Kuinka lujaa omatekoisilla pääsee?

Postby nsimola » 30.12.2003 17:10

No sain käyttööni GPS laitteen jolla voi nauhoittaa ja jälkikäteen on helppo katsoa huippunopeudet.

AR 5 (lentomuodossa 4.18) pinta-alaltaan 7.0m2 Mervi III leijallani pääsee noin 2.5-2.8 kertaista tuulennopeutta hieman sivutuulesta sivumyötäiseen puottamalla. Tänään 5-6.5m/s (jäänpinnalta käsimittarilla mitattuna) tuulessa sain huippunopeuden 16m/s (57.6km/h).

AR 3.6 (lentomuodossa 3.36) pinta-alantaan 5.5m2 Mervi II leijalla mentiin 6-8m/s puhaltavassa tuulessa 14.7m/s (53km/h) eli tällä leijalla pääsee noin 1.8-2.4 kertaista tuulennopeutta. Tähän toiseen mittaukseen tuo epätarkkuutta se, että tuuli muuttui puuskittaiseksi ja mittasin tuulen ajon loputtua. Neliöitäkin oli toki eka leijassa enemmän, mutta näyttääpä tuo teoria käytännössäkin pätevän eli isommalla AR:llä saa suuremman huippunopeuden.

Jään pinta oli tiivistä pakkaslunta, välillä oli jäälaikkuja jotka olivat karkean kuuran peitossa. Kuski eli minä painan 83kg. Suksina oli 190cm mittaiset maltillisesti leikatut telemark/puikka sukset, lämpötilan mukaiset uudet parafiinit pohjissa.

Mittauksista voi päätellä sen, että 10m/s tuulessa pääsee lumella helposti 100km/h nopeuteen. Tuollaista kokeillessa taidan kuitenkin vaihtaa yli kaksimetrisiin suurpujottelu/syöksy lankkuihin. Blade-suksilla ajavat saavat minun suuren kunnioituksen osaksensa.

Nestori Simola
nsimola
Advanced Member
 
Posts: 207
Joined: 8.9.2003 11:49

Postby PetriK » 30.12.2003 22:34

Katsoitko missä kohtaa leijaa oli eniten turbulenssia punosnarujen hienosäätämiseksi **? Yleensä kai kärjet alkavat ensiksi sakkaamaan...

t, Petri
** = teipillä värikästä villalankaa noin 10cm pätkiä leijan pintaan erilaisissa kohdissa pyörteiden havaitsemiseksi...
PetriK
Advanced Member
 
Posts: 129
Joined: 10.1.2003 15:10

Postby Guest » 31.12.2003 11:48

nsimola wrote:
Mittauksista voi päätellä sen, että 10m/s tuulessa pääsee lumella helposti 100km/h nopeuteen. Tuollaista kokeillessa taidan kuitenkin vaihtaa yli kaksimetrisiin suurpujottelu/syöksy lankkuihin. Blade-suksilla ajavat saavat minun suuren kunnioituksen osaksensa.


huh huh, jos tuossa 100 km/h:ssa sattuu osumaan pilkkijän tekemään kairanreijän kekoon tai vastaavaan voipi tulla rumaa jälkeä tai ainakin näyttävät lipat :P
Guest
 

Postby heikki » 31.12.2003 11:54

ainakin mun kokemuksen mukaan silloin kun mennään lujaa niin narut vinkuu aika mukavasti.
Ei oo ollu mittaria mutta jossain 8-10 m/s kelissä ja jollain 10 m2:n pumpattavalla vauhtia on suksilla sen verran että jos ja kun kaatuu niin mustelmat on kokoa A4.
heikki
Advanced Member
 
Posts: 104
Joined: 29.1.2003 09:45

Postby Vilimi » 3.1.2004 19:41

Joo, tuohon 50-60 kilometriin tunnissa itsekin viime keväänä pääsin, ihan kyllä vaan rannekellolla kaveri aikaa nappas ja kartalta matkaa; ja nuo nopeudet tuntui olevan vielä suht helposti saavutettavissa. Mutta siitä ylöspäin ei vauhti tuntunut kasvavan kovemmallakaan tuulella vaan pito tuppas loppumaan ja siis sorto kasvamaan ja vauhti hidastumaan tai pysymään ennallaan.

Lieneekö niin, että tietyllä leijalla ja tietyllä prohviililla on huippunopeutensa, tai oikeastaan maksimituulensa jonka jälkeen se ei enää tykkää edetä ilman halki lujempaa vaan alkaa sortamaan alatuuleen? Ja vielä että se "huippunopeus" olisi sitä alhaisempi mitä suurempi leija. Tuohon huippunopeuteen tietysti vaikuttaa tuhat muuttujaa mutta noin yleensä aatellen.
Jos siis oikeen vikkelään tykkäis mennä niin sitten isoon tuuleen pikkusella leijalla. Hyötysuhde olisi kovalla puhurilla parempi pienellä leijalla...

Ja liukkaalle pinnalle... Kokeilin tuossa männä viikolla Höytiäisellä märällä lumella voitelemattomilla suksilla 3neliöisellä mennä, mutta kun leija oli akkunan laidalla en liikkunut mihinkään, ja kun keskemmälle sitä vääntelin niin sitten lähettiin niin että morkoolit soi... Siis ei eteen, vaan sivulle päin kypärä eellä. Tuulta oli vissiin jonkun verran toistakymmentä, ei ollut mittaria.




<!--EDIT|Vilimi|Jan 3 2004, 06:45 PM-->
Antakaa anteeksi. En mää pahalla, mutta kun mää oon niin kauhean vahva. Jos mää saan työtä, niin kyllä mää sitten maksan kaikki.
Vilimi
Advanced Member
 
Posts: 115
Joined: 22.8.2003 21:38

Postby nsimola » 3.1.2004 20:13

Vilimi wrote:Joo, tuohon 50-60 kilometriin tunnissa itsekin viime keväänä pääsin, ihan kyllä vaan rannekellolla kaveri
Lieneekö niin, että tietyllä leijalla ja tietyllä prohviililla on huippunopeutensa, tai oikeastaan maksimituulensa jonka jälkeen se ei enää tykkää edetä ilman halki lujempaa vaan alkaa sortamaan alatuuleen? Ja vielä että se "huippunopeus" olisi sitä alhaisempi mitä suurempi leija. Tuohon huippunopeuteen tietysti vaikuttaa tuhat muuttujaa mutta noin yleensä aatellen.
Jos siis oikeen vikkelään tykkäis mennä niin sitten isoon tuuleen pikkusella leijalla. Hyötysuhde olisi kovalla puhurilla parempi pienellä leijalla...


Kaverin kanssa tänään juuri aiheesta keskusteltiin. Minun leijoilleni määrittämäni kertoimet pätevät vain noille tuulennopeuksille. Eri tuulennopeudella kertoimet ovat erit. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä ja jossakin vaiheessa tulee vastaan seinä. Eli ei Mervi III:lla mennä 20m/s 200km/h. Tämä on selvää.

No jatkan mittauksia, niin tuulen kuin nopeuden. Ehkäpä saan aikaiseksi taulukon jossa on huippunopeudet eri tuulennopeuksilla ja siitä saan aikaiseksi funktion joka kertoo minun leijojeni nopeuden suhteessa tuulennopeuteen. Ymmärrän, että se ei todellakaan ole lineaarinen. Eli aikaisemmin tässä threadissa annettu kerroin on kerroin vain annetulle tuulennopeudelle. Mittaan, surffaan, elän ja opin lisää. Tämä on uskomattoman hieno harrastus. Aivot ja lihakset saavat tasapuolisesti työtä. Itsetekeminen ei pelkästään säästä rahaa, se myös lisää yläpään vireystilaa.

Nestori Simola



<!--EDIT|nsimola|Jan 3 2004, 07:15 PM-->
nsimola
Advanced Member
 
Posts: 207
Joined: 8.9.2003 11:49


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron