APUVA!

APUVA!

Postby Petri » 23.12.2009 10:12

Hou hou hou :D ,

"Leijailu" intoa on kuin pienessä kylässä, mutta oikeiden välineiden ostoon tarvitsen kokeneiden kommentteja. Olen vanha surffari, purjehtia, alamäkihiihtäjä, joten perustaidot lienee kohdallaan. Viime keväästä olen lennätellyt pikku leijaa (3 m2) ja alkutalven teräsjäillä olen "viilettänyt" sen kanssa retkiluistimilla.

Tarvitsen siis yhden leijan, jolla voin liikahtaa jäällä ja Lapin tuntureilla. Elopaino on 85 kg ja pituutta 184 cm. Leijan lennätys kiinnostaa etenkin silloin kuin ei ole mielekästä tehdä muuta kovan tuulen takia 6- .

Olen ajatellut 11 m2 leijaa ja lantiotrapetsia: Ozone Frenzy -leijaa ja Mystic Shadow -trapetsia.

Onko sopivan kokoinen leija?
Pelittääkö trapetsi?

Petri
Petri
Newbie

Re: APUVA!

Postby Immu » 23.12.2009 21:52

Yhden leijan optimistille 11 frenzyistä paras. 9 liian pieni ja 13 iso.

Muita varteenotettavia leijoja flysurferin patjat, toimivat myös vesillä on mahottoman hyviä muutenkin. Nopeaan tykitykseen ja isoon ilmaan speed 3 (12m2 sulle) tai psycho 4 10m2 freestylen pyöritykseen. Toimivat hienosti vesilläkin.

Myös HQ:lla on patjota joita vois harkita (neo 2, montana 5), ei osaa kyl vielä antaa tuomiota niistä uusista. Hieman edukkaampia ku yllämainitut.

Itse painan saman verran, ja noista valkkaisin speed 3 12. Mutta mun 19m2 pienemmät leijat on pumppuvehkeitä :)
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member

Postby karmatti » 23.12.2009 23:03

Immu wrote:Muita varteenotettavia leijoja flysurferin patjat, toimivat myös vesillä on mahottoman hyviä muutenkin. Nopeaan tykitykseen ja isoon ilmaan speed 3 (12m2 sulle) tai psycho 4 10m2 freestylen pyöritykseen. Toimivat hienosti vesilläkin.

no se vähän riippuu siitäkin, mitä siltä leijalta haluaa. itse kun en juurikaan uskalla hyppiä, enkä muutenkaan älyttömästi riehu sen rätin kanssa, niin olen päätynyt Flysurferin Pulse2:seen (12m2), joka on ainakin frenzyyn verrattuna jonkin verran pehmeämpi käytökseltään ja sen takia ehdottoman mukava cruisailuleija. Sitten on myös saman merkin avoin patja Outlaw, mikä kannattaa ottaa harkintaan, mikäli suljetut patjat ei ole _se_ juttu. Outlaw on ainakin kuulopuheiden (ulkomaanelävien foorumit) mukaan pulsea aavistuksen rivakampi ja luultavasti ominaisuuksiltaan suht lähellä frenzyä.

itsellä painoa n. 90kiloa, joten tuo 12m toimii mulla yleisleijana, mutta vastaavassa kymppineliöisessäkin on jo potkua ihan mukavasti. uskaltaiskohan jopa sanoa, että tuo 10m pulse2 ois tehoiltaan ehkä lähinnä tuota 11 frenzyä, ainakin mitä omiin kokemuksiin tulee.

niin ja sitten jos vähän vihjaiset, että missäpäin suomea vaikutat, niin jos oikein hyvä tuuri käy, niin voi jostai lähistöltä joku leijanomistaja tarjota vaikka koeajujakin, niin ei tarvii ihan sikaa säkissä ostaa.

-Kari

ps.omat kamat sijaitsee savossa, mikkelin hujakoilla..
karmatti
Advanced Member

Postby Petri » 24.12.2009 09:21

Moi,

Kiitos vinkeistä. Perehdyn ehdotettuihin vaihtoehtoihin. Tallaan Turussa ja mielellään lähden kokeilemaan erilaisia leijavaihtoehtoja.

Petri
Petri
Newbie

Postby Immu » 24.12.2009 11:08

Trapetsi-kommentti unhottui: tuskinpa kukaan on jokaista mahdollista kokeillut, mutta eiköhän mikä tahansa suomessa myytävä istumatrapetsi asiansa aja. Niitä pitäisi sitten sovitella ja vertailla keskenään että tietäisi itselle miuluisimman. Mysticin warrior vyötärötrapat ainakin on todella hyviä, itsellä kesäkäytössä semmoinen w 2, istumamallista ei hajua. Northin sofasurfer istumamalli itsellä talvikäyttöön, se on loistava.

Tosiaan onhan niitä patjaleijamalleja vielä lisääkin, mut jos oot hiukkaakaan vauhdikas luonne ja kun purjelauta- yms taustat on kunnossa, niin mun mielestä ei kannata noihin "löysempiin" malleihin ryhtyä, vaan ostaa suoraan suorituskykyisen laitteen. Noi uudet kuitenkin on niin helppoja pitää ilmassa ja muutenkin operoida, että ei siinä pulsessa tai vaikkapa ozonen accessissa muuta saa kuin huonontuneen tuuleennousun ja melko mitättömät hyppyominaisuudet (ne menee oikeastaan aika käsi kädessä, jos leijassa on reilusti nostetta se menee hyvässä kulmassa ja lujaa vastatuuleen, ja samalla yleensä myös hyppää.)

Jos et halua tehdä kalliita virheitä välinehankinnoissa, niin käytetty max pari vuotta vanha pumppis on halpa tapa aloittaa. Ei ne hurjasti patjoja vaikeampia ole opetella, ja todellisuudessa suurin osa kesäleijaporukasta ajaa samalla pumppis-kalustolla vuoden ympäri, vaikka olisi aktiivinenkin talviharrastaja. Tässä syynä että edelleenkin porukka tykkää enemmän pumppiksien "touchista" ja lento-ominaisuuksista. Mutta puhtaaseen talvikäyttöön patja on toki ihan fiksu valinta.

Lopuksi, oikeasti tiedät mitä haluat leijalta vasta vuoden- parin päästä kun olet oppinut homman kunnolla ja hieman päässyt testaamaan vaihtoehtoja. Kaikki mitä tässä on lueteltu on varmasti täysin käyttökelpoisia, mutta siihen outlaw:iin en mutu-tuntumalta lähtis.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member

Postby karmatti » 24.12.2009 13:59

Immu wrote:Tosiaan onhan niitä patjaleijamalleja vielä lisääkin, mut jos oot hiukkaakaan vauhdikas luonne ja kun purjelauta- yms taustat on kunnossa, niin mun mielestä ei kannata noihin "löysempiin" malleihin ryhtyä, vaan ostaa suoraan suorituskykyisen laitteen. Noi uudet kuitenkin on niin helppoja pitää ilmassa ja muutenkin operoida, että ei siinä pulsessa tai vaikkapa ozonen accessissa muuta saa kuin huonontuneen tuuleennousun ja melko mitättömät hyppyominaisuudet

no sulla on Immu sitten vakaat kokemukset pulse2:sta vai kuinka? vaikka mä en itse juuri hypikään, niin se ei tarkoita sitä, etteikö ko. leija hyppää tai liidä, ja kaveri, joka tuon loikkimisen taitaa, pomppii omalla 10m pulsellaan kuin aropupu.. mä vertaisin sitä ominaisuuksiltaan ennemminkin frenzyyn kuin accessiin, sen verran paremmat kelinkesto yms. ominaisuudet siinä on. käypä vaikka kokeilemassa, ennenkuin haukut.. mä voin tarjota koeajut, jos samoille apajille joskus osutaan.

eli kannattaa tosiaan mahdollisuuksien mukaan kokeilla mahdollisimman monia eri malleja, ennenkuin tekee valintoja suuntaan tai toiseen. jonkun toisen hyvä, ei välttättä ole se itselle sopivin tai mieluisin.

-Kari
karmatti
Advanced Member

Postby Immu » 25.12.2009 12:42

Kari,

Eipä oo kokemuksia mut aivan varmaa on että speedi ja psycho hyppää isommin. Miks niillä ois 3 eri mallia jos kaikki tekis kaikki asiat yhtä hyvin? Helvata.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member

Postby karmatti » 25.12.2009 17:31

Immu wrote:Eipä oo kokemuksia mut aivan varmaa on että speedi ja psycho hyppää isommin. Miks niillä ois 3 eri mallia jos kaikki tekis kaikki asiat yhtä hyvin? Helvata.

no tottakai ne hyppää ja liitää paremmin, helvata sentään, mutta ei se, että leija on jonkun merkin "halvemmasta hintaluokasta", tarkoita väistämättä sitä, että sen ominaisuudet loppuu heti ekan talven jälkeen, jonka jälkeen se on "roskiskamaa" ja pitää vaihtaa parempaan malliin.. tai että se on täysin vailla mitään ominaisuuksia oleva mopo.

niin ja minkä takia esim. aloittelijan tai keskivertoharrastajan (kuten vaikka minun) pitäis hankkia se kalliimpi, nopeampi ja tehokkaammin hyppäävä leija, mikäli sen tarjoamille ominaisuuksille ei kertakaikkiaan ole tarvista. mutta tokihan joillekin pitää muutenkin aina olla se uusin ja paras malli, oli kyse sitten autoista, moottoripyöristä tms. vempeleistä, miksei siis myös leijoistakin.

onneksi lähes kaikki nykyään myytävät leijat on jo ihan loistavan hyviä, eli hyvin pärjää, osti sitten leijan merkkiä x tai Y, toisia vaan markkinoidaan reippaasti tehokkaammin kuin toisia..

Mitä siihen Flysurferin outlawiin tulee, niin enpä usko sen olevan ominaisuuksiltaan esim. frenzyä huonompi, mutta on luultavasti melko erilainen, eli jos on oppinut ajamaan vaikka merkin O leijalla, niin merkkin F leija voi tuntua jopa totaalisen omituiselta alkuun, ennenkuin tottuu kapistuksen käyttäytymiseen.. itse jos joutuisin valitsemaan frenzyn ja outlawin väliltä, päätyisin kyllä jälkimmäiseen jo sen FDS:nkin takia, ja ainakin syksyllä yyterissä testaamani 4m2 outlaw tuntui oikein hyvältä.

isomman Outlawin koeajoa odotellessa..

-Kari
karmatti
Advanced Member

Postby Tirri » 25.12.2009 20:36

85-90 kg , yksi leija tunturiin ei riitä !
Frenzy 13 ja sitten erinomainen Access Ct tai XC 8m2 - siinä Ozonen leijat sulle
Neo II 14 m2 tai Montana V 12,5 ja MontanaV 7m2 -Hq lta
Flysurferilta 15m2 Speed 3( lihgt version) ja Pulse 2 8m2 tai Outlaw saman kokoinen - Flysurfein vastineet

Trapetsivalinat on hyvä, lantiotrapat talvella hieman stressaa , jos paljon päällä ja jos olet kasvattanut oudon kummun mahantienoille, unohda lantiotrapetsi

Valinat on loppupelissä sinun, noissa vermeissä on eroja, mutta yhtäkaikki toimivia - erot ei välttämättä viellä aukea Sinulle ensikerroilla, Immulle jo joskus nimenkuullessa, itse pyrin ajamaan ensin vermeet ja siten kommentoimaan, kaikki noi ylläolevat leijat koeajaneena,(paitti noi flysurferit speedit ja outlawit, pulse tuttu)tuuppa Lahteen kokeilemaan -vaikkapa huomenna !
Last edited by Tirri on 25.12.2009 22:00, edited 2 times in total.
Famous Kitetirri Tmi - "Tirri" - Lahesta
http://www.kitetirri.fi
040-5404513
Surfhenkinen Elämyspalveluyritys

Facebook https://www.facebook.com/?q=#/pages/Kitetirri/565482443512293?ref=bookmarks

Image
Tirri
Advanced Member

Postby Immu » 25.12.2009 20:49

Antaa olla
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member

Postby karmatti » 25.12.2009 21:37

Immu wrote:Faktaa pöytään: kuinka kauan karmatti oot harrastanut, ja mitä kaikkea olet ajanut?

ok

kaksi täyttä talvea on takana, jos en nyt ihan persiilleen laskenut (no aluksi laskinkin, virhe korjattu :-D), enkä todellakaan sano olevani mikään hyvä kuski, enemmän sellainen keskivertoharrastaja, jolla on oppimista vielä melko paljon (ainahan voi oppia lisää..), mutta sen verran jo hommat sujuu, ettei enää tarvii jäällä pahemmin arpoa. ehjät jalat toivottavia, joten hyppimiset, härvelit yms. riehumiset jätän suosiolla muille. kesäkiteily ei ole oikein mun juttu, kun on kesällä liikaa muuta tekemistä (työt nimittäin..), eli pääosin talvikiteä ja suksilla.

omat leijat tällä hetkellä : FS Pulse2 12m, FS Pulse2 6m, Fs Psycho3 8m, Peter Lynn Venom 16m ja Instinct sport 11m2
aiemmat : Ozone access XC 10m ja FS Psycho3 13m
muut testaamani : FS Pulse2 10m, Frenzy FX 11m, MantaII 10m, FS Outlaw 4m ja hiukan kokemusta myös 19SA:sta.

niin ja PL:n vanhoja phantomeitakin on tullut kokeiltua..

leijojen optimaalinen vertaaminen on kyllä aika hankalaa, mutta noista olen päässyt samoilla tuulilla ajamaan useimpia "rinnakkain", jolloin saa ehkä parhaimman käsityksen eri leijojen eroista, ja sen takia olenkin päätynyt tuohon pulse2:een.

noniin, sit sun vuoro.. lista on luultavasti pitempi kuin mun, mutta mitä sitten :-)

-Kari
karmatti
Advanced Member

Postby karri3 » 25.12.2009 22:28

11 m2 on hyvä yleiskoko. mutta kovemmille keleille juuri jouku 8 jm2 kaveriksi, jos 8 m2 patajalle on liikaa keliä, niin ajaminen tuntsassa on enää tuskin nautinnollista. mutta yleensä tasaiset tuulet tekevät sen, että yli 11 m2 leijaa ei tarvitse.. tunturissa on myös kiva, että leija on riittävän nopea, että sen voi "loopata" ettei osu ylärinteeseen. eli että looppaa tarpeeksi nopeasti. looppaillen kun noustaan yleensä mäkeä ylös ja alamäkihän tekee toiseen suuntaan lisävetoa. eli yleensä hyppyhommiakin tehdään tunturissa kevyemmällä tuulella kuin jäällä, käyttäen alamäkeä hyväksi "tuulen tuottamiseen". 7-8 m/s on ihan teellinen keli tunturissa ja 6 m/s pääsee jo ylämäkeen looppailemalla ja alamäkeen jopa treenaamaan hyppyjäkin.. eli vaikka hyppii, ei tarvitse olla niin eri välineet..

t. karri3nen
044-2894426
Image
karri3
Advanced Member

Postby Vesku » 26.12.2009 11:49

karmatti wrote:no tottakai ne hyppää ja liitää paremmin, helvata sentään, mutta ei se, että leija on jonkun merkin "halvemmasta hintaluokasta", tarkoita väistämättä sitä, että sen ominaisuudet loppuu heti ekan talven jälkeen, jonka jälkeen se on "roskiskamaa" ja pitää vaihtaa parempaan malliin.. tai että se on täysin vailla mitään ominaisuuksia oleva mopo.

niin ja minkä takia esim. aloittelijan tai keskivertoharrastajan (kuten vaikka minun) pitäis hankkia se kalliimpi, nopeampi ja tehokkaammin hyppäävä leija, mikäli sen tarjoamille ominaisuuksille ei kertakaikkiaan ole tarvista. mutta tokihan joillekin pitää muutenkin aina olla se uusin ja paras malli, oli kyse sitten autoista, moottoripyöristä tms. vempeleistä, miksei siis myös leijoistakin.

onneksi lähes kaikki nykyään myytävät leijat on jo ihan loistavan hyviä, eli hyvin pärjää, osti sitten leijan merkkiä x tai Y, toisia vaan markkinoidaan reippaasti tehokkaammin kuin toisia..

Köyhällä ei ole varaa ostaa kuin parasta. :)

Laadukkaista materiaaleista tehty leija säilyttää muotonsa ja käytettävyytensä luonnollisesti pidempään kuin mahdollisesti halvempi ja heikommista materiaaleista tehty leija. Valmistaja valitsee materiaalit ja työn laadun budjetin mukaan. Samalta tehtaalta saa erilaista kamaa eri hintaan. Kun leijaa käyttää useamman vuoden, niin parin sadan hintaero ei ole oleellinen. Tietysti, jos pussissa ostohetkellä ei ole tuota summaa, niin sitten on eri asia.

Hinnalla ei sitten ole mitään tekemistä leijan luonteen kanssa. Designeri suunnittelee leijan ja sadoista mahdollisuuksista hän (säkällä) valitsee trendin määräämän tai tiimikuskien haluaman. Hyvä leija on vähän samaan tapaan kuin hyvä viini: se, joka maistuu _omassa_ suussa hyvältä. Usein hinta ja laatu kulkee käsikädessä, mutta joskus voi tehdä löytöjä tai sitten ei kaipaa kuin kunnon kännit.

Leijat ovat siis erilaisia ja puomit yms. vieläkin enemmän erilaisia eri valmistajien kesken. Itse olen ajanut 10 vuotta Naishin kamoilla ja saman valmistajan saman mallisissakin leijoissa on ISOja eroja eri vuosimallien kesken puhumattakaan saman vuoden eri malleissa. Myös puomit ovat erilaisia. Vuosittain r&d:n on pakko keksiä jotakin uutta, että saadaan myytyä uusia malleja. Kenelläkään valmistajalla ei ole resursseja testata määrättömästi kamoja eri olosuhteissa. Jossakin vaiheessa kesää peli vihelletään poikki ja tehdas alkaa tekemään leijoja linjalta. Sitten toivotaan, että tulos on sellainen, joka myy tulevalla kaudella.

Eli kaikki myytävät leijat eivät ole _subjektiivisesti_ hyviä. Kaikki leijat varmasti lentää. (ennen tämäkään ei ollut itsestään selvyys).

Mun kaksi senttiä.

VESKU
Vesku
Advanced Member

Postby Ismo » 26.12.2009 18:11

Vesku wrote:Vuosittain r&d:n on pakko keksiä jotakin uutta, että saadaan myytyä uusia malleja. Kenelläkään valmistajalla ei ole resursseja testata määrättömästi kamoja eri olosuhteissa. Jossakin vaiheessa kesää peli vihelletään poikki ja tehdas alkaa tekemään leijoja linjalta. Sitten toivotaan, että tulos on sellainen, joka myy tulevalla kaudella.

tuo ei todellakaan ole noin jokaisella valmistajalla! jotkut harvat valmistajat tekevät leijoja noin 2 vuoden sykleissä, eli he eivät "vihellä peliä poikki" ja julkaise uutta mallia vain siksi että saisivat myytyä samoja leijoja uusilla hienoilla "rocket struts, 200% depower, ..." nimillä. vaan takana on ihan oikeasti tapahtunut kehitystyötä.

yksi tuollainen valmistaja on flysurfer.

niin ja minä en käytä flysurferin leijoja kun ne eivät sovi minulle. eli en todellakaan kehu "omia" kamojani, vaan kerron vain sen minkä olen huomannut 7 vuotta lajia tarkemmin seuranneena. ja talvileijailua on takana keväällä 10 vuotta.
Ismo
Advanced Member

Postby Vesku » 27.12.2009 23:29

Ismo wrote:tuo ei todellakaan ole noin jokaisella valmistajalla! jotkut harvat valmistajat tekevät leijoja noin 2 vuoden sykleissä, eli he eivät "vihellä peliä poikki" ja julkaise uutta mallia vain siksi että saisivat myytyä samoja leijoja uusilla hienoilla "rocket struts, 200% depower, ..." nimillä. vaan takana on ihan oikeasti tapahtunut kehitystyötä.

yksi tuollainen valmistaja on flysurfer.

Kyllä se R&D-sykli katkeaa jossakin vaiheessa myös Flysurferilla. Muutehan ne leijat eivät tulisi koskaan myyntiin ja lafka olisi konkassa. Jokaisella designerilla on aina "jotakin parempaa" piirustuspöydällä odottamassa. Muuten ko. henkilö saisi kenkää tai sitten ko. henkilö on firman omistaja, jolla on syvät taskut harrastaa.

Rohkenen väittä, että myös kitebisneksestä idealismi on kaukana. :) Itse en ole seurannut kuin muutaman designerin toilailua ja kaikkien kohdalla tilanne on ollut ihan samanlaista. Joku Bruno Legaignoux on ollut ehkä poikkeus siinä mielessä, että hän saa myös rojalteja ja voi harrastaa Samanan takametsissä. Mutta kun ekat bow:t tuli markkinoille, niin Las Terrenasissa oltiin jo pari kolme versiota edellä.

Tietysti jotakin tiettyä leijatyyppiä voi olla kehitelty useita vuosia, ennen kuin se tuodaan kaupalliseen tuotantoon, mutta riskinä on aina se, että kuluttajat/arvostelijat eivät tykkää ja myynti ei ole toivotua. Markkinointia kaikki tarvitsevat - ikävä kyllä.

Mut joo, turhaan mä tässä pamisen, peruskapitalismia kaikki tyynni. :)

VESKU
Vesku
Advanced Member

Next

Return to Talvileijalautailu / Snowkiting