Suksien ja laudan voitelu

Suksien ja laudan voitelu

Postby Immu » 25.12.2009 17:00

Kaivattaisiin voitelu-gurujen vinkkejä luistovoiteiden valintaan. Meikäläisen osalta kiinnostaisi lähinnä millä tuotteilla saataisiin ilman hirmuista säätämistä ja yhdellä voiteella hyvä luisto aikaan seuraaviin olosuhteisiin:

1) Normaalit pakkaskelit, n. -5...-20?

2) Yleisvoide vaihteleviin keleihin, kun on odotettavissa pääosin pakkasta mutta osittain myös plussan puolella (esim. alppireissua varten)?

3) Plussakelin voide, eli ne kaikista hankalimmat kelit kun on esim. uutta lunta joka on selvästi plussalla, tai kevätsohjoa?
Onko tähän muuta pätevää kuin hillittömän kalliit korkeafluoriset voiteet?

Yleiskäsitys asiasta on, mutta kiinnostaa nimenomaan mitä tiettyä tuotemerkkiä ja -laatua kannattaisi tarjota, joilla saisi kohtuullisen kompromissin luiston ja voiteen hinnan välillä, ja mielellään tietysti kohtalainen pysyvyys välineiden pohjassa ettei joka kerta tarvi uusiksi laittaa.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Re: Suksien ja laudan voitelu

Postby Vesku » 28.12.2009 23:47

Mä en tiedä voitelusta mitään, mutta olen vetänyt kaikkii keleihin sellaista fluoripikavoidetta painepullosta ja aina on lauta luistanut. :) Oisko ollut Swix tai jotaa...

VESKU
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Re: Suksien ja laudan voitelu

Postby Adventure » 30.12.2009 19:11

Appiukko on kemisti. Käyttää kaikenmaailman fluoreja ym. suksien pohjassa, ja lähestyy kaikkea tieteellisesti. Oma lompakko ei kestä leveitä alppisuksia, telluja ja lautoja voidella niillä vermeillä...

Hiihdonopettajana joutuu varautumaan keliin kuin keliin. Itsellä on hyvä paksu pohjustus ja pakkasvoitelu. Kun keli menee märäksi, otan kassista Start Easy Wax nestemäisen pikavoiteen, jonka levitän pohjaan. Toimii periaatteessa kaikilla keleillä ja kuluu päivässä-parissa (joskus jopa alle päivässä) pois. Dope-wipe voiteluliina ajaa saman asian.

Fluorittomana peruspakkasvoiteena ennen käytin sinistä parafiinia (rex swix, toko?), mutta kun oli ikävää levitettävää (tipat suli koviksi napeiksi ja lentelivät ympäri kämppää silitysraudan tieltä...) löysin Start AG7 -voiteen joka on pehmeämpi levittää ja imeytyvyytensä vuoksi sopii myös "raakana" pohjaan ja toimii pohjusteena. Tuo sininen kova pakkasvoide ei kunnolla imeytynyt ja vaati aina pehmeämmän pohjan.
Näkyy tuossa joku grafiittivoidekin olevan. Sitäkin tulee joskus kokeiltua. Jonkun urheilukaupan loppuunmyynnistä ostin alennuksella. Muuten ei tuotakaan raatsisi käyttää.

Eli lyhyesti: Helposti levitettävä pakkaspohja ja luistoneste/liina vesikeleille. Varmaan Veskun mainitsema fluoripitoinen spray toimii myös vesikelillä. Kannattaa silti pitää hyvät pohjat.

Luistopastat lienevät myös kehittyneet. Mulla oli joskus jotain antiikkista luistopastaa, mutta siinä oleva liuotin pehmensi myös pohjaparafiinin, joka lähti rullautumaan levitysliinaan mukaan ja pohjasta tuli tosi karhea...

Yhtä ja ainoaa jokakelillä toimivaa halpaa ratkaisua en ole löytänyt.

Koneella ajettu pohjakuvio tai karkealla harjalla harjattu parafiini pitäisi myös vähentää märän lumen "imua". Ittellä on kuitenkin niin monet sukset (pervo ja keräilijäluonne kun olen), niin ei perse kestä ajattaa kaikkien pohjia koneella. Pohjustan, voitelen ja fiilailen kantit itse mahdollisuuksien ja käytettävissä olevan ajan mukaan.

-Tero-
Adventure
Advanced Member
 
Posts: 62
Joined: 13.12.2006 15:43

Re: Suksien ja laudan voitelu

Postby karmatti » 1.1.2010 19:06

Adventure wrote:Appiukko on kemisti. Käyttää kaikenmaailman fluoreja ym. suksien pohjassa, ja lähestyy kaikkea tieteellisesti. Oma lompakko ei kestä leveitä alppisuksia, telluja ja lautoja voidella niillä vermeillä...

-Tero-


ai, mä kun luulin, että fyysikot on ainoa ryhmä, mikä suhtautuu joka asiaan äärettömällä tieteellisyydellä ja tekee monesta asiasta niin hemmetin vaikeaa :-D

mä olen kans pyrkinyt tekemään tuosta suksien voitelusta mahdollisimman yksinkertaista, vaikka hyllyssä vähän jos jonkinlaista talia löytyykin.. eniten käytössä on ollut ihan se perus violetti parafiini + vähän vähemmän käytetty sininen. varsinkin violetti on sopivan iisiä levittää ja siklata ylimääräiset pois, joten tulee sukset voideltuakin hiukan ahkerammin, mutta jonkin verran tulee myös varsinkin noita matalafluoripitoisia paloja hierottua pohjiin, mutta niistäkin ne kovemmat on jo sitä luokkaa, että tulee kulmahiomakonett aikävä, kun niitä yrittää siklata.. vaan onneksi sitä on jo sen verran mukavuudenhaluinen, että lähempänä 20 astetta olevat pakkaset jätän mieluusti ajamatta, joten nuo kylmemmän kelin voiteet saa kyllä maata enimmäkseen hyllyssä, eikä niiden kanssa kovin usein tarvii tapella.

sitäpaitsi lieneekö mitää talia olemassakaan, mikä luistais tuoreessa n.-15 asteisessa pakkaslumessa...?

-Kari
karmatti
Advanced Member
 
Posts: 49
Joined: 1.9.2008 07:52

Re: Suksien ja laudan voitelu

Postby hessu_2 » 7.1.2010 10:04

>1) Normaalit pakkaskelit, n. -5...-20?

Jos alkaa hiuksia halkomaan, niin näissäkin keleissä pitäis erotella ainakin "uusi lumi" ja "vanha lumi" - ja niihin siis eri voiteet. Mutta mä oon laittanut alkutalvesta aina jotain sellasta voidetta joka paketin mukaan toimii suurin piirtein -5 (tai -8) asteesta kylmempään. Ja toi lämpötilahan tarkoittaa siis lumen lämpötilaa - ei ilman lämpötilaa.

Lisäksi etenkin uudella lumella ja pakkaskelillä pohjan kuvioinnilla on iso merkitys. -15 ja uusi pakkaslumi on tosiaan aika hankala keli, ja vaatisi omat voiteensa - ja ehkä omanlaisen pohjakuvioinnin. Ja muutaman päivän päästä ne olisivat jo vääränlaiset, ja sit pitäis taas vaihtaa voidetta ja pohjan kuvioita...
Mutta jos pitää joku valinta voiteiden kanssa tehdä niin nyrkkisääntönä:
- alkutalvesta "kylmempää" voidetta, tapauskohtaisesti yhdistettynä joko "uuden lumen" voideominaisuuksilla tai sitten ei,
- lopputalvesta "lämpimän kelin" voiteita, tapauskohtaisesti yhdistettynä "vanhan lumen" voideominaisuuksilla.

Ja ennen kaikkea: pohjan harjaaminen & viimeistely voitelun lopuksi!



>2) Yleisvoide vaihteleviin keleihin, kun on odotettavissa pääosin pakkasta mutta osittain myös plussan puolella (esim. >alppireissua varten)?

Onhan niitä olemassa kaikenlaisia yleisvoiteita, mutta noissa lämpötiloista pitäis tosiaan muistaa että että ne ovat lumen lämpötiloja.
Mä en oo ikinä huomannut mitää eroa eri voidemerkkien välillä luistossa. Ainoat erot ovat siinä että millaisia kyseiset voiteet on levittää pohjaan ja siklata.
Veikkaisin että alppireissulla riittää joku sellainen voide joka on tarkoitettu välille 0 - -10 astetta, tms., ainakin tähän aikaan vuodesta. Kevät, ja sohjokelit on sitten eri asia.
Lisäksi: mä en usko että mikään voitelu / voide kestää pohjassa koko alpiireissua (--> esim. 6 päivää mäessä, á 8h). Varmaan noi pikavoiteet vois auttaa asiassa. Mä käyttäisin niitä ehkä laskupäivästä nro 3 eteenpäin.


>3) Plussakelin voide, eli ne kaikista hankalimmat kelit kun on esim. uutta lunta joka on selvästi plussalla, tai kevätsohjoa?
>Onko tähän muuta pätevää kuin hillittömän kalliit korkeafluoriset voiteet?

On! Paras keino on ajattaa suksen/laudan pohjaan kunnon "vesiurat" (Lahdessa esim. Timanttikantti). Ja lisäksi sitten joku (=mikä tahansa) lämpimän kelin voide. Ja etenkin sohjokeleillä: Pohjan harjaaminen!
Ja näihin lämpötiloihin liittyy sitten myös lumen kosteus, joka nousee sitä mukaa mitä lämpimämpään keliin mennään. Noi fluorivoiteet toimii aivan pirun hyvin. Jopa tällainen maallikko huomaa eron. Niistäkin löytyy halpoja versioita, eli ei kannata ihan ekaksi ostaa sitä 80€ jauhepurkkia.
hessu_2
Member
 
Posts: 17
Joined: 2.4.2009 10:11

Re: Suksien ja laudan voitelu

Postby Late » 14.2.2010 14:36

START voiteluopas (PDF)

Sivujen 6-8 vinkeillä pääsee jo pitkälle.
Late
Member
 
Posts: 17
Joined: 26.4.2009 17:29
Location: Turku


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest