Evät lautoihin

Postby Immu » 1.4.2005 13:51

Mä ostin pekka s:ltä jotain ihan kelvollisia muovi-eviä 5e/kpl, sisälti ruuvitkin. Pekka oli käsittääkseni tilannu niitä laatikollisen jostain jenkeistä... Hyvin on kestäny ja toiminu. Kannattaa harkita jotain vastaavaa kimppatilausta, ylimääräset menee varmasti kaupaksi jos halvalla löydätte.

Evät ja hyvät padsit ja jalkalenkit on kestävää kamaa, jotka voi siirtää sit lautaprojektista toiseen jos ei hukkaa niitä johonkin kaislikkoon. Kannattaa muistaa aina välillä tsekata että evien ruuvit on kireellä, niillä on taipumus pikkuhiljaa löystyä, ja harmittaa jos eviä tippuu meren pohjaan. Uusissa laudoissa löystyy tosi helposti, voi myös harkita jonkunlaisen lukite-aineen laittamista reikiin ennen ruuvausta.



<!--EDIT|Immu|Apr 1 2005, 12:55 PM-->
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Postby thomas » 1.4.2005 23:49

Viime kesän eviä <a href='http://cc.joensuu.fi/~tuoleppa/Leijailu/kuvia/evia1.jpg' target='_blank'>http://cc.joensuu.fi/~tuoleppa/Leijailu/ku...kuvia/evia1.jpg</a>. Hinta 0Eur. joo vähän kulumisen jälkiä ja huono kuva, mutta todellakin näihin eviin on mennyt aikaa 15min per evä:)
thomas
Advanced Member
 
Posts: 66
Joined: 10.1.2003 14:59
Location: Joensuu

Postby Esko » 2.4.2005 07:39

Jos sinulla on hyvä lauta ja laitat siihen jotkut läpyskät, kyllä eron huomaa.
Mulla Naish MTX (mutantti) Naishin vakioevillä toimii ok .
Tilasin tarifafin.comista niiden customoidut evät ja ero oli huomattava , laudasta tuli nopeammin reagoiva jne.
Kaikki, jotka ovat purjelautailleet tietävät evien erot ominaisuuksiltaan.
twintipeissäkin huomaa eron, jos laudan ominaisuudet ei ole hyvät,on sama mitä muovipaloja sinne tunkee.
:)
Naishia vuodesta 2000 alkaen.
www.eskone.com
info@eskone.com
+358 500 604 516
Esko
Advanced Member
 
Posts: 152
Joined: 10.1.2003 23:59
Location: Kallvik Surf ry Helsinki Finland

Postby Ismo » 3.4.2005 19:38

Esko wrote:Kaikki, jotka ovat purjelautailleet tietävät evien erot ominaisuuksiltaan.twintipeissäkin huomaa eron, jos laudan ominaisuudet ei ole hyvät,on sama mitä muovipaloja sinne tunkee.


purjelautoja ja twintippejä ei kyllä kannata verrata keskenään, niillä ei kyllä ole mitään yhteistä. directionaalia ja mutanttia voi ehkä verrata purjelautaan (en ole ajanut kumpaakaan, eli en tiedä, mutta luulisin että niillä voi olla jotain yhteistä)

twintippi nimittäin ei tarvitse eviä, se toimii loistavasti ilman eviäkin. evillä tosin saadaan lautaan jotain ominaisuuksia jotka helpottavat ajamista (suuntavakavuus, pito pohjalla ollessa).

sanoisin kyllä että jos on huono twintippi, niin sinne pitää laittaa eviä jotta laudalla voisi ajaa, hyvä twintippi ei eviä kaipaa :-)

en siis väitä etteikö sillä olisi merkitystä minkälaisen evän twintippiin laittaa, mutta väitän että melkein jokaiselle suomalaiselle leijalautailijalle on ihan sama onko evät tehty ilmaiseksi saadusta muovinpalasta vai ostettu "kalliit merkkievät".

niin ja itselläni on kyllä Wave(purje)laudassa TFC:n evä :-)



<!--EDIT|Ismo|Apr 3 2005, 07:41 PM-->
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby Hara » 4.4.2005 09:33

Käytöstä poistetut leveät (yli 12 cm) lasikuituiset purjelaudan evät ovat myös käypää kite-evämateriaalia. Niissähän on profiiliakin valmiiksi. Kiinnitys ei kuitenkaan oikein onnistu puuruuveilla, vaan täytyy tehdä kierre. Muutenkin materiaalin (riittävän jäykkä) merkitys taitaa olla vähäisempi ajo-ominaisuuksiin kuin evän PROFIILIN ja KOON eli kannattaa hipelöidä "sillä silmällä" esim. TFC:n eviä.
Hara
 

Postby Ismo » 4.4.2005 10:40

ainakin purjelaudoissa evän pitää "elää", eli se antaa periksi (taipuu=???/kiertyy=hyvä asia) kun siihen kohdistuu painetta. noi twintipin evät <a href='http://www.tarifafincompany.com/images/northfins.jpg' target='_blank'>http://www.tarifafincompany.com/images/northfins.jpg</a> eivät kyllä "elä" millään tavalla. muovista tehtynä noi korkeat evät voisivat ehkä hieman taipua? mutta oikealla alhaalla oleva evä ei elä teki sen mistä tahansa materiaalista.

profiili vaikuttaa vastukseen, nosteeseen ja siihen minkälaista kulmaa evä kärsii ennenkuin se menettää pidon. lautojahan pyöritellään ja silloin ainakin minusta on parempi että evän siirtyessä pidosta spinouttiin vastuksessa ei tapahtu mitään muutosta, tässä noi pitkät/matalat evät ovat hyviä, eli ne ovat oikeasti aivan surkeita "evinä", mutta toimivat tarkoituksessaan mainiosti.

tuollainen korkea evä voi jo toimia kuten purjelaudan evä, eli siinä on paljon pitoa kunnes kulma kasvaa tarpeeksi suureksi -> evä spinnaa ja siitä katoaa kaikki pito.

eli jos tuota Haran kommenttia tarkentaisi, niin evän outline (=muoto) vaikuttaa myös erittäin paljon evän käytökseen.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby Hara » 4.4.2005 11:18

Selkein eväpitoon vaikuttava tekijä on mielestäni evän korkeus. Itse pidin ainakin vielä viime kaudella pitävistä evistä, jolloin hyppyynlähtö on vetävemmillä leijoilla helpompaa eli pitoa löytyy loppuun asti. Tein melko samalla outlinella 5, 6 ja 6.8 cm evät ja isoimmat tuntuivat parhailta. Ero pidossa on todella huomattava 5 ja 6.8 cm välillä. 6.8 menee kuin raiteilla ja 5 luistaa, jos ei ole tarkkana.

On sitten taas kuskista,releistä ja ajo-olosuhteista kiinni mikä tuntuu parhaalta. Isoilla evillä noustaan helpommin tuuleen, hypyn loppukanttaus on pitävämpi, pienillä taas on helpompi slaidata ja ajokitka on pienempi. Eviä hommatessa voi valita esim. kantapääkantille isommat ja varvaskantille pienemmät. Jos isot tuntuvat liian pitäviltä niin ei tullut kuin 2 härsihankintaa :P
Hara
 

Postby archie » 4.4.2005 11:31

Ismo wrote:väitän että melkein jokaiselle suomalaiselle leijalautailijalle on ihan sama onko evät tehty ilmaiseksi saadusta muovinpalasta vai ostettu "kalliit merkkievät".

:blink: NO HUH HUH !!

En väitä etteikö juuri Ismo pystyisi tekemään TFC:n tasoisia eviä muovinpalasista .. Kaikkihan on mahdollista :lol:

Mutta itse kun yrittäisin hoonata jotain lärpäskää olkkarin lattialla niin väitän että lopulliset fiilikset vedessä olis varmasti jokseenkin erilaiset kuin "kalliilla merkkievällä"

(ei hyvännäköinen blondi tee kenestäkään hyvää sängyssä, mutta onhan sitä silti paljon siistimpi ajaa..) ;)

Ei se laatuevä mustakaan yhtään parempaa tee, mutta kyllä mä silti sen eron huomaan... vaikka suomessa asunkin.

Peace! :D
-ei se satu-
archie
Advanced Member
 
Posts: 65
Joined: 28.7.2004 22:14
Location: Helsinki/Hanko

Postby Sami » 4.4.2005 12:00

Sokkotestiä peliin niin jokainen voi todeta erot ja vaikutuksen tai niiden puutteen. Käytännössä on tosin vähän hankala järjestää kun pitäisi samaan lautaan vaihtaa erilaisia eviä ja vielä jotenkin piilottaa ne kuskilta... :)
Sami
Sami
Advanced Member
 
Posts: 293
Joined: 10.1.2003 17:28

Postby Ismo » 4.4.2005 14:57

archie wrote:En väitä etteikö juuri Ismo pystyisi tekemään TFC:n tasoisia eviä muovinpalasista .. Kaikkihan on mahdollista :lol:

pitkät/matalat evät on ihan sama tehdä muovista. niiden profiilillakaan ei ole paljoa merkitystä, koska ne eivät oikeasti toimi vaikka ne olisi miten hyvin tehtyjä.

kun evästä tulee korkeampi ja kapeampi niin profiilin ja jäykkyyden merkitys kasvaa. se missä vaiheessa sillä on jotain merkitystä niin siitä ei ole havaintoa, mutta en todellakaan usko että 5cm korkean evän profiilin on oltava kovin kummoinen, kun ei sillä kuitenkaan voi olla paljoa pitoa/vastusta.

jos evän tekee, niin kannattaahan siihen jotain muotoa laittaa, mutta ei sen tarvitse olla esim naca 0010 mukainen. jo se että evä on niin lyhyt suhteessa leveyteen tekee evästä huonon, eli kärkipyörre ja paineen siirtyminen kärjen yli vaikuttavat paljon.

jos evän halutaan oikeasti nostavan/pitävän, niin kyllä sen silloin pitää olla pidempi kuin leveämpi. silloin taas tulee ongelmaksi se että etummainen evä ottaa myös veteen ja "hyvä" evä ei toimi takaperin mennessään. eli hyviä eviä voi laittaa directionaaliin ja ehkä mutanttiin.

itselläni evät ovat pitkiä ja matalia, tarkoituksena olisi päästä niistä kokonaan eroon, mutta se ei ole vielä onnistunut ajotaitojen huonouden takia. eli eväni eivät ole lähellekään niin "hyvät" kuin TFC:n evät, jos noi TFC:nkään evät kovin kummoisia ovat?

pääsispä vesille niin vois purkaa energiansa leijailuun, ei tarvitsisi pähkäillä tällaisia asioita :-)
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby Tapio » 5.4.2005 12:37

Vaikea ottaa kantaa ilman todellisia testejä siihen miten jäykempi tai löysempi parin sentin evä vaikuttaa twintipissä jota ajetaan enemmän kanttipidolla tai ainakin näin pitäisi olla sillä jos twintip ei juurikaan pidä ilman suuria eviä niin jotain on pielessä. Mutantissa tai directionaalissa joita ajetaan evillä merkitys on varmasti jo huomattavissa suhteellisen helposti ja niissähän myös evän pituudet ovat toiset. Purjelaudoissa puhutaan 20-70cm evistä ja kaikissa on todella merkitystä niiden jäykkyydellä ja taipumalla.

Ehkä muutaman sentin evässä tärkeämpää on sen muoto. Jos puhutaan samanpituisista niin evän leikkaus ja paksuus vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin. Itse ole kokeillut muutamia eviä omassa sarjatuotantolaudassani. Suurinpiirtein saman mittaiset evät tuntuivat hyvinkin erilaisilta. Toinen muoto teki laudasta junan ja pitoa kyllä löytyi, mutta laudan pyörittely vedessä oli takkuista. Toisella evällä taas laudasta tuli paljon elävämpi ja lauta oli miellyttävämpi ajaa, mutta silti pitoa tuntui löytyvän lähes saman verran myös kevyessä kelissä, kun pitoa tarvitan enemmän evästä.

Lautaanhan saa kahdenlaista pitoa: toisissa toimii laudan muoto ja tuntuu olevan kanttipitoa ja toisissa taas täytyy käyttää julmetun kokoisia ja pitäviä eviä, että lautaa voi ajaa niin että sillä pääsee myös nousemaan kunnolla.

Hyvänmuotoinen evä tekee siis ajamisesta nautittavampaa kuin heikompi versio asiasta. Se on sitten vähän itsellä auki kuinka paljon materiaali vaikuttaa.
Tapio
Tmi Tapio Hinkkanen / snowkite.fi
Duotone Kiteboarding
+358 50 5970587
windrider(at)saunalahti.fi
snowkite.fi - leijalautailu - leijahiihto - snowkite
Tapio
Advanced Member
 
Posts: 239
Joined: 9.9.2003 10:35
Location: Tampere

Postby Lamant » 5.4.2005 13:45

Ja nyt sitten vain kaikki mahdolliset linkit tähän viestien jatkoksi, ettei tarvitse itse kaivaa kaikkia googlesta.
Linkit, siis hyvistä evämalleista, -materiaaleista, työstöohjeista yms.
Ja samoja voi laittaa laudoistakin :-) Vaikka onhan noita jo läpi jonkin verran kahlattukin. Ja keskusteltu.

Pitäisi jostain saada hyvä sheippi vanerilankulle. Mahdollisimman laajalle käyttöalueelle, aloittelijalle, joka painaa vähän alle 80kg :-) Kaavoja otetaan vastaan oikein mielellään. Koivuvaneritkin on jo hankittu...
*******************************************************
Sillä kalustolla ajetaan, mitä varastosta löytyy!
Lamant
Advanced Member
 
Posts: 35
Joined: 19.3.2005 16:44

Postby Immu » 5.4.2005 15:52

Eiköhän se oo aika sama että mitä matskua tuommoiset 5cm evät on. Ei ne käytännössä kuitenkaan mihinkään taivu, jos ei ihan hirveen ohuita tee joustavasta muovista. Muodolla on kyllä merkistystä, kuten Tapio kuvasi.

Lamant: Aika hyvä yleislauta sun painoselle vesialoittelijalle ois varmaan n. 140cm * 38cm. Sitten koitat vesitaivutuksella saada rokkeria n. 2-3cm (vanerilätty fleksaa ajossa sen verran että rokkeria on käytännössä enemmän. Mun kevyen kelin lautaan jäi vaan n. sentti rokkeria, mutta toimi tosi hyvin ajossa koska jousti). Sivu-sheippi suurinpiirteinen tasainen kaari, vaikka niin että keskellä leveys 38cm ja päissä 25-30cm luokkaa. Leikkaa (tai piirrä) ensin terävät kulmat, niin leveys menee oikein. Sitten vaikka n. 2-3cm säteellä oleva pyöristys kulmiin. Evät kannattaa laittaa melko lähelle laudan päitä ja kantteja, jolloin ne pitää hyvin, ja laudasta tulee hieman "kiskoilla menevän" tuntuinen, mutta se on vedessä aloittelijalle hyvä juttu. Jos lauta tuntuu toimivan hyvin, voit pitää sen kevyen kelin lautana ja rakentaa reippaampiin keleihin vähän pienempää lautaa.

Laudan päiden leveydestä ja evistä vielä:
30cm = maksimiluokkaa, todella hyvin kryssivä ja aikaisin plaanaava lauta. Kääntöpuolena junamainen olemus, ja kunnon tehoilla voi tulla vaikeuksia

25cm: pienemmästä päästä. Plaanaa ja kryssii hivenen huonommin, mutta kestää enemmän keliä, ja on vähän miellyttävämpi ajaa kun tehot riittää kunnolla.

Eväthän voi helposti siirtää "sisemmäs" laudan kulmista, jos tulee fiilis että lauta on liian kiskoilla menevän tuntuinen. n. 50mm korkea ja 100 mm pituusluokka on aika sopiva.
Evän muodot vaikuttaa suunnilleen näin:
"Hainevä" = hyvä pito, mutta voi tuntua liian kiskomaiselta
"puolipallo" = huonompi pito, mutta laudasta tulee leppoisampi ajella
Joku kompromissi näiden väliltä vois olla sopiva.

Laudan speksit määräytyy hyvin paljon henkilökohtaisen mieltymyksen ja ajotyylin mukaan, ja on aina kompromissi eri ominaisuuksien väliltä. Toiselle hyvä voi olla toiselle huono. Mä koitin tähän speksata sulle semmoisen "yleispätevän" laudan, joka on kohtuu helppo ja kryssii hyvin suht kevyessäkin kelissä, mutta ei ole ihan mahdoton vähän reippaammassakaan kelissä. Yhdellä laudalla ei kuitenkaan kunnolla pärjää kaikissa keleissä, valmistaudu tekemään toinen kovan kelin lauta :)



<!--EDIT|Immu|Apr 5 2005, 03:04 PM-->
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Postby Lamant » 20.4.2005 20:25

Etolassa myytiin monenlaista muovia. Ylijäämäpalat oli 5eur/kg.

Ostin paria erilaista tavaraa. En ole varma, olisko ollut nylonia, mistä koitin eviä muokata tänään. Muovi oli niin kovaa, ettei rautasahakaan meinannut purra siihen. Otin kulmahiomakoneen esiin ja siihen katkaisulaikan paikalleen. Sillä yritin saada muovia uuteen muotoon. Kovuus yllätti jälleen. Kyllähän sillä laikalla jotain jälkeä sai, mutta käytännössä muovi lähinnä vain suli :-)

Kun tuosta tavarasta on evät saatu valmiiksi, niin ei ne ihan pienestä kolhusta rikki mene.

Ehkäpä se POM-muovi on parempaa. Pitää koittaa siitä seuraavalla kerralla.
*******************************************************
Sillä kalustolla ajetaan, mitä varastosta löytyy!
Lamant
Advanced Member
 
Posts: 35
Joined: 19.3.2005 16:44

Postby Ismo » 21.4.2005 07:41

POMmi on hyvää :-)

sitä voi työstää sähköhöylällä, raspilla, laikalla (ensin 40-60 karkeudella muotoon, sitten ohkaisemmalla kiilloitus)

nailon on tosiaan niin kova että sen työstäminen on hankalaa, lisäksi sen kiilloittaminen on hankalaa, tai ainakin paljon hankalempaa kuin pomin kiilloitus.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

PreviousNext

Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron