Insertin korjaus / vaihto

Insertin korjaus / vaihto

Postby Riksteri » 3.9.2012 18:40

Elikkä vanhasta laudasta meni insertistä kierteet sileeks. Lauta on itsetehty ja joku siihen on aikanaan noi insertit paikalleen saattanut, joten ne on varmaan mahdollista vaihtaa jotenkin?

Uusia kierteitä ei varmaan vanhaan inserttiin kannata / pysty tehdä.

Neuvot tarpeen siis, kiitos jo etukäteen.
Riksteri
Member
 
Posts: 15
Joined: 20.4.2012 16:02

Re: Insertin korjaus / vaihto

Postby Ismo » 3.9.2012 20:43

Helppo tapa on porata reikä koko laudan läpi ja vetää uudet kierteet. Jos insertissä ei ole tarpeeksi materiaalia insertin sivussa, niin sitä on joka tapauksessa tarpeeksi pohjassa. Lopputuloksena siis laudan läpi menevä reikä johon kierrät tarpeeksi pitkän pultin ja sitten vain katson miten paljon pultti tulee pohjan puolelta läpi ja lyhennät pultin sopivan mittaiseksi.

Minä olen tehnyt kaikki lautani kyseisellä tavalla, tosin minulla on 10mm paksu muovi inserttinä johon vaan poraan sopivan reiän ja ruuvaan rikään sopivan ruuvin.

Insertin vaihtaminen on paljon isompi homma, ja sen voi tehdä sitten jos saat uudelleen kierteet sileiksi.

Mitä materiaalia ne insertit muuten ovat? Teräs (rosteri, haponkestävä) inserteissä riittää muutama milli materiaalia pohjassa, jos insertit ovat messinkiä niin sivuissakin on oltava materiaalia.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Insertin korjaus / vaihto

Postby Riksteri » 3.9.2012 21:01

Insertit on metallia. Ei lähde enää ruuvi kierteille, eikä sitä saa menemään alkua pitemmälle.
Riksteri
Member
 
Posts: 15
Joined: 20.4.2012 16:02

Re: Insertin korjaus / vaihto

Postby siipiveikko » 3.9.2012 22:06

Kannattaa varmaan kokeilla kierretapilla jos kumminkin tulisi kierrettä. Jos on oikeasti kierteet sileinä niin niitähän ei enää ole ja ruuvi putoaa reikään. On vaan helpoin tapa saada homma toimimaan. Jos metallia riittää hyvin vähän niin teräksessä ainakin toimisi hyvin jyrkempi nousuinen kierre, jolloin vanhojen kierteiden harjanteille tai niiden murtumiselle ei ole niin paljon väliä. Voipi olla että UN-C kierretappi ja ruuvi on helpoin ns. harvakierre, ellei löydy millikierrepuolelta jotain näitä harvempia kierteitä.

Minä laitoin yhteen halpaan lautaan uusia inserttejä kun laudassa oli insertit eri jaolla kuin uudemmissa siteissä. Kaupasta siis keltapassivoituja teräsinserttejä huonekalutarkoituksiin, kierreosan ulkohalkaisijan kokoinen reikä laudan läpi ja insertin pohjan kokoinen upotus epoksoinnilla pohjaan ja päällissauman epoksointi. En tehnyt pikaepoksilla, mutta voi nekin kestää. Laudan rakenne on ABS-kansi, vaahto ja kuitupohja. Inserttien kohdalla jokin kova muovijäykistelevy. Hyvin on kestänyt ainakin vesihiihtopuuhat kun ei ole vielä leijalla ehtinyt kokeilemaan.
siipiveikko
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.3.2010 19:14


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest