North rhino 10m2 -04

North rhino 10m2 -04

Postby pekonniemi » 2.9.2010 23:22

Ostin "puoli vahingossa" ko. leijan. Ajattelin kysyä onko kellään kokemuksia tuollaisesta, vai olenko ostanut ns. sian säkissä? olen vasta-alkaja.
kiitos.
pekonniemi
Newbie

Re: North rhino 10m2 -04

Postby ¤Otto¤ » 3.9.2010 07:43

Mikä tahansa leija on parempi kuin ei leijaa ollenkaan :) Ja jos narut on ehjät ja ilmat kestää sisällä ni kyllä sillä alkeet treenaa. Ehkä vähän pieni keskipainoiselle tai painavamalle tyypille (80++kg) talvikäyttöön. Ensteks siihe kannattaa virittää vitosnaru joko etu- tai takareunaan, jos ei sitä edellinen omistaja ole tehnyt. Ohjeita löytyy täältä BB:ltä. Vanhemmissa 4-naruisissa C-leijoissa noi _uudelleen lähetys_ ominaisuudet on todella huonot ilman tuota vitosnaru systeemiä.
Mutta jos touhu alkaa kiinnostamaan enemmän niin suosittelen satsaamaan uudempaan. Etsit lähialueilta kavereita jotka jo harrastaa ja menet rohkeasti kyselemään ja katselemaan millä ja miten muut ajelee. Ja jos meinaa ajella vain talvisin niin ehdottomasti suljettu tai avoin patjaleija niin elämä helpottuu. -07 vuosimalleista eteenpäin alkaa löytymään jo todella hyviä ja helppokäyttöisiä vehkeitä.

-Otto-
¤Otto¤
Advanced Member

Postby koku » 21.11.2010 19:53

laitan tähän samaan lankaan ku on melkein samanlainen asia..

Mulla on 06-vuoden North Rhino jota oli viime talvena tosi vaikea saada ylös ilman kaverin apua.. Mistä tiedän onko tossa nyt sitte 4- vai 5-naruinen systeemi? Pystyykö asialle tekemään jotain, ja onko siihen leijan oikein päin kääntämiseen jotain vinkkejä? Onkohan kesällä relaunch yhtä vaikeaa (en oo vielä kokeillu)?

Mulla on nykyään kyllä ihan patjaleijakin, mutta olisi hyvä silti tietää jos jollekkin kaverille vaikka lainaa tota.

Niinjoo ja se Rhino meni ilmeisesti rikki kesällä ku tuli kovalla vauhdilla maahan ja nyt vuotaa hitaasti. Onkohan siellä joku reikä vai vuotaako joku venttiili tms? Onko sielä leijassa joku erillinen "sisäkumi"?
koku
Newbie

Postby Immu » 21.11.2010 22:42

koku:
Rhino -06 on 5-naruinen leija, eli siinä pitäs mennä yks naru keskelle etustrutsia.
Jos et saa leijaa käännettyä, se on taidon puutetta. Ei käänny ihan itsestään kuten uusimmat leijat yleensä, mutta aika helposti kun osaa vedellä oikeista naruista. Karkeasti ottaen vedät keskinarusta kunnes leija kääntyy "selälleen", ja sitten toisesta takanarusta sopivasti vetämällä leija pitäisi saada sivutuuleen ja sieltä ylös, tai kevyessä tuulessa kipata lähtöasentoon suoraan myötätuuleen ja keskinarusta nykiä ilmaan jos ei muuten lähde.

Ja vuotokohta sun tarvii ihan itse selvittää... siellä on semmoinen ohut lateksi"kortsu" sisäkumina, siinä voi hyvinkin olla pieni reikä tai sitten venttiili voi falskata. Jos venttiili falskaa niin sen saa helposti tarkistettua. Jos sisäkumissa on reikä, tarvii se ottaa kokonaan ulos ja paikata. Tätä operaatiota varten kannattaa kunnolla selvittää ohjeet ENNEN kuin aloittaa, niin saa sitten näppärästi sen kortsun sinne takaskin.

Tässä ohjetta http://www.youtube.com/watch?v=g-mrJW3T1pg (huhhuh ku nauratti toi koiran käyttö).
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member

Postby risci » 22.11.2010 17:17

Tarkasta ihan ekaksi se etustrutsin toisessa päässä oleva tyhjennysventtiili: niillä on ikävä tapa alkaa falskaamaan vanhemmiten. Itse olen laittanut vähän putkimiehen teippiä korkin ympärille ja nippusiteellä kiinni, koska en käytä sitä ikinä tyhjennykseen. Jos vielä falskaa, niin sitten ihan normi paikkauskuviot reiän etsimisineen saippuaveden kera. :)

Kääntämisestä 5th Element puomin kanssa: Kyllä toi -06 kääntyy ihan kohtuullisen helposti, jopa todella helposti JOS vain tuulee riittävästi. Esim. 12 neliöinen pyörähtää hangelta ilman vitosen nykimistä pelkästään takanartsasta vetämällä jos tuulee yli 6m/s (eikä ole ihan järkky puuterihanki). Sen alle jos menee, niin joutuu kikkailemaan hieman vitosnarun kanssa, eli just niinkuin Immu tuossa jo sanoi. 5th Element puomin viitosnarua ei saa laittaa leijan takareunaan kääntönaruksi varsinkaan Rhino -06:n kanssa, koska leija ei toimi oikein 4-naruisena.

Nimimerkillä Haran ja Allun vanha sotasarvikuono edelleen matkassa. ;)
--North--
risci
Advanced Member

Postby Immu » 22.11.2010 23:28

Mainitaampa viel sen verran että leija ei saa vuotaa yhtään. Vain pikkuisenkin vuotava leija kuitenkin vuotaa nopeasti sen verran että strutsista häviää jäykkyys, jolloin se ei toimi niin kuin pitäisi. Leija kyl pysyy täysin kovana tuntikausia jos se on kunnossa.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member

Return to Talvileijalautailu / Snowkiting