Flysurferin ilmatiivistys ja mikserin säädöt

Flysurferin ilmatiivistys ja mikserin säädöt

Postby haare » 29.8.2016 07:56

Ajattelin laittaa tähän ylös kokemuksia, jos joku muu olisi kiinnostunut saamaan speed 3/psycho 4 uutta eloa.

Eli itsellä on vanhoja speedejä (3dlx) koot 12,15,19. Kesäkäytössä niiden ilmatiiviyden puute on tuottanut hieman ongelmia. Puuskaisessa tuulessa ovat epävakaita, joka varmaan osin liittyy säätöihin, mutta saattaa osin liittyä myös siihen, että leija ei pidä muotoaan kunnolla. Päätin kokeilla korjata tilannetta.

1. Yritys. Lueskelin netistä vaihtoehdoista, turvallisimpana pidin tätä: Hintaa tulee leijan tai kahden käsittelylle 40 eur
http://www.sailboats.co.uk/trade-secret ... al-n-glide
-Kyseinen aine on vesiohenteinen. 1 pullo riitti 19 m leijan käsittelyyn 2x. Levitys onnistuu kangaspalalla, varmaan menisi myös suihkepullolla. Ei tarvitse olla huolissaan siitä, että leijan kerrokset tarttuisivat toisiinsa. Muodostaa sileän pinnan joka ei tartu.

- Painoa ei tule käytännössä lainkaan lisää (aine 125ml (100ml+25ml kovetin), vesi haihtuu pois.)

Kokemukset: Kankaasta tulee kyllä vettä, likaa hylkivää, väreihin tulee selvästi lisää eloa. Kuitenkin ilmatiiviys ei juurikaan parane. Tämä taas liittyy siihen, että kyseinen aine muodostaa äärimmäisen ohuen pinnoitteen. Tämä ei peitä saumoihin tulleita mikroskooppisia reikiä. Eli toivottua apua ei oikeastaan juurikaan saavutettu. Ns driftstartti kuitenkin helpottui huomattavasti, kun ei hörppää itseensä yhtäpaljon vettä. Tarrapaikoista ei jatkossa ole apua, koska pinta hylkii myös niitä hyvin tehokkaasti.

2. Yritys: Silikoni
Lisätietoa: http://www.powerkiteforum.com/viewthread.php?tid=28988 & kiitos Luomujuholle vinkeistä
Helppoa saada. Esim motonetistä
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602549/P ... 0ml-kirkas
tai klasulta http://www.clasohlson.com/fi/Lasisiliko ... as/31-9173
Lisäksi tarvitaan ohennin
- Suomessa helpoiten saatava valopetroli/erikoispetroli (nopeammin kuivuva, suosittelen)
- Mineraalitärpättiä voi käyttää myös (hitaampi kuivumisaika, voi olla eduksi kesähelteillä)
- Lisäksi joku suihkepullo tai kankaanpala.

Tässä vaihtoehdossa valmistelut on kaiken a ja o. Silikoni toimii liimana, joten on erittäin tärkeää, ettei liimaa patjan sisäisiä rakenteita kiinni toisiinsa. Tämän esto onnistuu helpoiten niin, että laittaa tuulettimen puhaltamaan jatkuvasti ilmaa jostain sisäänottoaukosta leijaan sisään. Itse käytin vanhaa tietokonetuuletinta, jolle tein pahviputken ilman ohjaamiseksi. Mutta ulkomaisella foorumilla on ihan perus pöytätuulettimella saatu aikaan riittävä ilmavirtaus. Ulkomailta kuvia: http://imgur.com/a/Wv8gI#AiWBFHe

Ohjeet:
Alle pressu, leija päälle. Puhallin täyttämään ilmallla.
Liuotin 300ml silikonia 3 litraan valopetrolia ja litraan tärpättiä. Kestää riippuen sekotuksen rivakkuudesta 15-45min. Eli erittäin hitaasti liukenee. Netissä kun on betonin sekoittimella (se porakoneversio) sekoitettu, niin liukenee nopeammin (hakkaa rakenteen rikki).
Sitten vaan suihkepullo täyteen tököttiä kerrallaan, ja sitä ohuesti suihkuttelee leijan päälle. Kannattanee ensin tehdä koesuihkutus jollekkin korjauskangas palalle toki.
Valopetroliversio kuivui noin 15 asteessa 1-2 h. Tärpätillä höystetyllä (50% tärpätti, 50% valopetroli) meni 4-5h. Todennäköisesti jos lämpötilaa olisi 10 astetta lisää, kuivumisajat olisi erittäinkin lyhyet.


Kokemukset:
En ole vielä testannut, mutta jo selkäpuolen käsittelyllä vaikuttaisi olevan huomattava vaikutus. Leijan täyttöön tarvitsin alkuun 2 tehokkaan puoleista tietokonetuuletinta. Toisen puolen käsittelyn jälkeen riitti 1.
Mielestäni ehdottomasti leija kannattaa pitää vaakatasossa ja käyttää suihepulloa. Tällöin ohut "maali" valuu luontaisesti saumoihin, jonne kertyy näin paksumpi kerros. Uskon että tämä auttanee ilmatiiviyden saavuttamisessa.
Painoa tulee tällä menetelmällä lisää selvästi enemmän. Silikoni painaa n. 400gr. Tästä meni ekaan 15m leijaan ehkä 100-150gr. Ohenteet tietysti haihtuvat pois, joten nämä eivät vaikuta painoon.

update:
Silikonista tuli helposti vaaleita tahroja leijaan. Nämä lähtevät todennäköisesti käytössä pois. Ainakin kevyesti rapsuttamalla häviävät. 15m leijan kohdalla leija on huomattavasti vakaampi, ei enää taitu keskeltä kasaan puuskissa. Hyvin ilmatäytteisen oloinen, säilyttää muotonsa. Ei mene yhtä helposti rusetille tuulen kuollessa, vaan jää leijumaan ilmaan. 4h sessio erittäin puuskaisessa järvituulessa onnistui paremmin, kuin koskaan aiemmin.

Varoitukset:
Olen ymmärtänyt, että jotkut ohenteet eivät sovellu kankaalle, eli voivat vahingoittaa nylonin rakennetta, joten tiivistelkää vain aivan omalla vastuulla.
Omani vaikuttaisi selvinneen ilman vauriota ja käytin Hong kongin dragon merkkistä valopetrolia, Shellin erikoispetrolia ja mineraalitärpättiä. Valmistaja ei suosittele leijan käsittelyä, vaan suosittelee hankkimaan uuden leijan, kun ominaisuudet heikkenevät.

Paras aika tiivistää oli varmasti heinäkuu, mutta vielä +5 asteeseen saakka silikoni kovettuu.
Last edited by haare on 8.9.2016 08:55, edited 2 times in total.
haare
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.8.2012 17:32

Mikserisäädöt

Postby haare » 2.9.2016 11:18

Flysurferin mikseristä:

Olen alottelija, reilun vuoden leijaillut. Mulla on nyt 3 vanhaa dlx speediä ja oikeastaan kaikissa oli enemmän tai vähemmän sama ongelma. Eli ne ampuivat puuskissa herkästi tuulialueen yli, erityisesti zenitissä. Tästä seurasi luonnollisesti se, että rätti menetti nostovoimansa ja tuli leijaillen alas kohti tuuli-ikkunaa, yleensä rusetissa.

Kokeilin sitten "fiksuna" netin ohjeiden perusteella säätää mikserit kuntoon. 19m oli kohtalaisen vakaa ennen tätä, mutta säätämisen jälkeen siitä tuli lähes mahdoton ajettava. 15 pysyi ennallaan, 12 korjaantui hieman. Yksikään ei kuitenkaan ollut sellainen, että uskaltaisin lähteä niillä rannasta onshore tuulilla. Vaan käytännössä ainut vaihtoehto on drift launch ja mahdollisimman nopeasti liikkeelle. Liikkuessa ongelma minimoituu liikkeen tuoman vakauden vuoksi ja tällöin energiaa kuluu lautailijan liikuttamiseen eikä leija kerkeä tuuli-ikkunan reunaan lautailijan seuratessa perässä.

Mikseristä: Sinänsä yksinkertainen kapistus. Sivusta katsoen leijaan tulee kuhunkin kohtaan 4 narua. Nenästä (etureuna) katsoen ne on nimetty A (etunarut välittyy eniten tähän), B, C, Z (takanarut välittyy eniten tähän. B, C ovat kytköksissä sekä etu, että takanaruihin pulleyn avulla.
Image
Image
Hyvä mini selainohjelma asian hahmottamiseen:
https://www.facebook.com/flysurferkiteboarding/app/131663717029276
Hyviä videoita tästä:
https://www.youtube.com/watch?v=PgauDSXp0Gk
https://vimeo.com/9488886
https://vimeo.com/9122428

A, Z pituudet ovat kiinteät, näitä ei säädetä. Niiden säätö tapahtuu etunarujen sträppiä säätämällä. Eli mixerin avulla vaikutetaan sivusta katsoen keskimmäisten narujen säätämiseen B &C. Narut vaikuttavat leijan sivuprofiilin alapintaan, joka voi olla pullea/kupera (B,C lyhyet), suora (narut yhtä pitkiä), tai kovera (=banaanin mallinen) (B,C pitkät). B&C pidentämällä tulee lisää tehoa, leija kääntyy nopeammin. Toisaalta siitä voi tulla epävakaampi. Backstalling vähenee. Näitä lyhentämällä puolestaan leija on stabiilimpi, teoriassa voi mennä ylätuuleen paremmin, backstall lisääntyy naruja lyhentämällä. Flysurferin mukaan toiminta on optimaalisinta (uudella leijalla), kun narut ovat yhtä pitkiä.
- Jotta profiili pysyy symmetrisenä, tulee tietysti molempia miksereitä säätää sama määrä.
- B tulee olla aina puolet C säädöstä. Esim B -1cm (=A:ta 1cm lyhyempi) ja C -2 cm. Tai B -2 cm ja C -4 cm. (jos lähtötilanteessa solmut ovat kohdillaan, C lyhentämällä B lyhenee pulleyn vaikutuksesta puolet C lyhenemästä automaattisesti.)

Uusi leija on aina käytännössä optimaalisesti säädetty. Leijan ikääntyessä kuitenkin narut venyvät. Niiden kuormitus on epäsymmetristä ja tästä johtuen säädöt saattavat mennä epäkuntoon rätin ikääntyessä.

Tähän helpoin tapa vaikuttaa on mikseri. Netissä vanhoilla leijoilla hyväksi havaittu = stabiili säätö on A0, B-2, C-4, Z0. Stabiilia leijaa ei tietenkään kannata säätää (ainakaan lyhentää B, C naruja). Myöskin parissa eri threadissä suositeltiin Hard steering asetuksia.

Omat kokemukset:
19m säädin A0, B-2, C-4, Z0. Lisäksi asetin hard steering asetukseen mikseriin.
- Erittäin vakaa, ei enää ammu samalla lailla tuuli-ikkunan yli. Pärjäsin huomattavasti puuskaisemmassakin kelissä, kuin aiemmin (olen aloittelija).
- Hieman hitaampi kääntymään, mahdollisesti hivenen vähemmän tehoja.
- Hard steering ei kyllä ole ollenkaan omaan makuuni. Puomipaine kasvaa huomattavasti. Kokeilen jatkossa palata tässä puoliväliin toivoen, että se ei vaikuta liikaa leijan ominaisuuksiin.

update 9/16
15m säädin samalla tavalla A0, B-2, C-4, Z0. Lisäksi asetin hard steering asetukseen mikseriin.
- Leijasta tuli todella vakaa erittäin puuskaisessakin kelissä. Rantastartit onnistuu ilman, että joutuu pelkäämään mitä tapahtuu. Leija ehkä backstallaa nyt vähän turhan herkästi, joten saatan jossain vaiheessa palata hieman säädöissä takasinpäin, esim A0 B-1,5 C3, Z0. Hard steering tuntui varsin luontevalta tällä pienemmällä leijalla.
Mitä tehdä, jos leija pyrkii jatkuvasti puuskissa ampumaan tuuli-ikkunan yli:
Enemmistölle hyvin tuttuja asioita:
1) Liiku, kävele taakseppäin tai laudan kanssa liikkeelle
2) pidä leijaa klo 10 tai vaihtoehtosesti klo 14. Tässä asennossa leija ei nosta yhtä helposti ilmaan ja puuskan hävitessä on vakaampi. Vähemmän rusetteja.
3) Leija pienessä liikkeessä. Sen sijaan, että olisi piakallaan, kääntele hiljalleen klo 10-14 välillä. Tämä on liikkuessa kohti lautaa/lautaa jalkaan laittaessa monesti aloittelijalle kuitenkin vaikeaa.
4) puomi kiinni napaan, tämä backstallaa leijaa, jolloin ei mene yli ikkunan yhtä herkästi.

Olen nyt varsin tyytyväinen tuohon 19m leijaan. Laitoin käyttämäni neuvot ylös, kun itsellä niiden löytämisessä oli vaikeuksia. Kiitos paljon chatissä auttaneille, erityisesti Antille ja luomuJuholle.
haare
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.8.2012 17:32


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron