Testattu Xiaomi YI -actionkamera

Testattu Xiaomi YI -actionkamera

Postby Spiridon » 29.6.2015 21:51

Ajattelin kirjoittaa hieman raporttia kyseisestä kamerasta, koska tuntuu että en ole ainoa kuka haluaa action cameran, mutta Gopro tai vastaavat tuntuvat omaan käyttötarkoitukseen hieman arvokkailta. Itsekään en välttämättä aina jaksa niin videokuvia, mutta varsinkin nyt kun hypyt ja unhook kiinnostaa niin olisi mahtava nähdä videolta mitä tekee väärin ja mitä voisi tehdä toisin. Itse ainakin tunnen kehittyvän paremmin kun näkee videolta mitä virheitä tekee. Ja toisaalta onhan se kivaa jakaa omat kaatumiset ja onnistumiset sitten kavereillekin.

No kuitenkin päädyin tilaamaan Xiaomi Yi kameran, koska ensimmäiseksi hinta oli huikea. 80e ja kameran mukana tuli 32gb kokoinen muistikortti (valitsin vielä kalliimman Jungle green värin). Toiseksi kameralla voi ottaa fullHD videota 60fps, joka ainakin itselle on kriteeri. Jos lähtee vertaamaan muihin ”halpa” kameroihin niin aika paljon täytyy euroja laittaa lisää että sellaisen kameran saa. Kolmanneksi kaikkien kiinnikkeiden täytyi olla yhteensopivia Gopron kanssa, koska Gopron kiinnikkeitä on varmasti suurin valikoima ja niitä saa edullisimmin.

No kuitenkin itse asiaan. Kameran tilaus lähti 12.6. tinydeal.com nimisestä verkkokaupasta ja tulliin se saapui 25.6. Tulliselvityksen tein 26.5. ja tänään 29.6. kävin hakemassa kameran postista. Kameran lisäksi tilasin useita erilaisia Gopro mountteja (kaikki yhteensopivia kameran kanssa) ja kaiken kaikkiaan tilaus tuli maksamaan n.130e ja siihen alvit päälle joten alle 170e pysyttiin. Mielestäni varsin edullista.

Kameran tulee varsinkin pienessä paketissa ja sieltä löytyi kamera, akku ja laturi. Ensivaikutelma vaikutti erittäin lupaavalta. Kaikki luukut, paketti ja suojaus on mielestäni täysin vastaavaa laatua kuin kalliimmissakin kameroissa ja muutenkin kamera tuntui laadukkaalta kädessä, joten vielä ainakaan kamera ei kummene kalliimmille kilpailijoille.
Image

Image

Image

Image

Kun sain kameran paketista niin nopeasti App storeen lataamaan sovellus, jolla kameraa pääasiallisesti käytetään. Itse kamerasta et oikeastaan muuta voi tehdä kun laittaa virrat päälle, kuvauksen käyntiin ja vaihtamaan still / video kuvauksen välillä, mutta ei kannata säikähtää koska mobiiliapplikaatio oli kyllä varmasti helpoin mitä olen koskaan käyttänyt. Aluksi hieman jännitti kun ei ollut kuin kiinan kielellä teksit app storessa, mutta kun sain applikaation puhelimeen niin se vaihtoi automaattisesti lontoon murteelle, joten kiinaa ei tarvitse vielä ainakaan opiskella. Mobiiliapplikaatiolla voidaan vaihtaa kaikki kameran asetukset, sekä näkee live kuvaa jotta kameran voi kohdistaa näyttämään oikeaan paikkaan. Samoin aplikaatiosta voit laittaa kameran kuvaamaan sekä applikaatio mahdollistaa jo kuvattujen tiedostojen katselun.

Image
Image
Image

Internetin arvosteluissa miinus puoleksi sanottiinkin juuri tämä ominaisuus, ettei kamerasta itsestään voi vaihtaa asetuksia ja applikaatiota moitittiin hieman hankalaksi käyttää, mutta olisiko nyt jos sitten uudempi versio ohjelmasta? Itse en koe ongelmaksi, että kamera säädetään puhelimella, koska ainakin minulla puhelin kulkeutuu melkeinpä joka paikkaan. Toisaalta kun asetat asetukset valmiiksi niin etpä muutenkaan tarvitse vaihdella asetuksia.

Itse kuvaukseen tällä kertaa sattui aivan loistava sää, joten kamera ei sinänsä joudu näyttämään kykyjään vaikeimmissa olosuhteissa. Kuvaus hetkellä aurinko paistoi puolipilviseltä taivaalta joten valoa riitti. Valokuvat on otettu hieman hämyisessä ravintolassa joten niissä ehkä enemmänkin. Kuvaukseen käytin Full HD tasoa ja kuvasin 50fps. Valokuvat on otettu myös 16 megapix koossa, joka on suurin kuvanlaadultaan, mutta kaikki kuvat on pienennetty jotta ne pystyivät liittämään. Jos joku haluaa alkuperäiset kuvat tarkasteluun niin ne kyllä minulta saa. Video on pienennetty 1280 x 720 kokoon ja laatua hieman heikennetty, jotta siitä ei tulisi niin mahdottoman iso tiedosto.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Mutta kaiken kaikkiaan itse olen kyllä super tyytyväinen näin päivän kokemuksella kameraan ja voin rehellisesti suositella. Kuvan laatu on minulle ainakin erittäin riittävä enkä usko että se kummenee juurikaan kalliimmille kilpailijoilleen. Ohessa laitan kameralla otettuja kuvia sekä linkin jossa on tämän päivän suppailusta filmiä niin näkee hieman laatua.

Oheisesta linkistä löytyy sitten pieni video. Ladatkaa eka koneelle kun katsotte https://www.dropbox.com/s/03dioiu44n67pac/Testivideo-2.mp4?dl=0

Kameran tekniset tiedot tinydeal.com sivustolta kopioituna:

Image Sensor Ambarella A7LS high-performance image processor
Sony Exmor R BSI CMOS image sensor
ST triaxial high-performance gravity sensor
Pixels 16 Mega Pixels
Lens Aspheric surface FHD photology glass lens, F2.8 aperture, 155° wide angle
Waterproof 40M water resistant(need waterproof case)
video format MP4 (Hi-Fi H.264)
Video FPS 1080P(60fps/48fps/30fps/24fps),960P(60fps/48fps), 720P(120fps/60fps/48fps), 480P(240fps)
Recording system dual track,96KHz sampling, 92dBA SNR
Shooting performance 16 million pixels(single shot), 4608*3456(max resolution)
time-lapse(0.5s/1s/2s/5s/10s/30s/60s)
Self Timer(3s-15s), motion trail shooting(7/s)
Battery 1010mAh Panasonic high density Li-ion battery, TI charger and Gas Guage chips, full battery(blue), middle battery(purple), low battery(red)
Storage max 64 micro sd, class 10 is recommended
Wireless broadcom wireless module, WIFI and with bluetooth 4.0 function
Spiridon
Member
 
Posts: 12
Joined: 5.8.2013 17:10

Re: Testattu Xiaomi YI -actionkamera

Postby Otso » 3.9.2015 22:59

Ootko testannut vedenpitävyyttä? Hyvännäköisiä kuvaa tuottaa! (Ainakin noin hyvissä olosuhteissa)
Otso
Advanced Member
 
Posts: 34
Joined: 17.3.2012 21:06

Re: Testattu Xiaomi YI -actionkamera

Postby Spiridon » 15.9.2015 20:16

Joo olen testannut ja kestää todella hyvin! Mukana tullut sukelluskotelo ei kummene yhtään Go pron vastaaville! Kiinnikkeet suosittelen ostamaan go pron tai muuten vähän jämäkämpiä nimimerkillä toinen samanlainen kamera jo menossa ;)
Spiridon
Member
 
Posts: 12
Joined: 5.8.2013 17:10


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest