Tervehdys.
Varmasti moni aloittelija, ja miksei kokeneempikin miettii miten talvella saa laijan ylös (siis pumpattavan), jos se on tippunut nokalleen jäälle/lumelle.
1.
Itsellä on kokemusta vain 5. narusta leijan takareunaan, joka toimii kuin junan vessa alle 6ms tuulissa. Kovemmasta kelistä ei ole kokemusta. Eli ajatuksena on siis laittaa leijan takareunaan keskismmäisestä trutsista jommallekummalle puolelle seuraavaan strutsiin (tai molempiin, yhdistettynä Y-narulla) naru, joka sitten tuodaan puomille/powerstrapin yläpäähän. Narusta vedettäessä leija peruuttaa ilmaan ja kääntyy jommalle kummalle puolelle ja lähtee powerzonen läpi lentoon.
2.
Kävi tässä mielessä, että nyt kun tätä 5. naru konseptia hypetetään lähes joka leijavalmistajalla, niin miksi ei tekisi talvileijailua helpoksi, ja rakentaisi hieman karsitun 5. narun etustrutsiin näin.
- Liitetään etustrutsin keskeltä (tai kahdesta kiinnityspisteestä Y-narulla) naru powerstrapin yläosaan. Tehdään tästä narusta niin pitkä, että se on yhtä kireällä kuin etunarut. Tällä kireällä 5. narulla pitäisi olla leijaa vakauttava ominaisuus kovemmassa kelissä, ja tuulialue pitäsi laajentua hieman yläpäästä (eikös tämä ole normi 5. narun yksi etu ?).
- Ei tehdä tästä viidennestä narusta ollenkaan safety-järjestelmää, vaan päätetään etustrutsista tuleva naru powerstapin yläpuolelle. Leijan normaali safety toiseen etunaruun kiinnitettynä pitäsi toimia normaalisti kun hätälaukaisu päästetään toimintaan, eikös ?
- Nyt kun leija on nokallaan jäällä, otetaan powerstrapin yläpuolelta 5, narusta kiinni ja pidetään sitä kireällä liikkuessa leijaa kohti samalla vetäen narua kohti napaa (tai muuta tahtomaanne ruumiinosaa). Leijan pitäisi siis kääntyä selälleen, etustrutsi lennättäjään päin. Nyt kun puomista kiristää jompaa kumpaa puolta, ja hiljalleen luisuttaa 5. narua takaisinpäin, pitäisi leijan luistaa vastakkaiselle puolelle tuuli-ikkunan reunaan valmiiseen lähtöasentoon, eikös totta ? Tietysti tämä toimii vain jos tuulee tarpeeksi, että leijassa on vetoa myös maassa.
Kertokaa ihmeessä, jos tässä jälkimmäisessä ideassa on jotain pielessä, koska kauan aikaa asiaa miettineenä tuon täytyy toimia. Ja kunhan uusi Cautioni tulee tällä viikolla, niin täytyy testata ihan oikeasti.
<!--EDIT|Jerma|Jan 31 2005, 07:00 PM-->