Miten ylös avannosta,jos tippuu?

Postby Vesku » 5.3.2006 10:52

Moi!

Muistakaa kunnioittaa luontoa ja varokaa heikkoja jäitä kun liikutte vesillä talviaikaan. En suosittele kenellekään yksin jäille menoa. Muistakaa ne jääpiikit, jotka ovat halpa vakuutus. Ne pitää myös olla esillä saatavissa EIKÄ taskussa. Samoin kännykkä kannattaa pitää minigrip-pussissa (jo ihan sen takia, että puhelin ei saa kosteutta ja hapetu pilalle hikoillessa).

Tässä yksi hyvä video, miten avannosta voi yrittää yksin ylös ilman piikkejä.
<a href='ftp://130.179.160.147/files/Giesbrecht/DISCOVERY1_Cold_Water_Survival.MPG' target='_blank'>ftp://130.179.160.147/files/Giesbrecht/DI...er_Survival.MPG</a>

Lisää aiheesta
<a href='http://www.umanitoba.ca/faculties/physed/research/people/giesbrecht.shtml' target='_blank'>http://www.umanitoba.ca/faculties/physed/r...iesbrecht.shtml</a>

Terkuin,

VESKU :ph34r:
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby Guest_masa » 5.3.2006 11:40

Eilen ihan mukava yllätys porissa kun oltiin jäällä, 300m päässä oli telakaivinkone ja 3 traktoria ja ruoppaustouhuissa, ilmeisesti muutama sentti jäätä kun kesti tollaset vehkeet.....no, nopeestihan se lähtee heikkenemään kun aurinko porottaa.
Guest_masa
 

Postby Rollo » 11.3.2006 21:16

Kesti tuon videon latautuminen tuskallisen kauan, mutta tässä ilmeisesti sama(?) videopätkä hieman nopeampana...
<a href='http://www.exn.ca/video/?Video=exn20020325-icewater.asx' target='_blank'>http://www.exn.ca/video/?Video=exn20020325...25-icewater.asx</a>

Itse käytän miltei aina kelluntaliivejä takin alla. Ei-toivotun pulahtamisen jälkeen ei tarvitse käyttää kaikkea energiaa veden pinnalla pysymiseen vaan voi rauhassa keskittyä pelastautumiseen. Vaikka liivit tuntuvat keskitalvella hätävarjelun liiottelulta olen perustellut niiden käyttöä itselleni siten, että liivit pehmentävät hittejä kovalle lumelle. Ja onhan mulla autossakin aina turvavyö käytössä vaikkei ole minkäänlaista tarkoitusta ajaa kolaria ;)

Voisin kuvitella trapetsikoukun aiheuttavan epämiellyttäviä haasteita avannosta poispääsylle. Ainakin kesällä veneeseen kiivettäessä koukku oli aina raivostuttavasti tiellä, jos sitä ei ensin muistanut siirtää sivummalle.

- Pysytään pinnalla!
Rollo
Member
 
Posts: 23
Joined: 1.1.2006 22:47

Postby Zippi » 24.3.2006 09:56

Rollo wrote:Kesti tuon videon latautuminen tuskallisen kauan, mutta tässä ilmeisesti sama(?) videopätkä hieman nopeampana...
<a href='http://www.exn.ca/video/?Video=exn20020325-icewater.asx' target='_blank'>http://www.exn.ca/video/?Video=exn20020325...25-icewater.asx</a>

Itse käytän miltei aina kelluntaliivejä takin alla. Ei-toivotun pulahtamisen jälkeen ei tarvitse käyttää kaikkea energiaa veden pinnalla pysymiseen vaan voi rauhassa keskittyä pelastautumiseen. Vaikka liivit tuntuvat keskitalvella hätävarjelun liiottelulta olen perustellut niiden käyttöä itselleni siten, että liivit pehmentävät hittejä kovalle lumelle. Ja onhan mulla autossakin aina turvavyö käytössä vaikkei ole minkäänlaista tarkoitusta ajaa kolaria ;)

Voisin kuvitella trapetsikoukun aiheuttavan epämiellyttäviä haasteita avannosta poispääsylle. Ainakin kesällä veneeseen kiivettäessä koukku oli aina raivostuttavasti tiellä, jos sitä ei ensin muistanut siirtää sivummalle.

- Pysytään pinnalla!

Joo nyt keväällä ei voi olla liian varovainen. Kannattaa myös miettiä jos joutuu avantoon lauta tai skimbat jalassa, eivät ainakaan helpota avannosta nousua.
Ja muutenkin on aika paljon rensseleitä yllä.

Olen ite meinannut mennä paikallisen avantouintiseuran "reiälle" kokeilemaan nousua avannosta suksien kanssa.
Neopreenipuku vaatteiden alle ja sukset voi varmistaa jäähän naruilla ja jääruuvilla (ettei tarvi sukeltaa niitä pohjasta), ja voi samalla kokeilla suksien pois potkimista.
Zippi
 

Postby matha » 24.3.2006 10:54

Terve.
Tämä voi kuullostaa asian aliarvioimiselta tai siltä että en suhtaudu vakavasti, mutta siitä ei ole kyse.
Elikkäs. Mitäs jos jollain keinoin onnistuu pitämään sen suurimman vetoavun (leijan) ilmassa ja hallinnassa, vaikka sukset / lauta ja äijä on jäissä? Ei itsellä toki ole mitään kokemusta mutta onnistuisikohan tuo leija vetämään sinut myös pois sieltä avannosta? Toisaalta jos jollain keinoin onnistuu kesken ajon tipahtamaan jäihin niin ei silloin kyllä ole kova vauhti ainakaan ollut, eikä siis välttämättä vetoakaan ole tarjolla tarpeeksi.
Minusta vaan tuntuu siltä että tuolta avannosta voisi päästä leijan vetämänä jotenkin ylös.
Ongelmaksi lähinnä varmasti muodostuukin sukset ja muut varusteet jotka parhaan taitonsa mukaan vastustavan jään reunalle kipuamista. Jos kuitenkin yrittäisi jotenkin makuullaan antaa leijan vetää kokonaan reunan päälle, ja tarvittaessa vaikka kuinka kauas, josta sitten kiireesti lämmittelemään :)
Nopein tapa päästä lämpimään voi olla se että ajaa takaisin lähtöpisteeseen tai lähimpään rantaan.

--Matias--



<!--EDIT|matha|Mar 24 2006, 09:55 AM-->
<<<<<<<-->>>>>>><br>M A T I A S H A R J U<br><<<<<<<-->>>>>>>
matha
Member
 
Posts: 12
Joined: 24.8.2004 20:45

Postby Rollo » 25.3.2006 02:55

Taitavalla leijan käsittelyllä ja erityisen hyvällä tuurilla avannosta pomppaa lentäen takaisin jään/lumen pinnalle jatkamaan ajamista viileän raikkaana vilkuttaen coolisti apuun rientäneille naispuolisille pilkkijöille ja hiihtäjille B)

Ei vaan vakavasti, yrittäisin itsekin ehdottomasti hyödyntää leijan vetoa avannosta pakenemiseen. Varsinkin, jos leija on ennestään ilmassa tai jos sen saa vielä nostettua ilmaan, niin kuvittelisin siitä olevan suurtakin apua. Itse päästäisin leijan menemään vasta, jos olettaisin siitä olevan enemmän haittaa kuin mahdollista hyötyä. Toinen hyvä puoli leijassa on muuten narut! Nimittäin apuun tulevan henkilön ei siten tarvitse vaarantaa itseään tulemalla avannon reunalle vaan tämä voi yrittää naruista vetämällä saada avantoon pudonneen kitelijän avustettua takaisin jään pinnalle.

Ilman leijaa... Lautaa voisi kenties myös yrittää käyttää vedestä poisponnistamiseen. Mahalleen veteen makaamaan, ylävartalo niin pitkälle jäälle (tulosuuntaan) kuin vain mahdollista (naskaleita tietysti apuna käyttäen!!), polvet niin koukkuun kuin märillä vaatteilla mahdollista ja ponnistus lautaa hyväksikäyttäen.

Olisi kieltämättä hyvä ajatus kokeilla hallituissa olosuhteissa pelastautumista. Siitä saisi hyvän kevättapahtuman: porukka kasaan, reikä jäähän, pelastuslaitokselta edustaja varmuuden vuoksi paikalle ja ukkoa veteen vuorotellen treenaamaan. Muutaman kerran jälkeen alkaisi varmasti hahmottumaan mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, sitten vaan mallisuoritus videolle ja pelastautumispätkä levitykseen. Ei vaan viitsis upottaa omia lautailukenkiään meriveteen :)


Btw. Jos leijan avulla pääsee näyttävästi pomppaamaan avannosta ja jatkamaan ajoa, siitä saa aika samperin hyvän mainosspotin tietyille tuotteille. Pitää varmaan maanantaina soittaa pari puhelua...

<< Rollo
Rollo
Member
 
Posts: 23
Joined: 1.1.2006 22:47

Postby Vesku » 25.3.2006 12:45

Kommentti avannosta ylöshyppäämiseen.

Muistellaampa kuinka leijalla hypätään:

Otetaan kova vauhti sivutuuleen ja kantataan kovasti vastaan ja sitten ohjataan nopeasti leija taakse, jolloin leija lentää powerzonen läpi ylös ja nostaa kuskin hyvässä lykyssä korkeallekin ja lennättää alatuuleen.

Kuinka moni onnistuu tekemään saman tempun rannalla niin, että seisot paikallasi juoksematta sivulle ja lennätät leijan powerzonen läpi ja se nostaa sinua edes 20 senttiä ilmaan?

Nyt siirretään sama tilanne veteen. Kunka moni on saanut edes polvet veden pinnan ylöpuolelle vedessä bodydragissä?

Leija ei nosta ihmistä ylös avannosta suoraan ilmaan ellei satu tulemaan +20 m/s puuska kohdalle, jolloin lähdet loftaamaan. Mutta leijan avulla voit yrittää kerätä sen verran vetoa, että se vetäisi sinut jäälle mahallasi, jos olet päässyt laudasta ja suksista eroon ja tuulta on riittävästi - kuulostaa aika epätodennäköiseltä tämäkin. Auttaja voi myös yrittää vetää leijasta tai ohuista naruista sinua ylös, mutta sekin on todella hankalaa.

Naskalit ovat melko hyvät, jos on voimaa vielä käsissä. Ja kyllä itse pitäisin leijan messissä, jos se ei vedä vasten jään reunaa ja aio musertaa kuoliaaksi.

Olisihan tämä hauska simuiloida pelastuspuvun kanssa keväällä.

Terkuin,

VESKU
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby Rollo » 25.3.2006 14:31

Vesku wrote:
Olisihan tämä hauska simuiloida pelastuspuvun kanssa keväällä.


Kontrolloidussa tilanteessa hauskaa, mutta etenkin hyödyllistä. Se että pääsee kokeilemaan asiaa simuloidussa & valvotussa tilanteessa antaa paremmat lähtökohdat todellisesta tilanteesta selviämiseen, vaikka simulointi ei sisältäisikään kaikkia hengenvaarallisia muuttujia.

Tähän samaan 'kite-hemmo avannosta' -keskusteluun törmää silloin tällöin myös kv-foorumeissa. Me suomalaiset voisimme porukalla pistää testitilanteen pystyyn ja siitä saadun opin perusteella levittää 'Save Your Freezing Kite Ass' -pelastautumisvinkit.

Ai niin, avannosta hyppäämiseen leijan avulla... Eihän siitä tulisikaan näyttävää spottia, jos homma olisi ihan simppeliä :) Mutta joo, samaa mieltä Veskun kanssa, että avannosta tuskin hypätään leijan avulla, mutta leijan tuottamaa vetoa kannattaa varmasti yrittää hyödyntää yrittäessä räpiköidä jään pinnalle.

Kuten aiemmin jo mainitsin, trapetsikoukku on kuitenkin se mikä mua huolestuttaa. Mulla koukku tosiaan nappasi joka kerta kumiveneen ponttooniin kiinni (ei siis uimaportaita apuna) ja esti veneeseen kampeamisen ellen A. saanut ponnistettua itseäni vedestä niin, että koukku tuli törmäyslistan yläpuolelle tai B. irrottanut / siirtänyt koukkua tai C. jotenkin akrobaattisesti vääntänyt itseni veneeseen kylki edellä. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Jääkylmässä vedessä ei tosiaan kaipaisi ylimääräisiä ennalta tiedostamattomia haasteita, joten siinäkin mielessä kiinnostaisi tuo avantopulahdussimulaatio.


<< Rollo
Rollo
Member
 
Posts: 23
Joined: 1.1.2006 22:47

Postby zippi » 28.3.2006 08:49

Rollo wrote:
Vesku wrote:
Olisihan tämä hauska simuiloida pelastuspuvun kanssa keväällä.


Kontrolloidussa tilanteessa hauskaa, mutta etenkin hyödyllistä. Se että pääsee kokeilemaan asiaa simuloidussa & valvotussa tilanteessa antaa paremmat lähtökohdat todellisesta tilanteesta selviämiseen, vaikka simulointi ei sisältäisikään kaikkia hengenvaarallisia muuttujia.

Tähän samaan 'kite-hemmo avannosta' -keskusteluun törmää silloin tällöin myös kv-foorumeissa. Me suomalaiset voisimme porukalla pistää testitilanteen pystyyn ja siitä saadun opin perusteella levittää 'Save Your Freezing Kite Ass' -pelastautumisvinkit.

Ai niin, avannosta hyppäämiseen leijan avulla... Eihän siitä tulisikaan näyttävää spottia, jos homma olisi ihan simppeliä :) Mutta joo, samaa mieltä Veskun kanssa, että avannosta tuskin hypätään leijan avulla, mutta leijan tuottamaa vetoa kannattaa varmasti yrittää hyödyntää yrittäessä räpiköidä jään pinnalle.

Kuten aiemmin jo mainitsin, trapetsikoukku on kuitenkin se mikä mua huolestuttaa. Mulla koukku tosiaan nappasi joka kerta kumiveneen ponttooniin kiinni (ei siis uimaportaita apuna) ja esti veneeseen kampeamisen ellen A. saanut ponnistettua itseäni vedestä niin, että koukku tuli törmäyslistan yläpuolelle tai B. irrottanut / siirtänyt koukkua tai C. jotenkin akrobaattisesti vääntänyt itseni veneeseen kylki edellä. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Jääkylmässä vedessä ei tosiaan kaipaisi ylimääräisiä ennalta tiedostamattomia haasteita, joten siinäkin mielessä kiinnostaisi tuo avantopulahdussimulaatio.


<< Rollo

Jos löytyy innostuneita niin voidaan järjestää ko. pelastautumisharjoitus.
Paikkakin on valmiina, eli valmis avanto ja sauna vieressä.
Paikkana olisi avantouintimesta Turun pohjoispuolella.
Voisin vielä kysyä apua pukujen saamiseksi paikalliselta pelastuspukuvalmistajalta.

Heittäkää kommenttia tai sähköpostia,

-Zippi
ari.tuori(a)rauplan.com
zippi
 

Postby Svante » 28.3.2006 23:20

Hyvä idea.Sellaista kannattaa aina harjoitella.

Kuivapuku vääristää kuitenkin tilannetta aika paljon, kun sen alle jää
väkisinkin ilmaa. Menisin mielummin avantoon tavallisilla varusteilla,
kunhan paikalla on vain osaavaa porukkaa auttamassa, jos ylöspääseminen
ei olisikaan niin helppoa.

Olen muutaman kerran hiihtänyt avantoon "huvin vuoksi" ja se ei ole
paha rasti. En ole hetkellisestä kylmyydestä huolissani tollaisessa
tilanteesta. Tositilanteessa on eri asia, jos ei ole varavaatteita
mukana.

Leijasta voisi varmasti olla apua ja jos ei ole, niin siitä pääsee aina
irti. Koukunkin saa irrotettua, jos se aiheuttaa ongelmia.

Enemmän mua pelottaa laskettelusukset ja etenkin lumilauta. Maalla minä
painan 67 kiloa ja lumilautani 5 kiloa. Vedessä painan kai noin 2 kiloa
ja lumilauta saman verran. Vaikka oletetaan, että mulla on pää pinnan
ylipuolella, en paina kuin reilu 5 kiloa. Kun otetaan huomioon kaikki
suojat, vaatteet ja kengät olen varmasti vedessä noin 2-3 kertaa
painavampi varusteiden kanssa kuin ilman niitä. Jos on vielä jalat
kiinni laudassa, niin uiminen saattaa olla vaikeata.

Pinnalla pysyminen ei ole siis välttämättä niin helppoa. Näin pari
kesää sitten jätkän, joka hyppäs veteen laskettelusuksilla. Hän ei
tahdonnut pysyä pinnalla vaikka oli pienet kelluntaliivit päällä. Sen
verran pahaan paniikkiin joutui, ettei saanut itse suksia jaloilta.

Eli vähän ylimitoitetut kelluntaliivit pitäisin päälle, jos avantoon
tai heikolle jäälle pitäisi kitevarusteissa lähteä. Toisaalta se
vääristää tilannetta vähän samalla tavalla kuin kuivapuku. Et se tästä
teoriasta.

Harjoitteleminen avannossa on kai myös aika erilaista, kuin jos
oikeasti menisi heikon jään läpi. Avannossa on aina hyvä reuna. Heikko
jää murtuu helposti ja voi sen takia olla vaikeata päästä ylös. Jos menee heikolle jäälle harjoittelemaan, niin sitä ei voi enää harjoittelemiseksi sanoa, jollei ole kumivene tai muu vastaava paikalla.
Svante
Member
 
Posts: 23
Joined: 29.1.2004 13:12

Postby Piit » 14.4.2006 18:21

Itseäni on arveluttanut eräs näkökohta avantoon putoamisessa. Leijailija liikkuu kovaa vauhtia sukset/lumilauta jaloissa, jolloin heikkokin jää kantaa erittäin hyvin, mutta samalla leijailija voi ajautua hyvin pitkälle sulaan tai heikoille jäille, jolloin pelastautuminen voi tulla hyvin vaikeaksi.

Kuvittelisin olevan mahdollista, että ajaudutaan kymmeniä metrejä alueelle, jossa jää ei kestä edes kierimistä takaisin märän leijailijan alla. Kyllähän lumilauta varmasti liukuu avovedessäkin vaikka miten pitkälle kunhan tuulta riittää. Tilanne on täysin erilainen verrattuna siihen, että pelastaudutaan naskaleilla kovalle jäälle kairatusta reijästä, jossa on miehen kantavat jyrkät reunat.
Piit
Member
 
Posts: 13
Joined: 10.9.2005 12:07


Return to Talvileijalautailu / Snowkiting

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron