Evät

Postby Heppu » 16.5.2006 17:18

Hei

Oon just ostanu pom-muovia, että voin tehä itelleni evät. Eli minkälaiset toimii hyvin? En tiiä, että onko evän muodoilla hirveästi vaikutusta laudan kulkuun, mutta kertokaas kuitenkin....

Minkä kokoinen ois hyvä 138*40cm kokoiseen twintip lautaan? Oisko jotain 14*5cm? Entä kannattaako kaikkien evien olla samanlaiset, jos laittaa vaikkapa 4kpl? Onko tällänen pyöree sheippi hyvä? <a href='http://cc.joensuu.fi/~tuoleppa/Leijailu/kuvia/evia1.jpg' target='_blank'>http://cc.joensuu.fi/~tuoleppa/Leijailu/ku...kuvia/evia1.jpg</a>

Entäs toimiiko näitten väsääjien evät hyvin? <a href='http://personal.inet.fi/perhe/antila/leijalau.htm' target='_blank'>http://personal.inet.fi/perhe/antila/leijalau.htm</a>
Noissa ei tarvis ainakaan kuluttaa niin paljoo aikaa pyöristelyihin ja ois helpommat valmistaa.

Tämäkin tietenkin riippuu, että minkälaisesti ohjautuvalla laudalla haluaa ajaa (kuinka paljon menee "kiskoilla") ja monilla on varmasti eri mielipiteitä, mutta haluaisin tehdä kerralla toimivat evät. Eli kertokaas kokemuksia, jos niitä on. Niin ja kertokaas myös, että kuinka lähelle reunaa ja päitä kannattaa evät sijoittaa.
Heppu

Postby Ismo » 17.5.2006 07:26

pomista on helppo muotoilla evät laikalla. ensin leikataan pistosahalla ulkomuoto, sitten karkealla (20-40) muotoonsa, sitten keskikarkealla (60-100) naarmut pois ja lopuksi hienolla kiilloitus. aikaa voi mennä ekassa satsissa yli tunti, myöhemmin paljon vähemmän. jos haluaa tehdä evät nopeasti niin rälläkällä niitä tulee 4kpl 10 minuutissa, tosin jälki ei ole aivan tehdastekoisten tasoa, mutta toimivat kuitenkin.

eli muoto vaikuttaa pitoon, pyöreä on helposti "pehmyt", eli lautaa voi pyöritellä ja evän irtoaminen tapahtuu pehmeästi. kantikas on helpommin "pitävä" ja pidon loppuessa lauta spinnaa.

mutta toi pom on halpaa ja evien tekeminen sujuu niin nopeasti että kannattaa tehdä niitä hieman enemmän ja eri kokoisia. ja kannattaa ennenkaikkea testata lautaa erikokoisilla ja erilaisilla evillä. myös vain kahdella evällä ja jopa ilman eviä. ilman eviä ajamalla huomaa miten lauta toimii ilman eviä, eli silloin selviää mitä evät todellakin vaikuttavat. jos vain vaihtelee eri eviä niin voi olla hankala eroittaa evien vaikutus ja laudan itsensä vaikutus.

kokeilemalla huomaa helpommin erot ja voi testailla mikä yhdistelmä toimisi itselläsi parhaiten. kukaan muu ei voi sanoa että tämä yhdistelmä on paras.

<!--EDIT|Ismo|May 17 2006, 06:49 AM-->
Ismo
Advanced Member

Postby thomas » 17.5.2006 08:24

moro!

Toi kuvassa oleva valkoinen evä oli mun makuun liian "pehmeä" eli kanttipito loppuu nopeasti... Alempi vihreä evä on lähempänä nykyisiä eviäni, tosin uudet evät taitavat olla vähän pienemmät. Kuten ismo sanoi tee useammat evät ei oo vaikeita tehdä. Kahteen tollaseen vihreään evään meni noi 30min, että oli tuossa kunnossa:)

thomas
thomas
Advanced Member

Postby Immu » 17.5.2006 10:50

Noi vihreet näyttää aika päteviltä. Tommoset vaan, ja n. 5-6cm korkeutta ni aika hienosti pitäs toimia. Mulla on nortin -05 jaime pro:ssa aika lähelle tommoset, ja melko vakiomuoto muutenkin.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member

Postby Guest » 17.5.2006 12:56

Mistä tota POMmia saa PK seudulta ?
Guest

Postby Pikkis » 3.8.2006 13:13

POM-muovia (Polyoksimetyyli tai polyasetaali) saa pk-seudulta esim. Teollisuus-Etolasta. 10 mm levy maksaa 315 €/m2, jolloin yhden ison evän materiaalin hinnaksi tulee n. 2,5 €. Jos jätelaatikosta ei löydy sopivia paloja, niin myyjä leikkaa halutun kokoisen palan. Veikkaisin että jätepala (jota ei sillon ollu kaupassa) ois ollu paljon halvempaa.

<!--EDIT|Pikkis|Aug 3 2006, 01:24 PM-->
Pikkis
Member

Postby Lamant » 3.8.2006 13:25

On vaan tuo POM aika hankalasti työstettävää. Kannattaa olla kunnon laitteet, ennenkuin edes harkitsee evien tekemistä. Mutta jos haluaa vääntää rautasahalla, hiomakoneella/viilalla ja muilla vehkeille, niin ei muuta kuin lykkyä tykö! :-)

Itsekin koitin tuosta jotain tehdä, mutta kerros-/rivitalossa on aika hankalaa. Oli pakko (ja huomattavasti helpompaa, mutta kalliimpaa) siirtyä valmiisiin malleihin.
Sillä kalustolla ajetaan, mitä varastosta löytyy!
Lamant
Advanced Member

Postby Ismo » 3.8.2006 13:51

Lamant wrote:On vaan tuo POM aika hankalasti työstettävää. Kannattaa olla kunnon laitteet, ennenkuin edes harkitsee evien tekemistä. Mutta jos haluaa vääntää rautasahalla, hiomakoneella/viilalla ja muilla vehkeille, niin ei muuta kuin lykkyä tykö! :-)

Itsekin koitin tuosta jotain tehdä, mutta kerros-/rivitalossa on aika hankalaa. Oli pakko (ja huomattavasti helpompaa, mutta kalliimpaa) siirtyä valmiisiin malleihin.

evän tekemiseen tarvitaan porakone, siihen poranterä 2-3mm + laikka johon noin 40+100+300 paperit, pistosaha, työpöytä (workmate tms kasaantaitettava pöytä on hyvä).

rautasaha, hiomakone, viila on ihan väärät välineet.

tässä: <a href='http://www.impact3d.com/thin_fin.html' target='_blank'>http://www.impact3d.com/thin_fin.html</a> on muuten evät joita kannattaisi jonkun kokeilla. kiteforumilla joku kehui noita todella paljon. tarkoituksena tehdä tuollaiset itse seuraavaan lautaan, mutta teen seuraavan lautani todennäköisesti vasta ensi kesänä.
Ismo
Advanced Member

Postby Pikkis » 3.8.2006 14:02

Lamant wrote:On vaan tuo POM aika hankalasti työstettävää. Kannattaa olla kunnon laitteet, ennenkuin edes harkitsee evien tekemistä.

Minusta POM:in työstö oli ihan mukava ja vaivaton homma, vaikken mikään nikkari-niilo olekkaan. Ekaks pahvista sapluuna, jonka avulla piirsin muodon muoviin. Pienellä käsisahalla (ei ollu sähköista pistosahaa) sahasin ääriviivat ja sitten kulmahiomakoneen lamellilaikalla (hiekkapaperilaikka) muotoilu. Lopun hioin niin että kone oli ruuvipenkissä kiinni. Ei ollu edes hienoa hiomapaperia jolla ois voinu viimeistellä. Sahauksessa kannattaa sahata mielummin halutun ääriviivan ulkopuolelta kuin sisäpuolelta, koska laikalla voi korjata huonon sahauksen virheet suht. kätevästi. Työstö vaatii käytännössä ruuvipenkin. Pylväsporakoneestakin on hyötyä ruuvinreikien porauksessa.

Tuli mieleen että kun evään upottaisi ruuvin, jonka sisällä on kierre pultille, niin eviä olisi näppärä vaihtaa erilaisiin. Ei ehkä kestä pitemmän päälle jos suoraan muoviin tekee kierteen. Ruuvien irroittelu on taas työläämpää ja muutaman vaihtokerran jälkeen kierteet voi ehkä olla liian väljiä. Onko kellään kokemusta tai ideoita asiasta? Eihän niitä eviä tarvi alkaa vaihtelemaan jos toteaa jonkin hyväksi, mutta jos haluaa kokeilla erilaisten evien vaikutusta ajossa ni sitten.
Pikkis
Member

Postby Petu » 3.8.2006 14:49

Mä olen tehny neljään eri lautaa itse evät 10mm PE-muovista, missä on ollut kierteet tehtynä suoraan evään. Yksikään ei ole tähän mennessä hajonnut, joten kyllä ne hyvin kestää. Sitä paitsi tuo PE-muovi on vielä pehmeämpää kuin POM. Kierteet on ollut 6mm pultille ja n~20mm syvät
Petu
Newbie

Postby Ismo » 3.8.2006 15:07

ei susirajalla kukaan ole koskaan mitään kierteitä tehnyt eviin. poraa vaan ruuvin keskiosan paksuisen reiän POMiin. itse olen irroitellut noita eviä enimmillään kymmenisen kertaa ja hyvin ovat vielä pysyneet kiinni. kyllähän ne reiät hieman isonevat, mutta jos ruuvit rupeavat löystymään niin ainahan voi porata 1/2 cm edemmäs/taaemmas uudet reiät. tai vaihtaa ruuvin 1/2mm paksumpaan. tai käyttää sen 15min aikaa ja tekee uuden parin eviä :)

niin ja eväruuveina täällä siis käytetään "normaaleja" ruuveja, ei pultteja, jotain tämännäköisiä: <a href='http://www.ruuvilinja.fi/ruuvinet/kuvat/din7983.jpg' target='_blank'>http://www.ruuvilinja.fi/ruuvinet/kuvat/din7983.jpg</a>

<!--EDIT|Ismo|Aug 3 2006, 02:11 PM-->
Ismo
Advanced Member

Postby Immu » 4.8.2006 07:54

Laiskan miehen rakennustapa: ostaa kaupasta. n. 50-60e paikkeilla saa tehdastekoiset viimesen päälle hyvät laminoidut evät 4kpl, jotka on ammattilaisten tekemiä, testaamia ja hyväksi havaitsemia. Kestää, toimii, ja rakentajan tuntipalkka jää näissä aika pieneksi. Ja jos lautoja vaihtelee, niin evät siirtyy projektista toiseen...

En oo nähny montaakaan kovin toimivan näköistä itse väsättyä evää, ja evillä on kuitenkin laudan toimintaan melkoisen suuri merkitys, ja hyvä evä on aika hankalaa tehdä itse etenkin siksi, että siitä pitäisi saada aika ohut, ja silti pitäis kestää.

Myös sträpit ja padsit on parasta hakea kaupasta... maksaa jonkin verran, mutta kestää sit vuosia.

Rakentelussa varsinkin aloittelijan kannattaa muistaa, että jos vehkeet toimii huonosti, vaikeuttaa oppimista rankasti. Ja vesitunteja tuhlaantuu kettumaiseen sähläämiseen, jos lauta ei toimi kunnolla. Suomeksi: ei kryssitä, vaan valutaan myötäseen, ja päädytään useammin puskaan tai rantaan kävelemään. Itsellä henk. koht. kokemusta, kun ekat omatekemät lautani toimi huonosti, eikä nyyppänä ymmärtänyt että vika on laudan kryssimättömyydessä, eikä itsessä.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member

Postby Sami » 4.8.2006 08:38

Immu wrote:En oo nähny montaakaan kovin toimivan näköistä itse väsättyä evää

Ykskään mun tekemä evä ei ehkä oo toimivan näköinen (paitti nyt noi uusimmat), mutta kyllä ne näöstä huolimatta kaikki on kuitenkin toiminu, ainakin mulle ja kaikille lautoja kokeilleille riittävästi.
Sami
Sami
Advanced Member

Postby Immu » 4.8.2006 09:18

Ladakin toimii kaikille, jotka ei oo ikinä koittanu Mersua.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member

Postby Vesku » 4.8.2006 09:26

Evistä sellainen kommentti aloittelijoille: iso evä auttaa kryssimään varsinkin röykkyisessä vedessä. Kokeile!

Kannattaa aina olla pari 7 cm:n evää varalla, kun rakentelee lautoja.

"Ite kun tekee, niin saa just sitä mitä ansaitseekin." Kyllä rakennella kannattaa, mutta kannattaa myös vertailla valmiita, niin näkee missä menee. Kannatan ehdottomasti oman käden taitojen ylläpitämistä, mutta kokemattoman kannattaa kokeilla muiden lautoja, niin ymmärtää paremmin oman tekeleensä ominaisuuksia. Paskoja (=epäsopivia) tehdaslautoja on markkinoilla vaikka kuinka paljon!

Terkuin,

VESKU

<!--EDIT|Vesku|Aug 4 2006, 08:30 AM-->
Vesku
Advanced Member

Next

Return to Rakentelu / DIY