Katkennut naru -> korjaus??

Katkennut naru -> korjaus??

Postby Viltsu » 4.2.2010 14:40

Minulla katkesi toissa talvena harjoitusleijasta naru vahigossa luistimella :( Ja nyt kaveri pyyteli leijaa lainaan, että voisi itse aloittaa harjoittelun. Meinasi ensiksi, että ostaisi uuden harjoitusleijan. Mutta menin lupaamaan, että saa minun leijan lainaan jos vaan saan sen katkenneen narun korjattua.

Onko mitään toivoa saada sitä dyneema narua pysymään solmulla kiinni?? Muistaakseni sillon kun se katkesi yritin kaikki mahdolliset solmut siihen mitä osaan, mutta yksikään niistä ei pitänyt. Aina vaan ne solmut luisti auki. Toinen naru jää pakostakin lyhemmäksi, mutta ajattelin että sen toisen narun voisi tasata myös solmimalla. Ja jotenkin tuntuu, ettei se harjoitus leijassa paljoa haittaa vaikka narut olisivat jonkin verran erimittaiset, eihän??

Se katkennut kohta ei kyllä ole kovin kaukana narun toisesta päästä (n. metri). Niin mitä jos lyhentäisi kaikkia naruja sen verran ja tekisi ne uudet lenkit narujen päähän. Onko semmoinen lenkki vaikea tehdä riittävän vahvaksi? Vaikuttaako narujen pituus paljoa harjoitusleijan käsittelyyn?? Itse olen kanssa ihan aloittelija tässä vielä, niin en yhtään tiedä vaikuttaako narujen pituus paljoa.
Viltsu
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 4.2.2010 14:25

Re: Katkennut naru -> korjaus??

Postby Viltsu » 5.2.2010 10:56

http://kitesurfingschool.org/equipments.htm
To repair a broken line:
1. Push one end inside the core of the other end of the line , starting from 10/15 inches below.
2. Repeat the operation with those extra 15 inches you left on the other line.
3. Milk the line to make it even, if the job is done carefully you will hardly notice the repair

Tuommoisen ohjeen löysin kun hetken aikaa selailin nettiä. Ymmärsin tuon niin, että ujutetaan vain katkenneet päät toistensa sisään. Elikkä nuo narut menis limittäin toisiinsa nähden yli 10 tuuman matkalta (minun naru olikin katkennut vain 40 sentin päästä alusta, niin en saisi siihen tehtyä edes nuin pitkää korjausta). Jotenkin vaan epäilyttää, että voiko tuommoinen korjaus kestää. Vai toimiiko tuo korjaus niin, että mitä kovempaa naruista vetää niin sitä kovemmin narut "pureutuu" toisiinsa?? Tuli vaan mieleen Myytinmurtajien testi missä yrittivät erottaa kahta puhelinluetteloa toisistaan joissa sivut oli pistetty limittäin. Siinä tarvittiin aika moinen voima, että saivat ne irti :) Jos tuo korjaus onnistuisi, niin sitten olisi enää ongelmana muiden narujen lyhennys:(

Paljonkohan uudet narut maksaisivat, vai tulisikohan sitten loppupeleissä halvemmaksi uuden harjoitusleijan osto??
Viltsu
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 4.2.2010 14:25

Re: Katkennut naru -> korjaus??

Postby Tommi » 5.2.2010 22:57

Leikkaa narut saman mittaisiksi, jos ei ole kyse kuin jostain metristä. Kaiken maailman sleevekittejäkin on myynnissä, niin saat tuunattua paketin lähes entiselleen. Treenileijan pari narua ei nyt kyllä hirveästi maksakkaan.
Tommi
Advanced Member
 
Posts: 73
Joined: 24.11.2005 12:49
Location: Hamina

Re: Katkennut naru -> korjaus??

Postby Pete » 8.2.2010 09:19

Jos se tosiaan on joku pieni harkkaleija niin en itse panostaisi kovinkaan paljon narujen hifistelyyn, varsinkin jos se on tarkoitettu vaan lennättelyharkkoihin, ei ajoon (eli käyttöä on vain muutama tunti max. ennen isompaan siirtymistä). Pätkisin vain saman pituisiksi ja sitten tuplakasi päätyyn http://www.mountainshop.fi/oppaat/kalalkeet/solmut.html tuohon tyyliin. Ei pitäisi antaa periksi. Ja jos se on kaksinaruinen niin toisen narun "poikkimeno" tuskin paljon haittaa vaikka solmu pettäisikin.

edit. Ja tuo vain oma mielipide, ratkaisut sitten oman pään mukaan ;)
Pete
Advanced Member
 
Posts: 63
Joined: 11.7.2006 02:21

Re: Katkennut naru -> korjaus??

Postby Viltsu » 8.2.2010 11:41

Heh. Nyt viikonloppuna tuli jo toinen kaveri kyseleen leijaa lainaan :D

Kokeilin korjata viikonloppuna tuolla ujutus hommalla. Hyvin toimi.......viistoista minuuttia, mutta sitten tuli sen verran kova tuulen puuska, että se petti taas. Ja ei tosiaan haitannut yhtään vaikka narut oli erimittaiset.

Kyllähän minä sen vielä käyttö kuntoon laitan:) Kokeilen seuraavaksi tuota, että katkaisen ne narut ja laitan nuo tuplakehdeksikot.

Mulla on tässä suurimpana tavoitteena se, että kaverit säästäisivät rahaa. Itse kun hommasin tuon pari talvea sitten, niin ei kauaa mennyt kun se tuntui jo pienelle. Ja uskon että kavereilla käy samalla tavalla, niin voisivat säästää rahaa siihen kunnon leijaan. Itseltänikään ei ole vielä löytynyt rahaa panostaa uuteen leijaan. Yksi käytetty Naish Aero löytyy, mutta senkin kokeilu on jäänyt pariin kertaan viime talvena. Kokeilut on tyssänneet aina siihen, että se leija on nokallaan jäällä:( Enkä ole sitä saanut käännettyä, kun yksin olen ollut liikkeellä. Nyt olis ajatuksena kokeilla viritellä siihen viides naru, josko siitä mitään apua olisi.
Viltsu
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 4.2.2010 14:25


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron