Eiköhän se oo aika sama että mitä matskua tuommoiset 5cm evät on. Ei ne käytännössä kuitenkaan mihinkään taivu, jos ei ihan hirveen ohuita tee joustavasta muovista. Muodolla on kyllä merkistystä, kuten Tapio kuvasi.
Lamant: Aika hyvä yleislauta sun painoselle vesialoittelijalle ois varmaan n. 140cm * 38cm. Sitten koitat vesitaivutuksella saada rokkeria n. 2-3cm (vanerilätty fleksaa ajossa sen verran että rokkeria on käytännössä enemmän. Mun kevyen kelin lautaan jäi vaan n. sentti rokkeria, mutta toimi tosi hyvin ajossa koska jousti). Sivu-sheippi suurinpiirteinen tasainen kaari, vaikka niin että keskellä leveys 38cm ja päissä 25-30cm luokkaa. Leikkaa (tai piirrä) ensin terävät kulmat, niin leveys menee oikein. Sitten vaikka n. 2-3cm säteellä oleva pyöristys kulmiin. Evät kannattaa laittaa melko lähelle laudan päitä ja kantteja, jolloin ne pitää hyvin, ja laudasta tulee hieman "kiskoilla menevän" tuntuinen, mutta se on vedessä aloittelijalle hyvä juttu. Jos lauta tuntuu toimivan hyvin, voit pitää sen kevyen kelin lautana ja rakentaa reippaampiin keleihin vähän pienempää lautaa.
Laudan päiden leveydestä ja evistä vielä:
30cm = maksimiluokkaa, todella hyvin kryssivä ja aikaisin plaanaava lauta. Kääntöpuolena junamainen olemus, ja kunnon tehoilla voi tulla vaikeuksia
25cm: pienemmästä päästä. Plaanaa ja kryssii hivenen huonommin, mutta kestää enemmän keliä, ja on vähän miellyttävämpi ajaa kun tehot riittää kunnolla.
Eväthän voi helposti siirtää "sisemmäs" laudan kulmista, jos tulee fiilis että lauta on liian kiskoilla menevän tuntuinen. n. 50mm korkea ja 100 mm pituusluokka on aika sopiva.
Evän muodot vaikuttaa suunnilleen näin:
"Hainevä" = hyvä pito, mutta voi tuntua liian kiskomaiselta
"puolipallo" = huonompi pito, mutta laudasta tulee leppoisampi ajella
Joku kompromissi näiden väliltä vois olla sopiva.
Laudan speksit määräytyy hyvin paljon henkilökohtaisen mieltymyksen ja ajotyylin mukaan, ja on aina kompromissi eri ominaisuuksien väliltä. Toiselle hyvä voi olla toiselle huono. Mä koitin tähän speksata sulle semmoisen "yleispätevän" laudan, joka on kohtuu helppo ja kryssii hyvin suht kevyessäkin kelissä, mutta ei ole ihan mahdoton vähän reippaammassakaan kelissä. Yhdellä laudalla ei kuitenkaan kunnolla pärjää kaikissa keleissä, valmistaudu tekemään toinen kovan kelin lauta
<!--EDIT|Immu|Apr 5 2005, 03:04 PM-->