiminta on ihailtavaa, mutta myös pelottavaa jos se on suunnannäyttäjä. Mitä tapahtuu jos kaikki maahantuojat/kauppiaat/koulttajat pakotetaan samaan moottiin? Silloin ei minnekään riitä tarpeeksi keskustelijoita ja koko pakka hajoaa käsin.
-- SPLL:än tehtävä on mielestäni luoda sopua ja hyvää mieltä, yhteen hiileen puhaltamisen tunnetta.
* Lapsen heittäminen ulos pesuveden mukana on varteenotettava riski.
-- Rajaveto täysin atteellisen toiminnan ja kaupallisen toiminnan välillä on sinänsä helppoa. Mutta lopputulos ei välttämättä ole sitä mitä loppukäyttäjät toivovat.
-- Banner mainoksien olemassaolo, ja SPLL:n sivuston ylläpidon rahoittaminen, ei saa olla konflikissa kokonaistavoitteiden kanssa.
-- Kokonaistavoite on loppukäyttäjän etu, ei SPLL:n tulo-meno rakenteen optimoiminen. Rahalliset tavoitteet on aivan varmasti mahdollista toteuttaa yhteistyöperusteisella mallilla.
* Mikä sitten olisi sellainen SPLL:n toimintamalli (ja webbisaitti malli) jonka kanssa Suomalainen purjelautailu pystyisi elämään?
-- Selkeä tavoite (missio): purjelautailun edistäminen ja kasvattaminen Suomessa
-- Tavoite on jakaa hyödyllistä tietoa jäsenille, sekä ulkopuolisilta tiedontuottajilta että jäsenten tuottamaa (esim. kskustelua).
-- Tavoite on auttaa ja tukea Suomalaisia tahoja jotka jollain tapaa tekevät työtä purjelautailun edistämiseksi.
-- SPLL:n on kerättävä rahaa sivuston ylläpitoon. Kunhan tämä onnistuu niin ei ole mitään erityistä syytä miksi aatteellinen toiminta ja kaupallinen toiminta ei voisi elää sovussa.
-- Ratkaistava ristiriita lajin tarpeiden, jäsenten tarpeiden ja sivuston ylläpidon rahoittamisen välillä. Onko ongelma filosofinen vaiko käytännön rahouitusongelma? Rahamäärä josta tässä puhutaan lienee alle 500 Euroa.
-- Tasapuolisuusperiaate. Samalla hyväksyen että hyvin moni hyödyllinen taho (esim Windguru) ei koskaan tule maksamaan centtiäkään SPLL:lle sivulla mainitsemisesta. Eli pragmaattista tasapuolisuutta.
--- On suhteellisen helppoa (suoraviivaista) vaatia rahaa kauppiaalta (eli tavaramyyjiltä). Riittäisiköhän herrasmiessopimus? SPLL:hän voisi ylläpitää julkista listaa "yhteistyökumppaneistaan" (jotka osallistuvat saitin maksamiseen esim. banner mainoksilla).
-- Useampi ongelmallinen tapaus tasapuolisuusperiaatteen kannalta.
---- Suomalaiset (suomessa toimivat? Pääosin suomen markkinoilla toimivat? Paikallismarkkina?) firmat? Palvelu voi olla aineellinen tai aineeton.
--- Saksalaiset/Ruotsalaiset surffikaupat? Mikä on policy joka pitää nämä poissa linkkilistoilta? Miksi ne eivät saa olla linkkilistoilla (koska eivät edistä suomalaista purjelautailua?)? Entäs jos saksalainen surffikauppa ostaa banner-mainoksen (mihin tämä oikeuttaa, onko vain teoreettinen ongelma)?
------Mutta niitähän voi aina mainita keskusteluissa...
----- Luokitukset: Tavaramyynti, Koulutuspalvelut, Messupalvelut?
- Periaatteet sivustolla:
-- Uskon että pragmaattinen lähestymistapa on sopia herrasmiesmäisesti aika vapaamielisistä periaatteista.
-- Voiko SPLL sivustolla olla periaate että kaupallinen taho (käytännössä melkein kaikki toimijat) eivät saa mainita hintaa? Eli että varsinainen myyntitieto löytyy muualta, mutta asia ja kontaktitieto on sallittua.
-- Keskustelupalsta (chat), Mikä on kohtuullista? Avointa tilitystä kokemuksista, viittauksia muihin tiedonjyväsiin.
-- yleiset BB palstat, Mikä on kohtuullista? Vapaa keskustelu, vapaa asioiden esille tuonti. Yleisellä forumilla ei luetella myytäviä tuotteita.
-- Kaupallisorientoitunut BB palsta: Saatavilla olevat tuotteet, vastaavantapainen kuin Surf-Tori, Ehkä sillä rajoituksella että aineellisten tuotteiden hintoja ei julkaista?
--Tapahtumat, kurssit, messut BB palsta: Käytännöllisesti kaikki mitä tällä palstalla liikkuu on jollain tapaa kaupallista. Onko tässä luvallista mainita hintoja vaiko ei?
--- Oletetaan että joku järjestää GPS speedsurfing kisan ja vuokraa GPS laittet käyttöön osallistujille. Jos on palkinto niin tarvitaan ehkä myös osallistumismaksu. Saako tässä tapauksessa kertoa osallistumishinnasta? Onko tällaisella järjestäjällä pakko olla omat webbisivut?
--- Oletetaan että joku järjestää jokamieskisat jollekin rannalle. Onko tästä sallittua ilmoittaa? Entäs jos on osallistumismaksu rahoittaakseen esimerkiksi veneen (startti, turvallisuus, jne.) kisojn yhteyteen?
--- Kurssien hintojen kertominen on hyvää loppukäyttäjäpalvelua.
Eli tämän pitkän kirjoituksen yhteenveto. Mielestäni SPLL:n pitäisi ottaa missiokseen purjelautailun tukeminen ja kasvattaminen Suomessa. SPLL:n ja erinäisten kaupallisten toimijoiden tulisi sopia periaatteista jotka hyödyntävät suurinta osaa jäsenistöä (ja tulevaa jäsenistöä). Yksi ensimmäisistä asioista olisi sopia tarpeellisesta webbi-rahoituksesta, ja sitten hyväksyä että surffimailma rakentuu monimuotoisesta kaupallisesta toimnnasta.
Toivon vireää ja monipuolista keskustelua tästä aiheesta, ja erityisesti että SPLL:n johtoporras osallistuu siihen aktiivisesti.