Noh, itse leijaa tutkimalla voit selvittää vuotaako strutsit. Ne pitää pumpata sitten kunnolla kovaksi, eli kun sormella antaa luunapin pötköä vasteen, kuuluvaa ääntä kuvaa parhaiten "bing"
Löysät pötköt varmasti tekee leijasta aika lerpan ilmassa, ja aiheuttaa kaikkea muutakin haittaa, kuten kääntäminen vaikeutuu/muuttuu mahdottomaksi joissain leijoissa, depower voi kärsiä, ja kokonaisuutena vaan toimii huonosti.
Muutenhan type 8 on aika yksinkertainen c-leija, joten eikai siinä oikein muuta vikaa voi olla kuin vuotava tai liian löysäksi jätetty strutsi/strutsit. Tai jos kankaat tai saumat on repeilly, ni luulis näkevän ku tutkii?
Narujen pituudet voi myös olla päin persettä.
Sulla ei ilmeisesti ole kovin pitkää kokemusta, joten veikkaan yhdistelmää puuskainen/shiftaileva tuuli, ja liian vähän tiukkuutta takanaruissa -> alas tulee. Paikallaan keikkuessa vähänkään puuskaisessa kelissä on useimpien leijojen kanssa syytä vetää puomista koko ajan sopivasti, niin leija pysyy ilmassa nätimmin.
Filosofia tämän taustalla:
Takanarujen ollessa löysällä, leija lentää puuskassa ihan tuuli-ikkunan reunaan. Siihen kun perään tulee reikä tai tuulensuunnan pieni muutos, leija tippuu narut löysällä alas. Mutta kun takanarut pitää koko ajan riittävän kireellä, leija ei lennä yhtä reunaan ikkunassa, eikä näinollen pääse narut löysällä tipahtelemaan. Ja vaikka reiässä alkaakin tippua, niin kireemmät narut ja leija syvemmällä ikkunassa (= myötäisemmässä) antaa mahdollisuuksia tehdä pelastusliikkeitä naruja nykimällä
Sitten vielä: leijaahan ei tule periaatteessa ikinä pitää suoraan pään päällä (poikkeuksena joitakin patjoja saatetaan pitää) jo turvallisuussyistä, mutta myös leijan sakatessa pään päältä ei ole mitään tehtävissä, ja yleensä vielä saa narutkin ristiin kun leija tippuu narujen välistä alas. Eli parkissa leija n. klo 10...11 tai 13...14 niin on turvallista ja paras kontrolli.