Leijan kiinnittäminen trapetsiin

Leijan kiinnittäminen trapetsiin

Postby ILPO » 16.12.2010 20:31

Hei !
Onnistuin tänään irrottamaan leijan trapetsista. Minulla on Access2 kanalenkin päässä ns. finger, jolla suljen trapetsin päässä kanalenkin trapetsiin kiinni. Tänään tuli tehtyä joko tämä sulkeminen huolimattomasti tai sitten onnistuin jotenkin jäntevillä vatsalihaksillani työntämään fingerin ulos :)
Onko tämän fingerin kiinnittämiseen jotain lisävinkkejä?

Olen kuullut myös kuullut sellaista ratkaisusta,jossa kanalenkki kiinnitetään palomiehen haalla trapetsiin - kokemuksia tälläsesta ?
Ilpo
ILPO
Newbie

Re: Leijan kiinnittäminen trapetsiin

Postby E1m0 » 19.12.2010 11:32

Kai sulla oli leash?
Ei kai tuo nyt ole kamalan vakavaa (siis leashin kanssa)? Leijanhan pitäisi vaan tulla rättinä alas?
Ikävämpää se on jos tuo tapahtuu ilmassa, ja silloin pitää olla, joko laitettu chicken loop väärin kiinni (tai QR, kerran onnistunu tiputtamaan itteni ilmasta niin että QR oli huonosti laitettu kiinni ja aukes vedossa) tai jotain tosi outoa. Chicken loopin saa väärin kiinni koukkuun silleen että kun sen laittaa vedossa huolimattomasti kiinni, niin se on vaan toisella puolella koukkua kunnolla, sit ku tulee toisesta suunnasta kunnon veto niin se irtoaa.
Donkey dick (eli varmaan tuo sun finger) pitää, oikein laitettuna, aika hyvin chicken loopin kiinni koukussa. Joskus senkin onnistunu laittamaan väärälle puolelle vahingossa ja silloinhan se ei pidä mitään. Mitään lukollista tm. sulkijaa ei saa Chicken loopissa pitää, koska muuten leijan QR ei toimi.
E1m0
Member

Postby Ismo » 19.12.2010 15:25

E1m0 wrote: Mitään lukollista tm. sulkijaa ei saa Chicken loopissa pitää, koska muuten leijan QR ei toimi.

en nyt tiedä mitä tuolla tarkoitat, koska se on kyllä täysin mahdollista että chichken looppi pujotetaan jonkin kiinteän "renkaan" tai palomiehen haan läpi, ja kaikki pelaa niinkuin kuuluukin.

mutta tämä aihe nyt vaatisi oikeasti kuvan, ja minulla kun ei ole yhtään chichken looppia (käytän wichardia), niin yritetään kertoa sanallisesti.

chicken looppihan voi olla joko avautuva tai kiinteä (jolloin qr on muualla ja looppi jää sinne missä se sattui olemaan kun qr käytettiin)

kiinteän loopin voi vaikka "hitsata" trapetsikoukkuun kiinni, se ei välttämättä vaikuta turvallisuutenn millään lailla. esim nobile: Image se missä tuo hitsaaminen voi vaikuttaa turvallisuuteen on leijan lähetys, eli jos lähettää unhookkina niin qr pitää sitten pystyä kasaamaan kun leija on ilmassa.

avautuvan loopin taas voi pujottaa minkä tahansa renkaan/palohaan läpi kunhan pitää huolen siitä että käytettäessä looppi todellakin pääsee menemään renkaan läpi. eli tämä on selvästi riskialtiimpi paikka tehdä virityksiä. maailmallahan on tapauksia joissa loopin pää ei ole irronnut edes trapetsikoukusta!

eli jos halutaan muuttaa/viritellä jotain niin ainakin kuvia kehiin jotta voidaan arvioida onnistuuko vai ei. parempi kyllä että joku tarkistaa palaset ihan luonnossa, kuvista kun ei aina näy kaikkea.
Ismo
Advanced Member

Postby Adventure » 19.12.2010 20:31

ILPO wrote:Hei !
Onnistuin tänään irrottamaan leijan trapetsista. Minulla on Access2 kanalenkin päässä ns. finger, jolla suljen trapetsin päässä kanalenkin trapetsiin kiinni. Tänään tuli tehtyä joko tämä sulkeminen huolimattomasti tai sitten onnistuin jotenkin jäntevillä vatsalihaksillani työntämään fingerin ulos :)
Onko tämän fingerin kiinnittämiseen jotain lisävinkkejä?

Olen kuullut myös kuullut sellaista ratkaisusta,jossa kanalenkki kiinnitetään palomiehen haalla trapetsiin - kokemuksia tälläsesta ?
Ilpo

Mulla oli Ozonen koukuton trapa, jossa siis koukun sijaan lenkki. Vielä kun leijassa oli vanhanmallinen hankalasti kasattava chickenlooppi, niin käytin lukittavaa karabiinihakaa, johon pujotin loopin. Samalla lailla se looppi irtoaa siitä trapan silmästä tai karabiinista kuin koukustakin, kun sen hätälaukaisee.
Noiden karabiiniviritysten vika on vaan se, että menee puomi, trimmit ja ozonen primary safety kauemmas kropasta. Mutta jos kädessä mitta riittää noita käyttämään, niin mikä estää kokeilemasta.
Adventure
Advanced Member

Return to Talvileijalautailu / Snowkiting