Junkie S80

Postby HezzuHopo » 18.3.2004 12:54

Eli onko kukaan rakentanut leijaa käyttäen ko. profiilia?

Solujen määrä:28 ihmetyttää koska Junkie S50:ssä niitä on 33...

Profiili vaikuttaa suht paksulta, joten sillä varmaan voi vetää ilmojakin...?

:huh:
Kitebag:<br><br>Flysurfer Psycho2 21m²<br>Flysurfer Speed 10m²<br>Flysurfer Cool 4m²<br><br> +<br><br>DIY 7m²
HezzuHopo
Advanced Member
 
Posts: 95
Joined: 31.1.2004 03:44

Postby nsimola » 19.3.2004 12:44

Solujen määrästä: Junkie50:ssä on kulmasta kulmaan menevät diagonaaliprofiilit. Junkie80:ssä on puoleenväliin solua menevät diagonaaliprofiilit. Siinä on se salaisuus. Puoleenväliin menevällä diagonaaliprofiililla voidaan tehdä isompi solunleveys. Jos katsot Boomin tai Flysurferin suljettuja patjoja, hämmästyt kuinka vähän niissä on soluja. Mutta niissä onkin nämä half-cell diagonaalit. Half-cell diagonaali kun toimii jättölaidalla Olivierin esittelemänä mini ribsinä, estäen solun pullistumista.
Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Minun päätelmäni ovat tällä hetkellä ne, että jos diagonaaliribsejä rupeaa väsäämään ne kannattaa olla nimenomaan näitä half-cellejä.

Profiilista: jos meillä on sama suunnittelutiedosto, niin Junkie80 keskiprofiili ei ole mikään korkea. Sehän muistuttaa littanaa speedfoil profiilia. Lisäksi suunnitelmassa on laitettu sen suhteellinen paksuus 15% jota en ainakaan minä laske paksuksi vaan matalaksi profiiliksi. Tämän oulun Mikon Junkie50:ssä taitaa olla korkea (18 vai oliko 19%) profiili, koska hän sen sellaiseksi muutti.

Mutta kaikki jotka ovat diagonaaleja tehneet ovat sanoneet, että ne ovat *ittumaisia tehdä ja ommella. Hommaan voi ottaa myös eri lähestymistavan. Eli ei diagonaaleja, harukset joka toiseen soluun ja soluja tarpeeksi. Ozonen Frenzy on tällainen (unohdetaan ne leijan keskellä olevat 2 diagonaalia). Leija toimii hienosti ja ihmiset ovat siihen tyytyväisiä. Minähän en ole itse diagonaaleja ommellut, eli en osaa ottaa kantaa kuinka suuri lisätyö niissä on. Se on selvää, että ei ne ainakaan työtä yksinkertaisemmaksi muuta. Työn iloa, oli valintasi mikä tahansa. Isossa leijassa työtä riittää. 7m leijan kun sain valmiiksi vannoin mielessäni, että ikinä en enää tee tätä isompaa itse. Ensi kesänä taitaa ompelukone kuitenkin taas laulaa.. Aika kultaa muistot.

Nestori
nsimola
Advanced Member
 
Posts: 207
Joined: 8.9.2003 11:49

Postby j_k » 19.3.2004 15:37

Mulla olevassa tiedostossa Junkie s80:n profiilin paksuus on keskellä 17.5%. Joka tapuksessa oma luuloni on, että vaikka molemmista tiputtaisi soluja pois, niin mitään hirveää eroa ei normaalissa lennätyksessä huomaisi. Ne todelliset erotkin sitten tulisivat näkyviin vasta sellaisissa nopeuksissa, missä meikäläiseltä alkaa jo pää loppua :unsure: .

Molempien AR on reilusti alle vitosen, joten hirmuinen määrä soluja deeribseillä höystettynä vaikuttaa kikkailulta. Edelliseen viitaten olen sitä mieltä että jos d-ribsit (half) kerran tekee, niin samalla tiputetaan suosiolla solumäärää, jolloin kokonaistyö vähenee ja haruksien määrä automaattisesti pienenee.

Taitaa olla Mervi III:ssa solujen _suhteelinen_ määrä (siis profiilin paksuuteen ja siipiväliin suhteutettuna) selkeästi pienempi kuin S80:ssa. Näyttääpä silti virtaviivaiselta peliltä - ja ilman d-ribsejä.

Vaan Buggy-touhuihin ja nopeusennätyksiin nuo Junkiet on kai suunniteltukin...
j_k
Advanced Member
 
Posts: 41
Joined: 16.11.2003 01:36

Postby HezzuHopo » 19.3.2004 15:52

Juups, samanlaisen vastauksen sain tuolta foildesign foorumistakin.

Mikä olis hyvä profiili, josta vois ruveta työstämään 198/113 kaverille patjaleijaa, joka olis suht helppo lennättää ja jonka tehot riittäisivät jopa pieniin hyppyihin.?

[edit]
Siis ihan talvikäyttöön suksille ja kokoa olen suunnitellut jotain 7-10m²
[/edit]

Toi Ozone Frenzy vaikutti ainakin arvosteluiden perusteella tosi asialliselta kamppeelta, mut mistä sille foilmaker tiedosto...? Itselläni ei ainakaan ole tarpeeksi knowhowta, että sellaisen itse tekisin... :)



<!--EDIT|HezzuHopo|Mar 19 2004, 02:57 PM-->
Kitebag:<br><br>Flysurfer Psycho2 21m²<br>Flysurfer Speed 10m²<br>Flysurfer Cool 4m²<br><br> +<br><br>DIY 7m²
HezzuHopo
Advanced Member
 
Posts: 95
Joined: 31.1.2004 03:44

Postby mipi » 19.3.2004 19:06

Kun kerran on oma leija tuolla jo mainittu, niin pitäähän sitä sitten itsekin päästä kommentoimaan.
Minun leijassa on profiilin korkeus 15,5 (eli alkuperäinen, en muuttanut profiilien muotoa)
En tiedä mistä noste syntyy, mutta kaveri ei saanut itseään ilmaan omalla samankokoisella leijalla (Dominatorin profiili) korkea profiili tai ei, mutta hyppääminen on helppoa.

D-Ribeissä on on aika paljon työtä (leikkaaminen ja vahvistusten ompelu) varsinkin, kun samaan saumaan täytyy ommella 5 kangasta + bridlen kiinnikkeet Kasaaminen helpottui huomattavasti kun ompeli d-ribit etukäteen kiinni profiileihin (siis tällä tavalla: |\|/| )
Tällaisia paketteja oli helpompi käsitellä, eikä samaa saumaa tarvinnut ommella montaa kertaa. Junkien 80:n tapauksessa voi koota D-rib\profiili/D-rib-moduuleita,muttta sekin varmasti helpottaa kokoamista.
Kirjottelin tänään Siegerille (Junkien suunnittelijalle) ja kyselin hieman tuosta 80:stä ja sled foileista, saa nähdä tuleeko lisätietoa.
-M
mipi
Member
 
Posts: 12
Joined: 29.6.2003 12:12

Postby nsimola » 20.3.2004 17:57

mipi wrote:Minun leijassa on profiilin korkeus 15,5 (eli alkuperäinen, en muuttanut profiilien muotoa)
En tiedä mistä noste syntyy, mutta kaveri ei saanut itseään ilmaan omalla samankokoisella leijalla (Dominatorin profiili) korkea profiili tai ei, mutta hyppääminen on helppoa.

Hyvä kun tuli korjattua, minä käsitin jäällä käydystä keskustelusta, että korkeus olisi ollut tuo 18 tai 19%.

Kommenttina tuohon toiseen lauseeseen:

Hyppääminen on tekniikkalaji. Minä en päässyt 3-4m/s puhaltavassa tuulessa alkutalvesta 11.5m leijalla (patja), ilmaan ollenkaan. Nyt pääsen samassa tuulessa noin 2m korkeuteen. (luultavasti joku joka homman osaa, pääsisi paljon korkeammalle).

Tämän vuoksi jos aletaan vertaamaan kahden eri leijan hyppykykyä ja hang-timea täytyy kumpaakin leijaa ajaa tyyppi joka oikeasti osaa hypätä. Ja, että vieläpä osaa hypätä kyseisellä leijalla. Mervi III:ta ja Vectoria pitää lennättää eri tavalla jotta maksimi nykäisy saadaan aikaiseksi.

Mervi III:lla en saanut joulukuussa ilmaa, mutta nyt sillä noustaan ja liidetään välillä tosi pitkälle.

Kaikella tällä en tarkoita sitä etteikö eri profiilien välillä olisi varmasti suuriakin eroja siinä kuinka hyvin niillä voi hypätä. Tarkoitan vain sitä, että jos homman osaa taitaa ihan millä tahansa profiililla päästä ilmaan. (ja yllättävän pienessä tuuleessa) Jos jossakin on lukenut, että hyppäämiseen tarvitaan vähintään 6m/s tuulta, se on ihan palturia. Vedestä en tiedä, mutta lumella riittää pienempikin tuuli jos tekniikka on hallussa. Eikä neliöitäkään tarvi olla kaksi numeroista lukua. Pumpattavilla ehkä tarvii, mutta niiden neliöt nyt ovatkin vissiin neliöjalkoja. :P

Lisätty: Niin ja ennenkuin loukkaan ketään, vielä tarkennuksena, että en tietenkään tarkoittanut, että tämä toinen Mikko olisi erityisen huono hyppäämään. :) Enkä myöskään halua halventaa pumpattavia leijoja. Ne vaan ovat aina isompia kuin vastaavan tehoiset patjat.



<!--EDIT|nsimola|Mar 20 2004, 05:08 PM-->
nsimola
Advanced Member
 
Posts: 207
Joined: 8.9.2003 11:49

Postby HezzuHopo » 22.3.2004 01:51

H0hh0ijaa... :(

Mitäpäs olette mieltä näistä leijoista?

<a href='http://gofirecrest.users.btopenworld.com/default.html' target='_blank'>Firecrest</a>

Voi vaikeuksien vaikeus... :)
Kitebag:<br><br>Flysurfer Psycho2 21m²<br>Flysurfer Speed 10m²<br>Flysurfer Cool 4m²<br><br> +<br><br>DIY 7m²
HezzuHopo
Advanced Member
 
Posts: 95
Joined: 31.1.2004 03:44

Postby nsimola » 22.3.2004 09:32

HezzuHopo wrote:Mikä olis hyvä profiili, josta vois ruveta työstämään 198/113 kaverille patjaleijaa, joka olis suht helppo lennättää ja jonka tehot riittäisivät jopa pieniin hyppyihin.?

Kysyt aika vaikeita. Ei taida kellään tälle alueelle kirjoittavalla riittää tietotaito vastaamaan tuohon. Kelaa läpi aikaisemmat keskustelut niissä ollaan käyty tätä profiili keskustelua. Jotta profiileista alkaa ymmärtämään jotain se vaatii alan kirjojen lukemista (ainakin minulla vaati). En siltitään ymmärrä vieläkään esim sitä millä perusteella tehonsäätöleijaan valitaan profiili.

Jotain yleistä:

Korkea suhteellinen paksuus - hidas, paljon nostetta. (15-19%)
Matala suhteellinen paksuus - nopea, vähemmän nostetta. (13-16%)

Paljon camberiä - kestää matalia kohtaukulmia pysyen silti lennossa. Kehittää myös enemmän nostetta suhteessa paksuuteensa.

S camber - aluksi positiivinen camber lähellä jättölaitaa negatiivinen camber = autostabiili profiili. Mitä se autostabiili sitten käytännön lento-ominaisuuksissa tarkoittaa. En tarkalleen tiedä, joten en sano siihen mitään vaikka jotain ajatuksia päässäni onkin.

Stagnaatiopiste = se piste jossa ilmavirta jakautuu profiilin ala ja yläpinnan välille. Tämän pisteen paikka ja ilmanottoaukon paikka tulisi olla samassa kohdassa (tai edes hieman limittäin) jotta leija täyttyisi. Stagnaatiopisteen voi selvittää tuulitunnelisimulaattorilla.

Huomaa, että tämä kaikki yllä on minun päästäni kirjoitettua. Ei missään tapauksessa mitään oikeaa teoriaa johon voisi viitata. Leijojen profiileista on hyvin vähän tietoa. Pahoin pelkään, että sinun vain täytyy lueskella netistä kuvauksia itsetehdyistä leijoista ja katsoa mitä profiilia niissä on käytetty. Foilmakerin manuaalin tehneen tyypin kotisivuilla on se zip paketti jossa on leijakäyttöön "toimiviksi todettuja" profiileja. Minä aloitin harrastuksen siten, että valitsin käytännössä arpomalla sieltä profiilin ensimmäiseen leijaan ja tein sen.
nsimola
Advanced Member
 
Posts: 207
Joined: 8.9.2003 11:49


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron