Homemade kite laudat..

Re: Homemade kite laudat..

Postby Ismo » 9.5.2009 09:34

1. en ole koskaan tehnyt lautaa alipainepussilla. kestävyydessä on eroa, en tiedä miten paljon. pussilla saa joka tapauksessa helpommin maton taipumaan laudan muotoihin. minun laudan muodot on niin helppoja ettei niihin tarvitse alipainepussia. tuo 3x162g mattoa on riittänyt meillä. se mistä laudat ovat joskus hajonneet on ollut kantapään alta (ei ole ollut tarpeeksi vahvistusta). ja ytimen kasaan painuminen, jolloin koko lauta on taipunut/katkennut. mutta noita on tapahtunut vain finnfoamista tehtyihin lautoihin. ja ekaan 2-osaiseen airexista tehtyyn lautaan, johon tuli liian suuri pistekuormitus.

2. tehdään ytimen paksuisesta (esim 15mm) POM/nailon levystä 2x2 cm kokoisia paloja.
-pohjan laminoinnin jälkeen lautaan tehdään juuri noiden palojen kokoiset reiät, joiden ympärys suojataan maalarinteipillä
-kaadetaan hieman (noin 1/3-1/2 ytimen paksuudesta) hartsia reikään
-laitetaan yksi 10x10cm matto reiän päälle, kastellaan sitä hieman ja painetaan insertti reikään
-reiästä pursuu hieman hartsia ulos, voi olla tarpeen kastella vielä hieman mattoa, tai pyyhkiä liikoja pois
- jätetään matto sojottamaan pystyyn ja annetaan kuivua
-hartsin kuivuttua tasoitetaan pala laikalla (eli otetaan ytimen päälle pursunut matto pois)

eli mikropalloja (=hartsia+mikropalloja) ei tarvita insertteihin. mikropalloja me käytetään evien kiinnityksessä, eli samalla kun käsitellään laudan reunat, tehdään evien kiinnitysruuveille nahkapaskalla 1 - 1 1/2cm läpimittaiset kolot jotka täytetään mikropalloilla. noiden kolojen kohdalle sitten porataan reiät ruuveille.

mikropalloja käytetään myös laudan reunoissa, eli kun pohjan laminoinnin jälkeen tehdään outline, niin reunasta otetaan 1cm ydintä pois, ja kyseinen kolo täytetään mikropalloilla.

mikropallomassasta kannattaa tehdä sopivan jäykkää, noihin eväruuvien kohtiin massa voi olla hieman juoksevaa, mutta reunaan sen pitää olla niin jäykkää ettei se valu. tarkoituksena on että massan voi laittaa kerralla kunnolla, eikä sitä missään nimessä tarvitse hioa. eväruuvien massa siis hieman juoksevaa, laudan reunan massa samanlaista kuin autojen pakkelit, eli levitetään ja tasoitetaan lastalla.

kannen laminoinnin jälkeen inserttiin pitää porata juuri oikean kokoinen reikä! oikean kokoinen reikä on ruuvin runkon paksuinen. jos reikä ei ole oikean kokoinen, ruuvi voi katketa kun sitä kiristetään, tai sitten se voi propata. minä olen porannut nuo reiät laudan läpi, silloin on helppo katsoa onko ruuvi oikean mittainen.

nailonissa/POMissa riittää se 10mm jotta ruuvi pysyy siinä takuuvarmasti, PEstä en tiedä. noita muoveja kun on eri kovuuksisiakin. mutta tuon voi testata poraamalla jätepalaan eri paksuisia reikiä ja kokeilemalla mitä tapahtuu ruuville.

3. tavan vaneri on turhan paksu, ihan viilu 1 1/2 mm paksua puuta riittää. mutta jos laitat vaneria, niin lentokonevaneria saa varmaan jostakin? tuolla vanerilla siis tehdään vain 2-kerrosrakenne, eli ytimen ja vanerin väliin on laitettava 1 matto, ja sen maton on tultava vanerin ulkopuolelle. me saatiin paikallisesta vaneritehtaasta pala viilua, sitäkin voi olla myynnissä jossakin? palan koko on se kapea pitkä lerpuke, eli tarkoituksena on vahvistaa vain se alue jolla kantapää liikkuu. HUOM! jos käytät 4mm vaneria, niin reunat on ohennettava, et saa tehdä koloa jossa on pystysuorat reunat, vaan syvennyksen on oltava loiva.

4. täällä me on laiteltu matot samansuuntaisesti, ja kiertojäykkyys on ollut riittävä. vesi on kuitenki aika pehmyttä ainetta, niin en oikein usko että laudasta saisi mitenkään tehtyä liian löysän kiertosuunnassa.

minulla on 154x48cm kokoinen lauta jossa on 15mm herex ydin, pohjassa 1x200g hiili, kannessa 1x200g hiili + jalkalenkkien välissä kantapäiden alla 20x70cm kokoinen 200g hiili. mitään muita vahvikkeita siinä ei ole. lauta painaa ajokunnossa lenkkeineen, padeineen, evineen, kahvoineen 2.7kg. laudalle tulee nyt 3. kausi, siinä ei ole mitään merkkejä kantapäiden painumisesta eikä muustakaan rasituksesta. varsinaista hyppimistä tuo lauta ei taatusti kestä, mutta eilenkin sillä tuli pompittua korkeammalle kuin mitä olen tässä: http://cc.joensuu.fi/~tuoleppa/paasiainen/pages/ismo3_jpg.htm

eli kun laudassa on kunnollinen ydin, se kestää vesillä siihen kohdistuvat voimat yllättävänkin vähällä mattomäärällä. toisaalta jos tuolla laudalla ajaisi kiveen, niin lauta olisi varmasti entinen. ja jos haluaa ajella boxeja, slidereita, ... niin silloin mattoja tarvitaan enemmän.

Joo, ei lautoja itse tekemällä todellakaan säästy rahaa, mutta kivahan noita on väsätä ja erittäin kiva niillä on ajella :D
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 492
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Homemade kite laudat..

Postby musicman » 13.5.2009 12:00

Noniin nyt on aika selkeitä ohjeita kiitoksia niistä. 8D

Voitko vielä mainita näitä eri aineita joista ytimiä voi tehdä niin osaan tulevaisuudessa pähkäillä mikä olisi ehkäpä se kannattavin ydinmateriaali omaan käyttööni? Onko kaikki kuitenkin sitä polystyreeniä vai oletko sitäkin vaihdellut?
musicman
Member
 
Posts: 20
Joined: 23.10.2008 17:54

Re: Homemade kite laudat..

Postby Sami » 13.5.2009 12:43

Finnfoam
Polystyreenivaahtoa, halpaa, mutta voi olla hankalaa löytää riitttävän ohutta levyä työstämisen minimoimiseksi. Ohuin levy on 20mm paksua, joka on vielä käytännössä liian paksu laudaksi. Lisäksi iskunkestävyys ei ole parhaita. Helpohkoa löytää, rautakauppatavaraa, mutta voi olla hankalaa ostaa riittävän pientä määrää.

Airex
Finnfoamia kovempaa ja iskunkestävämpää polyvinyylikloridivaahtoa (PVC), valitettavasti myös kalliimpaa ja hankalammin saatavaa. Kuitenkin ominaisuuksiensa puolesta huomattavasti kannatettavampi vaihtoehto, jos budjetti suinkin antaa myöten. Saatavilla myös sopivan paksuisena.

Divinycell
Airexia vastaavaa, ominaisuuksiltaan hyvin samankaltainen, myös erittäin suositeltava.
Sami
Sami
Advanced Member
 
Posts: 305
Joined: 10.1.2003 17:28

Re: Homemade kite laudat..

Postby Ismo » 13.5.2009 12:51

ainakin seuraavia voi käyttää: styroksi, finnfoam, polyuretaani (saunasatu), airex, herex, ???? nuo airex/herex ovat valmistajien tuotenimiä.

noista styroksi ja finnfoam vaativat epoxin laminoimiseen.

noita kaikkia on sitten eri kovuuksina. kovuus vaikuttaa kestoon, mitä kovempi sen enemmän se kestää puristusta muuttamatta muotoa.

jos haluaa tehdä joustavan laudan (=twintip), niin jokin painava airex/herex, minulla on muistaakseni 70-80 kg/m3 herexiä. jokatapauksessa ydin on sellaista ettei sitä pysty peukalolla painamaan yhtään kasaan, kun kynnellä painaa siihen saa pienen jäljen tehtyä.

jos tekee wavelaudan, eli laudan paksuus on jotain 5cm tai enemmän ja lauta ei jousta/taivu yhtään, niin silloin styroksikin toimii.

olen tehnyt testilaudan myös uretaanista (saunasatu), kun kaverilta satuin saamaan kyseisen palasen. laminoin sen sitten polyesterillä kun en halunnut käyttää epoxia.

puustakin voi tehdä ytimen, en ole sitä itse käyttänyt, mutta jos haluaa erittäin joustavan laudan, niin voi olla parempi vaihtoehto kuin vaahdot.

mutta siis itse tekisin seuraavasti:

normaalijoustava twintip 15mm herex 70-80kg/m3
wavelauta (joka ei taivu/jousta, eli 5cm tai paksumpi) styrox ja jalkojen alle viilu tai muu 2-kerrosrakenne
ratalauta on kai? myös paksu ja joustamaton? eli styrox.
erittäin ohut lauta (10mm? tai alle), tai boxeissa tms käyttöön tuleva lauta, puuydin?

vanerilautojahan on vahvistettu myös lasikuidulla, en tiedä miten ohut ydin kestää, mutta voisi olla ihan mielenkiintoista kokeilla jollakin 6mm vanerilla.

minua kyllä kiinnostaa nykyisin lähinnä mahdollisimman kevyet laudat, eli todennäköisesti en jaksa väsätä vanerista mitään.

muitakin ydinmateriaaleja löytyy: hunajakenno (paperi, alumiini, ...), ...

laudasta voi tehdä myös onton, eli ei ydintä ollenkaan :D joku valmisti muistaakseni wavelautoja onttona.

siispä ytimenä voi käyttää vähän vaikka mitä, tai laudan voi tehdä ilman ydintäkin. riippuu siitä minkälaisen laudan tekee, mitä siltä haluaa, ja paljonko haluaa käyttää rahaa tekemiseen, ...
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 492
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Homemade kite laudat..

Postby goos » 13.5.2009 12:53

Tuotemerkkeinä on olemassa myös Corecell joka on vastaava kuin divinycell.

Materiaaleja käytetään purjeveneiden valmistukseen joten heillä on isoja määriä, tuurilla saa vielä ostettua hartsit ja matotkin heiltä.
goos
Advanced Member
 
Posts: 45
Joined: 12.4.2008 17:25

Re: Homemade kite laudat..

Postby musicman » 14.5.2009 11:21

Ja sit seuraavaks vähän udellaan tietoja alipainepussin käytöstä. =D
Elikkäs mitenkä sen kanssa tulee toimia? Ajattelin siis tehdä kotitekoisen pussin = jätesäkeistä tiivis laudan kokoinen pussi ja siitä imee sitten aina tarpeen tullen ilmoja jääkaapin kompuralla. Mutta kysymys kuuluukin, tarttuuko epoksihartsiliimasysteemi kiinni tähän pussiin?? (Itse ajattelin käyttää tuota SP115).
Jos olette sitä mieltä että SP115 tarttuu muovipussiin niin onko joitain vinkkejä?
musicman
Member
 
Posts: 20
Joined: 23.10.2008 17:54

Re: Homemade kite laudat..

Postby Sami » 14.5.2009 14:16

Epoksi ei tartu jätesäkkiin, siitä ei tarvitse huolehtia. Vinkkejä alipainetouhuun löytyy ainakin täältä:
http://www.westsystem.com/ss/assets/HowTo-Publications/Vacuum-Bagging-Techniques.pdf

Lisää löytyy vaikka hakemalla hakukoneella vacuum laminating guide
Sami
Sami
Advanced Member
 
Posts: 305
Joined: 10.1.2003 17:28

Re: Homemade kite laudat..

Postby mikam » 19.5.2009 21:52

-
Last edited by mikam on 16.10.2011 18:28, edited 4 times in total.
mikam
Advanced Member
 
Posts: 62
Joined: 1.9.2008 08:47
Location: Tampere, Finland

Re: Homemade kite laudat..

Postby musicman » 24.5.2009 10:56

Mitenkä olette tehneet tuon epoksin levittämisen tuohon laudalle/lasikuidulle?
Tehdäänkö siten että ensin kastellaan matto aineessa (pensselilläkö?) ja sitten nostetaan laudan päälle vai matto laudan päälle ja sitten levittämään epoksia? Sopiiko pensseli tähän homaan hyvin ja onko esim telasta hyötyä? Mistä tiedän että epoksia on sopivan verran aika kyseisessä kohdassa? Pitäisikö maton tarttua kiinni lautaan kun mattoa on kastellut?.

Hehe. Tää on hienoa ku ei oo oikein kokemuksia aineista ni tarttee aika tarkkoja ohjeita välillä. =D
musicman
Member
 
Posts: 20
Joined: 23.10.2008 17:54

Re: Homemade kite laudat..

Postby Sami » 24.5.2009 18:11

Aikoinaan meillä oli näinkin karkeat metodit, jos et ole vielä törmännyt: http://www.sci.fi/~sjukkara/leija/build/ Eikä ne nytkään juuri sen kummemmaksi ole muuttuneet luulisin.

Epoksin levityksessä työkaluna oli notkeahko muovilasta, karkkilaatikon kyljestä saa ihan sopivan. Pensseliä en tiedä käytetyn, eikä tela oo mulle ees tullu mieleen. Levitettävä aine on sen verran paksua, että maalarin työkalut voi olla vähän hankalat.

Epoksia on riittävästi, kun matto on läpimärkä, mutta liikaa jos epoksi valuu tai muodostaa lammikoita maton päällä, noin karkeasti. Mitä vähemmällä epoksilla onnistut tulemaan toimeen, sitä kevyempi laudasta tulee. Kestävyyteen epoksin liikakäytöllä ei ole ainakaan parantavaa vaikutusta. Mutta jos turaat alipaineen kanssa, pitäisi pienen ylimääräisen epoksinkin poistua siinä prosessissa.

Periaatteessa ytimen voi kastella pinnasta ensin erittäin ohuesti epoksilla, jolloin pintasolukko sulkeutuu ja epoksia uppoaa hieman vähemmän ytimeen. Meillä ei tuollaiseen hienosteluun ole ryhdytty, vaan ekaan mattoon on laitettu ihan reilusti mälliä, jolloin ydin saa kastua sitä laminoitaessa. Työn edetessä kun ylimääräinen epoksi on joka tapauksessa kaavittu pois niin hyvin kuin on pystytty.
Sami
Sami
Advanced Member
 
Posts: 305
Joined: 10.1.2003 17:28

Re: Homemade kite laudat..

Postby goos » 24.5.2009 19:43

Sami wrote:Epoksin levityksessä työkaluna oli notkeahko muovilasta, karkkilaatikon kyljestä saa ihan sopivan. Pensseliä en tiedä käytetyn, eikä tela oo mulle ees tullu mieleen. Levitettävä aine on sen verran paksua, että maalarin työkalut voi olla vähän hankalat.


Esim veneitä laminoidessa käytetään alumiini telaa millä saadaan ilmakuplat pois, samoin pensseliä tiukoissa nurkissa.
goos
Advanced Member
 
Posts: 45
Joined: 12.4.2008 17:25

Re: Homemade kite laudat..

Postby Ismo » 25.5.2009 08:18

goos wrote:Esim veneitä laminoidessa käytetään alumiini telaa millä saadaan ilmakuplat pois, samoin pensseliä tiukoissa nurkissa.


tuo telan käyttö johtuu vain siitä että lastaa ei voi käyttää.

eli veneet tehdään lasikuitumatosta, joka on noin 5cm mittaista sekalaista silppua: Image

vähänkään parempiin kohteisiin käytetään lasikuitukangasta/kudosta: Image

tela ei poista ylimääräistä hartsia, se vain tulee pintaan. lasta poistaa ylimääräisen hartsin. tarkoituksena on siis tehdä laminaatista mahdollisimman hyvä/kestävä. laminaatti on silloin vahvin kun siinä on mahdollisimman vähän hartsia. Mutta hartsia on siis oltava tarpeeksi!
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 492
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Homemade kite laudat..

Postby heikki » 27.5.2009 12:21

Ylimääräisen Hartsin saa osittain poistettua ( ja paremman pinnanlaadun samalla) käyttämällä irroituskangasta ja siihen päälle vielä jotain vanua. Koko roskan kun käärii elmukelmuu tulee mm. kanteista paremman. Olen käyttänyt myös imuri + alipainepussia, imuri saattaa toki kärvähtää..
heikki
Advanced Member
 
Posts: 112
Joined: 29.1.2003 09:45

Previous

Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest