Nopeusrajoitus?

Postby Ursa » 8.4.2007 01:07

Olen ihan aloitteleva leijahiihdon harrastaja, siispä myös uusi täällä, heippa vaan! :) Kysymyksiä tulee varmaan ajan mittaan vaikka kuinka paljon. Mutta nyt kun on tuolla järvillä ja soilla ja tunturiylängöillä harjoiteltu, ja toiset mittaa vauhtia GPS:llä (itse en ole vielä ehtinyt hankkia), niin tuli vain mieleen, että onko leijalla hurjastellessa avoimessa maastossa olemassa mitään nopeusrajoituksia? Vaikkapa järven jäällä jossa on myös hiihtäjiä ja mahdollisesti moottorikelkkareitti.
Ursa
Newbie
 
Posts: 8
Joined: 10.3.2007 01:54
Location: Kirkenes, Norja

Postby Mjpaav » 8.4.2007 01:33

taitaa ne rajotukset löytyä sieltä jalkojen välistä..

onneks on niin pienet pallit, että tuuli ei niihin pahemmin ota.. kiähkähkäh.. :blink:


ei moottorittomiin rajoitukset päde.. jos ei sitten kovasti "pörise"



<!--EDIT|Mjpaav|Apr 8 2007, 12:34 AM-->
Mjpaav
Advanced Member
 
Posts: 228
Joined: 24.3.2004 18:07
Location: Pori

Postby Vesku » 8.4.2007 07:17

Ei ole rajoituksia, koska lumilauta/sukset rinnastetaan jalankulkijaan (vrt. juoksia). Mutta vaaraa ei saa aiheuttaa kenellekään (vrt. liikenteen vaarantaminen). Kun ajat kovaa, niin huomioi, että tuulen alapuolella ei ole ketään, joita voisit vahingoittaa, jos/kun joku menee pieleen.

Vesillä tilanne onkin sitten erilainen. Leijalauta on vesikulkuneuvo, joten nopeusrajoitukset, väistämissäännöt, aaallon nostaminen, ankkurointi yms. säännöt ovat voimassa, vaikka se saattaa kuulostaakin hassulta.

Terkuin,

VESKU :ph34r:



<!--EDIT|Vesku|Apr 9 2007, 07:50 AM-->
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby Ursa » 8.4.2007 12:02

Vesku wrote:Vesillä tilanne onkin sitten erilainen. Leijalauta on vesikulkuneuvo, joten nopeusrajoutukset, väistämissäännöt, aaallon nostaminen, ankkurointi yms. säännöt ovat voimassa, vaikka se saattaa kuulostaakin hassulta.

Okei! No tuo oli hyvä tietää tuokin... Kiitos vastauksista! :) Minä sain oman leijan vasta reilu viikko sitten, ja kaveri ajeli sillä eka päivänä yli seitsemääkymppiä suolla, minut se vauhti tuonkokoisella (6 m² Access) leijalla yllätti kun ei hänellä kuitenkaan ollut edes yritystä mennä mahdollisimman kovaa... Tuulta oli n. 7 m sekunnissa, puuskissa kyllä varmaan yli 10.
Ursa
Newbie
 
Posts: 8
Joined: 10.3.2007 01:54
Location: Kirkenes, Norja

Postby Immu » 8.4.2007 14:54

Mä oon aina tarkkana etten nosta aaltoa ku oon ankkurissa :D
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Postby Vesku » 9.4.2007 07:56

Ainiin. Unohdin muistuttaa vielä ruori(kite)juoppoudesta ja aluksen päällikön vastuusta. Olikohan niin, että aluksen päällikkö sai tehdä siviilivihkimisenkin? :)

Mutta sen verran kommenttia vakavissaan, että Helsinigissä joku oli tullut naputtamaan ylinopeudesta, koska väitti meidän häiritsevän lintuja. Helsingin venepoliisi sano, että kaiffari oli oikeassa vedotessaan nopeusrajoitukseen.

VESKU :ph34r:



<!--EDIT|Vesku|Apr 9 2007, 07:48 AM-->
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby masako99 » 11.4.2007 11:33

heippa vaan, gps on hyvä väline mittaamaan kuumeen pyllystä. kesällä itse noudatan erityistä varovaisuutta etten päästä kasvavaa peräaaltoa liian suureksi, ohikulkevat joutsenet ovat ottaneet kantaa kyseiseen asiaan, mutta ihan asiamielellä ollaan vesillä keskusteltu, valittavat että kiteheebo kun tuikkaa ohi ja saa aikaan valtavan peräaallon niin siinä vm 2005 joutsen meinaa ihan keikahtaa ympäri.

"Mää paa ropelit pyärii heti."
masako99
Advanced Member
 
Posts: 255
Joined: 24.2.2003 11:21


Return to Talvileijalautailu / Snowkiting

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron