Miten niin purjehtimaan telvella?!

Moderator: terrieri

Miten niin purjehtimaan telvella?!

Postby terrieri » 24.11.2008 1:04

Mun oma harrastukseni alkoi juuri tuosta kysymyksestä - pääseekö näillä purjeilla menemään talvellakin? Pääsee, netistä saa ohjeita niin kelkkojen rakentamiseen, säätämiseen kuin ajamiseenkin. Lisäksi kokemusten vaihto on helppoa ja on yllättävää, miten moni oikeastaan liikkuu tai haluaisi liikua jäällä tuulta nopeammin.

Sovittiin että tänne avataan oma palsta talvipurjehdusjutuille ja meikäläinen avaa kelskustelun ja antaa joitain linkkejä joista pääsee eteenpäin. Kiire on aivan kauhea, eli tulee kestämään vähän aikaa ennen kuin kaikki haluamani asiat on näkyvissä. Tässä kuitenkin jotain:

Lajin pääportaali: www.winterwindsurf.com

Paljon keskustelua aiheesta sekä vierestä: http://surf.fi/foorumi/index.php?board=20.0

Netistä löytyyy tietoa useammanlaista kelkoista, lähiaikoina tulen esittelemään:

- kahden suksen peruskelkan (autotalliversio)
- kahden suksen kisakelkka (SAVO)
- freeskate, eli neljä luistinta freestyleen
- neljän luistimen kisakelkka www.hiberna.lv tai http://www.rautio.fi/sports
- kolmen luistimen "torakat"

Lisäksi pitää laittaa jotain yleistietoa turvallisuudesta, purjehtimisesta ja kisaamisesta.

Minulle saa laittaa myös suoraa mailia asiaan liittyen terrieri ät surf piste fi - yritän vastailla parhaani mukaan.
terrieri
Advanced Member
 
Posts: 80
Joined: 3.4.2007 10:31

Miten niin purjehtimaan telvella?!

Postby terrieri » 10.10.2012 10:34

Talvi on taas tulossa pikku-hiljaa.

Laji on kehittynyt aika paljon viime vuosien aikoina ja aloittelijoiden on entistä helpompaa päästä mukaan. Eniten kasvua on ollut leijojen puolella, mutta jos pitää kiinni surffipurjeesta, niin ollaan joko luistin- tai suksikelkan päällä.

=============

Nopeimmat kelkat kulkevat kolmella luistimella, leveyttä on noin metri, luistimet ovat samat kuin mitä DN luokka käyttää ja purjeina käytetään 4.0 - 10.0 metrisiä tiukaksi rikattuna. Kelkat ovat TODELLA nopeita, aika rajuja käännöksissä eikä niistä kannata aloittaa. Maailmanennätys on muistaakseni 103,96 km/h, eli aika totista touhua.


=============

Neljällä luistimella kulkevat freeskedet ja hibernat. Ideana on, että kelkka ohjautuu skeittilaudan tavoin kallistamalla jolloin hallinta on todella helppoa. Kovastakin vauhdista 180 astetta pystyy kääntämään 10 - 20 metrisen alueen sisällä, puuskat ja huonot jääkohdat on helppo ohittaa jalkakorjauksella ja taidot kehittyvät todella nopeasti. Joku jo totesikin, että jiipin opetteluun vesillä menee kaksi vuotta, jäällä kaksi tuntia. Jiippien oppimisen jälkeen voi suunnata joko kisailemaan slaalomia tai sitten freestylen puolelle.

Slaalomissa ajetaan virallisia kisoja (SM, EuroCup, EM tai MM (=WISSA)) että epävirallisia "reenejä".

Virallisissa kisoissa tänä päivänä on hyvin selkeästi ja nopealla tempolla toimiva järjestys. Tuomareita on useita ja kilpailijat jaetaan fleetteihin taitojen ja nopeuden mukaan - näin kaikki pääsevät kisaamaan jokseenkin tasoistensa vastustajien kanssa ja lähtöjä tulee yhtä paljon aloittelijoille kuin huippukuskeillekin. Lähdöt tulevat todella tiheään tahtiin, päivän lopussa saldo voi olla helpostikin yli 15 lähtöä! Aikaa jutusteluun, vänkkäämiseen ja protesteihin ei ole, vaan koko kisapäivä on kovaa ajoa. Tämän hetken kesäslaalomin suomalaiset huiput (Joel Grönqvist, Dani Blinnikka, Ian Rautelin, Juha Blinnikka, Marianne Kaplas) ovat kaikki kisanneet 2-3 kolme kautta talvisin hyvällä menestyksellä. Purjeiden koko on rajattu 8.0 metriin.

Epäviralliset kisat syntyvät heti kun jossain on hyvää jäätä, chätissä tai FB:ssä sovitaan aika ja paikalla on enemmän kuin kaksi purjetta. Poijuiksi kelpaavat reput ja takit, pisteitä ei lasketa eikä protesteja tehdä, mutta jiippejä tulee, ja paljon. Törmäilyn seuraamuksena useimmiten vääntyy luistin tai kaksi, henkilövahingot ovat erittäin harvinaisia.

Rautio Sports tuo latvialaisen Hibernan luistinkelkat. Tämä on käytännössä ainoa teollinen vaihtoehto. Kelkat ovat laadukkaasti tehtyjä, johdonmukaisesti toimivia ja varaosahuolto (lähinnä luistimet, hyvin harvoin nivelosat tai ruuvit) pelaa.

Mikäli mieli tekee rakentaa, niin ohjeita on todella paljon, ehkä parhaiten toimiva, eteenkin freestylessä on PK:n kehittämä kelkka: http://www.surffitalli.com/components/c ... tukset.pdf

Airice Oy valmistaa nivelkiinnitteisiä luistimia ja ainakin vuosi sitten kiinteistä luistimista oli mainos "freeskeden terät".

Airicen 40 mm korotetuilla luistimilla pystyy ajamaan vielä 10 cm pehmeässä lumessa, mutta siinä vaiheessa kun lumi jäätyy jäähän kiinni, luistinkelkat on hyvä jättää talliin.

=============

Hauska kelkka on Sarkan (toivottavasti edelleenkin - kommentoikaa!) maahantuoma Pirate. Pienessä, vähän lumilautaa muistuttavassa rungossa on speedilaudan tyyliset jalkalenkit, teräskantit sekä "evä", eli vaihdettava luistin (muistaakseni kaksi korkeutta löytyy). Kelkat ovat verrattain nopeita, kulkevat jäällä JA lumella. Huono puoli on vähän hankala hallinta, spinnit sekä verrattain huono nousukulma.

=============

Suksikelkkoja on rakenneltu 70-luvun lopusta. Sami Tuurnan vanttiruuvisäätöinen todella kapea kelkka löytyy monesta autotallista. Arto Ravanderin Black Cat on menestynein kisakelkka joka toimii sekä teräskanttisillä speedisuksilla (240 cm) että mäkihyppysuksilla pehmeässä lumessa. SAVO kelkan ohjeita on julkaistu netissä todella monella saitilla. Eli kelkkoja on ja lisää voi rakentaa. Kapea kelkka on todella nopea, hyvillä suksivoiteilla nousee erinomaisesti vastatuuleen ja taitavissa käsissä kääntyy jiippiinkin täydessä vauhdissa todella nopeasti. Jalat on hyvin lähellä keskilinjaa ja ajoasento tiivis - tämän takia yli 7.5 metriset purjeet ei oikein toimi ja myötätuuleen ajo on hankalaa.

Kolmen viimeisen vuoden muutos on ollut leveiden kelkkojen yleistyminen. Venäläinen Vadim Volotskoj keksi tehdä noin metrin levyisen kelkan jossa jalkalenkit on formula-tyyliin aivan laidalla. Alussa karsean näköiset kelkat korjasivat palkintopöydän lähes kokonaan WISSA 2011 MM-kisoissa ja laji sai uutta nousua. Leveä kelkka jakaa paineen laajemmalle alueelle ja kulkee tämän ansiosta entistä pehmeämmässä lumessa, pienemmällä vastuksella ja nopeammin. Tilava asento tekee myötätuuliajosta naurettavan helpon ja purjeskaala on 3.0-10.0 välillä.

Kelkkoja saa Kalajoelta Raution kautta, Airicen valmistamina erikoiskelkkoina, Venäjältä sekä Männistön Kalelta Lappeenrannasta (jos herra sattuu taas rakentamaan jotain vielä nopeampaa ja entinen pyörii jaloissa :) )

Kouvolan Surffarit on julkaissut leveän kelkan rakennusohjeet (http://www.kouvolansurffarit.fi/Talvikausi, ohje oikeassa laidassa), Airice tekee hiilikuiturunkoisia WIIMA-kelkkoja (http://www.airice.fi/?p=36) ja venäläiskelkoista löytyy juttua mm. MUST-kotisivuilta (http://www.imustwind.ru/glavnaya/) sekä heidän foorumilta (http://www.raceyou.ru/forum46.html).

===========

Niin, ne purjeet! Aivan samat kuin kesälläkin - rikaus heikoilla tuulilla on löysempää, eli purjeet halutaan pussikkaammiksi ja vetävimmiksi. Kovassa kelissä pärjää aika hyvin WAVE-purjeillakin aivan litteäksi rikattuna tai sitten pienillä slalom-purjeilla.

Tässä vielä videopätkä viime kevään Kalajoen kisoista: http://www.youtube.com/watch?v=F61_aWwPSaI

Tervetuloa vaan lajin pariin!

Terrieri
FIN-413
www.talvisurf.fi
terrieri
Advanced Member
 
Posts: 80
Joined: 3.4.2007 10:31


Return to Talvi- ja jääpurjehdus

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 2 guests