Sopiva leija

Postby heikki » 2.11.2006 14:51

Mikä oli pienelle tytölle jolla on painooo huimat 25 kg sopiva leija, lennätystaitoa on sen verran että kaksnaruinen 2m2 ozone pysyy ilmassa..

Tuo leija vaatii keliä ennen kuin vetää.. Trapetsikin löytyy.



<!--EDIT|heikki|Nov 2 2006, 01:52 PM-->
heikki
Advanced Member
 
Posts: 104
Joined: 29.1.2003 09:45

Postby karri3 » 2.11.2006 17:29

paha kyssäri. pikkuisen vetävämpää leijaa tietysti. tärkeintä on varmaan, että ei kovaan tuuleen ja samuraista löytyy vetoakin, jos tuo edellinen on ollut Imp tuo 2.0 m2 kuitenkin suksilla ja ilman trapetsia paljon treeniä. Ei tietysti liikaa.

Samurait lentää todella kevyessä tuulessa, joten siinä mielessä ne ovat hyviä. De power leijoista Ozonelta Access1 ja2 4.0 m2-6.0 m2 pienellä kevyempiin keleihin. Noin pikkuisen kannattaapi surffailla todellak vevyissä tuulissa. kokeilemisestahan on kyse ja pikkuhiljaa.

Kun itse aina kokeilet ja tiedät olosuhteet, että leijassa ei ole sinulle itselle oikeastaan juuri ollenkaan vetoa, ja keli on muutenkin vakaata (hyvällä säällä), niin silloin noita isompiakin kokoja voi suositella.

Kaikkia noita leijoja voi lennättää ilman trapetsia, kun säätää säädöt kohilleen, niin silloin karkunaru voi olla ranteessa. Kun ajaminen on todella sujuvaa ilman trapetsia, niin sitten suosittelen vasta trapetsin käyttöä vasta peruslennätyksessäkin, ettei tule ikäviä yllätyksiä.

En ole erikoistunut lapsien liikuntaan isommin ennen murrosikää, mutta leijahommat ovat aika fyysisiä lapsille, joten Isänä tiedät varmasti paremmin näistä jutskista. IKON puolesta ainakin aiemmin on ollut itse leijasurffailuun tuo 13 vuoden ikäraja, mutta vesihommat ovatkin sitten asia aivan erikseen. tärkeintähän on lapsen oma innostus vai mitä :)!

ps. Vastasinko nyt Lahden Heikille ;) Kun en tiedä varmasti, jos niin niin aika itsestään selvää läppää. Vastailin vain kokemukseni mukaan itse kysymykseen.. Oikaisuja ja kommenttia vaan, jos huomaatte epäkohtia. Varsinkin lasten opettamisesta kokemusta saaneilta. Itsellä nuorimmat oppilaat ovat olleet 12 vuotiaita!
Image
karri3
Advanced Member
 
Posts: 444
Joined: 23.1.2003 21:09
Location: Espoo

Postby heikki » 2.11.2006 22:01

Karri jep vastasit mulle, mä olen ostanut jo melko monta pientä leijaa IMP 2m2 on tähän menessä paras, olisko kouluarvosana 6- 7.

Ongelma on että tuo 2 m2 vaatii aika paljon keliä, että se lentää kunnolla, lapsilla on uskomattomasti (voimaa &) kestävyyttä, kaks tuntia leijan perässä ei oo mitään. Pitäisi vaan löytää leija joka pysyy ilmassa kevyessä kelissä tuo Access 4 m2 voisi olla oikea.

Toinen ongelmahan on tietysti se että ne sormet on prinssinakin mittaiset ja ne jos laittaa paksun puomin ympärille niin sormivoimat kasvaa..



<!--EDIT|heikki|Nov 2 2006, 09:02 PM-->
heikki
Advanced Member
 
Posts: 104
Joined: 29.1.2003 09:45

Postby Hapa » 3.11.2006 22:59

moro Heikki

Mulla on 8v. poika joka lennätteli viime talvena 1,5 IMP (ei vedä yhtään, lentää nätisti) ja 3m2 samuraita (vetää vähän liikaa) kunnes huomattiin että 4m2 access on parempi eli suosittelen sitä. Ja muistaa ettei jätä mukeloa yksin leijan kanssa ja ei päästä siihen "oikeaan" keliin... niin hyvin menee, oppivat nopeemmi kuin me vanhat jäärät:)
Hapa
Advanced Member
 
Posts: 70
Joined: 28.1.2003 02:27


Return to Talvileijalautailu / Snowkiting

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron