5. naru talvella.

Postby Jerma » 31.1.2005 18:42

Tervehdys.

Varmasti moni aloittelija, ja miksei kokeneempikin miettii miten talvella saa laijan ylös (siis pumpattavan), jos se on tippunut nokalleen jäälle/lumelle.

1.
Itsellä on kokemusta vain 5. narusta leijan takareunaan, joka toimii kuin junan vessa alle 6ms tuulissa. Kovemmasta kelistä ei ole kokemusta. Eli ajatuksena on siis laittaa leijan takareunaan keskismmäisestä trutsista jommallekummalle puolelle seuraavaan strutsiin (tai molempiin, yhdistettynä Y-narulla) naru, joka sitten tuodaan puomille/powerstrapin yläpäähän. Narusta vedettäessä leija peruuttaa ilmaan ja kääntyy jommalle kummalle puolelle ja lähtee powerzonen läpi lentoon.

2.
Kävi tässä mielessä, että nyt kun tätä 5. naru konseptia hypetetään lähes joka leijavalmistajalla, niin miksi ei tekisi talvileijailua helpoksi, ja rakentaisi hieman karsitun 5. narun etustrutsiin näin.

- Liitetään etustrutsin keskeltä (tai kahdesta kiinnityspisteestä Y-narulla) naru powerstrapin yläosaan. Tehdään tästä narusta niin pitkä, että se on yhtä kireällä kuin etunarut. Tällä kireällä 5. narulla pitäisi olla leijaa vakauttava ominaisuus kovemmassa kelissä, ja tuulialue pitäsi laajentua hieman yläpäästä (eikös tämä ole normi 5. narun yksi etu ?).

- Ei tehdä tästä viidennestä narusta ollenkaan safety-järjestelmää, vaan päätetään etustrutsista tuleva naru powerstapin yläpuolelle. Leijan normaali safety toiseen etunaruun kiinnitettynä pitäsi toimia normaalisti kun hätälaukaisu päästetään toimintaan, eikös ?

- Nyt kun leija on nokallaan jäällä, otetaan powerstrapin yläpuolelta 5, narusta kiinni ja pidetään sitä kireällä liikkuessa leijaa kohti samalla vetäen narua kohti napaa (tai muuta tahtomaanne ruumiinosaa). Leijan pitäisi siis kääntyä selälleen, etustrutsi lennättäjään päin. Nyt kun puomista kiristää jompaa kumpaa puolta, ja hiljalleen luisuttaa 5. narua takaisinpäin, pitäisi leijan luistaa vastakkaiselle puolelle tuuli-ikkunan reunaan valmiiseen lähtöasentoon, eikös totta ? Tietysti tämä toimii vain jos tuulee tarpeeksi, että leijassa on vetoa myös maassa.

Kertokaa ihmeessä, jos tässä jälkimmäisessä ideassa on jotain pielessä, koska kauan aikaa asiaa miettineenä tuon täytyy toimia. Ja kunhan uusi Cautioni tulee tällä viikolla, niin täytyy testata ihan oikeasti.



<!--EDIT|Jerma|Jan 31 2005, 07:00 PM-->
- Jerma -
mjerohin ÄT gmail PISTE com
p.nollaneljänolla - 8371175
Jerma
Advanced Member
 
Posts: 226
Joined: 15.4.2004 09:52
Location: Vaasa

Postby Guest » 31.1.2005 23:14

muuten hyvä, mutta ei toimi, koska kitkaa on liikaa eli leija ei lähde liikkumaan tuuli-ikkunan reunaan. Kokeiltu on. Jääkelillä toimii, mutta siinäkin kuluttaa leijaa ihan turhaan. Takareunaan on toimiva ratkaisu.
Guest
 

Postby Jerma » 1.2.2005 10:46

Jep, tämä liukuvuus kävi mielessä.

Ehkä kovemmassa kelissä ( >7ms) lumella tuo voisi olla turvallisempi ja toimivampi ratkaisu kuin takareunaan tuleva 5. naru.
- Jerma -
mjerohin ÄT gmail PISTE com
p.nollaneljänolla - 8371175
Jerma
Advanced Member
 
Posts: 226
Joined: 15.4.2004 09:52
Location: Vaasa

Postby Imppu » 1.2.2005 12:19

Nähty käytännössä: tuomo on ainakin jyväskylässä käyttänyt tuota ratkaisua, huonosti toimii. Leija kääntyy, mutta ilmaan saaminen on hankalaa, ja tosiaankin kuluttaa leijaa turhaan.
Etustrutsiin menevää keskinarua kannattaa pääpiirteittäin käyttää vain leijoissa joihin se on suunniteltu käytettäväksi, esim. nortit, joissa se toimii ja siitä on muutakin hyötyä kuin kääntö. Veikkaan että Cautionin lento vain kärsii kireällä olevasta 5. narusta... Mutta kokeile jos kuumottaa, ja keksi neliskanttinen pyörä uudestaan ;)

Normi takareunan 5. naru toimii ihan hyvin vielä reilu 10m/s tuulessa. Lähtö on aika hätäinen, mutta kun leija kääntyy ja ampaisee ilmaan, niin pitää vaan lähteä nöyränä perässä kunnes leija lentää lähemmäs tuuli-ikkunan reunaa. Suksille voi kääntää nenän ja sukset suoraan leijan vedon suuntaan, ja lumilaudalla vaikka poikittain lautaa luisuttaen. Lumilaudalla on paras istua perseelleen kun alkaa kääntää leijaa, niin ei nykäise nenälleen.
Imppu
Advanced Member
 
Posts: 116
Joined: 26.1.2003 22:27
Location: Espoo, syksyllä -> Jyväskylä

Postby Pasi » 1.2.2005 12:22

Cabrinhan Sonicissa oli tollanen systeemi vakiona, naru siis kiinnitettiin strutsin keskelle ja toinen pää tuli depowerin yläpäähän etunarujen kiinnityspisteiden väliin.. Ainoo ero on ettei se 5. naru oo hirmu kireellä. Varmaan siksi ettei vaikuta lento-ominaisuuksiin. Itse joskus kyseisen leijan omistaneena kokeilin tuota 5. naru ratkaisua, mutta aika hankala se mun mielestä oli. Ehkä pikkasen olis helpottanut jos "kanalenkki" olis Sonicissa ollut trapetsiin lukittava (siis se muoviletku viritys loopin keskellä), niin olis saanut vedettyä molemmilla käsillä leijan selälleen. Yhdellä kädellä ei mikään helppo nakki. :)

Muuutta tää nyt on siis vaan mun kokemus asiasta. Eikä tuota tullut kuin muutaman kerran kokeiltua. Ehkä harjoitus olis tehnyt mestarin tässäkin asiassa. Voi kyllä olla ihan toimiva systeemi sopivalla leijalla ja oikeen ajan kanssa viritettynä.
Pasi
Advanced Member
 
Posts: 31
Joined: 25.3.2004 12:33

Postby Imppu » 1.2.2005 12:28

Takareunan 5. narulla on myös helppo launchata leija yksin:

-rikaa leija, ja laita se nenälleen jäälle n. 90 asteen kulmassa tuuleen, niin että toinen tippi on vastatuulessa, toinen samassa linjassa myötäiseen.
-laita paino leijan päälle, n. 1/4 leijan pituudesta vastatuulen puolelle
-mene puomille, kiinnitä kanalenkki, laita lauta/sukset jalkaan
-vedä naruja kireälle. Leijan myötäisessä olevaan tippiin menevät narut kiristyy ensin. tällöin tippi nappaa tuulta, leija pyörähtää 90 astetta, paino tipahtaa ja leija menee nenällään keskelle powerzonea
-nosta normaalisti 5. narulla.

-kevyellä tuulella täytyy narujen kiristysvaiheessa vähän nykiä myötäisen puolen tipin naruista, niin leija pyörähtää paremmin
Imppu
Advanced Member
 
Posts: 116
Joined: 26.1.2003 22:27
Location: Espoo, syksyllä -> Jyväskylä

Postby Tapio » 1.2.2005 23:28

Jos leijaa ei ole suunniteltu 5th Element, Shift tai CLS kanssa käytettäväksi niin voipi olla paras jättää se viides naru löysälle. Tai varata reilusti aikaa virittelyyn. Jos laittaa leijaan kuin leijaan 5. narun etustrutsiin kiinni ja se on vähänkään liian kireällä niin leija ei tule toimimaan, kun leijan etureunaa näin vedetään alaspäin kohtauskulma muuttuu ja häviää leijan teho ja lento muutenkin kärsii.

Toinen pointti on, että jos ei halua ommella/ompeluttaa kiinnikkeitä niin kaikkien pumppulenkki ei välttämättä kestä kireällä olevaa narua vaan repeää. Löysällä olevan ja vain kääntämiseen käytettävän voi melkein vaikka laittaa lenkillä keskimmäisen strutsin ympäri, jos ei pumppulenkkiä ole.

Takareunan 5. naru on kätevä, mutta jostain syystä miellyin enemmän etureunan naruun jo viime talvena yksin ajellessa. Leijan saa näppärästi selälleen ja en luistattanut leijaa tuuli-ikkunan reunaan vaan otin sen verran jalkaa irti laudasta, että menin itse sivulle ja nostin leijan tavalliseen tapaan. Kun keliä on niin sitä vähemmällä vaivalla leijan saa ilmaan. Etenkin kovemmalla kelillä tuntui mukavemmalta kuin takanarun äkkilähdöt.

Tämähän on makuasia ja kuinka paljon vaivaa haluaa nähdä ja minkälaista lähtöä ottaa. Kumpikin toimii ja leijan saa aika vaivattomasti ylös.
Tapio
Tmi Tapio Hinkkanen / snowkite.fi
Duotone Kiteboarding
+358 50 5970587
windrider(at)saunalahti.fi
snowkite.fi - leijalautailu - leijahiihto - snowkite
Tapio
Advanced Member
 
Posts: 239
Joined: 9.9.2003 10:35
Location: Tampere

Postby thomas » 1.2.2005 23:54

Jeps minä olen tehnyt itselleni mielestäni toimivan viidennen narun, joka matkii hiukan Cabrinhan reconia. Eli keskistrutsista seuraavaan strtutsiin laitetaan 5. narulle kiinnityslenkki ja siitä seuraaviin strutseihin laitetaan ohjausrinkuloita. Riippuen siitä miten iso leija on. Minun tapauksessani kyseessä on 16m2 leija. Näin ollen laitoin 2:een seuraavaan strutsiin ohjausrinkulat. Niiden läpi naru sitten vedetään normaalisti toisen takanarun leaderiin. Ideana tässä virityksessä on se että 5. naru ei sotkeudu muiden narujen saatikka leijan kanssa niin helposti. 4 kertaa jäällä testattuani olen viritelmään tyytyväinen. Systeemi toimii samalla lailla kuin recon. Eli kun käännät leijan se kääntyy hiukan yli 90 astetta ja ampaisee tuuli-ikkunan reunaan. Tämä systeemi kylläkin toimii vain jos tuulta on tarpeeksi ajamiseen talvella eli noin 3m/s. :) Jos on tarpeeksi kellyä leija nousee helposti, ei tarvitse kuin hiukan vetää 5. narusta ja leija kääntyy, sitten vapautetaan naru ja leija ampaisee matkaan.

Hyötyjä tavallisen viidennen narun käyttöön verrattuna on se, että vetäessä viidenestä narusta toinen puoli leijasta menee suppuun ja leija kääntyy, eikä vain pakita.

Varmasti todella selkeästi selitetty :ph34r:

Jos kyseinen metodi kiinnostaa ota yhteyttä.
thomas
Advanced Member
 
Posts: 66
Joined: 10.1.2003 14:59
Location: Joensuu

Postby Jerma » 2.2.2005 09:20

Thomas: Siis 5. naru on leijan takareunassa ?

Voisit koittaa kyhätä jonkunlaisen esimerkkikuvan, sillä ainakin minua kiinnostaa se ettei 5. narua saa leijan ympärille solmuun, jos se joskus esim. hypyssä tippuu tseniitistä hallitsemattomasti.
- Jerma -
mjerohin ÄT gmail PISTE com
p.nollaneljänolla - 8371175
Jerma
Advanced Member
 
Posts: 226
Joined: 15.4.2004 09:52
Location: Vaasa

Postby Pasi » 2.2.2005 11:17

Pääsivun ohjeet linkin takaa löytyy otsinkon VINKKEJÄ RAKENTELIJOILLE alta "servo naru"-ohjeet pumpattaviin leijoihin. Toi systeemihän muistuttaa aika pitkälti Reconia eikä puomiin tulevien narujen määrä lisäännyt. En tiiä onko kukaan koskaan tyypännyt tota, mutta näyttää ainakin toimivalta systeemiltä eikä varmaan osatkaan mitään älyttömiä maksa.
Pasi
Advanced Member
 
Posts: 31
Joined: 25.3.2004 12:33

Postby Jerma » 2.2.2005 11:32

Joku voisi suomentaa tuon servon rakennusohjeen, tai kertoa selkokielisesti sen toimintaperiaate. Noista kuvista ei oikein selviä mitään. Täytynee Googlettaa hieman...
- Jerma -
mjerohin ÄT gmail PISTE com
p.nollaneljänolla - 8371175
Jerma
Advanced Member
 
Posts: 226
Joined: 15.4.2004 09:52
Location: Vaasa

Postby Pasi » 2.2.2005 12:11

Mun käsittääkseni toi on saman tyyppinen ratkaisu kun muuttuva ohjauskulma systeemi patjoissa, mutta sovellettuna vaan pumpattavaan leijaan. Eli rissa tulee samaan paikkaan kiinni kuin ohjausnarut leijan pääsä ja ohajausnarut kulkee rissan kautta etunaruihin kiinni (kiinnityspiste jonkin matkaa leijasta puomiin päin). Takanaruista lähtee erilliset narut pikkustrutseihin molemmille puolille kuten 5. naru virityksissä.

Kun leija on maassa nenällään niin ohjausnaruista vetämällä pikkustrutseihin menevät narut kiristyy ja vetää leijan takareunan "suppuun" - leija peruttaa ja kääntyy ilmassa. Voi tosin olla et kyseinen systeemi vaikuttaa ohjattavuuteen koska ohjausnarut eivät ole missään kiinteästi kiinni vaan kulkevat rissojen läpi.

Olikohan selvä sepustus? :unsure:
Pasi
Advanced Member
 
Posts: 31
Joined: 25.3.2004 12:33

Postby thomas » 2.2.2005 12:15

Joo. Siis minä en ole saanu viidettä narua sekaisin leijan sakatessa. :D

Yritän saada otettua muutaman kuvan leijasta viikonloppuna jos tuulee. Tässä kuitenkin tälläinen paperipiirros
<a href='http://cc.joensuu.fi/~tuoleppa/Leijailu/kuvia/viidesnaru.jpg' target='_blank'>viides naru</a>

Niin, yleensä en ota puomia irti leijasta ellei ole aivan pakko. Näin viidennenkin narun voi pitää koko ajan kiinni. :ph34r:

5.naru menee aina muutamalle jengalle toisen takanarun kanssa, mutta ei haittaa käyttöä, koska 5. narusta jengat saa pois kierittämällä sitä vastakkaiseen suuntaan silloin kun se on maassa tai ilmassa.



<!--EDIT|thomas|Feb 2 2005, 11:19 AM-->
thomas
Advanced Member
 
Posts: 66
Joined: 10.1.2003 14:59
Location: Joensuu

Postby Imppu » 2.2.2005 12:35

Keksin samanlaisen systeemin taannoin, mutta ei ole tullut kokeiltua vielä. Epäilemättä toimii...

Jos haluaa selvitä minimisäätämisellä, niin varmaan riittäisi kun laittaa metallirinkulan pelkästään toisen takanarun kiinnityspaikkaan, ja vetää 5. narun sen kautta kiinnityspisteeseen. Eli ihan sama kuin tuossa kuvassa, mutta ei tarvi ommella lenkkejä mihinkään (jos leijassa on jo olemassa kiinnityspaikka 5. narulle).
Imppu
Advanced Member
 
Posts: 116
Joined: 26.1.2003 22:27
Location: Espoo, syksyllä -> Jyväskylä

Postby risci » 3.2.2005 11:42

Kai sen voisi tehdä <a href='http://risci.daug.net/vitosnaru.jpg' target='_blank'>näinkin</a>. Kuvan keltainen viiva kuvaa nykyistä klassista vitosnaruviritystä. Noista synteettisistä viinipullon korkeista saa muuten aivan loistavan vetopampulan, kun poraa siihen narunmentävän reiän keskelle.
--North--
risci
Advanced Member
 
Posts: 115
Joined: 15.3.2004 09:02

Next

Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron