Varjoliidin leijana

Varjoliidin leijana

Postby prai » 6.5.2009 09:46

Tarkoitus olisi saada purjeveneeseen lisää vauhtia ja kallistusta pienenemään. Oiskohan iso varjoliidin ratkaisu?

Veneeni painaa 2 tonnia ja tyypillinen matkanopeus on 5 solmua eli alle 10 km/h.
Leijaa/varjoliidintä käyttettäessä keulapurjetta en käyttäisi. Keulapurjeeni on 15 m2 ja uskoisin siinä olevan enemmän vetoa kuin ilman sinetystä samankokoisessa leijassa.

Leijan kiinnittäisin veneeseen samojen trissojen kautta joihin keulapurje kiinnittyy. Trissat on veneen laidoilla maston kohdilla ja molemmin puolin on vinssi käytössä. Leijan ohjaukseksi ajattelin treenileijoissa käyttetyä 2 naruista systeemiä ja kolmas naru Y-haaralla leijan jarruihin liitettynä.

Netistä kattelin että varjoliitimien koot on 25 ja 45 neliön välillä ja maksiminopeus luokkaa 50 km/h eli noin 14m/s.
Mahtaako talläisen varjoliitimen nopeus olla riittävän suuri pitämään se tuulikkunan reunalla?
Profiilin kuvittelisin oleva leijalautailuleijojen profiilia korkeampi joten äkkiseltään tuntuisi että vetoa voisi olla runsaasti.

Lista toivotuista ominaisuuksista:
-vakaa
-mahoton veto ilman sinetystä
-vastatuuleenkin pitäisi päästä

Mahdolliset ongelmat:
-leija ei pysy taivaalla -> narut sotkeutuu kölin ja potkurin ympärille
-lähetys tuskin onnistuu yksin. Jos leijaa ei muuta suljetuksi lähdön tarvisi onnistua suoraan kannelta.
-pitkät kireät köydet voivat olla vaaralliset jonkun pettäessä.
-veneen keulasta mastoon menevä vaijeri vaikeuttaa halssin vaihtoa

Löytyisköhän keltään kokemusta varjoliitimistä? Onko toivoakaan onnistumisesta?
Vai ostaisko paremman moottorin?
prai
Member
 
Posts: 14
Joined: 5.5.2009 14:33

Re: Varjoliidin leijana

Postby avp » 6.5.2009 10:57

Varjoliidin ei ole vakaa.Eikä kyllä sovellu purjeeksi, vaikka joskus viekin miestä vauhdilla.
avp
Newbie
 
Posts: 1
Joined: 6.5.2009 10:49

Re: Varjoliidin leijana

Postby Ismo » 6.5.2009 13:09

mitenkäs olisi nasawing?

sellaisen voi tehdä itse,ja valmiitkaan eivät ole kalliita.

voimalaitoksiin on suunniteltu seuraavaa: http://www.extremekites.com.au/news/general/peter-lynn-50m-synergy-20080726345/ mutta tuo on vielä proto. 24m2 tuosta löytyy, mutta tehoja ei ole tarpeeksi ja hintaa on jo 1000e
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 492
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Varjoliidin leijana

Postby Hapa » 6.5.2009 22:46

Liidin ei toimi yhtään leijana,tai yhtä vähän kuin laskuvarjo..... siihen on monta syytä mm. reflex profiili ja ihan erillainen käyttäytyminen eri kohtauskulmilla...stagnaatio piste on aivan jotain muuta kuin leijalla... osta se iso mylly tai teetä jätti -iso suljettu lynni patja siihen paattiin ... ;)
Hapa
Advanced Member
 
Posts: 71
Joined: 28.1.2003 02:27

Re: Varjoliidin leijana

Postby Tirri » 7.5.2009 22:12

Olis kokemustakin tosta hommasta - vedetty mun kumivenettä leijalla joskus ihan makeitakin matkoja !
Tuo 2 tonnin paino on aikamoinen haaste- mut pitemmittä lätinöittä- koetetaan joskus porukalla
missä vaikutat ! Mun 13m2 Ozone vois antaa jo kyytiä ja ihan varmasti katselijoilla on hauskaa.
Mitään varteenotettavaa kulkemista ei tiewdossa, mut ehkäpä hauskaa ja kulkemista !
Soitta voit 040-5404513 säälliseen aikaan - illalla !
T Tirri
Famous Kitetirri Tmi - "Tirri" - Lahesta
http://www.kitetirri.fi
040-5404513
Surfhenkinen Elämyspalveluyritys

Facebook https://www.facebook.com/?q=#/pages/Kitetirri/565482443512293?ref=bookmarks

Image
Tirri
Advanced Member
 
Posts: 802
Joined: 15.1.2003 16:22

Re: Varjoliidin leijana

Postby prai » 8.5.2009 09:04

Jep, eipä oikein auennut pienellä opiskelulla eri profiilien vaikutukset.

Tuubista löytyi muutama pätkä jossa ylös hinattaessa varjoliidin sakkasi ja tippui alas, ilmeisesti sama ilmiö tapahtuisi liidintä leijana käytettäessä. http://www.youtube.com/watch?v=GCQ1QXYGo-k

Vene on luvialla. Moottori vaihtoehto unohdetaan ja tuulen voimalla mennään. Ilmanmuuta leijaa voidaan koittaa.
prai
Member
 
Posts: 14
Joined: 5.5.2009 14:33

Re: Varjoliidin leijana

Postby Ismo » 8.5.2009 09:51

Oletko pohtinut leijan ohjaamista minkään vertaa?

purjeethan toimivat ilman ohjaustakin, mutta mikään leija ei pysy paikallaan vaan vaatii jatkuvaa ohjaamista. eli sinun pitää jatkuvasti ohjata venettä ruorilla/pinnalla ja leijaa puomilla.

leijaa käytetään mm "pulkissa" ( http://kitesled.com/ ) ja katamaraaneissa ( http://www.lynnkitesailing.co.nz/ ), mutta noissa kummassakin laitteen ohjaus on polkimilla ja leijaa ohjataan koko ajan käsillä.

sähköntuotannossa taas tietokone hoitaa leijan ohjauksen.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 492
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Varjoliidin leijana

Postby prai » 8.5.2009 10:35

Ajatuksena oli että leijaa ohjaisin etureunan naruista kuten 2-naruisia leijoja. Narut laittaisin kiinni eri puolelta venettä. Veneen tuulenpuolelta leijan ylempään naruun ja veneen suojanpuolen naru leijan alempaan, jolloin leijan laskiessa leijan ylempi naru kiristyisi ja leija ohjautuisi takaisin halutulle korkeudelle. Leijaa nostettaessa narut pitäisi tietysti säätää oikeanmittaisiksi. Ajonaikana leijan pitäisi pysyä taivaalla ilman narujen säätöä. Venettä keinuminen ja kääntyminen vaikuittaisi myös leijan ohjaukseen.

Luultavasti leija lähtee lapasesta ja katsojille järjestyy sitä hauskaa.
prai
Member
 
Posts: 14
Joined: 5.5.2009 14:33

Re: Varjoliidin leijana

Postby Ismo » 8.5.2009 10:52

tässä hieman lukemista: http://www.peterlynnkites.com/news/0901news.htm http://www.peterlynnkites.com/news/0903news.htm

kyseinen tyyppi on siis puuhannut leijojen kanssa aika kauan, eli kokemusta asiasta on.

PL on tekemässä leijaa joka sopisi sinullekin suoraan kyseiseen käyttöön, mutta milloin (jos koskaan?) se valmistuu????

hänen tavoite on siis tehdä yhden narun varassa oleva vetoleija, jonka ohjaus/tehonsäätö tapahtuisi langattomasti kaukosäädöllä.

lisää lukemista:

http://www.peterlynnkites.com/news/0708news.htm
http://www.peterlynnkites.com/news/0801news.htm
http://www.peterlynnkites.com/news/0804news.htm
http://www.peterlynnkites.com/news/0807news.htm
http://www.peterlynnkites.com/news/0812news.htm

eli veikkaan että ilman tietokonetta mikään nykyinen leija ei toimi muuten kuin kuvaamallasi tavalla: "Luultavasti leija lähtee lapasesta ja katsojille järjestyy sitä hauskaa." :D
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 492
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Varjoliidin leijana

Postby EeroL » 31.8.2009 15:37

Ei pitäisi ilmetä muita huolia kuin kastuminen mereen vahingossa, uudelleenlähetys ilman kikka kutosta vaikeaa. Kiinnityspiste veneessä harkittava tarkkaan, trissat ja knaapit ei kestä. Vinssit ja ehkäpä vantinjuuret kiinnitetty kunnolla.
Siipi ei poikkea muista mainituista kuin ehkä edukseen kehittyneimmällä profiililla. Voima ohjausliikkeen aikana "iso"
Itselläni vanha lupakirja varjoliitimeen ja purjekoneeseen, nykyisin leijalauta
EeroL
Newbie
 
Posts: 4
Joined: 30.8.2009 21:34


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest