safety -hommat

safety -hommat

Postby jarnoporo » 15.3.2009 18:11

mulle ajautui north rhino 7,5 ja siinä tommoinen puomi
http://www.aijaa.com/v.php?i=3806703.jpg

en tiedä minkälainen lentäjä tällä on ajellut mutta mietityttään ihan pikkuisen homman kokoonpano; tällähän menee kuusenlatvaan välittömästi koska puomissa ei ole minkäänlaista turva/hätäjärjestelyä. kun puomin laittaa kiinni trapetsin koukkuun niin se on sitten siinä niin kauan kuin on vetoa.

olen aivan noviisi ja aloittelija ja hölmö joten anteeksi tyhmät kysymykseni eli...

onko tämä tarkoitettu niin hardcore -kiteilijälle että puomia ei tarvitsekaan ottaa irti trapetsista vai pitääkö tälläisessa systeemissä leijasta irtipääseminen sitten tapahtua jotenkin trapetsissa olevasta "pikavapautuksesta" tms?
voiko tohon ehkä rakennella jonkinlaisen chickenloopin? tarvitaanko takanaruille tehonsäätöä vai miten.? ööö...

ei tietä, ei!
jarnoporo
Newbie
 
Posts: 5
Joined: 10.3.2009 12:18

Re: safety -hommat

Postby Immu » 15.3.2009 23:18

7,5 on aika pieni koko aloitella. Vesillä pitää tuulla perhanan lujaa, et pääsee mihinkään, eikä jäälläkään ole syytä paljoo lunta olla.

Aika antiikkisen näköinen puomi. Ei tuosta nyt oikein kunnolla saa selvää, mut vähän näyttäs et ei siinä tosiaankaan hätälaukaisua ole. Eli melkoisen vaarallinen viritys.

Antasin sulle 3 vaihtoehtoo:
1) hommaa uusi puomi + narut
2) hommaa wichard-merkkinen laukaistava sakkeli joka kiinni trapetsiin, sitä voi sit käyttää hätälaukaisuna (maksaa ~40e, etkä tulevaisuuden leijoissasi luultavammin tee sillä mitään)
3) Hommaa joku järkevä käytetty tai uus leijapaketti. Saattaa olla kokonaistaloudellisin vaihtoehto, koska arvaus on että aika mahooto laite se 7,5 rhinokin on, varsinkin jos se on joku iänikuisen vanha (rhino 1 tai 2???)

jos haluut kuitenkin pitää leijan, niin mulla sattuu olee ylimääränen -06 rhinon puomi, täysin käyttämätön, kuten narutkin. Ollut varapuomina, nyt aattelin vaihtaa uuteen. Siinä on markkinoiden parhaita hätälaukaisuja ja muutenkin viimesen päälle toimiva. Satasella lähtee, eli ei oo kallis! jos kiinnostaa niin 0440883758
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 546
Joined: 10.3.2005 16:30

Re: safety -hommat

Postby Tapio » 16.3.2009 18:10

Rhino 7.5 on vm. 2002 ja näyttää selvästi sen ajan puomilta. 2003 vuonna vasta alkoi hätälaukaisut tulla mukaan. Eipä sitä enää muistakkaan miten kuumottavilla vehkeillä sitä on aloiteltu. Tosin ei sitä 2002 malleihin osannut häötälaukaisua kaivatakkaan, kun ei niitä ollut.

Jos haluat tuota leijaa puomeineen käyttää niin neljäs vaihtoehto on ostaa hätälaukaisu ja vaihtaa se tuohon. Northilta saa Iron heartia ja Ozonelta heidän omaansa retrofittina. Sitä säätäessä katsot vain, että puomin liikkuma matka pysyy samana kuin tuossa. Pidemmästä matkasta ei vanhoilla leijoilla ole mitään hyötyä, kun niissä ei teho oikeasti säädy vaan takanarut vain menevät löysemmiksi ja leija huonommin ohjattavaksi.

Toinen tarkistettava seikka on toi keltainen karkunaru, joka näyttäis menevän toiseen takanaruun, että se luistaa niin, että puomi pääsee liikkumaan muiden narujen kanssa ylöspäin leijan pituuden verran tämän yhden jäädessä kireäksi, kun siitä vetää ja lisäksi, että karkunaru tulee siitä sitten lennättäjään kiinni.

Ton trapetsilenkin voisit myös ottaa siitä pois. Noita käytettiin aikoinaan, että jaksettiin ajaa tehoilla, kun puomipainetta on reippaasti. Ja koska siinäkään ei ole hätälaukaisua, parempi, että otat tieltä pois.

Tuolla leijalla voi lennätystä treenata kevyellä kelillä unhookkina ja ilman, että laitat chickenloopin koukkuun tai sitten sen jälkeen, kun olet valinnut hätälaukaisun. Toi leija on myös uusia hankalampi nostaa yksin uudelleen ylös ja onnistuu vain niin, että kun leija on suoraan alatuulessa etureuna alaspäin ja C auki sinuun päin kävelet, juokset tai uit leijaa kohti, että se kääntyy selälleen ja sitten liikut toista tuuli-ikkunan reunaa kohti kääntäen puomista oikealle mennessä oikeaa takanarua kireälle ja vasemmalle mennessä vasenta. Siten saat leijan nousemaan tuuli-ikkunan reunan läheltä ylös.

Rehellisesti sanoen ja kuten jo edellinen totesi niin suosittelen uudemman leijan ja uuden puomin hommaamista sen kanssa. Varsinaisen ajamisen treenaamiseen toi tarvitsee mielettömän kelin ehkä ~9+ m/s ja ei se ole enää turvallista treeniä alkuun ja uudet ovat helpompia nostaa uudelleen ilman kävelyä niin saat paljon enemmän ajoaikaa.

PS. Toi on kyllä tiukka pala lajin historiaa ja jos olet joskus Tampereellapäin niin voisin kyllä ottaa tyypit noin vanhojen aikojen muistolle.
Tapio
Advanced Member
 
Posts: 235
Joined: 9.9.2003 10:35
Location: Tampere

Re: safety -hommat

Postby jarnoporo » 16.3.2009 19:01

joo; sen verran selvisi että kyseessä on rhino vm.2003.

otin tänään ekat tyypit leijan kanssa ikinä :D ja eipähän siinä mitään -oli aivan helevetin hauskaa!
meni tosiaan tovi ennenkuin keksin miten ton saa uudelleen ylös- eikä onnistu ainakaan ekakertalaiselta tosiaan muuten kuin leija alatuuleen kello 10 tai 14 ja siitä toista reunaa puljaamalla. ehdin jo miettiä että ei juma uimalla operaatio olis kyllä melkomoisen työlästä kun jo pikku hangessakin kävellen vissy valuu juoksemalla selkään pitkin...mutta lähti se siitä sitten kuitenkin!

kaipa tällä voi järven jäällä reenailla näin alkuun lennätystä leppoisasti mutta niinkuin tuossa jo todettiin niin uusi puomi pitää ehdottomasti olla jos tällä meinaa jotain muuta tehdä. ei tähän kannata ruveta mitään rakentelemaan kun uusissa on kuitenkin koko juttu valmiiksi mietittynä.



kiitoksia kovasti tiedoista, kyllä tämä tästä lähtee!
jarnoporo
Newbie
 
Posts: 5
Joined: 10.3.2009 12:18

Re: safety -hommat

Postby Immu » 16.3.2009 19:52

Heh, vm 2000 ja 2001 vehkeillä on suomessakin moni aloittanut. Mulla oli eka leija Naishin 11,5m2 ARX mallia 2001, ja olihan se kyllä karu peli. Mut kyllä silläkin oppi! Tehonsäätö siinä oli, mutta kun leija lensi todellisuudessa melko täysin etunarujen varassa, niin tehon päästäminen ei tehnyt oikeastaan muuta kuin hävitti ohjattavuuden vähän...->kokonaan. :)
Tuolloin ei myöskään paljoa 5. narujen päälle ymmärretty, ja näinollen sekä leijojen ominaisuuksien vuoksi leijan nostaminen sekä jäältä että vedestä oli todella hankalaa, usein täysin mahdotonta ilman ulkopuolista apua.
Wanhoina aikoina lajin aloittaminen vaati kyl huomattavaa intoa ja hermoja!

Nykyään nää vehkeet on niin helppoja ettei mitään rajaa! Ajokelissä leijat relaunchaa itsensä senku puomista kääntää, ja kelialue on ihan hurja. Ennen se oli luokkaa +/- 1m/s, kun nykyään menee monella leijalla luokkaa 5...15m/s. MUTTA HUOM! uudemmille harrastajille: en suosittele ajelemaan isommilla leijoilla ylikovissa keleissä! On syytä muistaa että aina jotain voi mennä pieleen, ja jos olet sillä 12m2 leijalla 15m/s kelissä kun jostain syystä menee vaikka narut solmuun, niin sittenpä sitä mennäänkin niin että sukat tippuu!

Wanhalla leijalla alkeiden opettelussa on kyllä puolensa: jos semmoisen oppii handlaamaan, niin sen jälkeen kaikki uudempi menee kuin itsestään.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 546
Joined: 10.3.2005 16:30

Re: safety -hommat

Postby Vesku » 20.3.2009 22:12

Tässä on ihan sama tilanne kuin autoilussa. Ajettiin sitä ennenkin, mutta nyky mittapuun mukaan noi ei ole hirveen turvallisia.

MUTTA yksi hyvä puoli noissa on. Koska tehonsäätöä on vähän, niin tuulen voiman tuntee näpeissään. Nykyaikaisilla leijoilla voi ajaa helposti ylisuurella leijalla liian kovassa kelissä ihan "ok". Mutta jos joku menee pieleen, niin sitten on aivan liikaa neliöitä taivaalla - kuten Immu totesikin.

Vanhoissa leijoissa on hyvä pitää mielessä, että ottaa tietoisen riskin materiaalien suhteen. Vaikka leija olisi päältäpäin hyväkuntoinen, niin materiaalin vahenevat ja ominaisuudt muuttuvat. Varsinkin kun ei tiedä mitä leijalla on tullut tehtyä. Leijan päässä tämä ei ole kovin suuri ongelma, mutta puomin/narujen kanssa asiat on toisin.

Mutta kyllähän noilla ajaa kuten -76 vuoden Kleinbussillakin :)

VESKU
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 1042
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Re: safety -hommat

Postby jarnoporo » 21.3.2009 00:20

hobla!

ei olla enää ihan topikissa mutta...



aluksi vilpitön jälleen kerran kiitos mainiosta tiedonjaosta aloittelijalle!

pöllöilin tänään tuolla jäällä tämän wanhuksen kanssa ja oli hieman tuska/naama valkoisena; tuuli järveltä rantaan päin aika voimalla ja tilanne oli lähteä lapasesta useamman kerran. pari näyttävää "tontitusta" ja leija oli laitettava pakettiin.
ajattelen kuitenkin että turaillaan tämä talvi sedanilla ja siirrytään sitten pikkuhiljaa sinne glx:ään :lol:

laitehallintaan nähden liian kova ja puuskainen tuuli toiselle lennätyskerralle toi mieleen pari kysymystä leijan peruskäyttäytymisestä:

.kovemmassa kelissä tämä kaveri nousee heti suoraan zeniittin+yli ja sakkaa sitten siististi nokka edellä -itse päättelin että takanarut tulisi olla pidemmät jottei "noste" olisi niin voimakas...?

..miten ketussa leija otetaan kävellen lennätettäessä hallitusti alas -jos vetoa on reilusti ja tilanne punaisella?

...kun leija ei puomista käännettäessä tee mitään vaan tilanteen hallinta vaatii voimakasta O/V vääntämistä (ehkä etu/takanarujen suhdetta pitää tunata) miten vtussa leijan vedon suuntaa voi hallita jos leija on kiinni trapetsissa?

....ja etenkin: jos leija lähtee käsistä niin pakkohan chickenloopissa (toivottavasti NYT ymmärrän termin oikein l. lenkki joka tulee kiinni trapetsikoukkuun) on olla jonkunlainen hätälaukaisu jottei tule pitsaa naamaan? vai miten tuo hooked -ajo tapahtuu; veto loppuu kun puomista päästää irti jolloin trapetsissa vai kädessä oleva depower (?) naru vetää leijan muotoon jossa se ei enää toimi?

ja onhan hooked: koukku kiinni trapetsissa
ja unhooked: puomissa roikutaan käsillä kunnes vauhti pysähtyy puihin/pensaisiin




taas ei tietä, ei!
jarnoporo
Newbie
 
Posts: 5
Joined: 10.3.2009 12:18

Re: safety -hommat

Postby Vesku » 21.3.2009 09:16

Alkumoralisointia: Hmmm... kävithän kurssin, kävithän? Koska nyt kyselet juttuja, jotka ovat todella perus turvallisuusasioita ja tärkeitä sellaisia. Mutta vastaillaan...

jarnoporo wrote:laitehallintaan nähden liian kova ja puuskainen tuuli toiselle lennätyskerralle toi mieleen pari kysymystä leijan peruskäyttäytymisestä:

.kovemmassa kelissä tämä kaveri nousee heti suoraan zeniittin+yli ja sakkaa sitten siististi nokka edellä -itse päättelin että takanarut tulisi olla pidemmät jottei "noste" olisi niin voimakas...?


Tämä on wanhojen sedaneiden tyyppivika. Siihen kaksi lääkettä:
1. Työnnä puomia ulos kun ajat leijaa zeniittiin, jolloin takanarun pitenevät suhteessa etunaruihin. Tää on aloittelijan perusmoka: puomi on navassa kiinni.
2. Pidennä takanaruja, mutta toisaalta jos kohta 1. auttoin, niin älä tee mitään.

Nykyaikaiset leijat eivät pyri lentämään samalla tavalla "yli" johtuen uudesta profiilista.

jarnoporo wrote:..miten ketussa leija otetaan kävellen lennätettäessä hallitusti alas -jos vetoa on reilusti ja tilanne punaisella?


1. Varmista, että tuulen alapuolella ei ole mitään esteitä 100 metrin alueella.
2. Aja leija alemmas tuuli-ikkunan sivuun.
3. Tee hätälaukaisu = päästä puomi käsistä ja irroita chicenlooppi trapetsista käsin tai hätälaukaisulla. (niin tämä edellyttää, että sulla on joku hätälaukaisusyteemi)
4. Leija jää viidennen narun varaan (tai etu/takanarun varaan) kiinni kuskiin.
5. Jätä puomi maahan ja kävele viidettä narua pitkin leijalle. Varo sotkeutumasta naruihin!
6. Varmista leija lumella/hiekalla tai tyhjennä se.

jarnoporo wrote:...kun leija ei puomista käännettäessä tee mitään vaan tilanteen hallinta vaatii voimakasta O/V vääntämistä (ehkä etu/takanarujen suhdetta pitää tunata) miten vtussa leijan vedon suuntaa voi hallita jos leija on kiinni trapetsissa?


TYÖNNÄ SE PUOMI PE**ELE ULOS!!! :)

Jälleen wanhojen sedaniden ongelmia siinä mielessä, että wanhat leijat kääntyivät huonommin kuin nykyiset. Varsinkin isommat leija ja kevyemmässä tuulessa. Mutta mikään leija ei käänny, jos se on lentänyt liian sivuun tuuli-ikkunassa ja tuulen voima ei riitä enää kääntämään sitä.

Mutta todennäköisesti kyseessä on aloittelijan perusmoka: sulla on puomi navassa kiinni ja leijaa paha ohjata, kun vatsa tulee eteen tms. Olet päästänyt leijan lentämään sivuun ja tilanne on vastaava kuin leijan lentäessä "yli", nyt vain leija on eri kohdassa tuuli-ikkunaa.

Narut säädetään yleensä siten, että kun kädet ovat kyynärpäistä 90 asteen kulmassa, niin tehot ovat täysillä ja näin on hyvä ajaa. Wanhoissa leijoissa chickenloopin naru voi olla aika lyhyt ja se hieman tekee ajosta epämiellyttävämpää. Mutta säädä narut seuraavasti:

Kun etu ja takanarut ovat yhtä pitkät, niin puomi on liikkunut 1/3 chickenloopin narun pituutesta leijaan päin. Simple!

Voit pidentää chickenloopin narua, jos siltä tuntuu tai vaihtaa isomman loopin. Näitä wanhoja leijoja tunattiin aikoinaan oiken huolella. Varmista myös narujen pituus, että eivät ole venyneet eri pituisiksi.

Ja muista työntää ne kädet suoremmiksi, kun alkaa tapahtumaan!

Jos leijassa on takanaruille useampi kiinnityspaikka, niin käytä uloimmaista leijan takareunassa olevaa paikkaa.

jarnoporo wrote:....ja etenkin: jos leija lähtee käsistä niin pakkohan chickenloopissa (toivottavasti NYT ymmärrän termin oikein l. lenkki joka tulee kiinni trapetsikoukkuun) on olla jonkunlainen hätälaukaisu jottei tule pitsaa naamaan? vai miten tuo hooked -ajo tapahtuu; veto loppuu kun puomista päästää irti jolloin trapetsissa vai kädessä oleva depower (?) naru vetää leijan muotoon jossa se ei enää toimi?


Moralisointia: Hmmm... jätkä lennättää leijaa,jolla voi päästä hengestään, eikä tajua miten trvatsydeemit toimii ja miten pitää toimia, kun homma lähtee lapasesta. Onhan henkivakuutus voimassa ja omaiset edunsaajina?

Puomin turvallisuusvälineet ovat kehittyneet kaikkein eniten vuoden 2000-2005 leijoissa. Wanhoissa ne olivat lähinnä olemattomat, mutta nykyään alkavat olla jo aika hyviä, vaikka joskus niissäkin on käpyjä.

Leijassa pitää olla kaksi erilaista hätälaukaisua:

1. Ns. leijan hätälaukaisu. Kuskin pitää saada kaikissa tilanteissa puomi vapaaksi, jolloin leijan joku naruista lyhenee ja vetää leijasta tehot irti. Tämä on yleensä ns. viidesnaru tai se voi olla toinen taka/etunaru (takanaru parempi). Tällöin leija jää leijan karkuremmin varaan kiinni kuskiin eikä lähde vapaana karkuun. Poumi on tällöin kaukana ylhäällä n. puolessa välissä naruja.

Leijasta lähtee onnistuneen hätälaukaisun seurauksena n. 80% tehoista, jolloin voit mennä leijan luokse karkunarua pitkin ja varmistaa leijan. Leija on koko ajan kuskissa kiinni karkuremmillä, että se ei pääse vahingossa vapaaksi. Mutta älä sotkeudu naruihin, koska leija voi nousta yllättäen takas taivaalle.

Nyt siis varmista, että sinulla on avautuvat chickenloop, jonka saat ILMAN VOIMAA auki. Koska kun tilanne on päällä, niin on mahdotonta käsivoimilla vetää chickenloopia pois trapetsikoukusta. Ja monella chickenloop on vielä kiintesti "donkey dickillä" lukittuna trapetsikoukussa. Vuonna 2002 taisi Naishillä olla eka tällainen. Ozonelle taisi tulla sellainen looppi, jossa looppi lähti irti kokonaan. Nortista en muista. Tapsa et al.?

Ennen wanhaan puomeihin kehitettiin itse mm. Wichardilla toimivampia systeemiä, mitä valmistajat olivat saaneet aikaan.

Kannattaa näyttää kokeneemmalle kaverille omaa systeemiä, koska toimimaton hätälaukaisu aiheuttaa sitä pizzaa naamaan tai vieläkin vakavampia lieveilmiöitä.

Tai vielä parempaa: osta uusi puomi!

2. Leijan karkuremmin hätälaukaisu on se varsinainen kiteilijän henkivakuutus. Jos leijan eka hätälaukaisu menee pieleen, niin sitten alkaa olla huumori aika vähissä ja kiire. Leijaan jää aina vetoa ja jostakin syystä siihen saattaa jäädä niin paljon vetoa, että ukko kiitää parin kymmenen solmun vauhdilla alatuuleen lettuna esim. looppaavan leijan perässä. Allekirjoittaneelle on sattunut kolme kertaa sellainen tilanne, että henki olisi todennäköisesti mennyt ellei leijasta olisi päästy kokonaan eroon toimivan hätälaukaisun avulla.

Eli hätälaukaisun jälkeen leija on kiinni karkunarulla trapetsissa tai tosi wanhoissa leijoissa kuskin ranteessa. Tämä kiinnitys pitää olla sellainen, että sen saa auki 110% varmuudella missä tahansa asennossa, veden/lumen alla, puolitajuttomana ja vammautuneenakin. Ja varsinkin talvella tämän laukaisun pitää toimia myös hanskat kädessä. Paras kiinnitys on ns. pinnilukko, jota käyttävät myös laskuvarjohyppääjät.

Hätälaukaisusta vedettäessä leija irtoaa kokonaan kuskista ja lähtee pyörimään vapaana narut ja puomi perässä alatuuleen. Kuski nyt on vapaa, mutta leija on vaaraksi ympäristölle. Kun vapaana pyörivän leijan perässä oleva puomi tarttuu johonkin kiinni, niin leija lentää yleensä täydellä teholla powerzonen läpi taivaalle. Tällöin leijassa on useamman sadan kilon voimat ja se on todistettavasti mm. repinyt sormia irti kädestä, irroittanut pieniä puita juurineen maasta, kaatanut pylväitä, heitellyt roskiksia ilmaan ja vahingoittanut autoja parkkipaikalla.

Eli jos olet tilanteessa, jossa on pakko päästää leija kokonaan irti, niin mieti hetki sitä, miten estäisit sivullisten loukkaantumisen. Ainakin huuda aivan perkeleesti, että jengit varoo leijaa ja ei yritä ottaa puomista kiinni.

Korostan vielä, että kaikkien näiden pikalukkojen, pinnien tms. hätälaukaisujen pitää toimia kovan vedon alla ilman suurta voimaa. Tämän takia vain tietynlainen Wichardinlukko toimii. Omat viritykset ovat vaarallisia ellei niitä testaa kaikilla mahdollisilla skenarioilla, ja siltikin homma voi mennä pieleen. Jotkut kantavat mukana vielä naruleikkuria, joka ei ole ollenkaan pöllömpi ajatus.

Paras turvallisuusväline on aivot. Ajattele aina pari askelta etukäteen ja pidä plan B ja C valmiina. Hätälaukaisu ei todellakaan toimi aina! Tämä on nähty jo niin monta kertaa. Sitten tarvitaan plan D ja E. Siltikin hommat voi mennä pieleen. Mutta jos menee paniikkiin ja alkaa tekemään typeriä juttuja varsinkin lähellä rantaa, niin voi olla, että se oli sitten siinä.

jarnoporo wrote:ja onhan hooked: koukku kiinni trapetsissa
ja unhooked: puomissa roikutaan käsillä kunnes vauhti pysähtyy puihin/pensaisiin


Just näin. 1p

Tiedän, että rahat on aina tiukalla ja onhan näillä leijoilla ajettu ennenkin.

Mutta tämä threadi on hyvä esimerkki siitä, että parin sadan euron säästäminen hankkimalla todella wanhan leijan ja varsinkin ymmärtämättä miten turvallisuuslaitteet toimii, voi olla kohtalokasta. Onneksi kyseessä on pieni leija, joten riski on pienempi.

Wanhat leijat ja varsinkin puomit kuuluvat eläkkeelle museoon. IMHO.

Ja menkää kursseille oman leijanne kanssa, niin ope voi katsoa hankitut kamat, jos vähänkään epäilette omaa ymmärrystä.

Meillä on onneksi sattunut vähän juttuja Suomessa, mutta maailmalla raatoja syntyi vuosina 2001-2004 lähes viikottain.

Mun kaksi senttiä...

VESKU
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 1042
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Re: safety -hommat

Postby jarnoporo » 21.3.2009 13:45

kiitos veskulle!


joo, ei ehkä sitten kuitenkaan kande lähteä ihan kantapäänkautta opettelemaan noviisina (ainakaan kyseisellä leijalla) koska huomasin että VOI tulla sopivilla yhteensattumilla aikas pahaa jälkeä; onneksi ei vielä tullut.

täytyy väijyä kursseja!
jarnoporo
Newbie
 
Posts: 5
Joined: 10.3.2009 12:18

Re: safety -hommat

Postby Mama » 22.3.2009 14:00

Just möin yhdelle kaverille -02 leijan, hätälaukaisuna sen ajan sakkeliviritys. En missään nimessä olis myynyt sitä enää aloittelijoille vaan tiesin kaverin osaavan ja ymmärtävän mitä ostaa.

Älkää nyt helvetti enää ostako aloittelijat noita museokamoja, joiden ansiosta tämä laji oli harvojen ja valittujen paukapäiden. Vähänkin uudempaa kun ostaa, niin sen voi jopa vielä suht pienellä hinnanalennuksella myydä myös eteenpäin. Eikä tartte enää kuluttaa energiaa nykyään niinkin triviaaliin asiaan kuin vesinosto. Ja kun on saanut käsiinsä nykyaikaisen hätälaukaisun kuten ironheart, niin en kyllä palaa enää takaisin vanhaan.
Mama
Advanced Member
 
Posts: 114
Joined: 16.5.2004 21:21

Re: safety -hommat

Postby Immu » 23.3.2009 20:14

Öö tuota...

.kovemmassa kelissä tämä kaveri nousee heti suoraan zeniittin+yli ja sakkaa sitten siististi nokka edellä -itse päättelin että takanarut tulisi olla pidemmät jottei "noste" olisi niin voimakas...?


Tämä on wanhojen sedaneiden tyyppivika. Siihen kaksi lääkettä:
1. Työnnä puomia ulos kun ajat leijaa zeniittiin, jolloin takanarun pitenevät suhteessa etunaruihin. Tää on aloittelijan perusmoka: puomi on navassa kiinni.
2. Pidennä takanaruja, mutta toisaalta jos kohta 1. auttoin, niin älä tee mitään.


Siis leijahan lentää yli nimenomaan silloin kun puuskassa takanarut on löysänä ja leija saa lentää etunarujen varassa täysin ikkunan reunaan. Jos on paikallaan, niin leijassa tulisi aina pitää tehoja päällä (eli vetää puomista), jolloin se ei pääse lentämään ihan ikkunan reunaan.

edit: ...mutta tottakai tehoja päästetään pois (puomia ulos) jos leija alkaa nostelemaan ukkoa ilmaan!
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 546
Joined: 10.3.2005 16:30


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests

cron