Flysurferin uusi turvalaukaisu Ozonen malliin

Flysurferin uusi turvalaukaisu Ozonen malliin

Postby siipiveikko » 23.1.2011 19:54

Flysurferin vanha turvasysteemi alkoi tökkiä talviajossa koskapa se päästää leijan vetonarun varaan ja hyvällä tuulella vetoa on vielä aika reippasti jäljellä vaikka leija tietysti maassa pysyykin. Lisäksi leijan saaminen tuulen suuntaiseksi eli kokonaan maahan on osoittautunut työlääksi kun puomi karkaa aika kauas laukaisun jälkeen.

Tein sitten Ozonen osista Ozonen mallilla uuden systeemin, joka päästää vetonarua jonkun metrin ulospäin. Tällöin leija sakkaa ja toivottavasti kääntyy myös tacokuoreksi. Sitten se on helppo vetää ohjausnaruista tuulen suuntaiseksi kun puomi pysyy nyt paikallaan. Tacokuoriasia jäi vielä testaamatta, sillä tuulta on ollut niin vähän että ei ole päässyt kokeilemaan. Kyseessä on siis 17m2 Extacy, jonka narutus näyttää siltä että ei se aivan selälleen pääse vaikka ohjausnarun päästäisi kokonaan irti, mutta taittuu vähintään jonkun verran kaksin kerroin.

Systeemissä on siis Ozonen laukaisin ohjausnarussa ja puomin sekä tehonsäädön välissä ohut naru, joka estää vetonarua karkaamasta kokonaan. Tehonsäädössä taas on hihnalenkin sisällä alkuperäinen kova muoviputki, joka estää laukaisunarun jumittumisen hihnalenkkiin. Flysurferin neopreenisuoja on kanalenkistä, eikä sillä enää ole mitään tekemistä asian kanssa kun ohut naru on tarran alla. Tarra siis pitää ohjausnarun karkaamista estävän narun vyyhdellään, sillä neopreenisukka oli liian löysä tehtävään.

Hyvät puolet systeemissä:
- tuo leijan varmempaan tilaan kuin alkuperäinen
- ohjausnaruihin pääsee käsiksi laukaisun tapahduttua
- narusätös poistui puomin ympäristöstä ja kaikki kolme narua ovat nyt täysin vapaasti puomilta leijalle, eduksi heikolla tuulella kun naruja ei pysty pitämään tiukalla jatkuvasti

huonot puolet:
- enemmän työtä kuin alkuperäisessä, ohuen narun joutuu laittamaan tarran alle
- huolettomasti narua vyyhdettäessä periaatteessa mahdollista saada narulenkki kietoutumaan tarran avustamana muun naruvyyhden ympärille solmuun.

Viimeiseen kohtaan eduksi voisi olla lyhyempi tarra, joka avautuu helposti vedossa. Nyt on vaan yksi valmis aika pitkä tarra monella kierroksella, jota pitänee vähän lyhentää.

Kanalenkistä vielä kysymy asian tunteville. Ulkomaan palstoilla eräs surffaaja kertoi joutuneensa rantakallioille kun kanalenkki ei ollut avautunut (taisi olla 2007). mistään en vaan löytänyt kuvaa kyseisestä laittesta ja vanhat linkit ei enää toimineet. Omassa leijassani on vanha systeemi, jossa kaksi narulenkkiä menee ristiin 90 asteen kulmassa ja toisesta menee teräspuikko läpi. Voiko tämä kyseinen systeemi jumittaa niin ettei teräspuikkoa enää saa vedettyä narulenkin läpi? ja oliko tämä jo kenties käsitelty tällä palstalla jossain vietissä?

Asiaa hieman tutkittuani päädyin siihen, että on aika vaikea saada niin kovaa vetoa kanalenkkiin, että puikkoa ei saisi vedettyä lenkistä pois, mutta en ole kyllä vielä saanut kokeiltua asiaa omalla painollani. Kallioille joutunut surffari kuitenkin kertoi, että hänen lenkissään joutui nimenomaan vetämään laukaisua leijan vetonarua vastaan (eli leijaa itseensä päin) joitain millimetrejä ja siksi ei voimat riittäneet kun leija veti niin kovaa.
Attachments
Extacy_bar1.jpg
Extacy_bar1.jpg (72.18 KiB) Viewed 2205 times
siipiveikko
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.3.2010 19:14

Re: Flysurferin uusi turvalaukaisu Ozonen malliin

Postby Ismo » 24.1.2011 07:38

siipiveikko wrote:Kanalenkistä vielä kysymy asian tunteville. Ulkomaan palstoilla eräs surffaaja kertoi joutuneensa rantakallioille kun kanalenkki ei ollut avautunut (taisi olla 2007). mistään en vaan löytänyt kuvaa kyseisestä laittesta ja vanhat linkit ei enää toimineet. Omassa leijassani on vanha systeemi, jossa kaksi narulenkkiä menee ristiin 90 asteen kulmassa ja toisesta menee teräspuikko läpi. Voiko tämä kyseinen systeemi jumittaa niin ettei teräspuikkoa enää saa vedettyä narulenkin läpi? ja oliko tämä jo kenties käsitelty tällä palstalla jossain vietissä?

Asiaa hieman tutkittuani päädyin siihen, että on aika vaikea saada niin kovaa vetoa kanalenkkiin, että puikkoa ei saisi vedettyä lenkistä pois, mutta en ole kyllä vielä saanut kokeiltua asiaa omalla painollani. Kallioille joutunut surffari kuitenkin kertoi, että hänen lenkissään joutui nimenomaan vetämään laukaisua leijan vetonarua vastaan (eli leijaa itseensä päin) joitain millimetrejä ja siksi ei voimat riittäneet kun leija veti niin kovaa.

tuo flysurferin narusysteemi toimii ihan ok JOS se on laitettu paikoilleen OIKEIN, sen kun saa laitettua väärinkin.

nykyisin kaikki systeemit taitavat jo olla sellaisia ettei niitä saa kasattua kuin oikein?
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 492
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Flysurferin uusi turvalaukaisu Ozonen malliin

Postby karmatti » 24.1.2011 09:47

siipiveikko wrote:Tein sitten Ozonen osista Ozonen mallilla uuden systeemin, joka päästää vetonarua jonkun metrin ulospäin. Tällöin leija sakkaa ja toivottavasti kääntyy myös tacokuoreksi. Sitten se on helppo vetää ohjausnaruista tuulen suuntaiseksi kun puomi pysyy nyt paikallaan. Tacokuoriasia jäi vielä testaamatta, sillä tuulta on ollut niin vähän että ei ole päässyt kokeilemaan. Kyseessä on siis 17m2 Extacy, jonka narutus näyttää siltä että ei se aivan selälleen pääse vaikka ohjausnarun päästäisi kokonaan irti, mutta taittuu vähintään jonkun verran kaksin kerroin.


Mun oma kokemus FS.n leijoista on (psycho3/pulse2/speed2), että jos leijan jättää jääruuviin pelkästään takanaruista (+mahdollisesti vielä trimmi täysin sisälle vedettynä), niin taittaa hieman tyhjennyttyään takareunan siihen leijan etureunan päälle ja leija alkaa uudestaan lentämään ja luultavasti tempoilee ittensä ihan rullalle, ja sehän ei kai ole tarkoitus? eli kun leija on parkissa jäälllä/lumella, niin sitä vetoa pitää olla jonkin verran myös niissä päänaruissa, että se pysyy maassa. en tosin osaa sanoa, miten käy tuollaisen vanhemman surfferin kanssa, mutta veikkaan, että aika sama homma tulee eteen..

tuo ylimääräinen narumytty ei kyllä ainakaan mun mielestä kuulosta mitenkään hyvältä idealta.. sellainen vähän vanhemmissa ozoneissa oleva, rissan kautta vkulkeva narulenkki, josta irrotetaan laukaistessa vain toinen pää, vois ehkä toimia paremmin, eikä tarviis mitään ylimääräistä narua viritellä..

edit: niin ja miksi se leija pitäisi saada vedettyä tuulen suuntaiseksi siitä etunarusta, kun onhan jääruuvikin keksitty??

-Kari
karmatti
Advanced Member
 
Posts: 49
Joined: 1.9.2008 07:52

Re: Flysurferin uusi turvalaukaisu Ozonen malliin

Postby siipiveikko » 24.1.2011 12:10

Kanalaenkistä vielä. En keksi yhtäkään tapaa, miten sen voisi virittää muuten kuin tasan yhdellä tavalla. Kuvassa näkyy kai vähän lenkin päätä. Kanalenkin jalustaosassa taas on ns. kiinteä köysilenkki aika lyhyt ja teräspuikko menee omaan taskuunsa jonkin matkaa.

Sitten niistä ohjausnaruista. Surfferi pyrkii takaisin lentoon kuten Ozonen vastaavalla turvasysteemillä varustetut leijat, jos sitä ei vedä lipuksi, joten jääruuviin tulisi aika kova veto ja nyt hankikeleillä ei välttämättä edes ruuvi toimi. Tacokuoriasiassa oli se idea, että leija on täysin tehottomana sen aikaa, että nykäisee sen lipuksi. Leijaa ei siis ole tarkoitus jättää odottelemaan lentoon lähtöä kaksin kerroin.

Naruviritys on nyt vaan ensimmäinen mikä löytyi, mutta ei se nyt niin vaikea ole vaikka siihen verrattuna että joissain pumpattavissa menee narut sekaisin vastaavassa laukaisussa. Rissan kautta toimiva naru ei tullut ensimmäisenä mieleen, vaikka yritin katsella vastaavaa systeemiä kun muistelin että jotenkin niin ne oli tehty. #Pikku edit# Rissaratkaisuhan on siis aivan mahdollinen kun kuvittelin sitä vähän aikaa. Homma on helppo toteuttaa, sillä keskinarussa eli mustassa vetonarussa on teräslenkki puomilta lähtevän paksun narun päässä. Lenkki saa toimia rissana, jolloin tarvitaan vain ohuen narun uudelleen pujotus. Tällöin keskinaru pitenee reilun metrin laukaisussa, joka varmasti riittää leijan sakkaukseen. Tacokuoriasia sen sijaan saattaa olla toiveunta, mutta pitää kokeilla mitä käy.
Last edited by siipiveikko on 24.1.2011 13:04, edited 1 time in total.
siipiveikko
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.3.2010 19:14

Re: Flysurferin uusi turvalaukaisu Ozonen malliin

Postby Ismo » 24.1.2011 12:54

siipiveikko wrote:Kanalaenkistä vielä. En keksi yhtäkään tapaa, miten sen voisi virittää muuten kuin tasan yhdellä tavalla. Kuvassa näkyy kai vähän lenkin päätä. Kanalenkin jalustaosassa taas on ns. kiinteä köysilenkki aika lyhyt ja teräspuikko menee omaan taskuunsa jonkin matkaa.

kuvassa näkyvää sinistä päätä siis EI SAA pujottaa sinisen loopin läpi! se on se väärä tapa! puikkokaan ei saa mennä kummankaan sinisen lenkin läpi!

flysurferin sivuilta löytyy http://www.flysurfer.com/Content/201/ ja tuolta alhaalta pulse manuaali jossa kuvattu oikea tapa.

muissa samantapaisissa systeemeissä oli vielä pahempia virhemahdollisuuksia.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 492
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Flysurferin uusi turvalaukaisu Ozonen malliin

Postby siipiveikko » 24.1.2011 13:23

Siis pulsen manuaalissahan juuri opastetaan se toinen tapa ilman puolivoiman narua (jota itselläni ei ole) että laitetaan itse kanalenkin (muoviputkella päällystetty köysilenkki) päässä oleva sininen pieni köysisilmukka isomman sinisen silmukan läpi ylöspäin läpi ja sitten puikko läpi pienestä silmukasta taskuunsa (tasku ehkä näkyy kuvassa kuvittelemalla kun neopreenit on poistettu).

Olen siis ladannut lenkkiä ohjeen mukaan, koska se on varsin intuitiivisen tuntuinen tapa. Olikohan tässä nyt jokin ristiriita Ismon selostuksen ja ohjeen kanssa kun puikko mm. ei saanut mennä selostuksessa sinisen silmukan läpi. Korostan siis että itselläni ei ole sitä "half force" narua kanalenkissä.

Nyt on kumminkin Ozonen aika idioottivarmalla periaatteella toimiva ensimmäinen laukaisu ja siitäkin poistuu tänään se narumytty, joten ehkä leija on sitten turvallisempi. Täytyy nyt kuitenkin selvyyden vuoksi ripustautua valjaissa kanalenkkiin ja kokeilla onko se omalla painolla mahdoton avata yhdellä kädellä.

Flysurfer ei varmaan enää lähetä noita kanalenkkejä (tai mistä sen tietää) sillä half force narulla, joten pitänee tarvittaessa tutkia saisiko sen siihen itse tehtyä. Ozonen megatron olisi idioottivarma ratkaisu, mutta en viitsisi maksaa.
siipiveikko
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.3.2010 19:14

Re: Flysurferin uusi turvalaukaisu Ozonen malliin

Postby karmatti » 24.1.2011 15:14

siipiveikko wrote:Surfferi pyrkii takaisin lentoon kuten Ozonen vastaavalla turvasysteemillä varustetut leijat, jos sitä ei vedä lipuksi, joten jääruuviin tulisi aika kova veto ja nyt hankikeleillä ei välttämättä edes ruuvi toimi. Tacokuoriasiassa oli se idea, että leija on täysin tehottomana sen aikaa, että nykäisee sen lipuksi. Leijaa ei siis ole tarkoitus jättää odottelemaan lentoon lähtöä kaksin kerroin.


kyllä se jääruuvi aika hemmetin kovaa vetoa kestää, varsinkin jos se veto on tasaista ja suht vaakasuuntaan.. sellainan pomppiva/hytkyvä/tempoileva leija luultavasti irrottaa jääruuvin tehokkaammin, kuin stabiilisti vetävä, mutta uskallan kyllä veikata, että joku muu paikka pettää ennemmin, kuin jääruuvi lähtee litomaan, ainakin jos se jää on kunnon jäätä, eikä mitään jäätynyttä sohjoa.. no, kun on lunta, niin sitten vaan kaivetaan vähän syvemmältä, että löytyy sitä jäätä tai poljetaan lauta/sukset poikittain ankkuriksi hankeen siksi aikaa, että käydään nappaamassa leijan tipistä kiinni, ellei nyt sitten ihan mahdoton keli ole. nyt on kyllä sellainen hötölumikeli, että ei kyllä toimi kovinkaan hyvin.. mutta aika vaikee se on mitään leijaa täysin vedottomaksi saada, eiköhän sellainen systeemi olis jo esitelty jonkin valmistajan toimesta aikapäiviä sitten..

siipiveikko wrote:Rissaratkaisuhan on siis aivan mahdollinen kun kuvittelin sitä vähän aikaa. Homma on helppo toteuttaa, sillä keskinarussa eli mustassa vetonarussa on teräslenkki puomilta lähtevän paksun narun päässä. Lenkki saa toimia rissana, jolloin tarvitaan vain ohuen narun uudelleen pujotus. Tällöin keskinaru pitenee reilun metrin laukaisussa, joka varmasti riittää leijan sakkaukseen. Tacokuoriasia sen sijaan saattaa olla toiveunta, mutta pitää kokeilla mitä käy.


yritin etsiä kuvaa, mistä tuo ozonen vanhempi safety-viritelmä näkyis, mutta en löytäny muita kuin tämän 08 frenzyn kuvan, missä se näkyy ees jotenkuten : http://www.flyozone.com/gallery/d/3/7/37866.jpg

jos joku löytää paremmankuvan , niin laittakoon linkkiä..

edit: löytyipäs vähän parempi..
http://blog.tahoemountainsports.com/wp- ... g_3412.jpg


-Kari
karmatti
Advanced Member
 
Posts: 49
Joined: 1.9.2008 07:52

Re: Flysurferin uusi turvalaukaisu Ozonen malliin

Postby siipiveikko » 24.1.2011 20:54

Nyt on testattu surfferin vanhaa ja käsittääkseni jollain tapaa käytettynä vaarallista kanalenkkiä. Testijärjestely oli siis yksinkertaisesti: Narusta valjaiden kanssa roikkumaan ja tyyny selän alle ja sitten punaisesta pallosta veto. Testimassa n. 70 kg. Alla on kuva lenkistä laukaisu viritettynä kun roikun valjaissa 15 cm lattian yläpuolella. Lopputulos oli sellainen että ehkä suunnilleen viiden kilon vetovoimalla lenkki aukesi.

Eli tässä ei selvinnyt jumittaminen kun kanalenkki aukesi helposti. Marginaalia avausvoiman lisääntymiseen on vielä aika paljonkin jos vaikka olisi leijan kanssa kiihtyvässä liikkeessä.

Sitten tein Karmatin vinkin mukaan uuden virityksen turvalaukaisuun vanhan Ozonen systeemin inspiroimana. Ihan Ozoneen ei päästy, sillä olisi pitänyt hankkia osia ja köyttä, johon ei into riittänyt. Systeemistä oleva kuva varmaan kertoo mistä on kyse. Narut eivät kuitenkaan mene nyt solmuun ja laukaisussa pääsee useampi metri keskinarua vapaaksi, joten leija ainakin tulee alas.

Tulihan tuossa tosiaan boonuksena vielä 5 cm lisää varaa tehonsäätöön puomille kun otin kellukkeen pois. Saattaa auttaa puuskissa selviytymistä.
Attachments
newbar.JPG
newbar.JPG (102.89 KiB) Viewed 2159 times
loop_old.JPG
loop_old.JPG (33.47 KiB) Viewed 2159 times
siipiveikko
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.3.2010 19:14

Re: Flysurferin uusi turvalaukaisu Ozonen malliin

Postby Ismo » 25.1.2011 06:45

siipiveikko wrote:Siis pulsen manuaalissahan juuri opastetaan se toinen tapa ilman puolivoiman narua (jota itselläni ei ole) että laitetaan itse kanalenkin (muoviputkella päällystetty köysilenkki) päässä oleva sininen pieni köysisilmukka isomman sinisen silmukan läpi ylöspäin läpi ja sitten puikko läpi pienestä silmukasta taskuunsa (tasku ehkä näkyy kuvassa kuvittelemalla kun neopreenit on poistettu).

Olen siis ladannut lenkkiä ohjeen mukaan, koska se on varsin intuitiivisen tuntuinen tapa. Olikohan tässä nyt jokin ristiriita Ismon selostuksen ja ohjeen kanssa kun puikko mm. ei saanut mennä selostuksessa sinisen silmukan läpi. Korostan siis että itselläni ei ole sitä "half force" narua kanalenkissä.

Nyt on kumminkin Ozonen aika idioottivarmalla periaatteella toimiva ensimmäinen laukaisu ja siitäkin poistuu tänään se narumytty, joten ehkä leija on sitten turvallisempi. Täytyy nyt kuitenkin selvyyden vuoksi ripustautua valjaissa kanalenkkiin ja kokeilla onko se omalla painolla mahdoton avata yhdellä kädellä.

Flysurfer ei varmaan enää lähetä noita kanalenkkejä (tai mistä sen tietää) sillä half force narulla, joten pitänee tarvittaessa tutkia saisiko sen siihen itse tehtyä. Ozonen megatron olisi idioottivarma ratkaisu, mutta en viitsisi maksaa.

ai se oli niin vanha ettei sitä narua ole. juuri tuon tyyppisissä on ollut ongelmia, eli jos ei ole tarkka ja tarkista systeemejä niin se tappi saattaa vääntyä ja jos se vääntyy niin sitä ei sitten enää jaksa vetää auki. toisaalta se tappi saattaa vääntyä juuri silloinkin kun haluaisi käyttää QR:ää.

moita testattiin jossakin sakulehdessä ja ilman tuota puolitusnarua olevat eivät läpäisseet testiä. flysurferi puolitusnarulla läpäisi testin.

sen narun saa siihen ommeltua, mutta se pitää ommella todella hyvin ettei se vaan irtoa hypyssä tms.

itse käytän vielä wichardia, mutta tarkoitus ostaa jokin nykyaikainen QR, siinä vaan pitää olla irroitus kummallakin kädellä, tyyliin north tai nykyinen flysurfer. tuollainen toispuoleinen (=ozone) ei kelpaa minulle.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 492
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Flysurferin uusi turvalaukaisu Ozonen malliin

Postby siipiveikko » 25.1.2011 16:47

No nyt selkisi viimein. Ilmeisesti siis pääasiassa hypyn aiheuttama nykäys voisi vääntää tapin ja sittenhän käy juuri niin, että vääntyneellä tapilla joutuu vetämään leijaa jonkin millimetrin itseensä päin ja se ei enää ilmassa kyllä onnistu tuollaisella systeemillä.

Ratkaisu voisi olla ompelu tai sitten esimerkiksi läpikarkaistu paksumpi tappi suurlujuusteräksestä, joka ei käytännössä taivu vaan murtuu liiasta leikkausvoimasta (tuskin sitten enää kuitenkaan oikeasti katkeaa). Tapin taskussa ja lenkin halkaisijassa on varaa kasvattaa tapin paksuutta jonkin verran. Itselläni ei vielä ole ilmeisesti taipumisongelmaa kun pysyttelen tukevasti maan pinnalla ja käytän ko. leijaa hiljaisessa tuulessa.

Lisäaskartelutuotoksena taidan kuitenkin tutkia mahdollisuutta kiinnittää "half force" naru paikalleen jollain luotettavalla tavalla. Suurlujuusterästappeja läpikarkaistunakin käytetään joissain kohteissa, joten sellaisenkin voisi periaatteessa löytää jostain jopa kohtalaisen helposti.
siipiveikko
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.3.2010 19:14


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron