Moi
Hankin juuri itselleni uuden Blade II:n. Kokoa on 6.4 neliötä. Leija tuli flexin x-over systeemin kanssa, joka tehostaa leijan kääntymistä. Ja homma jopa toimii! Kokeilin leijaa ensin ilman x-overia, ja se kääntyi nopeasti kuin ylipainoinen lehmä. Sitten x-over kit kiinni, ja leija ylös - x-overin kanssa leija kääntyy nopeammin kuin vanha Blade 4.9:ni.
Nyt on enää pari ongelmaa:
1. Leijasta on pari bridleä korjattu solmimalla, samoin korjasin x-over kitistä yhden narun solmimalla. Pelkään, että ylimääräiset solmut, sekä leijan päässä oleva x-over kit saavat aikaan maailman pahimman narusotkun, kun leija ensimmäisen kerran tippuu ja pyörii tuulen voimasta ympäri.
2. Mihin turvanaru? Aikaisemmin mulla oli kolmas naru kiinni y-narulla jarru-bridleissä ja sieltä vedin narun puomille. Siitä sai tehot pois nopeasti ja leijan takaperin ylös, jos se sattui nenälleen tippumaan.
Tietty voisin laittaa turvanarun nytkin samalla tavalla, mutta sitten alkaa olemaan leijan päässä sen verran narua ja hässäkkää, että sotku on miltei varma, jos leija pääsee maassa/jäällä pyörimään..
Flexifoilin foorumilla joku ehdotti hyvää ratkaisua. Laitetaan normaalisti neljä narua kiinni leijaan ja pistetään x-over kit lennätysnarujen ja puomin leadereitten väliijn puomin päähän. Sitten riittää turvanaruksikin lyhyt naru toisen tai molempien jarrunarujen päästä.
En vain haluaisi lisätä narujen määrää (varsinkin, kun mulla on vaan kaksi lennätysnarua)..
Mihin olette muuten vps-kittejä rakennellessanne turvanarun laittaneet? Vai käytättekö sellaista lainkaan?
_____
Kimmo