Aloittelijalle leija

Aloittelijalle leija

Postby RipuRapu » 2.9.2012 11:40

MIkä olis hyvä leija aloittelijalle => ilmeisesti pumpattava leija on helpompi hallita kun patjaleija? Olen iskenyt silmäni Cabrinha Switchblade 11m :een, onko ominaisuuksilta sopiva? Ei kuitenkaan haluais mitään sellasta minkä joutuu päivittämään heti ens vuodeks.
RipuRapu
Newbie
 
Posts: 4
Joined: 1.9.2012 13:41

Re: Aloittelijalle leija

Postby vmv » 3.9.2012 11:14

Patjan ja pumpattavan hallinnassa ei ole mitään ratkaisevan suurta eroa.Eroja löytyy yhtä paljon eri merkkien ja mallien välilläkin.Sikäli pumpattavat ovat helpompia, että niissä on vähemmän naruja aiheuttamassa sotkuja ja veteen tiputettuna tai vesistartissa eivät täyty vedellä.Tosin suljettu patja ilmaa täynnä kelluu kyllä hyvin.Switchbladesta ei ole kokemuksia mutta 11m2 on jo vähän reippaamman tuulen kokoa, kuskin painosta tosin riippuen.Rannikolla, merellä pärjäilee myös vähän pinemmillä leijoilla kuin sisävesillä.
Onko kurssi käyty? Kurssilla pääsee kokeilemaan mikä on sopiva koko ja saa muutakin opastusta leijan valintaan.
vmv
Member
 
Posts: 18
Joined: 3.2.2010 22:36

Re: Aloittelijalle leija

Postby RipuRapu » 3.9.2012 12:48

Kiitos vastauksesta.

Heti alkuun, ei ole kurssia käyty, olen itsekseni harjoitellut sekä kuivalla maalla että bodydrag:iä vedessä. Perusajatus on melko selvä, ihan laudalle en o vie kerenny. Lähinnä mietitytti toi leijan nosto / rantautuminen.. kovemmalla tuulella, taitaa olla pumpattavalla hieman helpompaa. Muutamat kokemukset mitä on niin tuulet on kääntyilleet melkoisesti ja vetää patjaleijan aika nopeasti nippuun, sit ku osuu tuuleen niin nykäsee melkoisesti.. käyny pari kertaa ihan ilmassa asti. Kyseinen ilmiö lienee paremmin hallittavissa pumpattavalla leijalla? Sen mitä netistä oon löytänyt niin aika paljon on kehuttu tota cabrinha merkkiä, tiedä sitten onko mainospuhetta, mut nyt pähkäilen Vectorin ja SB:n välillä.

Kurssi vois sinänsä olla hyvä ajatus, tosiaan itsekseni aloitin harjoitteluleijasta asti ja sille kertyikin tunteja melkoisesti ennen kun siirryin isompaan.
RipuRapu
Newbie
 
Posts: 4
Joined: 1.9.2012 13:41

Re: Aloittelijalle leija

Postby Riksteri » 3.9.2012 18:42

http://switchkites.com/

Suosittelen vilkaisemaan, yhden hinnalla saa kaks.

Laadusta löytyy keskustelua mm. http://www.kiteforum.com

Aloittelijalle element vois olla aika hyvä ratkaisu.
Riksteri
Member
 
Posts: 15
Joined: 20.4.2012 16:02

Re: Aloittelijalle leija

Postby RedStar » 3.9.2012 21:12

Ehottomasti kurssille! Pääsee turvallisesti harrastamaan! Ja samalla voit kysellä noita kysymyksiä kouluttajalta ja hyvällä tuurilla pääset vielä testaamaan molemmat leija tyypit.
RedStar
Advanced Member
 
Posts: 56
Joined: 22.3.2010 19:09

Re: Aloittelijalle leija

Postby RipuRapu » 3.9.2012 21:54

Tänks hyvistä vinkeistä, täytynee ehkä metsästää se kurssi. Täs on tullut törmättyä nyt moneen valmistajaan.. melkein mahdoton valita mitään leijaa, on cabrinhaa ja north rebel ym. Jostainhan se on lähdettävä kuitenkin.. on mul jo patjaleija, se ei taida olla mun juttu, into lajiin on kyllä kova joten täytyy kokeilla pumpattavaa.
RipuRapu
Newbie
 
Posts: 4
Joined: 1.9.2012 13:41

Re: Aloittelijalle leija

Postby Immu » 4.9.2012 18:36

Eipä tuu äkkiseltään oikein mitään merkkiä mieleen joka tekisi yleisesti huonoja leijoja. Erilaisia on, mut paremmuuskin monesti nykyään ihan makuasia. Kouluttajilla on yleensä selkee näkemys siitä mikä on paras, se on se mitä sattuu itse edustamaan. ;)
Kannattaa vähän pitää hintakin mielessä, itse hankin just tommosen switchin, hinta puolet useimmista muista ja laatu oli kyl ihan sitä samaa mitä kaikki muutkin, vähintään (ei noita monta pajaa maailmassa valmista...). Palvelukin oli loistavaa, kamat tuli viikossa ja online-tukitsätti tavoitti uusiseelantilaisen välittömästi kun oli tilauksesta kysyttävää.
Luultavasti seuraavakin leijaostos on switchiltä, jos ei firman politiikka ja hinnoittelu muutu huonompaan suuntaan.

C SB on kyl ihan pätevä leija sekin!

Patja vs pumppis... :)
Noh, mun näkemys että pumppiksia pienemmät ja jos löytyy pari tuusaa kevyen kelin leijaan laittaa ni flysurferin speed 3 delukse-kankaalla 15-21m2 kuskin painosta riippuen on kyl parasta mitä löytyy, JOS haluaa leijan mikä tosiaankin on aivan yliveto kevyimmissä keleissä. En oikein näe ideaa miks ostais patjan keskisuurena tai pienenä kokona ainakaan vesikäyttöön.

Anyways, yhdellä leijalla ei oikein pärjää. 2 on aika minimi et saa vähän isompaa kelialuetta, varsin monella on 3 tai jopa 4 eri kokoa jos haluaa harrastaa kevyimmistä tuulista koviin myrskytuuliin asti.
mut 2 leijan setistä ostaa ensin sen isomman, sopivat koot (pumppis) on jotain tyyliin 8-9 + 11-12 75 kiloselle, +/- 1m2 molempiin per +/- 5kg painoa. Alussa ei tarvi pienimpiä "myrsky"kokoja. Järvellä voit ottaa vähintään nuo isommat koot, ehkä viel +1m2.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Re: Aloittelijalle leija

Postby Immu » 4.9.2012 18:45

Yleensä kehotan aloittelijoita menemään aina kurssin kautta, mutta sun tapauksessa kun treenejä on jo aika paljon takana niin toiminee kun meet rantaan rupattelemaan muiden harrastajien kanssa. Aika paljon kantapään ja kokemuksen kautta opittua tietoa on olemassa mikä kannattaa ottaa haltuun.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron