Speed 2.2

Postby Vilimi » 3.11.2004 22:26

Ison Ukkospultin odotellessa yhä narujaan ompelin pienen arcin uteliaisuudesta vähän erilaiseen leijanrakennukseen... Eipä tarvitsis ainakaan vaivata päätään tow pointeilla eikä sormiaan harusten solmimisella.
Speed oli oikeastaan ainoa varteenotettava vaihtoehto; tarpeeksi monessa lähteessä toimivaksi sanottu, sekä Winginen sivuilla olevan loistavan teko-ohjeen vuoksi.

Image

Image

Tekotapa on erikoinen "normaaliin" tyyliin tottuneelle; kuoret teipataan 6 mm:n kaksipuoleisella teipillä ensin kokonaan kasaan etureunaa myöten, ja siihen ommellaan profiilit toisesta reunasta lähtien. Sauma jää siis ulkopuolelle näkyviin joten se on hieman arempi kulutukselle kuin normaalilla tavalla jolloin sauma jäisi sisälle.

A4-arkkeja on teipattavana 10neliöisen jälkeen naurettavan vähän ja kuorien kasaaminen käy nopeaan teipin kanssa. Kannattaa olla tarkkana kun on kyseessä näin pieni vehje niin pienetkin virheet näkyy herkästi.
Rakentaminen tosiaan opastetaan em. sivuilla melko tyhjentävästi.
Ainoastaan strapin tarkka paikka piti erikseen kysyä, ja se löytyy Foildesign-palstan viestistä 11721...

Lennättäminen olikin sitten oma juttunsa. Ainakin paljastui se että pienet arcit eivät ole ollenkaan hitaita, vaan erittäinkin nopeita...
Nopeus on tietenkin lennättäjän silmissä, eikä ollut mihin verrata mutta suoranopeus oli minun silmiini mieletön, mutta käännökset laajempia kuin vastaavan kokoisessa normaalipatjassa (1,2 proj.) Osasyynä oli kyllä myös se etten osannut kahvoilla kunnolla lennättää ja kääntää myös takanaruilla vaan pelkästään vetämällä...
Tietysti näin pieni leija on luonnollisestikin nopea, mutta lienee pakko jossain vaiheessa kokeilla ainakin 5,5neliön Speediä, joka voisi olla jäällä ärtsy peli...
Vetoa riittää tässäkin kyllä jäälle kovalle pinnalle riittävästi(suksilla tai luikkareilla), mutta tuulta tietysti tarvitaan reilusti.

Ja, tulipahan todettua että Speed on loistava leija joka on vielä suht helppo tehdä, ja nopeammin kuin tavallinen patja eikä ole haruksia solmittavana...
Antakaa anteeksi. En mää pahalla, mutta kun mää oon niin kauhean vahva. Jos mää saan työtä, niin kyllä mää sitten maksan kaikki.
Vilimi
Advanced Member
 
Posts: 115
Joined: 22.8.2003 21:38

Postby Ismo » 4.11.2004 09:08

On kyllä ihan eri näköinen kuin PL:n leijat, tuo näyttää ihan kauniilta verrattuna esim
<a href='http://www.peterlynnkiteboarding.com/news/vpics/V007.html' target='_blank'>http://www.peterlynnkiteboarding.com/news/...vpics/V007.html</a>
eli PL:n uusimpaan leijaan.

Miksi PL tekee leijoista tasapaksuja? tuo speed on nätti ohuine takareunoineen, kaikki PL:n
leijat ovat hirveän näköisiä tasapaksuja "makkaroita".
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby nsimola » 4.11.2004 10:23

Vilimi wrote:kokoisessa normaalipatjassa (1,2 proj.) Osasyynä oli kyllä myös se etten osannut kahvoilla kunnolla lennättää ja kääntää myös takanaruilla vaan pelkästään vetämällä...

Kokeile de-power puomia siihen. Mua kiinnostaa kuinka suurta kohtauskulma-aluetta speed kestää. Tämä liittyy itseasiassa Ismon kysymykseen. Peter Lynnin leijojen takalaita kun taitaa olla paksu sen vuoksi, että niiden autostabiilissa profiilissa on reilusti negatiivista camberia takalaidalla. Tällä saavutetaan parempi etulaidan romahtamisen sietokyky, koska perä kehittää enemmän negatiivista nostetta.

Jarkko on tehnyt nyt kolme patjaa autostabiileilla profiileilla. Kaksi MH91 ja yhden HM93:lla. Kaikissa niissä on tehonsäätöä rakentaessa samoja ongelmia (kuitenkin vähäisemmässä määrin) kuin bladen camberöidyssä profiilissa. Eli pienellä kulmalla ne meinaavat kellahtaa nokalleen.

Ilmeisesti speed on tosi hyvin tasapainossa; teetkö Vilimi palveluksen ja kokeile lennättää sitä ilman takanaruja? Se kertoisi paljon siitä, kuinka hyvin se säilyttää autostabiilisuutensa ansiosta tietyn kulmansa. Ollaan nimittäin havaittu, että löysälläkin olevilla takanaruilla on merkitystä koska ne vetävät perää oman painonsa ja ilman aiheuttaman vastuksen vuoksi.

Nestori
nsimola
Advanced Member
 
Posts: 207
Joined: 8.9.2003 11:49

Postby Vilimi » 4.11.2004 23:17

Ismo, toisaalta kyllä PL:n leijat oli ennen vähän toisen näkösiä, ei niinkään kaukana Speedistä;
<a href='http://www.foilzone.com/kite-manufacturors/peterlynn/hiarc/hiarc.jpg' target='_blank'>http://www.foilzone.com/kite-manufacturors...hiarc/hiarc.jpg</a>
<a href='http://www.foilzone.com/kite-manufacturors/peterlynn/hiarc/hiarclarge.gif' target='_blank'>http://www.foilzone.com/kite-manufacturors.../hiarclarge.gif</a>

Enkä osaa sanoa miksi takareuna ja muoto on se mikä on, kun ei tuon pikku-speedin perusteella voi oikeen mitään sanoa, muuta kuin että se käyttäytyy kuin pikkuleija...
PL:n uusien leijojen profiilin takareuna on kuin leikattu poikki eli se on neliömäinen... ja siis sitten kun se ommellaan siitä tulee luonnollisesti paksu ja pyöreä.
Jostakin luin ja näin kuvankin että se olis MH110, joka olis avattu takareunastaan.
Ja palstoilla yleisimmin epäilty syy olisi banaani-efektin minimoiminen, siis että leija pitäis suunnitellun muotonsa paremmin. Ja, omana oletuksena; leijan hidastaminen (?!) koska tuollainen muoto jarruttaa jonnii verran. Olisiko leijan käytöksestä tullut siten johdonmukaisempaa ja siistimpää... Paha sannoo kun ei tiijä.
Mimmosia ne vanhemmat terävätakareunaset PL:t oli lentää (ARC, F-ARC ja Hi-ARC)?? Onkos tietoo?

Ja kyllä siihen tarkotus on puomi asentaa, muttei tehonsäädön takia vaan ihan muuten vaan. Kun ei siinä aikuisten oikeesti voi mistään tehonsäädöstä puhua kun pinta-ala on reilu neliö (proj.).
Tämä speedi ainaki pakittaa heti kun pikkusenkaan takanaruja kiristää... eli se lensi ja veti parhaimmillaan takanarut löysänä. Ei lentänyt yli mutta nousi ylemmäs kun mun muut patjat... Tai en osaa varmaksi sanoa kun hetkittäin näytti että se olis ollu yli mutta se vaan palasi takas, mutta olis pitänyt nähdä sivulta.

Arccihan ei välttämättä pudota kohtauskulmaa nollille kun takanarut löysätään, vaan kohtauskulman siinä tilanteessa määrää leijan muoto.

Eikä se tarvi siis autostabiilia profiilia (vrt. pumpattavat).
Ja Speedissäkin siis jää kohtauskulmaa vaikka takanarut olisivat poiskin, koska se muoto on niin rimmattu... etten voi tossa varmaan auttaa.

Eli arcin trimmaaminen on sen muodon trimmaamista, ei harusten niinku normi patjoissa. Jos ei heti osu, niin ei auta muu kuin sakset käteen ja palaa pois tai lisää. Sen vuoksi ei varsinaisesti huvita alkaa tekemään omaa arccia vaan ihan koeteltuja malleja... Vielä.
Narujen kiinnityspaikoilla voi kai pelata kans.

Mutta olisko se tehonsäädönkin kanssa niin että leijaan vaan yksinkertasesti jää tietty määrä tehoa vaikka kuinka koettais AoA:ta pudottaa, se vaan ei kestä enempää, tai vähempää tässä tapauksessa. Se kun ei ole jäykkäkuorinen, ja se on vaan hyväksyttävä.



<!--EDIT|Vilimi|Nov 7 2004, 06:03 PM-->
Antakaa anteeksi. En mää pahalla, mutta kun mää oon niin kauhean vahva. Jos mää saan työtä, niin kyllä mää sitten maksan kaikki.
Vilimi
Advanced Member
 
Posts: 115
Joined: 22.8.2003 21:38

Postby Jerma » 5.11.2004 10:02

Kuinka paljon vetoa noissa Speed -leijoissa on ?

Riittääkö esimerkiksi tuo 5.5 vetämään 85kg äijän klönttiä lumilaudalla lumisella jäällä ?
- Jerma -
mjerohin ÄT gmail PISTE com
p.nollaneljänolla - 8371175
Jerma
Advanced Member
 
Posts: 226
Joined: 15.4.2004 09:52
Location: Vaasa

Postby Guest » 5.11.2004 10:30

Jerma wrote:Kuinka paljon vetoa noissa Speed -leijoissa on ?

Riittääkö esimerkiksi tuo 5.5 vetämään 85kg äijän klönttiä lumilaudalla lumisella jäällä ?

Varmasti jos tuulta on vaan tarpeeksi. 5 neliön Wipika vie miestä suksilla jo 6-7 m/s (lauta tarttee metrin enemmän) tuulessa kunhan jaksaa veivata alkuvauhdit. 3 neliön patjalla pääsee suksilla kun tuulee yli 10 m/s. Lisäksi pienet leijat tuppaavat olemaan sairaan nopeita (etenkin tuo Wipika) ja rankaisemaan pienistäkin vääristä ohjausliikkeestä joten hyppykäyttöön niitä ei voi suositella eikä "pop" taitais riittääkään. Mutta lennättämisen riemusta pääsee nauttimaan ja eteenpäin pääsee :P
Guest
 

Postby tp » 5.11.2004 10:54

aikas pitkälle näyttää samanlaiselta kun vanha arc 1510. Se oli melkoisen hidas liikkeissään, takanarut jotakin 20 cm pidempänä kun etunarut sitä piti lennättää. Muistaakseni siinä oli etureuna aika paksu ja kapeni siittä takareunaan. Vakaa oli kun mikä, kerran laitettiin se veneen takalaitaan kiinni kun ajeltiin tyhjäkäynnillä vastaiseen... Luovuin siittä sitten kun halusin pumpattavan, joskus mietin että miksi...


tp
tp
 

Postby Vilimi » 5.11.2004 13:43

No mä oon siinä 80 kg:n hujakoilla ja tuo 2,2 liikutteli mua välillä ihan hyvin... tuultakin oli 7-10 m/s kyllä, että ihan varmasti suksilla tosiaan kovalla tuulella liikun kovalla jäällä jo tuollakin, mutta teen kyllä sen 5,5:nkin vielä...
Ja kannattaa Jerma, sunkin tehdä, tuntuu se sen verta kiva laite olevan.
Mutta pienihän sekin on; proj. pinta-ala 3,4 neliötä...

Olis kiva tosiaan tietää millasia pienet PL Arcit oli (460 ja 630 kun tuon 1510:n hitaat liikkeet selittää varmaan koko...
Antakaa anteeksi. En mää pahalla, mutta kun mää oon niin kauhean vahva. Jos mää saan työtä, niin kyllä mää sitten maksan kaikki.
Vilimi
Advanced Member
 
Posts: 115
Joined: 22.8.2003 21:38

Postby Ismo » 5.11.2004 14:04

Joensuussa on Vatasen Mikolla 630, ja se on käyttänyt sitä kesälläkin (mikko taitaa painaa liki 60kg), mutta pieni toi on kesäkäyttöön. kokeilin tuota talvella joskus silloin kun se oli uusi mutta ei siinä tehot riittäneet minulle.

noi S-ARCit (460,630,1100,1510) muuten invertoivat helposti, lisäksi niiden tehonsäätö (depower) on luokkaa liki olematon, ...

mikko kyllä ajelee tuolla 630 talvella ihan kivasti, ja hyppiikin. Eli kyllä kai tuollaista (ostettua tai itsetehtyä) voi jollain lailla suositella talvikäyttöön.

Niin, eli jos teette itse vastaavan tai kokeilette jotain S-ARCia, niin ero uudempiin (G1,G2,B,P,V) PL:n leijoihin on todella iso.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby tp » 5.11.2004 14:21

joo en epäile etteikö ero olisi iso nykyisiin verrattuna. Jäi tosiaan sanomatta siitä tehonsäädöstä tai sen puutteesta. Leppoisaan kruisailuun ja aloitteluun toi s1510 oli aivan käypäinen, lisäksi halpa ja helppo varsinkin jos ei hypi. Mitään se ei kuitenkaan tee mitä nykyiset ei tekisi paljon paremmin.

tp
tp
 

Postby Jerma » 5.11.2004 14:24

Terze.

Kiitos vastauksista.

Miten olette ommelleet solut yhteen, ja ribsit soluihin ylä- ja alapinnalla ?

Mietin, että yläpinta olisi parempi ommella "piiloon" ja alapinta näkyvällä ompeleella, kuvan mukaisesti. Kommentteja (vaiko toisin päin) ?

Image

Onko tuossa ompelemisessa muuten mitään ihmeellistä ?
- Jerma -
mjerohin ÄT gmail PISTE com
p.nollaneljänolla - 8371175
Jerma
Advanced Member
 
Posts: 226
Joined: 15.4.2004 09:52
Location: Vaasa

Postby j_k » 5.11.2004 17:31

Jos olet speediä tekemässä, niin en sano tuohon ompeluun mitään, mutta jos ihan perinteistä patjaa ompelet niin...

Sekä ylä- että alapinnan saumat ommellaan täsmälleen samalla tavalla. Kunhan pääset vauhtiin ompelun kanssa huomaat itsekin, ettei yhtään saumaa tarvitse jättää ulkopuolelle. Missään vaiheessa ei ole pakko ommella kuin kahta kangasta yhteen. Jos homma on lapasessa voi vetää kolme kangasta samalla - säästää aikaa ja lankaa.

Järkevintä on tehdä leija kahdessa palassa kärjistä keskelle. Viimeinen sauma puoliskoja yhdistäessä ommellaan leija nurinpäin käännettynä. Lopuksi takareuna kiinni ja kanttaus suikaleella ripstoppia.

IMHO, jos sinulla ei ole vielä talveksi leijaa, niin tee ennemmin joku perinteinen avoin patja. Jos sinulla sen sijaan on jo ajokelpoinen leija, niin sitten Speed on kyllä varsin kiinnostavaa kikkailua.
j_k
Advanced Member
 
Posts: 41
Joined: 16.11.2003 01:36

Postby Vilimi » 5.11.2004 19:21

Jepjep...
Nyt varmaan taas puhutaan vähän eri asioista.... Ei kai kukaan itserakentelija tosissaan luule että ne tekeleet olis parempia kuin "tehtaan" uudet leijat. Jos haluaisin kauden parhaan leijan niin onhan se itsestään selvää että sen joutuu ostamaan...
Mutta, kumminkin niitä ommellaan ja koetetaan päästä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Ihan pelkästään tekemisen ilosta.

Speed on sen suunnittelijoiden mukaan vaan ja ainoastaan vikkelä buggy-leija joka siis soveltunee myös talvikäyttöön... Vesileijaksi siitä puuttuunee se kymmenkunta neliömetriä, joita ei korvaa mikään.

Kyselin noiden PL arccien käytöksestä vaan sen takia että olisko siihen mahdollista päästä ite tekemällä, ja siltähän se vähän kuulostaa... Eli esim. Speedi voi hyvinkin olla parempikin.... No sen näkee, ja lienee makuasia sittenkin.
Kiitos kommenteista.

Ja Jerma, teoriaa käytäntöön niin alkaa ompelutavat selviämään.
Speed kannattaa tehdä teippamalla, mutta harusleijaa ei voi koska haruslenkit on ommeltava samalla saumalla kuin kuoretkin ja se ei onnistu teippisaumassa... ellei sitten tee narusaumaa johon harukset pujotetaan, niinkuin Firecrestissä. Pstolone teki omaansa kai myös semmoset...

j_k; älähän ny ;) . Ajattelin ehkä rohkaistua skaalaamaan 5,5:n muutaman neliön isommaksi jolloin ei ennää olis kyse kikkailusta, vaan ihan järkevän kokoisesta talvileijasta... Mulle tuossa tehonsäädössä ei (vielä) ole sellaista myyttistä hohdetta etten vois sitä ilman olla... Pääasia että leija nousee ilmaan, pysyy siellä ja vetää.
Tai oikeassahan oot; koko tämä ite tekeminen taitaa olla melkoista kikkailua... B)
Antakaa anteeksi. En mää pahalla, mutta kun mää oon niin kauhean vahva. Jos mää saan työtä, niin kyllä mää sitten maksan kaikki.
Vilimi
Advanced Member
 
Posts: 115
Joined: 22.8.2003 21:38

Postby j_k » 5.11.2004 23:30

Eikun kyllä se kikkailu ehdottomasti kannattaa :lol:. Mutta jos kikkailee, niin silloin on kaapissa parempi olla jo toimiviakin kamppeita B), etteivät jää ne harvat kelipäivät ajamatta sitä eksoottista protoa viritellessä...

Onko Speedissä se ARCien auto-zeniitti feature?
j_k
Advanced Member
 
Posts: 41
Joined: 16.11.2003 01:36

Postby Pasi » 9.9.2005 10:18

Muutama kysymys 2.2 Speedin rakentamisesta.

- paljon menee euroja about leijan materiaaleihin?
- onko miten vaikea tehdä jos ei ole koskaan leijaa ommellut, mutta ompelu (koneella) on muuten hanskassa?
- työtunnit noin?

:)
Pasi
Advanced Member
 
Posts: 31
Joined: 25.3.2004 12:33

Next

Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron