Mihin viides naru?

Postby Leo T. » 11.1.2005 17:34

Olen ajatellut kiinnittää pumpattavan leijan "takahelmaan" viidennen narun, jotta sen voi nostaa ylös myös jäältä.

Mihin narun toinen pää puomissa tulisi kiinnittää?
Leo T.
 

Postby Jerma » 11.1.2005 18:40

Se narun kiinnittäminen puomiin on oikeastaan aivan sama, mihin sen laittaa, jokaisella kuskilla on omat mieltymyksensä. Itsellä pumpattavassa naru on vasemmalla kädellä puomissa lähempänä puomin päätä, ettei se ole tiellä normaalissa ajossa. Olen itse kiinnittänyt narun puomiin vanhan leijan safety-narun rannelenkillä.

Sen narun pitää olla sen verran löysällä, ettei se "aja" laijaa vaan roikkuu perässä ajon aikana. semmoinen 1/2 metrinen leader naru puomin päähän on hyvä, että on vähän paksumpaa narua mistä ottaa kiinni sitä käyttäessä.
- Jerma -
mjerohin ÄT gmail PISTE com
p.nollaneljänolla - 8371175
Jerma
Advanced Member
 
Posts: 226
Joined: 15.4.2004 09:52
Location: Vaasa

Postby Imppu » 12.1.2005 16:49

Etunarujen haarautumiskohta (tehonsäätöremmin jälkeen) on aika kätevä kiinnityspaikka. Selviää minimi sotkuilla. Kuten jerma sanoi, kannattaa laittaa paksumpaa narua ainakin metrin pätkä, koska ohuesta narusta on paha ottaa kiinni ja pilaa hanskat todella helposti! Narun alkupituudeksi on hyvä laittaa vaikka 6-7m enemmän kuin muut narut. Sitten leija ilmaan, ja vedät narua sen verran tiukemmalle että tarkistat paljonko tarvii lyhentää. Narussa on hyvä olla reilusti löysää, niin että se ei missään tilanteessa mene kovin lähelle "kiristymistä," jolloin se ei juuri vaikuta leijan lentoon. Samalla saat vähän armoa leijalle jos se sakkaa pään päällä ja tipahtaa nokka edellä alas ja kiepauttaa 5. narun leijan ympäri. Eli reilun mittainen, ei liian lyhyttä!
Imppu
Advanced Member
 
Posts: 116
Joined: 26.1.2003 22:27
Location: Espoo, syksyllä -> Jyväskylä


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest