Surffilauta setäihmiselle

Moderator: Mari

Surffilauta setäihmiselle

Postby pmniemi » 12.4.2013 23:26

Surffailin kasarivuosina ämpärimuovisella kölilaudalla viimeeksi. Nyt tekisi mieli aloittaa vanha harrastus uudestaan Turun lähivesillä. Pituutta 183 ja painoa 86 sekä kiukkua sen verran, etten ihan heti luovuta. Uskon viihtyväni vesillä 5 -12 m/s tuuleessa... ainakin näin on talvella kiteillessä. Pitkää kovavauhtista siivua kiitos. Millainen lauta olisi hyvä ja minkä kokoinen kevemmän tuulen purje? Vinkistä kiittää hän.
pmniemi
Newbie
 
Posts: 5
Joined: 12.4.2013 12:36

Re: Surffilauta setäihmiselle

Postby Viltsu » 13.4.2013 12:43

Moi.
Ollaan samankokoisia ja pari vuotta sitten itsekin uudelleen aloittaneena voisin suositella sulle pientä formulaa tai isoa slaalomia 9-10,5 m2 purjeella. Siis vain jos tarkoituksesi on aloitella järvillä tai suojaisissa merenlahdissa.
itse ajan eniten 156L formulalla 9,5 purjeella. Se on vielä suhteellisen kevyt käsitellä formulaksi ja plaanipäiviä on paljon. Lauta on sen verran kantava ettei vanhalla kasarisurffarilla ole mitään vaikeuksia oppia hallitsemaan laitetta ja näin ollen uimisetkin jää vähemmälle.
Seuraavana hankintana pienempi Slaalom ja pienemmät purjeet, joilla voisi sitten lähteä aallokkoonkin. Freeridet, reiskat ja kaikki isot harjoittelulaudat jättäisin kokonaan väliin.
Viltsu
Newbie
 
Posts: 8
Joined: 11.6.2012 16:34

Re: Surffilauta setäihmiselle

Postby kni » 13.4.2013 19:34

Itellä mitat 182cm, 84 kg, uudelleenaloitus tapahtui muutama vuosi sitten ja kalustona tällä hetkellä Starboardilta 141 litran Futura -12, 115 litran S-type -06 ja 92 litran evo -04. Ja pari muuta jotka varmaan kesällä menee myyntiin :)

Missään tapauksessa ei kannata jättää väliin freeride-lautoja, väittäisin että alkuvaiheessa ne kulkee ja plaanaa helposti sen minkä slalomit ja formulatkin mutta ovat useimmiten ajamisen puolesta vähemmän vaativia ja rakenteellisesti kestävämpiä ja se on iso etu se. 135-145 litran freeride olis meikäläisen suositus ekaksi laudaksi, mulla oli 2009-2012 isona lautana 149 l Hifly Matrix joka laskettanee aloittelijan freeride-laudaksi ja sen kanssa oli kyllä hiton hauskaa. Pomminkestävälle rakenteelle oli paljon käyttöä... Vaihtui sitten viime kesän lopulla tuohon Futuraan joka onkin sitten rivakampi peli, ja olis sillä voinut aloittaakin mutta olisin ajanut sen päreiksi moneen kertaan.

Yhdellä purjeella ei pärjää, pari kolme niitä tarttee vähintään http://www.iwavesolutions.com/lefebvre/ ... uiver.html

Mulla isoin on rätti on 9,6 m2 ja sillä plaanaa jo 5 m/s tuulella.
kni
Advanced Member
 
Posts: 32
Joined: 29.7.2008 15:40

Re: Surffilauta setäihmiselle

Postby pmniemi » 23.4.2013 10:44

Mun tämän hetken vaihoehdot ovat tossa:

Starboard Futura wood X 141 –13 / Carve 141 wood X
NCX 6.5 -12
NCX 8.0 -13

TAI

Starboard Go 141 -13
NCX 6.5 -12
NCX 8.0 -13

Formulaa on mulle suositeltu aikasemminkin mutta toinen taas sanoo, että se on hankala. Alkuun pitäisi päästä ja haastettakin voisi olla. Surffailisin ensisijassa Turussa, jossa rannat ovat kivisiä. Hanko, Pori, Pyhäjärvi ovat kohtuu matkan päässä, joten niitäkään en jättäis huomiotta.
pmniemi
Newbie
 
Posts: 5
Joined: 12.4.2013 12:36

Re: Surffilauta setäihmiselle

Postby 1001 » 26.4.2013 15:35

Moi!
30v. kokemuksella voin sanoa tuosta lautavalikoimasta, että wood versiot ovat hemmetin arkoja iskuille, kysy mielummin Jarnolta (Rautio Sports) niitä kovakantisia tufskin versioita, paitsi tietysti jos et aio pannuttaa kertaakaan...
Meikä käyttää 7m2 purjetta kun keliä on yli 10m/s ja 8,6m2 kun on 5-10m/s, mut mulla onkin painoa kaikki 68kg. Jos haluat tuolla sinun kombolla plaanata, joudut kyllä odottelemaan tuulia. 141litrasen laudan kaveriksi kävisi mainiosti myös 9,5m2 purje, plaanipäivät moninkertaistuisi.
Kasarisurffiaikaan 6,5m2 oli jo suuri purje, nyt se sopii lähinnä myrskyyn... mitäs jos hommaisit 9,5 ja 7,5m2 rikit?
Jouni
1001
Member
 
Posts: 15
Joined: 22.10.2007 16:23


Return to Yleistä

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests

cron