Uusi leijahiihtäjä tarvitsee apua

Uusi leijahiihtäjä tarvitsee apua

Postby Gruumsh » 23.8.2010 15:47

Terve!

Kysyisin vaan ihmisten mielipidettä ensimmäisen leijan koosta. Haluaisin siis sellaisen leijan, että kehittyessäni mun ei tarvitsisi ostaa heti uutta leijaa. Nyt on siis mietinnässä Ozone Access XT 8 neliömetrinen. Olen tämmöinen reilu 60 kg kaveri, monta vuotta harrastanut lumilautailua. Aloittaisin lajin tuossa järven jäällä, jossa keskimääräinen tuulen nopeus voisi olla jotain 3-4m/s luokkaa. Onko siis tuo leija sopivan kokoinen vai kannattaisiko suoraan ostaa isompi?? Haluaisin mennä mahdollisimman monissa tuulissa. Olisi kiva jos jotkut voisivat kertoa kokemuksiaan... Ja mulla on tarkoituksena ottaa muutama oppitunti ennen itsenäistä leijailua. :mrgreen: Sitten ensi keväänä tarkoituksena olisi lähteä lappiin Kilpisjärven seutumille seikkailemaan leijan kanssa, niin jos jollakin on kokemuksia myös siitä niin saa laittaa tänne! Millaisia leijakokoja olette käyttäneet ja minkälaisia reittejä pitkin olette menneet? :)
Gruumsh
Newbie

Re: Uusi leijahiihtäjä tarvitsee apua

Postby Immu » 23.8.2010 19:11

Yhden leijan kanssa pärjääminen voi olla aika tuskastuttavaa, aina on liian vähän tai liikaa keliä :)
Vaikka oot aika kevyt, tuumisin silti hieman isompaa, sillä pääsee kevyissä tuulissa missä on mukava ja turvallinen treenata.
Tuo accessi on vähän "nuhainen" leija suorituskyvyltään, en näe estettä miksi ei ostaa suoraan jotain vähän suorituskykyisempääkin mallia. Ihan yhtä helppoa niilläkin on opetella.
Pumppis tai suljettu patja sitten jättää auki mahdollisuuden vesiharrastukseenkin, jos se alkaa kiinnostaa.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member

Postby Gruumsh » 23.8.2010 21:07

Kiitos nopeasta vastauksesta! Olisiko 10 neliömetrinen parempi sitten? Vai vieläkin isompi? Ja minkä merkkinen? Ja mistä sellaisia saa? :) Ja pitäisi olla mahdollisimman halpakin, että rahat riittää vielä englannin reissuun... Siis jotain 800 euron luokkaa maksimissaan. Ja ehkä mieluummin Foil kite kun pumpattava. Se tuntuu helpommalta, ja muutenkin enemmän minun jutulta.
Gruumsh
Newbie

Postby Gruumsh » 23.8.2010 21:10

No nyt rupean spämmäämään... Mutta tämmöinen leija mulla ois mahdollista saada kuin Airush Crest 10m^2, kokemuksia? :mrgreen: Ja sitten vielä noista valjaista, että mistä kannattaa ostaa ja minkälainen malli olisi hyvä? Ulkonäöllä ei ole väliä
Gruumsh
Newbie

Postby Immu » 23.8.2010 21:36

No 10m2 luokkaa vois olla aika hyvä. Sun painolla ei isompaa ainooks leijaks kuitenkaan, tolla on kohtuu alaveto ja myös kohtuullinen kelin kesto. Talvella KOVAT kelit on kuitenkin yleensä vähän ankeampiakin harrastaa, joten paras ku pääsis kivasti ajelee mieluummin kevyet ja keskikovat tuulet.

Hyvät patjat tuppaa olemaan kalliita. Jos haluat säästellä ni hommaa käytetty pumppis, tai niitä saat tolla 800eurolla jopa 2 aika hyvää eri kokosta.
Patjapuolelta ozone frenzyllä on vahva fanikanta, HQ:n leijan voi saada edullisesti, hyvyydestä en osaa itse sanoa mitään. Itselle ostaisin flysurferin suljetun patjan, mut nekin on aika arvokkaita.

Pumppiksista en viitsi ruveta mitään merkkiä mainostamaan, kyl ~kaikki uudemmat toimii ihan kohtuullisesti ainakin alkuun. -08 vanhempia en suosittele, jos et saa puoli-ilmaseks. Vanhoissa on aika paljon ongelmaa stabiiliuden, kelialueen ja yksin nostamisen/kääntämisen kanssa kun vertaa uusiin.

Lopuksi, tulee mieleen patjakuskeja jotka on vaihtanu pumppiksiin, mut aika harva tekee toisinpäin. Patja on ihan alkuun hitu helpompi käyttää talvella, mut ei siinäkään mitään hirrrmuista vaikeuseroa ole. Mut kunhan nyt jotain hommaat, ni seuraavat osaat ehkä jo hankkia mieluisia, kun oppii ja kokeilee vaihtoehtoja ja tietää sit mitä haluaa. :)
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member

Postby Tapio » 26.8.2010 17:42

Terve,

jos olet siinä 60kg pintaan niin avoin patja 8-10m2 max. Isompaa ei kannata ottaa, koska niiden hyöty jää pieneksi ja käyttöalue turhan kapeaksi ja jo toi 10m2 riippuen mallista leikkaa reilumpia kelejä pois. Jos harrastuspaikassa ei useimmin yli 20 cm pehmeää lunta niin erona sillä onko 8m2 vai 10m2 on lähinnä siinä, että 10m2 pääsee hyppimään aikaisemmin. Jos katsoo Flysurferin suljettuja niin ne voi olla sitten sen 10-13m2.

Kevyellä tuulella opetellessa leijojen "helppous" korostuu ja esim. Ozone Access on todella paljon helpompi aloittelijan lennättää ja pitää ilmassa kuin Frenzy tai Manta. Eron huomaa. Sama pätee myös muihin harrastaja/aloittelijamalleihin. Mutta sitten, kun on ajanut pari kuukautta ja jos tekee mieli hyppiä niin Access tai muut harrastajaleijat ei heitä aivan samaan malliin kuin noi muut vaikka silläkin perustemput heittää. Jos vain kruisailee niin sitten kannattaa mennä helpoimman mukaan ja minkä hyvän saa itselle sopivaan hintaan tarpeeksi uutena.

Toi Airush ei ole kovin tunnettu patjoistaan Suomessa eli siitä on paha mitään sanoa.

Pumpattavista 10-12m2 riippuen kuinka vetävän haluaa ja aikooko jatkaa kesällä ja ostaako kuinka pian sitten pienemmän leijan pariksi.
Tapio
Advanced Member

Postby Adventure » 14.9.2010 13:16

Moi.

Perehdytin suunnilleen kokoisesi kaverin lajiin. Ostetiin sitten sille ebaysta Ozonen Access 8m2. On ollut tyytyväinen.
Itse olen 90 kg, ja aloitin 10m2 Accessilla.

Access on hyvä aloittelijan leija. Etenkin jos harrastaa pääasiassa talvella, ja leijatuntuma jää talven muutamien ajopäivien varaan. Mulla on myös 7m2 Frenzy ja 12m2 Manta. Nuo enempi siipimäiset antavat kyllä paremmat kyydit, mutta ovat etenkin puuska- ja rajakelillä hankalampia hallita. Monet konkarit täällä eivät enää muista aloittelijoiden ongelmia, ja jotkut oppivat asiat nopeammin kuin toiset. Eräs tuttu osti Accessilleen kaveriksi 7m2 FrenzyFYX:in, kun kehuin ettei noilla naruilla enää mene propellille. Mutta taitaa mennä kaverin Frenzy vaihtoon. On rauhallinen mies ja tottunut leppoisaan leijaan. Ei jaksa olla tuuli-ikkunan laidoilla tarkkana ettei leija taittele tippejään ja kääntyile nurinpäin. Samaa ongelmaa itsellä oli, kun ekan Frenzyni ostin. Äkkiä siihen tosin tottuu ja oppii olemaan tietyissä tilanteissa tarkkana. Tässä kohtaa yleensä Flysurfer-miehet tuovat vaihtoehtonsa tiskiin...

Fakta vaan on, että monilla leijapäivät jäävät yhden käden sormilla laskettavaksi, jos ei ehdi koko ajan kelejä päivystämään, eikä koko perhe-elämäänsä pysty rakentamaan leijahiihdon ehdoilla. Silloin helppo, vaikka vähän laiskakin, leija puoltaa paikkansa. Ne peruskyydit saa, eikä tarvi funtsia pumppuja tai temppuja. Tähän Access sopii mielestäni erinomaisesti.

-Tero-
Adventure
Advanced Member

Return to Talvileijalautailu / Snowkiting