Tuulisurffaus

Postby Jupe » 18.1.2006 21:20

Moro!

Olisin kiinnostunut tuulisurffauksesta tossa järven jäällä (Päijänne, Jyväskylä) käyttäen joko patjaleijaa tai sitten siipeä. Ongelmana on vempeleiden kalliit hinnat, joten olen miettinyt vakavissani myös tee-se-itse patjaleijaa, johon löysin ohjeita Nestori Simolan sivuilta. Ompelukone löytyy, mutta ompelutaidoista en olisi niin varma:D. Antakaa vinkkejä mistä kannattaa aloittaa. Voisin myös ostaa joltain käytettynä jos hinta on kohtuullinen. :D

Kiitos etukäteen!
Jupe

Postby HezzuHopo » 19.1.2006 10:02

Hommaa joku kaveri kimppaan, jonka kanssa teet pienen (itse tein kaverini kanssa 4m² ) patjan tuulipukukankaasta, kulut puoliksi ja voitte jakaa töitäkin niin ei tunnu niin pahalta...

Pientä leijaa voitte aluksi käyttää lennätysharjoitteluun ja jonkun ajan päästä erittäin kovilla keleillä ajamiseenkin...

Itsetehtyä edullista pikkuleijaa voi käyttää sitten tulevaisuudessa rekrytointiinkin, kun ei ole niin älytöntä menetystä jos rekrytoitava vetää patjan zonen läpi kenttään ja räjäyttää sen... ( edullinen korjata )

Itse omistan 1 1/2 itsetehtyä patjaa, 4m² & 7m² (Mervi3 by N.S.)

Go For It!1!
Kitebag:<br><br>Flysurfer Psycho2 21m²<br>Flysurfer Speed 10m²<br>Flysurfer Cool 4m²<br><br> +<br><br>DIY 7m²
HezzuHopo
Advanced Member

Postby Guest_HezzuHopo » 19.1.2006 13:28

<a href='http://irc-galleria.net/view.php?nick=HezzuHopo&image_id=1696344' target='_blank'>4neliöinen itsetehty patja</a>
Guest_HezzuHopo

Postby Jupe » 19.1.2006 18:32

Vieläkö löytyis täältä Jyväskylästä joku, joka ois kiinnostunut pikku projektista... :D
Jupe

Postby Tirri » 19.1.2006 18:37

Löytyy edullisia toimivia ja hauskoja leijoja tykötarpeineen-
kannattaa soittaa !
Väitän, että ompelu ei näillä hinnoilla kannata !
Famous Kitetirri Tmi - "Tirri" - Lahesta
http://www.kitetirri.fi
040-5404513
Surfhenkinen Elämyspalveluyritys

Facebook https://www.facebook.com/?q=#/pages/Kitetirri/565482443512293?ref=bookmarks

Image
Tirri
Advanced Member

Postby Jupe » 20.1.2006 15:30

Jos meinaisin alkaa ompelee, niin minkäslainen ostoslista ois hyvä ja paljonkohan tekis hintaa??? Mulla ei oo nyt oikeastaan mitään muuta, kuin ompelukone ja vähän nauruja, köysiä ja lankaa. Kertokaa erityisesti siitä kankaasta.
Jupe

Postby Ismo » 20.1.2006 15:49

kankaita: <a href='http://www.leijapojat.com/kankaat.html' target='_blank'>http://www.leijapojat.com/kankaat.html</a>

noita saa varmaan halvemmalla jostakin muualta?

jos teet itse niin lennätysnarut (dyneema) maksaa 80e, se on varmaan kankaan jälkeen kallein yksittäinen hankinta.

mutta kuten Tirri jo totesi, ompelu ei välttämättä kannata taloudellisesti. Torilta saisi pumpattavia edullisesti. käytetyt patjat maksavat valitettavan paljon
Ismo
Advanced Member

Postby HezzuHopo » 20.1.2006 20:04

<a href='http://www.kallviksurf.net/kite-jaos/index.php?act=ST&f=7&t=972&s=766938a8b5705748db6adafbb78d0842' target='_blank'>Kitejaos->Yleistä->Rakentelu->Kangasta</a>

Eli Bonsport sieltä sekunda AirX:ää oliskohan edullisin..? :unsure:

Siitä olen tehnyt oman seiska neliöisen Mervi3:n.

Mutta kyllä se tavan tuulipukukangaskin menee eka harjoitelmassa, kilo tavarana kun ostat eurokankaasta, nii halpaa ku mikä.. ei sit uituta jos vähän ompelukone kettuilee...

P.S. Se on tunteista parhain, ku olet ommellut koko ribin matkan ilman alalankaa.... :) Tulet takuulla törmäämään ko. mukavuuteen... ;)
Kitebag:<br><br>Flysurfer Psycho2 21m²<br>Flysurfer Speed 10m²<br>Flysurfer Cool 4m²<br><br> +<br><br>DIY 7m²
HezzuHopo
Advanced Member

Postby Immu » 21.1.2006 12:23

Enpä jaksais alkaa ompelemaan, varsinkaan jos ei ole aiempaa tanakkaa kokemusta. Leijan ompelu on ihan hirmuinen työmaa. Ja käytettyjä hyviä patja- ja pumpattavia leijoja saa varsinkin suomesta tosi edullisesti. Ei ne itsetehden materiaalitkaan ilmaisia ole... ja melko todennäköisesti ainakin ekat leijat menee ihan perseelleen amatööriompelijalla. Mutta jos otat itse tekemisen haasteen ja harrasteen kannalta, niin sitten asia on ihan toinen :)

Toisaalta, jos ekat leijat ei oikein toimi, et osaa aloittelijana niitä säätää kuntoon, etkä välttämättä edes tajua etteivät ne toimi kunnolla.

Jos pikku budjetilla, ja pääasiallinen tarkoitus surffata eikä rakentaa, niin halvimmalla pääset kun ostat käytetyn pumpattavan (siksi että ovat halvempia). N. 200-300e saa kohtuullisen koko paketin, 400-500e saa priimakuntoisia -05 malleja...

Pelkät uudet lennätysnarut maksaa n. 80-120e... siitä laskemaan kannattavuutta rakentamiselle.

p.s. Jklässä on useita harrastajia. Mene heidän kanssa jäälle lähiaikoina tutustumaan toihuun, yhteystietoja kannattaa kysellä vaikka tuolta chatin puolelta...

p.s. 2: Jkl poppoosta suurin osa ajaa oikein tyytyväisinä pumpattavilla ympäri vuoden. :)

<!--EDIT|Immu|Jan 21 2006, 11:28 AM-->
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member

Postby Jupe » 21.1.2006 15:17

Kiitos hyvistä vastauksista! :D
Pitääkin tässä alkaa etsimään sopivaa pumpattavaa, jolla voisi hyppiä ja mennä vähän pienemmässäkin tuulessa... Pistäkää tarjouksia!
Jupe

Postby Immu » 22.1.2006 12:54

Sopiva koko riippuu harrastajan painosta, mutta Jkl keliolosuhteilla yleensä n. 14m2 on sopiva, ja jos olet painava, yli 80kg, voi olla 16, ja alle 70kg sopiva vois olla 12m2. Noi koot on sitä ajatellen että voit hyppiä jäällä... mä oon ajellu jklässä 3 talvea (nyt tosin muualla), ja mun 85kg painolle on ollu 16-neliöinen hyvä. Pienellä leijalla et pysty hyppäämään kuin kovassa tuulessa, ja se taas on talvella vaarallisempaa koska jos tuuli tai leijan ohjaus tökkii, alas tullaan kovempaa kuin isolla leijalla, joka liitää paremmin. Lisäksi hyvät kelit on yleensä sisämaassa kevyitä, ja kovatuulisemmat päivät on harvinaisempia, ja lisäksi yleensä aina puuskaisia.

Jkl mestat on lähinnä autoyhteyksien päässä, Jyväsjärvi on niin pieni ja "montun pohjalla", että tuulet ei toimi oikein koskaan. Muuratsalo, säynätsalo, muuratjärvi , yms toimii paremmin. Alkutalven ja kevään mestoja on aikasemman jäätymisen takia Tuomiojärvi ja Palokkajärvi.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member

Postby Jupe » 22.1.2006 20:03

Tuo 14m2 vois olla sopiva ku painan 70kg ni jää vielä vähän pelivaraa... :D Mielummin varmaan liika iso ku liika pieni. Tähän mennessä on tarjottu vaan 12m2.
Jupe

Postby Immu » 22.1.2006 22:38

70kg 14m2 riittää myös kesäkäyttöön useimpiin keleihin, ja talvella pärjäät suht napakkaan keliin asti kunhan opit...
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member

Return to Rakentelu / DIY