Aloittelija hankkimassa purjelautaa

Moderator: Mari

Aloittelija hankkimassa purjelautaa

Postby enni » 10.7.2010 15:36

Olen kokeillut purjelautailua muutaman kerran ja tykästynyt lajiin, ja mulla olisi nyt mahdollisuus hankkia oma lauta. Olen siis aloittelija, n. 54 kiloinen ja etsin helpohkoa opettelulautaa.

Rautio.fi sivuilla olisi tarjouksessa seuraavanlainen paketti:

Starboard Start L + Start 5.0 riki hintaan 890,-

Tuo lauta on ilmeisesti aika leveä? Olen miettinyt myös Rio M:ää Synergy 6.0 purjeella ja pienen kokoni vuoksi ProKids GOta ( http://www.rautio.fi/eshop/product_details.php?p=963 ) myös.

Muita ehdotuksia lauta + purjeyhdistelmäksi tai valmiita purjelautapaketteja?
enni
Newbie
 
Posts: 2
Joined: 2.4.2010 17:41

Re: Aloittelija hankkimassa purjelautaa

Postby arska » 11.7.2010 15:00

Moi,

Varmaan Rio parempi kuin Start. Startilla helppo aloittaa, mutta äkkiä myös jää ominaisuudet vähäisiksi laudan massiivisuuden vuoksi (jo saman kesän aikana).
Mielestäni kaikki freeride laudat vähintään 135 L (uuden malliset yli 70 cm leveet, mieluiten yli 75 cm, esim. Mistral explosion, Fanatic shark, starboardin freeridet, F2).
Myös käytettyä Formulaa voi harkita pienellä purjeella tietenkin aluksi (voi saada halvalla ja myöhemmin hankkia pikkulaudan formulan kaveriksi). Hieman heikko, mutta keveyden ja leveyden ansiosta pääsee helposti plaaniin ja on vakaa.
arska
Member
 
Posts: 19
Joined: 27.5.2007 22:02

Re: Aloittelija hankkimassa purjelautaa

Postby leuka » 2.8.2010 10:26

Moi,
Start tai Rio kuulostaa hyviltä. Formula ei ole helppo opettelulauta vaan edistyneempien väline.

Risto


    T. Risto Mononen
    puh. 040-707 1093

    Yksityisviestit tulevat sähköpostiini päivittäin.
leuka
Newbie
 
Posts: 7
Joined: 28.4.2007 14:08
Location: Espoo

Re: Aloittelija hankkimassa purjelautaa

Postby _dc_ » 22.7.2012 19:14

Lainaan hieman tätä keskustelua.

Googlea on käytetty ahkerasti, mutta silti en oikeen tiedä millainen lauta kannattaisi hommata ensilaudaksi. Minulla on painoa n. 90kg, olen kokeillut purjelautaa muutaman kerran ja osaan jonkinverran surffata lainelaudalla. Tarkoitus olisi hankkia jokin edullinen lauta millä pääsisi kokeilemaan kunnolla alkaisiko laji kiinnostaa. Mahdolliset surffipaikat tulisi olemaan sisävesillä, joten millaista lautaa kannattaisi etsiä?
_dc_
Newbie
 
Posts: 5
Joined: 14.7.2012 12:02

Re: Aloittelija hankkimassa purjelautaa

Postby Heigl » 19.9.2012 18:06

Aloitin purjelautailun keväällä ja ostin ekaksi laudaksi ~150L freeride laudan ja 7.5m2 purjeen. Olen ollut tosi tyytyväinen tosin purje olisi saanut olla ehkä hieman pienempi ensi alkuu esim. 6.7m2. Laudassa on ihan hyvin ominaisuuksia ja nousee plaaniin aika helposti.

Yyyterissä kannattaa käydä kokeilemassa.

Niin ja btw. kannattaa hankkia nose-suojus lautaa/mastoon jos ostat oman laudan niin ei tarvii pelätä katapultteja :)
Heigl
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 19.9.2012 17:39


Return to Yleistä

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests

cron