Flysurferin vanha turvasysteemi alkoi tökkiä talviajossa koskapa se päästää leijan vetonarun varaan ja hyvällä tuulella vetoa on vielä aika reippasti jäljellä vaikka leija tietysti maassa pysyykin. Lisäksi leijan saaminen tuulen suuntaiseksi eli kokonaan maahan on osoittautunut työlääksi kun puomi karkaa aika kauas laukaisun jälkeen.
Tein sitten Ozonen osista Ozonen mallilla uuden systeemin, joka päästää vetonarua jonkun metrin ulospäin. Tällöin leija sakkaa ja toivottavasti kääntyy myös tacokuoreksi. Sitten se on helppo vetää ohjausnaruista tuulen suuntaiseksi kun puomi pysyy nyt paikallaan. Tacokuoriasia jäi vielä testaamatta, sillä tuulta on ollut niin vähän että ei ole päässyt kokeilemaan. Kyseessä on siis 17m2 Extacy, jonka narutus näyttää siltä että ei se aivan selälleen pääse vaikka ohjausnarun päästäisi kokonaan irti, mutta taittuu vähintään jonkun verran kaksin kerroin.
Systeemissä on siis Ozonen laukaisin ohjausnarussa ja puomin sekä tehonsäädön välissä ohut naru, joka estää vetonarua karkaamasta kokonaan. Tehonsäädössä taas on hihnalenkin sisällä alkuperäinen kova muoviputki, joka estää laukaisunarun jumittumisen hihnalenkkiin. Flysurferin neopreenisuoja on kanalenkistä, eikä sillä enää ole mitään tekemistä asian kanssa kun ohut naru on tarran alla. Tarra siis pitää ohjausnarun karkaamista estävän narun vyyhdellään, sillä neopreenisukka oli liian löysä tehtävään.
Hyvät puolet systeemissä:
- tuo leijan varmempaan tilaan kuin alkuperäinen
- ohjausnaruihin pääsee käsiksi laukaisun tapahduttua
- narusätös poistui puomin ympäristöstä ja kaikki kolme narua ovat nyt täysin vapaasti puomilta leijalle, eduksi heikolla tuulella kun naruja ei pysty pitämään tiukalla jatkuvasti
huonot puolet:
- enemmän työtä kuin alkuperäisessä, ohuen narun joutuu laittamaan tarran alle
- huolettomasti narua vyyhdettäessä periaatteessa mahdollista saada narulenkki kietoutumaan tarran avustamana muun naruvyyhden ympärille solmuun.
Viimeiseen kohtaan eduksi voisi olla lyhyempi tarra, joka avautuu helposti vedossa. Nyt on vaan yksi valmis aika pitkä tarra monella kierroksella, jota pitänee vähän lyhentää.
Kanalenkistä vielä kysymy asian tunteville. Ulkomaan palstoilla eräs surffaaja kertoi joutuneensa rantakallioille kun kanalenkki ei ollut avautunut (taisi olla 2007). mistään en vaan löytänyt kuvaa kyseisestä laittesta ja vanhat linkit ei enää toimineet. Omassa leijassani on vanha systeemi, jossa kaksi narulenkkiä menee ristiin 90 asteen kulmassa ja toisesta menee teräspuikko läpi. Voiko tämä kyseinen systeemi jumittaa niin ettei teräspuikkoa enää saa vedettyä narulenkin läpi? ja oliko tämä jo kenties käsitelty tällä palstalla jossain vietissä?
Asiaa hieman tutkittuani päädyin siihen, että on aika vaikea saada niin kovaa vetoa kanalenkkiin, että puikkoa ei saisi vedettyä lenkistä pois, mutta en ole kyllä vielä saanut kokeiltua asiaa omalla painollani. Kallioille joutunut surffari kuitenkin kertoi, että hänen lenkissään joutui nimenomaan vetämään laukaisua leijan vetonarua vastaan (eli leijaa itseensä päin) joitain millimetrejä ja siksi ei voimat riittäneet kun leija veti niin kovaa.