Luistinlauta

Luistinlauta

Postby haare » 31.12.2016 18:54

Itse en ole koskaan ollut mikään hyvä luistelija. Aloitin myös lumilautailun hyvin nuorena, joten sukset ovat minulle vieraat. Laudan kanssa pärjään hyvin, kunhan ei ole peilijää. No nyt meillä Lahdessa on peilijää. Kaverit veteli tänään retkiluistimilla Asikkalaan ja takas.

Mun vanha lumilauta makasi varastossa, sain sen rippileiriä varten joskus, se on aivan liian pieni mulle pituuden puolesta. Hommasin muutamalla kympillä käytetyt 50cm teräset retkiluistimet. Sitten vaan kiinnitin retkiluistimen kantapääkantin puolelle pulteilla. Lopputulos on yllättävän hyvä. Tossa 50cm retkiluistimessa on peilijäällä käytännössä sama pito kuin mun vapaalasku laudassa 10cm lumessa. Saa poppiakin aikaseksi. Peilijäällä myös kääntyy hyvin ilman ongelmia, muissa olosuhteissa en ole kokeillut. Tuskin tolle montaa päivää vuodessa tulee laskua, mutta ihan hauska näin kauden alkuun ja loppuun.

Vinkkejä:
-Olen 185cm pitkä. 50 cm retkiluistin johtaa aika leveään asentoon (jotta luistin mahtuu väliin). Mulle se on ihan mukava. Se tuskin kuitenkaan soveltuu jos esim 10cm lyhyempi kaveri. Tällöin on vähemmän kanttipitotarvettakin (kevyempi kuski), niin ottaisin lyhyemmät luistimet.

Itse käytin kiinnittämiseen pientä vanerin palaa apuna. Sen käsittelin moneen kertaan ulkokalustemaalilla.
Pultit olivat sinkittyjä ettei olis heti ruosteessa. Varmaan ruostumaton teräs antaa parhaan lopputuloksen.
Kuvia:
https://photos.google.com/share/AF1QipMf8zDpQmt3BsDngjrg00YyxLg9C32pUp-eQZMEjfP-Fd3yg9jzMiUpEIg3xhVz2w?key=Q2ktN0E3aXpzYkRiTU84bXFQWHVybG0wdjQ0dFdR
Lumilauta menee pilalle ainakin valitsemallani kiinnitysmenetelmällä. Vanerin kiinnitin pohjan kautta. Upotin kannat ja hion & vahasin pohjan uudelleen. Ei varmaan tullut luistavinta lumilautaa, mutta tätähän käytetään vain liian liukkaalla kelillä.

Itse asensin sen luistimen noin 1cm ulos laudasta samaan tasoon, kuin missä on mun laudan pohja. Näin voin mennä alatuuleen lauta flättinä eikä luistin silloin juuri kosketa jäähän. Kantille noustessa luistin on hyvässä kontaktissa ja laudan kärjet kanttaavat myös jnk verran.

LuomuJuho (jos muistan oikein) oli tehnyt vastaavan tyyppisen vehkeen vanhasta hokkarista. Ilmeisesti sekin toimi hyvin. Jenkeissä on Switchblade tyyppinen tuote, josta voi hakea inspiraatiota.
haare
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.8.2012 17:32

Re: Luistinlauta

Postby haare » 8.1.2017 10:40

Ensimmäinen versio kesti sitten yhteensä 2 sessiota. Liitos laudan ja luistimen kiinnityksen välillä petti, kun oli vain ruuveilla kiinni. Tilalle laitoin upotetut pultit, nyt tuskin enää pettää...
haare
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.8.2012 17:32

Re: Luistinlauta

Postby pmuurai » 9.1.2017 22:38

Tässä on luistinterälauta Kuopiosta:

https://goo.gl/photos/rKgJS1UGR2nRG8bq5

On pelastanut monta vähälumista viikonloppua.

Kulma on mustaa 50x50x2.5 ja terä lattarautaa 40x3 luistinteroituksella.
Lautaa on käytetty kaksi kevättalvea ja matkaa tehty useita satoja kilometrejä.
pmuurai
Newbie
 
Posts: 1
Joined: 9.1.2017 19:24


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron