1. en ole koskaan tehnyt lautaa alipainepussilla. kestävyydessä on eroa, en tiedä miten paljon. pussilla saa joka tapauksessa helpommin maton taipumaan laudan muotoihin. minun laudan muodot on niin helppoja ettei niihin tarvitse alipainepussia. tuo 3x162g mattoa on riittänyt meillä. se mistä laudat ovat joskus hajonneet on ollut kantapään alta (ei ole ollut tarpeeksi vahvistusta). ja ytimen kasaan painuminen, jolloin koko lauta on taipunut/katkennut. mutta noita on tapahtunut vain finnfoamista tehtyihin lautoihin. ja ekaan 2-osaiseen airexista tehtyyn lautaan, johon tuli liian suuri pistekuormitus.
2. tehdään ytimen paksuisesta (esim 15mm) POM/nailon levystä 2x2 cm kokoisia paloja.
-pohjan laminoinnin jälkeen lautaan tehdään juuri noiden palojen kokoiset reiät, joiden ympärys suojataan maalarinteipillä
-kaadetaan hieman (noin 1/3-1/2 ytimen paksuudesta) hartsia reikään
-laitetaan yksi 10x10cm matto reiän päälle, kastellaan sitä hieman ja painetaan insertti reikään
-reiästä pursuu hieman hartsia ulos, voi olla tarpeen kastella vielä hieman mattoa, tai pyyhkiä liikoja pois
- jätetään matto sojottamaan pystyyn ja annetaan kuivua
-hartsin kuivuttua tasoitetaan pala laikalla (eli otetaan ytimen päälle pursunut matto pois)
eli mikropalloja (=hartsia+mikropalloja) ei tarvita insertteihin. mikropalloja me käytetään evien kiinnityksessä, eli samalla kun käsitellään laudan reunat, tehdään evien kiinnitysruuveille nahkapaskalla 1 - 1 1/2cm läpimittaiset kolot jotka täytetään mikropalloilla. noiden kolojen kohdalle sitten porataan reiät ruuveille.
mikropalloja käytetään myös laudan reunoissa, eli kun pohjan laminoinnin jälkeen tehdään outline, niin reunasta otetaan 1cm ydintä pois, ja kyseinen kolo täytetään mikropalloilla.
mikropallomassasta kannattaa tehdä sopivan jäykkää, noihin eväruuvien kohtiin massa voi olla hieman juoksevaa, mutta reunaan sen pitää olla niin jäykkää ettei se valu. tarkoituksena on että massan voi laittaa kerralla kunnolla, eikä sitä missään nimessä tarvitse hioa. eväruuvien massa siis hieman juoksevaa, laudan reunan massa samanlaista kuin autojen pakkelit, eli levitetään ja tasoitetaan lastalla.
kannen laminoinnin jälkeen inserttiin pitää porata juuri oikean kokoinen reikä! oikean kokoinen reikä on ruuvin runkon paksuinen. jos reikä ei ole oikean kokoinen, ruuvi voi katketa kun sitä kiristetään, tai sitten se voi propata. minä olen porannut nuo reiät laudan läpi, silloin on helppo katsoa onko ruuvi oikean mittainen.
nailonissa/POMissa riittää se 10mm jotta ruuvi pysyy siinä takuuvarmasti, PEstä en tiedä. noita muoveja kun on eri kovuuksisiakin. mutta tuon voi testata poraamalla jätepalaan eri paksuisia reikiä ja kokeilemalla mitä tapahtuu ruuville.
3. tavan vaneri on turhan paksu, ihan viilu 1 1/2 mm paksua puuta riittää. mutta jos laitat vaneria, niin lentokonevaneria saa varmaan jostakin? tuolla vanerilla siis tehdään vain 2-kerrosrakenne, eli ytimen ja vanerin väliin on laitettava 1 matto, ja sen maton on tultava vanerin ulkopuolelle. me saatiin paikallisesta vaneritehtaasta pala viilua, sitäkin voi olla myynnissä jossakin? palan koko on se kapea pitkä lerpuke, eli tarkoituksena on vahvistaa vain se alue jolla kantapää liikkuu. HUOM! jos käytät 4mm vaneria, niin reunat on ohennettava, et saa tehdä koloa jossa on pystysuorat reunat, vaan syvennyksen on oltava loiva.
4. täällä me on laiteltu matot samansuuntaisesti, ja kiertojäykkyys on ollut riittävä. vesi on kuitenki aika pehmyttä ainetta, niin en oikein usko että laudasta saisi mitenkään tehtyä liian löysän kiertosuunnassa.
minulla on 154x48cm kokoinen lauta jossa on 15mm herex ydin, pohjassa 1x200g hiili, kannessa 1x200g hiili + jalkalenkkien välissä kantapäiden alla 20x70cm kokoinen 200g hiili. mitään muita vahvikkeita siinä ei ole. lauta painaa ajokunnossa lenkkeineen, padeineen, evineen, kahvoineen 2.7kg. laudalle tulee nyt 3. kausi, siinä ei ole mitään merkkejä kantapäiden painumisesta eikä muustakaan rasituksesta. varsinaista hyppimistä tuo lauta ei taatusti kestä, mutta eilenkin sillä tuli pompittua korkeammalle kuin mitä olen tässä: http://cc.joensuu.fi/~tuoleppa/paasiainen/pages/ismo3_jpg.htm
eli kun laudassa on kunnollinen ydin, se kestää vesillä siihen kohdistuvat voimat yllättävänkin vähällä mattomäärällä. toisaalta jos tuolla laudalla ajaisi kiveen, niin lauta olisi varmasti entinen. ja jos haluaa ajella boxeja, slidereita, ... niin silloin mattoja tarvitaan enemmän.
Joo, ei lautoja itse tekemällä todellakaan säästy rahaa, mutta kivahan noita on väsätä ja erittäin kiva niillä on ajella