maali vesilautaan?

Postby Guest » 2.8.2006 16:16

Mitäköhän maalia kannattaisi laittaa lasikuidun pintaan? pysyykö jokin spraymaali tommosessa pinnassa riittävän hyvin? pohjamaali, lakkaus?
Kertokaa, monella varmasti kokemuksia... :blink:
Guest
 

Postby Sami » 2.8.2006 16:50

Kaikki käy, kunhan ei ole vesiliukoista. Ite olen laiskana miehenä siirtynyt nyttemmin Miranolista spraypulloihin, kun ei ole kunnon vehkeitä. Lakalla saa tietysti nätimmän pinnan kuin pelkällä maalilla, mutta oon ite siihen liian laiska, laudat on kuitenkin käyttöön eikä näyttöön.
Sami
Sami
Advanced Member
 
Posts: 293
Joined: 10.1.2003 17:28

Postby Tomi » 2.8.2006 17:47

Olisiko jossain TopCoat pohjaisessa maalissa ideaa? Tuo siis on todella lujaa materiaalia. <a href='http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?toiminta=vasen&ryhmaid=221&tuote=rtopcoat&SID=361633300716191963680' target='_blank'>Bilteman topcoattia</a>

Tuo maali siis tekee pinnan todella kiiltäväksi eikä mitään lakkoja päälle tarvita. Jos kiilto ei miellytä niin sitten jollain kiillotustahnalla pinta kiiltäväksi (puleeraustahna). Tuo topcoat on syy miksi veneiden kyljet kiiltäää :P



<!--EDIT|Tomi|Aug 2 2006, 06:03 PM-->
Tomi
Advanced Member
 
Posts: 51
Joined: 25.1.2003 20:34

Postby Ismo » 3.8.2006 07:45

topparin ongelma on huono venyvyys. se on "samaa" ainetta kuin polyesterihartsi, eli kun lauta joustaa niin pinnoite voi halkeilla. samanlaisia aineita löytyy myös epoxipohjaisina ( <a href='http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=36092.htm&tuote=36092' target='_blank'>http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?si...htm&tuote=36092</a> ) ja noi joustaavat paremmin.

mutta olen samaa mieltä Samin kanssa, käyttöönhän laudat tulevat. spray on hyvä, suht halpa, nopea, kevyt. lopputulos ei ole huippuluokkaa, mutta ei tuo ainakaan minua ole haitannut.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby Raimo » 3.8.2006 08:33

Mulla on polyesterillä laminoitu exile-kopio ja topcoattia päällä. Hyvin on kestänyt tämän kesän, eikä ole halkeillut. Eikös se hartsikin sitten halkea samalla, kun ne ovat samaa ainetta. Hyvänä puolena on lisäksi helppo kolhujen korjaus, topcoattia vaan koloon ja hiomalla sileäksi.
Mulla jäi pinnan kiiltävyys hiekkapaperitasolle, kun en viitsinyt kiillotella.
Raimo
Member
 
Posts: 26
Joined: 20.1.2003 11:08

Postby Immu » 3.8.2006 10:02

Hmm, epoksi on hartsia, ja polyesteri kans. ;)

Ei se nyt oo niin justiinsa, kunhan ei mee pe-pohjaisia kamoja laittamaan vaahtojen / muovien päälle. Haminen Mika laitto pe:llä lakkauksen omatekoisten muovievien pintaan tasoittaakseen niitä, ja lopputulos: hartsi ei kuivunut kunnolla, vaan nyt evät on vähän ku siirapilla pinnoitettu :D

Vanerien kanssa epoksi on imho vähän turhaa brassailua, koska on hemmetin kallista, ja polyesteri toimii myös hyvin. Mun projektit ei ainakaan oo halkeillu mistään.

edit: joku muovi varmaan kestääkin polyesteriä, mut mistän sen tietää ;)
Kuivuttuaanhan hartsi ei tee enää mitään millekään, eli muovievät voi laittaa pe-pintaiseen lautaan esim. :)



<!--EDIT|Immu|Aug 3 2006, 09:04 AM-->
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Postby Raimo » 3.8.2006 10:43

Ytimenä tossa laudassa on Airex. Kestää polyestriä hyvin ja on muutenkin parempaa/vahvempaa, kuin esim finnfoam. Ei tuota topcoattia varmaan epoksilaudan päälle kannata laittaa.
Raimo
Member
 
Posts: 26
Joined: 20.1.2003 11:08

Postby Jude » 3.8.2006 10:55

En kyllä laittais topcoattia ite tehtyyn lautaan.
Topcoatteja löytyy ihan samoina pohjahartsilaatuina kun normi maalejakin. Niissä on vaan lisäaineita lisäämään tiksotrooppisuutta (paksuutta) väriä ja mikä huonoa, parafiinia. Eli huonosti onistuu päällemaalaus + päällekorjaus myöhemmin ja topcoattia levittyy aina paksumpi kerros kun maalia => painaa enemmän. Jos laittaa vaan ohuen topcoatkerroksen, niin se oikein kovetu kunnolla. Ja liian paksukerros kovettuu epätasaisesti -> tulee hiushalkeamia.

Jos kunnolla levitetty topcoat halkeilee epoksi- tai polyesteri hiili/lasikuitulaudassa, niin sitten on vikaa jossain: väärä seossuhde, huono UV-kesto, väärä paksuus tai sit vaan paskalaatuiset Bilteman tuotteet.
Jude
Member
 
Posts: 23
Joined: 22.4.2003 14:30

Postby Utelias » 22.7.2007 00:35

Tomi wrote:Olisiko jossain TopCoat pohjaisessa maalissa ideaa? Tuo siis on todella lujaa materiaalia. <a href='http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?toiminta=vasen&ryhmaid=221&tuote=rtopcoat&SID=361633300716191963680' target='_blank'>Bilteman topcoattia</a>

Tuo maali siis tekee pinnan todella kiiltäväksi eikä mitään lakkoja päälle tarvita. Jos kiilto ei miellytä niin sitten jollain kiillotustahnalla pinta kiiltäväksi (puleeraustahna). Tuo topcoat on syy miksi veneiden kyljet kiiltäää  :P

Laitoin lautani pintaan tuota Bilteman "Top-Coatia", joka on kaksikomponenttista polyesterimaalia. Ei siis polyesterihartsi pohjaista tavaraa, kuten topcoat yleensä.



<!--EDIT|Utelias|Jul 22 2007, 12:36 AM-->
Utelias
Member
 
Posts: 25
Joined: 28.1.2007 14:13

Postby Pasi » 23.7.2007 11:22

Lisäkommenttina vielä sellainen että epoksin päälle ei kannata laittaa mitään pe-pohjaista tavaraa (maalia, kittiä, topcoatia yms.) Terpolissa ainakin myyjä sanoi että epoksi saattaa "kadota" alata jos epoksin pintaan vetäsee jotain pe-pohjaista tuotetta.

Itse olen maalannut epoksi ja pe-laudat Miranolilla.
Pasi
Advanced Member
 
Posts: 31
Joined: 25.3.2004 12:33

Postby ksa » 24.7.2007 21:03

Empireä vaan pintaan ja venelakka päälle.
ksa
Advanced Member
 
Posts: 48
Joined: 8.9.2003 12:28


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron