5w:n jääkiituri

5w:n jääkiituri

Postby cos » 27.1.2013 18:48

Rakentelimme viime viikonloppuna mansen hackerspacella leijavetoisen jääkiiturin ja kävimme testaamassa sitä tänään. Tässä pari blogi postausta aiheesta:

http://5w.fi/5blog/2013/01/21/jaakiiturin-rakentaminen/

http://5w.fi/5blog/2013/01/27/jaakiituri-proto1-aar/

Tämä eka proto oli vähän kieli poskessa yhdessä viikonlopussa nurkista löytyneistä romuista kasattu. Sitä voisi tuosta kuitenkin vielä jalostaa eteenpäin.

Löytyykö suomesta kokemusta vastaavista menopeleistä? Peilijäällä kulkevia "luistimilla" varustettuja on maailmalla paljon, mutta suksilla varustettuja ei pahemmin löydy.

Onko Rush 300 Pro toivottoman pieni tälläiseen käyttöön? Joissain tuubivideoissa käyttävät kovin pienen näköisiä leijoja maabuggyjen kanssa, mutta en osaa yhtään arvoida pystyykö tuollasella teoriassa esim. luovimaan vastatuuleen. Isommat leijat ovat kovin kalliita, tosin tälläiseen käyttöön kelpaisi varmasti huonokuntoinen käytettykin.
cos
Newbie
 
Posts: 2
Joined: 27.1.2013 18:12

Re: 5w:n jääkiituri

Postby siipiveikko » 27.1.2013 20:14

Minulla on Libren X-race kärrin kopiopiirustuksilla tehty kelkka suksilla, josta tässä muutama kuva. Piirustukset löytyy netistä tuohon muuten kuin suksien ja niitten kiinnityksen osalta. Suksien koosta ja hankikannosta riippuen upottaa enemmän tai vähemmän. Kärrin kuvissa näkyvillä suksilla n. 20 cm leveinä upottaa ehkä 15 cm pehmeässä lumessa ja etusuksi saa olla yhtä pitkä kuin takasukset, jotta ei uppoa liikaa.

Tuohon Rushiin veikkaisin kelkan suksista riippuen, että sellainen 10 m/s alkaa olla ehkä toiminta-alueella ja päästään jonkinlaiseen luovikyytiin käsiksi. Isompaa leijaa pitäisi kyllä olla. Periaatteessa samoilla leijoilla mennään kuin suksilla muutenkin, kunhan kelkan sukset luistaa ja kantaa kuten normaalin suksijankin. Käytettyjä kannattaa katsella vaikka Foilzonesta. Kärrileijoja saa suhteellisen halvalla käytettynä, mutta tuulialue on kelkankin kanssa pienempi kuin hyvällä tehonsäädöllisellä leijalla eli ehkä joutuu hankkimaan useamman.

Pehmeässä lumessa voimaa saa olla minun kelkassani runsaasti ja sivuttaispitoa joko suksen V-pohjaa tai luistinta kasvattamalla enemmän kuin nyt. Kohtalaisella hangella, jossa ei juuri upottanut alkoi 21 m2 Speed 3:lla sivuttaispito loppua kesken suunnilleen 6 m/s tuulessa etusuksesta kun taas 9,5 m2 Montana 6 ei jaksanut kovin hyvin viedä. Samaan aikaan kelkalla ajaessa lumilautailija meni hieman kovempaa 12 m2 Speed kakkosella tosin ajoin itse ehkä vähän jyrkempää luovia. Kiillotettu rst-levy ei ihan luista yhtä hyvin kuin vahattu pohja ja tarvitaan vähän enemmän tehoa. Oman vastuksensa voi tuoda suksien alla olevat pienet matalat luistimet, jotka leikkasi hyvää viiltoa hankeen.

Kunnon luovivauhdeilla saisi istuimessa olla tasainen sivuseinä blogissa näkyvien käsinojien tilalla, koska voima välittyy kelkkaan aika suurelta istuimen sivutuen kautta riippuen tietysti hieman istujan ja istuimen välisestä kitkasta. Käsinoja saattaa alkaa painamaan kylkeä aika nopeasti. Suksien nivel- tai laakerointirakenteet pitää tehdä tukevasti metallista. Niihin tulee iskuja ja kaikki sivuttaisvoima menee pääosin yhden sivusuksen kautta luoviosuuksilla.

Kärrileijat on kärrillä ajoon parhaimmillaan. Niitten neliömetriteho on tehonsäädöllisiä leijoja huomattavasti suurempi ja siksi leijat ovat paljon pienempiä. Myös lentonopeus on pääsääntöisesti suurempi kuin tehonsäädöllisissä leijoissa ja vähemmin toivottava nostovoima tulee pääasiassa vauhdin kautta. Kärrileijat myös muistuttavat yleensä siipeä, jolloin ne lentävät erittäin hyvin vastatuuleen.

Kelkan tarakalle saa hyvin useammankin leijan kyytiin, joten parhaimpia kärrileijoja (kuten Peter Lynn Vapor 16 m2) hankkimalla pääsee ajamaan vielä aika lähellä nollaa olevissa tuulissa. Kun kelkan perusominaisuutena on hyvä pito ilman kuljettajan rasittumista niin nopeasti ja tiukasti vastatuuleen lentävistä leijoista saa ehkä parhaan hyödyn irti.
Attachments
kelkka3.jpg
kelkka3.jpg (40.07 KiB) Viewed 3492 times
kelkka2.jpg
kelkka2.jpg (57.91 KiB) Viewed 3492 times
kelkka1.jpg
kelkka1.jpg (60.06 KiB) Viewed 3492 times
siipiveikko
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.3.2010 19:14

Re: 5w:n jääkiituri

Postby Ismo » 27.1.2013 23:50

Tuollaista ei ole tullut tehtyä, mutta reilu 30v sitten kokeilin tehdä jääsurffia puusta. Eli purjelaudan purje kiinnitettynä vanerilevyyn jossa pari laskettelusuksia kiinni 2x4:lla. Silloin jo huomasin että puu ei valitettavasti kestä.

Ja kun en omista hitsiä niin hitsaaminen ei ole koskaan ollut vaihtoehto. Onneksi ongelman voi kiertää käyttämällä sopivia metalli (alumiini) putkia/profiileita ja pulttaamalla ne toisiinsa.

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/735184_10151177094946594_2094823739_n.jpg näkyy toinen ongelma, jota ette sen takia havainneet kun jäällä ei ollut lunta. Eli tuo poikittain oleva puuhan jarruttaa todella paljon. Ja jos on tarkoitus luovia lumessa, niin kaikki suksen reunaan asti tulevat osat jarruttavat, ne on siis muotoiltava edestä kapeneviksi.

Yksi ongelma on sitten sivuttaispito, tasallaan olevassa suksessa/lumilaudassa ei ole "mitään" pitoa, eli noi sukset pitäisi laittaa hieman kantilleen.

Tosin en tiedä miten tämä http://www.peterlynnkites.com/vehicles/buggies/kitesled.htm ehkä noissa suksissa on pieni kulma?
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: 5w:n jääkiituri

Postby cos » 29.1.2013 16:19

Moro,

kiitoksia hyvistä vinkeistä. Piirtelin kelkasta seuraavanlaisen iteraation, joka toivottavasti toimii
vähän paremmin. Valkoset osat on tarkotus tehdä puusta tai alumiinista ja päällystää riittävällä määrällä lasikuitua. Pitää
myös miettiä miten rakenteesta saa tarpeeksi jäykän.

http://i.imgur.com/7HWuilT.png

Pitänee myös pyytää joku ison leijan omistaja testikuskiksi. Harjotusleijalla voi toki testata myötäatuuleen menoa. Tai sitten virittää vastatuulta varten ropeliveto tähän tyyliin: :-)

Image
cos
Newbie
 
Posts: 2
Joined: 27.1.2013 18:12

Re: 5w:n jääkiituri

Postby Ismo » 29.1.2013 17:37

Minä laittaisin etusukset vierekkäin ja nostaisin tuon ohjausraudan tuon "keulan" yläpuolelle. Silloin ei olisi mitään jarrua tuossa edessä ja lisäksi kantapäät nousisivat myös hieman ylemmäksi.

Ja kun kerran puhutaan tuosta ohjauksesta, niin tuohon ohjaustankoon kannattaa laittaa tällaiset: Image

tai vähintään tällaiset: Image
Lumikaan kun ei ole aina ihan tasaista.

Minä en tekisi rakenteesta jäykkää, parempihan se on että siitä löytyy joustoa niin se tasoittaa hieman menoa. Tuossa vaan on se ongelma että normaali buggyssä taka-akseli toimii jousena/iskunvaimentimena mutta kun lumilauta on suoraan takapuolen alla niin siihen ei taida saada paljoa iskunvaimennusta.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu


Return to Rakentelu / DIY

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest