Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby Touko » 4.12.2008 21:07

Viime talvena tuli hankittua leija ja innostuin hommaan kovasti. Alla on ollut koko ajan lauta ja nyt olen hankkimassa suksia koska niiden kanssa olen touhunnut aikoinaan lautaa enemmän. Alla on tosin ollut tunturihiihtelyyn/vastaavaan sopivat sukset ja nyt olisi tarkoitus hankkia huomattavasti leveämmät menopelit joilla olis myös tarkoitus laskeksia tuntureilla. Onko suksien pituudella ratkaisevaa tekijää leijahiihdossa? Entäs suksen profiili, mikä merkitys leijaillessa? Siteeksi olen miettinyt ns. randosidettä, pitäis pystyä myös siirtymään lyhyitä pätkiä hiihtäen. Mikä on näiden siteiden kestävyys leijahommissa, verrattuna sidemalleihin joissa kantapää on koko ajan lukittuna?

Otan mielelläni vastaan ehdotuksia sopivista suksista/ siteistä. Varsinkin siteistä ei ole paljonkaan hajua. 177cm ja 83kg.
Touko
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 4.12.2008 20:47

Re: Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby Hapa » 4.12.2008 22:19

moro,

Marker DUKE on paras ja oikeaa laskuakin kestävä rando-side. Voin jopa sanoa että ainoa oikea... din jonnekkin 16 asti...

Sukset: Leveähköt pitkällä leikkauksella (suorahko) ja vähän yli oman pituuden, sulle 180-188 ...on se paras yleisleijasuksi... ja siis samoin yleis offi suksi... twintippi antaa lisähauskuutta mutta ei ole pakollinen. esim K2 Seth tai Coomba on hyviä... paljon on muitakin :)
Hapa
Advanced Member
 
Posts: 70
Joined: 28.1.2003 02:27

Re: Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby Pete » 5.12.2008 09:32

Touko wrote:Entäs suksen profiili, mikä merkitys leijaillessa? Siteeksi olen miettinyt ns. randosidettä, pitäis pystyä myös siirtymään lyhyitä pätkiä hiihtäen. Mikä on näiden siteiden kestävyys leijahommissa, verrattuna sidemalleihin joissa kantapää on koko ajan lukittuna?

Aiheessa https://pulinat.purjelautaliitto.fi/kite/viewtopic.php?f=3&t=4436"Optimi sukset talvileijailussa" olen jotain kirjaillut suksista, mutta tuota sidehommaa voisin hieman kommentoida. Itse en välttämättä ostaisi randositeitä ainakaan kiteen koska:
-ovat yleensä huomattavasti kalliimpia
-tähän mennessä olen paukuttanut kahdet tavalliset siteet rikki, kolmas takakappale menossa päreiksi kohtapuoliin
-onko sille randofiitsölle oikeasti paljon käyttöä vs. pitäisi mukana erillisiä randopalikoita satunnaisiin siirtymiin
Last edited by Pete on 23.1.2009 09:48, edited 1 time in total.
Pete
Advanced Member
 
Posts: 63
Joined: 11.7.2006 02:21

Re: Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby Adventure » 8.12.2008 00:51

Onko tellut aivan out of question?
Niillä onnistuu hiihtely ja kurvailu.
Itsellä Karhu Agent 177cm, mutta kaipaisin lyhyempiä.
On mulla myös 99cm bladet tellusitein. Kryssiessä ainakin kääntyy hyvin...
-Tero-
Adventure
Advanced Member
 
Posts: 62
Joined: 13.12.2006 15:43

Re: Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby Marko » 21.1.2009 23:53

Sukset ja siteet.....

Täytyy sanoa tuo Markerin Duken puolustukseksi se, että se on äärettömän jämäkkä randotyyppinen side. Isotkin kaverit vetää isosti ja hyvin vähän tuolla maailmalla niitä on paskaksi mennyt, kuulemma. Itellä on Duket Völklin Gotamissa ja paketti toimii kohtuullisen hyvin myös pakollisessa rinnelaskussa (kääntösäde about 25m, joten ei ne mitkään erikoispuikat ole). Satunnaiseen randokäyttöön loistavat, pidemmille reissuille sit tellut tai Dynafitit tms. Trekkereiden käyttöä satunnaisessa randoilussakaan en suosittele, itselläni paloi niiden palikoiden kanssa lähinnä hermot. Lisäksi trekkereihin pitää upottaa se 100-150€, ja sillä päivittää jo siteiksi Duket :)

Haittapuolena on paino, eli normisiteet ovat selkeästi kevyemmät kuin duket. Noh, rokanohvi menee suoraan reisiin...

Edullisia freeride -suksipaketteja myy esim. www.sport-conrad.de, siteet maksavat yllättävän vähän suksien kanssa ostettuna.

:)
Marko
Advanced Member
 
Posts: 52
Joined: 12.6.2003 17:42
Location: Helsinki

Re: Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby heikki » 6.2.2009 22:53

Mulla on Völkl Katanat 190 cm, kääntösäde reilu, suksi toimii pehmeällä lumelle oikein hyvin ja heikossakin tuulessa sai kunnon vauhdit.
heikki
Advanced Member
 
Posts: 104
Joined: 29.1.2003 09:45

Re: Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby Adventure » 6.2.2009 22:59

Nyt tulossa mielenkiintoiset lelut postissa...

http://www.braemarmountainsports.com/pr ... 0&prod=388

130 cm puoliläskit twintipit. Pitäis pelata paksussa lumessa, ja ovat ketterät kääntää.
Siteiksi tulee tellusiteet.

Saa nähdä mitä tuli taas kokeilematta tilattua :-)

-Tero-
Adventure
Advanced Member
 
Posts: 62
Joined: 13.12.2006 15:43

Re: Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby Adventure » 21.2.2009 19:37

Posti toi Hagan Off Limitsit.
Mietin, että pitäisi kirjoittaa tämä juttu "Optimi sukset talvileijailussa" -threadin alle, mutta kun olin tässä threadissa jo näistä Haganeista hourinut, niin jatketaan tänne hehkutusta :-)

Ensin näytti, että siteet on sairaan taakse asennettu, kun suksessa on varsin takana merkitty kengän keskikohta. Kävin niillä Sappeen jäisessä rinteessä. Olin yllättynyt kantin purevuudesta. Yksinomaan rinnekäyttöön olisin ehkä toivonut siteiden olevan hieman edempänä, mutta sukset on pääasiassa leijahiihtokäyttöön hankittu ja ainakin valmistajan mukaan pehmeään lumeen siteiden paikka pitäisi olla optimi. (niin nämähän ovat tellusitein. Siteenä Rottefella Chili)

Tänään olin leijan kanssa järven jäällä. Tyypillistä pohjaa. Lunta ehkä 10-15 cm. Ohut kuori, pilkkiavantojen jäätyneitä kasoja, latuja, auton ja moottorikelkan jälkiä, jopa mönkijällä aurattuja "jääteitä" jotka ovat osin ummessa.

Sukset ylittivät kaikki odotukset. Jos saa sanoa, niin noihin olosuhteisiin ja tuohon käyttöön ne hipovat täydellisyyttä ainakin allekirjoittaneen ajotyyliin ja tekniikkaan.

Keli oli vähän vetelä. Mittaria ei ollut, mutta varmaan vaihteli jotain 1-5m/s. Välillä 10m2 access juuri ja juuri pysyi ilmassa, ja välillä mentiin ihan kiitettävää kyytiä. Sai keskittyä kokonaan leijan ohjaamiseen ja unohtaa jalat kokonaan. Leveä suksen keula kellutti suksia hangessa, ja lyhyen perän ansiosta sukset kääntyivät ihan paikallaan.

Olin jo pitkään (3-5 vuotta?) kuolannut noita suksia ensin vain leluiksi rinteeseen, sitten leijaharrastuksen myötä leijahiihtoon. Nyt päätin ostaa itselleni ne syntymäpäivälahjaksi, ja ei kyllä kaduta yhtään. Sukset lunastivat juuri paikkansa ultimate pehmeän kelin leijahiihtovälineinä. Kaartosäde on 9,7 metriä, eli ei kirkkaalle jäälle ja huippunopeuksiin, mutta kun on yhtään paksummalti lunta, niin avot!

Suomeen noita on maahantuotu pari vuotta sitten viimeksi. Silloin hinta oli lähemmä kolmeasataa ilman siteitä. Euroopassa noi on olleet tyypillisesti about 150-200 euron korvilla. Nyt kun oli punta halpa, niin tilasin Skotlannista 149,95 puntaa plus rahti. Ei kaduta kyllä pätkääkään, vaikka kun postipaketin avasin, niin mielessä kävi pari kertaa, että mitenkähän... ja millaisethan...

Saattaisin uskaltaa suositella muillekin.

-Tero-
Adventure
Advanced Member
 
Posts: 62
Joined: 13.12.2006 15:43

Re: Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby E1m0 » 10.12.2009 21:05

Olisiko mahdollista, että joku tietävä tekisi stickyn suksien ja lumilautojen ominaisuuksista, jotka tekevät niistä hyvät snowkiteen?
E1m0
Member
 
Posts: 15
Joined: 26.4.2009 13:24

Re: Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby Dratini » 13.12.2009 01:41

Itse pitäisi hankkia sukset, jotka soveltuvat hyvin sekä rinteeseen että leijahiihtoon. Ovatko normaalit terävästi leikkaavat rinnetykit täysin turha hankinta snowkiten kannalta? Ja entäpä kääntösäde, kuinka vikkelät puikkarit toimivat leijan kanssa?
Dratini
Newbie
 
Posts: 5
Joined: 13.12.2009 00:57

Re: Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby Immu » 13.12.2009 19:23

Dratini: jotkut hyvät "semi-läskit", eli jotain 90mm leveysluokkaa, on aika hyvät. Kantaa vähän pehmeemmässäkin sitten. En kyl puikkareita kitehommiin ottais, tässä kun ajetaan koko ajan kantillaan niin älyttömän lyhyt kääntösäde tekee ajosta aika ikävää.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Re: Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby goos » 13.12.2009 19:27

jos halvalla haluaa mennä niin kierrätyskeskukselta vaan hakemaan ekat sukset mitkä tulee vastaan missä ei oo liikaa kääntösädettä. Sitku saa vähän kokemusta hommasta on jo helpompi pohtia mimoset sukset oikeesti haluaa.
goos
Advanced Member
 
Posts: 45
Joined: 12.4.2008 17:25

Re: Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby Joni » 13.12.2009 23:43

Onkohan kukaan testannu noita Blizzardin Titan Kreitler skimboja? Aika rabatilla irtoaisi muutaman vuoden vanha malli. Kääntösäde näyttäis aika mairittelevalta, 58m!! :lol: Siitä läskiä jalkojen alle :twisted:

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_53_297&products_id=3755
Joni
Advanced Member
 
Posts: 35
Joined: 27.2.2009 11:35

Re: Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby Adventure » 15.12.2009 12:59

Joni wrote:Onkohan kukaan testannu noita Blizzardin Titan Kreitler skimboja? Aika rabatilla irtoaisi muutaman vuoden vanha malli. Kääntösäde näyttäis aika mairittelevalta, 58m!! :lol: Siitä läskiä jalkojen alle :twisted:

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_53_297&products_id=3755


Näyttää hauskalta sukselta...

Toisaalta:
-Suora kantti on paras sileällä jäällä ja oikein kovalla lumella, jolloin mennään lujaa ja suoraan. Tällöin suksen leveydestä on lähinnä haittaa, kun kantin pitäminen purevana käy vähän vipuvarsien päälle
-Suksen leveydestä on apua pehmeällä, jolloin tuo kaartosäde ei ole niin merkittävä. Paksussa lumessa pitkä suksi kääntyy suunnanvaihdossa hitaammin.

Siksi olen päätynyt kaksiin suksiin: 80-lukuiset suurpuikkarit FIscher RC4 "worlds hardest edge..." (mitä lie) koville vauhtikeleille (maksoi käytettynä muutaman kympin...) Ja toiset tuolla ylempänä mainitut Hagan Off limitsit. Lyhyet ja leveäkeulaiset paksulle lumelle.

Tosin varastosta kyllä löytyy suksia joka lähtöön 90cm bladeista 2m suurpuikkareihin ja kaartosädettä muutamasta metristä pitkälle yli 20 m kaartosäteisiin sekä alppi- että tellusitein. Päijänteen päädyin ajamaan 177cm twintip telluilla.

-Tero-
Adventure
Advanced Member
 
Posts: 62
Joined: 13.12.2006 15:43

Re: Vinkkejä suksien ja siteiden ostoon kaivataan

Postby Joni » 15.12.2009 14:16

Itsehän ajan laudalla, joten en osaa ottaa tähän kantaa kuin teoreettisella tasolla :D Tänä talvena tosin olisi tarkoitus kokeilla Salomonin vanhoja PocketRocketeja, jotka ovat saaneet levätä tallissa jo liian pitkään. Ne saattaa osoittautua mainioiksi peleiksi. Kääntösädettä se reilu 20m ja mukava 90mm leveyttä jalan alla. Pituuttakin "oikeiden suksien" verran, 185cm. Ovat tosin vähän löysemmästä päästä, mutta antavatpa enemmän anteeksi alastuloissa. Ainakin rinteessä ja sen sivussa hauskimmat pelit millä olen laskenut. Nuo Blizzardit eivät varmaan toimisi leijatouhuissa kovin hyvin, mutta ajattelin vetää tämänkin topicin överiksi. Alkoi mennä liian asialinjalle. :? Heh :)
Joni
Advanced Member
 
Posts: 35
Joined: 27.2.2009 11:35

Next

Return to Talvileijalautailu / Snowkiting

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests