Bladea puomilla

Postby kimmo » 23.9.2004 09:02

Moi

Hankin juuri itselleni uuden Blade II:n. Kokoa on 6.4 neliötä. Leija tuli flexin x-over systeemin kanssa, joka tehostaa leijan kääntymistä. Ja homma jopa toimii! Kokeilin leijaa ensin ilman x-overia, ja se kääntyi nopeasti kuin ylipainoinen lehmä. Sitten x-over kit kiinni, ja leija ylös - x-overin kanssa leija kääntyy nopeammin kuin vanha Blade 4.9:ni.

Nyt on enää pari ongelmaa:
1. Leijasta on pari bridleä korjattu solmimalla, samoin korjasin x-over kitistä yhden narun solmimalla. Pelkään, että ylimääräiset solmut, sekä leijan päässä oleva x-over kit saavat aikaan maailman pahimman narusotkun, kun leija ensimmäisen kerran tippuu ja pyörii tuulen voimasta ympäri.

2. Mihin turvanaru? Aikaisemmin mulla oli kolmas naru kiinni y-narulla jarru-bridleissä ja sieltä vedin narun puomille. Siitä sai tehot pois nopeasti ja leijan takaperin ylös, jos se sattui nenälleen tippumaan.

Tietty voisin laittaa turvanarun nytkin samalla tavalla, mutta sitten alkaa olemaan leijan päässä sen verran narua ja hässäkkää, että sotku on miltei varma, jos leija pääsee maassa/jäällä pyörimään..

Flexifoilin foorumilla joku ehdotti hyvää ratkaisua. Laitetaan normaalisti neljä narua kiinni leijaan ja pistetään x-over kit lennätysnarujen ja puomin leadereitten väliijn puomin päähän. Sitten riittää turvanaruksikin lyhyt naru toisen tai molempien jarrunarujen päästä.

En vain haluaisi lisätä narujen määrää (varsinkin, kun mulla on vaan kaksi lennätysnarua)..

Mihin olette muuten vps-kittejä rakennellessanne turvanarun laittaneet? Vai käytättekö sellaista lainkaan?

_____
Kimmo
kimmo
Advanced Member
 
Posts: 151
Joined: 10.1.2003 16:23
Location: Espoo / Helsinki

Postby nsimola » 23.9.2004 11:56

Yritin kovasti löytyy kuvaa tuosta x-over jutusta. En löytänyt. Voitko kertoa minkälaisesta asiasta on kysymys. (piirretty kuva kertoo eniten).
nsimola
Advanced Member
 
Posts: 207
Joined: 8.9.2003 11:49

Postby kimmo » 23.9.2004 12:00

prkl. niinpä tietenkin... mun piti se tohon piirtää, mutta kiireessä unohtui.

netistä tuosta ei välttämättä löydy kuvaa, tuo systeemi kun on niin helppo tehdä itse - ja flexifoil myy tuote lisävarusteena bladeihin..

Mutta, löytyipä kuitenkin, ks. <a href='http://www.cobrakite.com/bladetip.html' target='_blank'>http://www.cobrakite.com/bladetip.html</a>

Tässä vielä tekstinä tuon sivun tärkeimmät asiat:
Crossover Kit.
To fly Blades larger than 4.9 on 2 lines, we recommend using the Crossover Kit. This cross-bridling accessory automatically applies braking to one side of the kite to increase its turning rate.

The crossover Kit is best fitted in calm conditions with the kite on its back, bridle facing up. Lay out the link lines and attach the toggles (near the metal rings) to the 2 flying lines (Fig 3). The thin crossover lines attach to the link line loops (Fig 1). Each crossover line is then fed through the ring and under the crossover lines (Fig 2). Check that the sliding knots are next to the Silver marks (Fig 6). The sliding knot allows for adjustment. Re-tie as necessary (Fig 5). Connect the remaining loops to the main bridle and brake lines (Fig 4). Fly the kite and adjust the crossover lines for best turn rate. Shortening the crossover lines will increase the turn rate and vice versa.

Full instructions are included with the Crossover Kit


Ja koska kuva kertoo sen paremmin:
ImageImage
ImageImage

(olivatpa ärsyttävästi kasanneet tuon neljästä eri kuvasta)

_____
Kimmo



<!--EDIT|kimmo|Sep 23 2004, 11:03 AM-->
kimmo
Advanced Member
 
Posts: 151
Joined: 10.1.2003 16:23
Location: Espoo / Helsinki

Postby nsimola » 23.9.2004 12:27

Kuten jo itse hoksasit safety on helpointa tehdä kun laittaa tuon systeemin puominpäähän.

<a href='http://www.paraflysurf.ch/competition.htm' target='_blank'>http://www.paraflysurf.ch/competition.htm</a>

Tuolla on valokuvia valmiista vastaavasta kaupallisesta tuotteesta. Niistä näkyy safetyn asennus ja kätevä kahva jolla voi peruuttaa leijan alas ja pitää sen alhaalla.

Mun 5.5m Bladen profiililla tehdyssä patjassa ei ole kyllä mitään kääntymisongelmia, itseasiassa kun muutin sen kesällä kaksinaruiseksi puomiohjattavaksi siitä tuli niin nopeasti kääntyvä hyrrä, että en oikein tykkää siitä. Ehkäpä täytyy kokeilla lyhyempää puomia.

Nestori
nsimola
Advanced Member
 
Posts: 207
Joined: 8.9.2003 11:49

Postby kimmo » 23.9.2004 12:34

nsimola wrote:<a href='http://www.paraflysurf.ch/competition.htm' target='_blank'>http://www.paraflysurf.ch/competition.htm</a>

Chrishän tuota spiderbaria kävi sveitsissä kokeilemassakin. Mielenkiintoinen tsydeemi tuokin, tosiaan. Voisi ehkä sitten hommata ne jarrunarutkin tuohon leijaan, ja väsätä sen systeemin sinne puomin päähän. Taidan kuitenkin pitäytyä tuossa flexin x-overissa, en halua pylpyrää otsaan pahassa tilanteessa...

nsimola wrote:Mun 5.5m Bladen profiililla tehdyssä patjassa ei ole kyllä mitään kääntymisongelmia, itseasiassa kun muutin sen kesällä kaksinaruiseksi puomiohjattavaksi siitä tuli niin nopeasti kääntyvä hyrrä, että en oikein tykkää siitä. Ehkäpä täytyy kokeilla lyhyempää puomia.

Kuinka pitkä puomi sulla sitten on? Mä kokeilin about 65 senttisellä tuota. Mutta on mulla tossa yks 80 senttinenkin...

Sillä voi sitten vaikka hypätä seiväshyppyä, jos ei satu tuulemaan :P


_____
Kimmo



<!--EDIT|kimmo|Sep 23 2004, 11:37 AM-->
kimmo
Advanced Member
 
Posts: 151
Joined: 10.1.2003 16:23
Location: Espoo / Helsinki

Postby nsimola » 24.9.2004 09:41

Puomini oli noin 60cm pitkä. Täytyy muistaa, että kyseisen leijan AR on vain 3.5. Lyhytsiipivälinen leija kääntyy nopeammin.
nsimola
Advanced Member
 
Posts: 207
Joined: 8.9.2003 11:49

Postby j_k » 24.9.2004 12:47

Muutin omatekoisen, alunperin kahvoilla ohjattavan, 4m2 patjan eräänlaiselle
"semi-vps" narutukselle. ABC-narut menevät nyt puomin (50cm) keskelle "depower"-naruun
ja jarrut puomin päihin. Edellä lainausmerkit siitä syystä, että leijan aerodynaaminen noste
on parhaimmillaan (ainakin kevyemmässä kelissä) silloin, kun puomi on työnnettynä
aivan eteen. Eli tässä omassa systeemissäni depower-naru on oikeammin oversheet-naru.
Alle 6m/s kelissä puomi täysin taakse vedettynä leija nousee ehkäpä n. 60 asteen kulmaan.
Puomi edessä leijan saa lentämään zeniittiin.

Nykyisellä systeemillä leija kääntyy todella nopeati, kun puomilla oversheettaa
sopivasti. Myös leijan ylilentämisen puuskassa pystyy estämään.

Toki oversheetillä kääntäminen hidastaa leijaa sen verran, että se
on aika voimaton käännöksissä. Kunnon kelissä kääntyy kyllä ilman puomista
kiskomistakaan. Sinällään voiman menetys käännöksissä ei haittaa yhtään mitään,
eihän tämän kokoista leijaa hyppäämiseen ole tarkoitettukaan. Wingshiftillä
kääntäminen olisi kai aerodynaamisesti järkevintä, mutta toisi samalla leijan
vedon käsille.

Nyt leija toimii mielestäni niin kuin sen pitääkin. Lentää johdonmukaisesti
kuin kaksinaruinen ikään, mutta ohjatessa ei tarvitse tapella leijan voimaa
vastaan. Tiedä sitten minkälainen siitä tulisi, jos ottaisi C rivin mukaan
VPS:n tyyliin.

Muuten, mikä tuossa VPS:ssä on idea tuon puomin päässä olevan rissan kanssa?
Miten käyttäytyisi ilman?

VPS ohjeethan löytyy täältä:

<a href='http://www.flexifoil.com/downloads/im/Flexifoil_VPS_Inst2004.pdf' target='_blank'>http://www.flexifoil.com/downloads/im/Flex...PS_Inst2004.pdf</a>



<!--EDIT|j_k|Sep 25 2004, 07:34 AM-->
j_k
Advanced Member
 
Posts: 41
Joined: 16.11.2003 01:36

Postby Vilimi » 24.9.2004 19:48

Näin ne on makuasioita nämäkin. Omaan Bladeen kun männä talvena virittelin muka parempaa tehonsäätöä VPS-kitin sijaan, niin kyllästyin just siihen kun se jyrkästi kääntäessä tyhjeni osittain sisäkaarteen puolelta, kääntyi kyllä ihan jees eikä romahtanut muttei siinä ollut käännöksessä voimaakaan, mikä on minusta onnetonta. Kyllä kääntyessä pitää olla leijassa voimaa normaalia enemmän että saa kunnon heijarit, vaikkei hyppiä haluaiskaan. Ja siniaallon ajaminen on vaikeaa jos joka mutkassa tehot katoaa.
Mutta siis; en jaksanut säätää sitä loppuun asti kun muistin että alkuperäinen vps toimi kuin junan vessa, aina.

Viitonen on mulla käytännössä kaksinaruinen, ja jarrunarujen välissä on rissa josta turvanaru menee puomin keskeltä trapetsiin. Puomi on kiinni loopilla ja wichardilla sitten koukussa.

Rissan idea Bladen VPS:ssä taitaa olla se että saadaan myös wingshiftiä mukaan kääntämiseen; kun käännetään niin ensin menee sisäkaarteen tehot täysille ja sitten rajoitinnaru vetää koko siipeä alas sisäpuolelta. Rissa vetonarujen puomin päässä sallii tämän liikkeen.
En ole koettanut mitä tapahtuu jos sen rissan ottais pois enkä luule että mitään hyvää.

Ehkei nelineliöiseen kannata mitään tehonsäätöä rakentaakaan. Noin pieni leija on tosi hauska vehje kaksinaruisenakin, yksinkertainen ja yksinkertaisesti kiva; nopsa ja tehokas kokoonsa nähden.
Olikos se sun nelonen bladen profiililla?



<!--EDIT|Vilimi|Sep 24 2004, 07:35 PM-->
Antakaa anteeksi. En mää pahalla, mutta kun mää oon niin kauhean vahva. Jos mää saan työtä, niin kyllä mää sitten maksan kaikki.
Vilimi
Advanced Member
 
Posts: 115
Joined: 22.8.2003 21:38

Postby j_k » 25.9.2004 09:06

Vilimi wrote:Kyllä kääntyessä pitää olla leijassa voimaa normaalia enemmän että saa kunnon heijarit, vaikkei hyppiä haluaiskaan. Ja siniaallon ajaminen on vaikeaa jos joka mutkassa tehot katoaa.
...
Viitonen on mulla käytännössä kaksinaruinen, ja jarrunarujen välissä on rissa josta turvanaru menee puomin keskeltä trapetsiin. Puomi on kiinni loopilla ja wichardilla sitten koukussa.
...
täysille ja sitten rajoitinnaru vetää koko siipeä alas sisäpuolelta. Rissa vetonarujen puomin päässä sallii tämän liikkeen.
...
Olikos se sun nelonen bladen profiililla?

Jep, jep. Myönnetään, että staattisesti olen tuolla systeemillä lennätellyt. Tuleva talvi näyttää miten se oikeasti purjehtii. Kahvoihin paluuta ei kuitenkaan ole.

Wingshiftin välttäminen on myös esteettinen kysymys :P. Jos A-riville tuo wingshiftiä, keskelle canopyä tulee se tyypillinen porras.

Safety on heti oversheet-narun yläpuolella oleva wichard (siis puomin ja leijan välissä). Siitä kun tempaisee, niin etunarut (ABC) pitenevät reippaasti, eli sen verran mitä wicardin yli menevässä "siltanarussa" on löysiä. Voisi siis ajaa ihan leashlessinä, kuten Vectoria tai Frenzyä. Tätä et 2-narusysteemiin saa B).

Lisäksi omatekoisssa wichard-safetyissä tahtoo olla se ongelma että puomi tulee aika kauas. Tällä ratkaisulla wichard ei ole pidentämässä kanalooppia. Lisäsin kuitenkin vielä perinteisen Y-safetyn, joka on kätevä klipata jääruuviin ja leija pysyy tontissa.

Bladen profiilillahan tämä ja AR 3.8.



<!--EDIT|j_k|Sep 25 2004, 08:08 AM-->
j_k
Advanced Member
 
Posts: 41
Joined: 16.11.2003 01:36

Postby Vilimi » 25.9.2004 11:17

Joo, kuulostaa hyvältä. Mutta nyt tällä systeemillä leija kääntyy pelkästään jarruilla, eikö?
Wingshiftiä saisi mukaan samanlaisella rajoitinnarulla kuin vps-kitissä, mutta silloin menetettäis safetymahdollisuus.
Itse ompelin lyhyen kanalenkin ja wichardi on köydellä suoraan kiinni koukun rungossa, ei siis koukussa. Noilla neuvoin puomin saa tarpeeksi lähelle.

Pistä kuva siitä sun systeemistä...
Antakaa anteeksi. En mää pahalla, mutta kun mää oon niin kauhean vahva. Jos mää saan työtä, niin kyllä mää sitten maksan kaikki.
Vilimi
Advanced Member
 
Posts: 115
Joined: 22.8.2003 21:38

Postby j_k » 26.9.2004 14:47

Jarruillahan se tosiaan kääntyy, vain ja ainoastaan. Puomista kiskomalla kääntyminen on niin tehokasta, että leijaa voi ajaa käytännössä
vaakasuunnassa edestakaisin läpi powerzonen ja tehdä ikkunan reunoilla 180 asteen käännöksiä.

Ohessa kuva puomin päästä. Leijan päässä mitään ei ole muutettu 4-narukahvoihin verrattuna. Kuten totesitkin, rajoittimet torpedoivat safetyn.

Kun safety on laukaistu puomi ei karkaa minnekään ja jommasta kummasta leaderista kiskomalla saa loput tehot pois, jos tarvis vaatii.
Tätä ominaisuutta en kylläkään ole käytännössä testannut.

DISCLAIMER: Tässä systeemissä ainoa safety on etunarujen piteneminen, joka saa leijan voimattomaksi.
Sen sijaan chicken loop ja karkuremmi ovat kiinteitä. Jos leija tarttuu moottorikelkkaan, autoon tai matalalla lentävään
pienkoneeseen, systeemistä ei pääse irti. Ei voi siis suositella kenellekään tällaisenaan!

Image



<!--EDIT|j_k|Sep 26 2004, 01:51 PM-->
j_k
Advanced Member
 
Posts: 41
Joined: 16.11.2003 01:36


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron