Buggy-kärry

Postby nsimola » 21.10.2003 15:40

Ei tämä enää taida liittyä surffaamiseen mitenkään, mutta suomessa ei ole muutakaan foorumia jossa esitellä viimeistä tuotostani.

En malttanut odottaa lumen ja jään tulemista. Tein isäni avustuksella 3-rattaisen buggy-kärryn. Kolmen ajokerran jälkeen ei noin 30-40 työtunnin (jossa on mukana paljon ihmettelemistä ja suunnittelua) työ harmita ollenkaan.

<a href='http://www.tol.oulu.fi/~nsimola/leija2/buggy/buggy.html' target='_blank'>http://www.tol.oulu.fi/~nsimola/leija2/bug...uggy/buggy.html</a>

Laitan tarkempia mittoja sivuille, jos joku on kiinnostunut. Kärrystä ei ole piirustuksia, se suunniteltiin autotallissa kulmahiomakone toisessa kädessä ja putkenpätkä toisessa.

Hyviä puolia:

- Herkkä ohjaus, mutta ei liian herkkä. Etuakselin kulma sattui säkällä, suoraan oikeksi. Jos ihan rehellinen olen, ohjaus voisi olla pikkuisen vähemmän herkkä, eli etuhaarukkaa vieläkin enemmän eteenpäin. Mutta kuten jo sanoin, ihan ok nytkin.

- Maavara ainakin nykyisillä kokemuksilla sopiva. Ei ole vielä mikään asia osunut takamukseen, eikä toisaalta kärry mennyt nurin korkean painopisteen vuoksi.

Huonoja puolia:

- renkaat saisivat olla vielä isommat ja niissä voisi olla nappuloita. Nurmikentällä ajettaessa luovimisessa on ongelmia, koska kärry alkaa luisua kolmen pyörän sivuluisussa. Hiekalla ei ole niin suuri ongelma.

- Etupyörän lokasuoja puuttuu, suu ja silmät on täynnä hiekkaa.

- Taka-akseli voisi olla 10-20cm lyhyempi, niin se mahtuisi autoni sisään ilman ahtamista. (ford fiesta). Kärryn pakattavuus unohtui suunnitteluvaiheessa. Harmittaa.

Oulun seudulla on vähän heikosti paikkoja jossa ajaa kärryllä. Otan vastaan vinkkejä, jos jossakin päin suomea löytyy isoja tuulisia kenttiä missä ajaa. Kärryllä ajaminen on haastavaa, selvästi vaikeampaa kuin suksilla meneminen. Juuri vaikeuden vuoksi uskon mielenkiinnon pysyvän yllä pitkään. Onko täällä ketään muuta henkilöä jolla on itsetehty tai kaupallinen buggy?

Luistimenterät renkaiden tilalle on jo suunnitteilla. Sitten muuten mennään ja kovaa. Kovempaa kuin kukaan laudalla tai suksilla. Annan kuulua sitten kun on kerrottavaa.

Nestori Simola
nsimola
Advanced Member
 
Posts: 207
Joined: 8.9.2003 11:49

Postby Tomi » 21.10.2003 17:36

Hieno laite ja varsinaista nannaa vedettömään ajeluun! Muuten, eikös tuon voisi rakentaa nelipyöräisenä ? Saisi enemmän pitoa kahdesta eturenkaasta kuin yhdestä ja vakauskin paranisi?? Tuotahan voisi myös pidentää reilusti, eli saisi vakavuutta koviin vauhteihin jäällä. Tahtoo tuollaisen! :-)
Tomi
Advanced Member
 
Posts: 51
Joined: 25.1.2003 20:34

Postby Ismo » 22.10.2003 06:46

minulla on peter lynnin buggy. Olen ajellut sillä jäällä, tai siis oikeastaan hankiaisella, jossa se toimii ihan kivasti ja pitoakin löytyy yllättävän paljon.

Kaverit ovat kyllä ajelleet sillä kesälläkin nurmikolla.

tuohon pidentämiseen sen verran että ainakin hankiaisella ajettaessa paino kannattaa olla mahdollisemman takana (takapyörillä), jottei etupyörä uppoa. etupyörän uppoaminen kun aiheuttaa vähemmän kivan äkkipysähdyksen. takapyörän uppoaminen ei yleensä pysäytä buggyä kerralla, vaan aiheuttaa paremmin hallittavissa olevan kääntymisen/hidastumisen. Eli en suosittelisi pidentämistä ainakaan hankikäyttöön.

nelipyörärakenne taas taitaisi tehdä laitteesta liian painavan? ja ohjauksesta todella monimutkaisen kaksine haarukkoineen.



<!--EDIT|Ismo|Oct 22 2003, 06:09 AM-->
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby Guest » 22.10.2003 08:49

Hieno peli ja mukavaa katella kun joku viitsii rakennella itse noita värkkejä ! Tommoinen vois olla peilijäällä kova sana jos pyörien tilalle laittaa terät. Ja jotkut suksen tyngätkin (bladet?) saattais toimia. Painopiste voisi myös ehkä olla vieläkin alempana silloin. Taka-akselin kaventaminen kovin pieneksi ei taida olla kovin hyvä idea buggyn
vakavuuden kannalta (voi kaatua helpommin jos toinen takapyörä lähtee
nousemaan) ??

Kuinka helppoa/vaikeaa on tuon ohjaaminen jaloilla ja entäs miten menetellään kun tarvitsee pysähtyä nopeasti vauhdista ? :P
Guest
 

Postby Jan » 22.10.2003 14:17

Olen mää hämmästynyt. Mistä otit ohjeet? Entä kärryn mitat? Netissä olen joskus johonkin törmännyt ja muistaakseni klassisessa "Stunt Kites II" by Servaas van der Horstin kirjassa on jokin ohje. Itselläni on kaksi buggya; Libre Full Race ja Flexifoilin Sport. Libren tilasin bigfoot-renkailla, jotta voisi ajaa useammalla alustalla. Flexifoilin kärry onkin nykyään lähinnä temppukärry ja Libre vauhtikärry. Molemmat menevät osiin, mutta kokoamiseen menee aikaa ja vaivaa, joten olenkin ostamassa kuljetustelinettä auton taakse.

Nelipyöräisyys. Buggeja tehdään nykyään myös kaksipyöräisenä, mutta nelipyöräisiä ei oikein taida ole liikenteessä. Kääntyminen varmaan kärsisi ja pitäisi kehittää jarrut kun 180 asteen jarrukäännös ei enää onnistuisi. Lisäksi kippaisi varmaan helposti.

Pituus. Flexin kärry on lyhyt ja toimii myös hyvin hankisella. Libre on taas pitkä, mutta bigfoot-renkaat ovat ihan slicksit ja luistavat aivan älyttömästi jäällä, joten en osaa oikein verrata. Pituus lisää vakautta. 50km/h nopeudessa Flexin kärry alkaa elämään jo sen verran ettei vauhtia uskalla enää kiihdyttää. Libren kanssa en ole vielä päässyt tekemään kunnon vauhtitestejä, mutta on selvästi vakaampi.

Ajoalustat. Hiekka on ykkönen, tai itse asiassa kuivunut järvi on paras, mutta niitä ei oikein ole lähettyvillä. Nurmikentällä sivuluisua tapahtuu enemmän ja se ei ole yhtä helposti hallittavissa kuin hiekalla. Siihen ei oikein ole ratkaisua. Aja hiekalla jos saat valita.

Ajoasento. Pehmeällä alustalla paino takana, kovalla voi tuoda takaisin eteen jolloin nopeus parempi. Samalla nopea liike eteen käännöksen yhteydessä salliin mukavan "toinen takarengas ilmassa - ajon".

Renkaat. Isot bigfoot renkaat maksavat perkuleesti, mutta ovat muuten hyvät. Katso myös että sopii akseliin. Monet ajavat ulkomailla yhdistelmällä pieni rengas edessä ja kaksi isoa takana.

Lokasuoja. Kypärä, mielellään fullface + laskettelulasit estää pahimmat kurat. Libren mallissa on roiskesuoja edessä. Kankainen läpyskä, joka on vedetty etuhaarukasta runkoon. Voin ottaa kuvan ja mitata tarvittaessa.

Luistinterät. Tahtoo myös. Ilmoita miten projekti etenee. Kaupallisia malleja on olemassa, mutta maksavat todella paljon. Jos kaipaat mallikuvia aiheesta ilmoittele niin pengon kuva-arkistoja.

Ohjaaminen. On helppoa jaloilla. Vaatii tietysti vähän totuttelua, etenkin sen ymmärtäminen ettei kärryssä ole jarruja ja sieltä ei kannata hypätä vauhdissa pois. Kun pitää pysähtyä nopeasti vauhdissa heivataan eturengas äkisti tulosuuntaan ja pyöräytetään buggy ympäri.

Ajopaikat. Yyteri on ykkönen. En tosin ole kalajoella tai lähistöllä käynyt...Pk-seutu on ainakin syvältä ajopaikkojen puolesta. Olen ollut kaksi kesää Tanskassa Römössä joka on ihan ykkösmesta maailmankin mittakaavassa. Ja yhtenä kesänä Hollannissa Scheermonnikoogissa joka oli ihan ok.

Älyttömän hauska laji :D :lol: :D
Jan
Member
 
Posts: 15
Joined: 10.1.2003 16:31

Postby Jan » 22.10.2003 14:22

<a href='http://wwnav.com/uaedbc/' target='_blank'>http://wwnav.com/uaedbc/</a> sivulla on avoin kutsu ajamaan ensi keväänä Yhdistyneisiin Arabiemiraatteihin, jossa hiekkaa riittää. Josko jotakuta kiinnostaa minulta lisätietoja.
Jan
Member
 
Posts: 15
Joined: 10.1.2003 16:31

Postby Jan » 22.10.2003 14:28

Paljon kuvia itsetehdyistä kärryistä <a href='http://home.tiscali.be/kitebuggy/homemade.html' target='_blank'>Kitebuggy.be</a>. Mukana muutama jäämallikin.
Jan
Member
 
Posts: 15
Joined: 10.1.2003 16:31

Postby Jan » 22.10.2003 14:41

Pari kysymystä vielä. Joko olet hankkinut selkänojan kohdalle pehmusteen? Itse hain pitkät tovit sopivaa selkänojaa, kunnes oivalsin rakennuksilla käytettävän harmaan tiivisteen. Flexin vanhassa mallissa oli joku ihan pee selkänoja, joka hajosi parin käyttökerran jälkeen. Nykyinen on pitänyt alusta lähtien. Kannattaa laittaa myös pehmusteet buggyn istuimen sivuosiin sillä kovalla tuulella ainakin minulla on taipumus nojailla sivujen ylös jolloin kyljet paukkuvat putkiin. Libren mallissa tämäkin oli alusta lähtien kunnossa.

Onko takarenkaat oikeasti suorassa? Alimmassa ajokuvassa näyttää kun ne olisivat hieman taitetut paremman pidon saavuttamiseksi. Silmä varmaan valehtelee tai sitten olet tehnyt kallistuskulmat todella pienillä yksityiskohdilla.

Taka-akseli näyttä melko kapealta. Mikä on kärryn paino?

Kun teet kakkosverion muista iskarit, ne ovat nyt in.
Jan
Member
 
Posts: 15
Joined: 10.1.2003 16:31

Postby nsimola » 22.10.2003 16:11

Jan wrote:Olen mää hämmästynyt. Mistä otit ohjeet? Entä kärryn mitat? Netissä olen joskus johonkin törmännyt ja

Luistinterät. Tahtoo myös. Ilmoita miten projekti etenee. Kaupallisia malleja on olemassa, mutta maksavat todella paljon. Jos kaipaat mallikuvia aiheesta ilmoittele niin pengon kuva-arkistoja.

Katselin vain valokuvia Internetistä. Sitten putkea toiseen käteen ja kulmahiomakone toiseen käteen. Ei ne asiat niin millinpäälle ole.

Penkkiosan muodot suunniteltiin taivuttamalla rautalankaa ja oikean putken taivutuksessa malli otettiin sitten tästä rautalankamallista.

Lokasuoja on jo tehty. Kaverillani sattui olemaan polykarbonaattilevyä jota voi muotoilla lämpöpuhaltimella. Sen pulttaan etuhaarukan välillä olevan levyn alapintaan kiinni.

Samaten laitan pehmusteet putkiosiin ja kangasta tarranauhakiinnityksellä päälle.

Kiitos linkistä.

<a href='http://home.tiscali.be/kitebuggy/summer_01/ijsbuggy3.jpg' target='_blank'>http://home.tiscali.be/kitebuggy/summer_01...1/ijsbuggy3.jpg</a>

Tuo näyttää hyvälle, taidan käyttää tuota ideaa. Terä kannattaa kiinnittää tuohon V-rakenteeseen pulteilla, koska se on helpompi teroittaa irroitettuna.

Minulla on aikaisempaa kokemusta näiden luistimenterien tekemisestä ruostumattomasta teräksestä:

<a href='http://www.tol.oulu.fi/~nsimola/luistimet/retkiluistimet.html' target='_blank'>http://www.tol.oulu.fi/~nsimola/luistimet/...iluistimet.html</a>

Eli ehdottomasti kannattaa tehdä tuollainen loivasti nouseva keula, pystyy ajamaan hyvinkin rypyläisellä jäällä ilman tökkimistä. Etuterä lyhymmäksi, jotta kääntäminen onnistuu paremmin. Kokemustahan minulla ei ole, mutta tässä olen pähkäillyt, että etuterä varmaan kannattaa terottaa U-muotoon, eli laidat ovat korkeammalla kuin terän keskusta, näin kantti puree paremmin ja kärry kääntyy. Takaterät ovat akselin taivutuksen vuoksi valmiiksi vain toisella kantilla. Tuolla lauseella "laidat korkeammalla kuin keskusta" tarkoitan siis kun katsotaan terää edestä päin. En tarkoita että etupää ja takapää olisivat korkeammalla kuin keskusta.

Uskompa, että nuo terät on tehty yhdessä illalla. Noihin retkiluistimiin meni muistaakseni 2-3h.

Kiitos ajoasento vinkeistä. Kypärää olen tajunnut käyttää heti alusta lähtien. Ympäri en ole vielä mennyt, mutta mokannut kerran käännöksessä. Tein 180 asteen käännöstä ja ajoin leijan liian aikaisin voima-kentän läpi päinvastaiseen suuntaan. En ollut siis kääntänyt kärryä tarpeeksi ennen tätä kovaa nykäisyä, yhtäkkiä huomasin kulkevani todella kovaa haluamaani suuntaan. Ainoa ongelma oli se, että menin perä edellä ohjauksen ollessa peilikuva aikaisemmasta..

Luulen, että peilijäällä homma näissä meikälaisten maastoissa on parasta. Ei ole oikein tuota vuorovettä kuten Englannissa ja Ranskassa. Siellä on hienot hiekkakentät tarjolla kahdesti vuorokaudessa.

Ehdit kirjoittaa jo väliin lisää, joten vastaukset näihinkin:

Kärryn paino on jossakin 25-30kg välillä. Täytyy mitata putkien halkaisijat, en muista niitä. Taka-akseli jokatapauksessa joustaa hieman, mutta ei liikaa. Itse penkinrunko tuli tehtyä vähän liian ohut seinäisestä putkesta, siksi siihen piti laittaa niitä lisätukia. Koska penkin runko joustaa ja akseli joustaa, kärryssä on jousitus! Iskareita ja kierrejousia suunnittelin alkuun, mutta halusin saada nopeasti valmista. 2.0 versioon ne tulee. Takarenkaiden kulma on noin 5 astetta. Alkuun ajattelin 15 asteen kulmaa, mutta se näytti niin hurjalle, että sitä vähennettiin. Kaikki metalli polkypyörän etuhaarukan laakepesää lukuunottamatta on muuten happoterästä, voi ajaa meressä ilman ruostetta. :)

Selkänojaan tulee pehmusteet ja mahdollisesti putkea lisää jotta saa korkeamman selkänojan. Kaikki putket päälystän putkeneristykseen tarkoitetulla solumuovilla. Solumuovit pysyy paikallaan suojakankaiden avulla jotka taasen kiinnitetään tarranauhan avulla.

Nestori Simola
nsimola
Advanced Member
 
Posts: 207
Joined: 8.9.2003 11:49

Postby Jan » 23.10.2003 09:25

Jäisi minulta buggy vääntämättä vaikka olisi ohjeetkin. Tässä hieman lisävinkkiä 2.0 versioon; <a href='http://www.libre.de/englisch/sailing/buggy.htm' target='_blank'>Libre</a> (etenkin Fullrace), <a href='http://www.xxracer.nl/' target='_blank'>xxracer</a> ja kolmantena <a href='http://www.viper-parakart.de/' target='_blank'>Viper</a>. Kaikki buggymaailman aatelia.

Talvikäyttöön sitten rakentamaan jääterien lisäksi oheista suksimallia - <a href='http://www.icekites.com/buggy.htm' target='_blank'>skibuggy</a>.

Jos intoudut tekemään noita jääteriä useammankin, olisin luonnollisesti erittäin kiinnostunut ostamaan sellaiset tuohon Libren Fullraceen, kun en ole itse mikään handyman ja retkiluistimia pitäisi ostaa kaksi paria, kun eivät myy kappaleittain. (ja ymmärrän kyllä miksi) Jääbuggy on kuulemma ihan killeri, kun kitka on järjettömän pieni ja jarrutus on vaikeaa tai lähes mahdotonta, kun ei voi heittää kärryä poikittain. Pitäisi ottaa varmaan kyytiin ankkuri, jonka sitten viskaa kyydistä kun haluaa pysähtyä :)

25-30kg kuulostaa hyvältä. Flexisport painaa 20kg ja Libre 40kg. Kallistuksesta muistan lukeneeni ettei yli 10 astetta, koska muuten vauhti kärsii liikaa. Flexi on ihan suora, mutta Libressä kallistus on säädettävissä.
Jan
Member
 
Posts: 15
Joined: 10.1.2003 16:31

Postby Jan » 23.10.2003 09:46

Vielä yksi linkki: Hyvä itse tehty <a href='http://www.andysworld.u-net.com/buggy.html' target='_blank'>selkänoja</a> kärryyn. Pidemmällä ajorupeamalla alkaa kummasti kaipaamaan.
Jan
Member
 
Posts: 15
Joined: 10.1.2003 16:31


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron