tellut ja leija..

Postby reni » 4.1.2006 23:25

Moikka,

Oon ollut jo pitkään kiinnostunut tuosta kite-touhusta, mutta.. Mahtaakohan se onnistua telluilla? En ole vuosiin laskenut millään muulla joten ne on kaikista tutuin väline. Miten tuo leija nykii? Onko siinä jatkuvasti nenällään vai onko se vaan telluilijan/leijailijan kokemusasteesta kiinni?

Järjestetäänkö Tampereella muuten jotain kurssia tms mahdollisuutta tulla kokeileen, josko sitä vaikka uskaltaisi..?
reni
 

Postby karri3 » 5.1.2006 01:06

Moi!
Jos et mee telluilla nenälleen rinteessäkään, niin et kyllä mee leijallakaan.

Monet on olleet kursseilla telluvehkeillä ja hienosti homma toimii!

Sulla on kuitenkin varmaan korkea mono. Puoli korkeallakin vielä vetelee. Mutta homma toimii niillä vehkeillä millä pystyy laskeskelemaan leikkaavasti perusrinteissäkin.

t. Karri 3nen

kurssit ja leijat: www.karri3nen.com
Image
karri3
Advanced Member
 
Posts: 444
Joined: 23.1.2003 21:09
Location: Espoo

Postby Lare » 5.1.2006 01:28

Onnistuu hyvin, mielestäni tellut ovat nimenomaan mukavat ja käytännölliset tässä hommassa. Tulee mieleen viime talven reissu meren jäällä Laru-Porkkala-Kytö (josta minä hiihdin tuulettomuuden takia takaisin Laruun telluilla ja ja kaveri könkköili slalom suksilla - arvaa kummalla oli tuskaa!) Ratkaisevaa on kuitenkin leijanlennätystaito

Terv.

Lare


ps. odottelen tässä tulevia telemark alastuloja - kunhan vain ensin opin hyppäämään ;-)
Lare
Newbie
 
Posts: 7
Joined: 19.12.2004 11:28

Postby -karra- » 5.1.2006 14:47

Jees. tellut toimii varsin hyvin. Kuten Karri sanoikin on sitten kysymys siitä miten leikkaava käännöstä tukevat sun tellukengät ja sukset. Murtsikoillakin kiteilee ihan siedettävästi pitävällä alustalla :)

Ite useinmiten opetan kitekursseilla käyttäen Crispin korkeaa CX1 monoa ja puikkasuksia. On helppoo kävellä ympäriinsä, on lämpimät ja mukavat kengät ja sit steppaan ne puikkasiteisiin nopeasti tarvittaessa. En tietty suosittele tellumonojen käyttöä kiteilyyn tai laskemiseen yleensäkään puikkasiteiden kanssa ;)

Ja jos tellut on vielä tvinit niin tulee lisää mahiksia kikkailuun sekä kiteillessä, että mäessä.
-karra-
Kari Perko
tel +358 40 5084000
karra (at) iki.fi
http://www.prowind.fi
ROYAL KITEBOARDING ja HQ Powerkites leijat, ROYAL & SKYWALKER leijalaudat
Image
-karra-
Advanced Member
 
Posts: 176
Joined: 20.1.2003 14:24
Location: Helsinki

Postby reni » 5.1.2006 15:04

Kiitoksia kovasti vastauksista.

Kaapista löytyy tollaset Crispin korkeet tyttömonot ja aikasta leikkaavat suksetkin niin ei pitäisi ilmeisesti olla ongelmia. :)

Nyt sitten vain kurssia etsimään..
reni
 

Postby TeleM » 19.1.2006 23:05

Moi

Olin just pari viikkoo sit kursseilla telluilla Hämeen Helmessä Pälkäneellä.
Tuuli vain teki tepposet kun piti päästä ajaan... :angry:
Niillä on toimisto Tampereella joten kysyppä sieltä lisää

TeleM

P.S. Jos tarvit kaveria joskus Treella telluleija sessioon, niin pistä soittaen

Kaatuillaan sit yhessä

0400-555 909 Mikko/Nokia
TeleM
 

Postby Kajaus » 5.3.2006 19:03

Toimii toki!
Minä vetelen vanhalla kunnon matalalla nahkamonolla, sekä rinteessä että leijankin kanssa. Ja suksena tietysti vanha kunnon hiihtomalli eikä mitään nykyajan kotkotuksia. (lue: muovimonoilla mennään slaalomia) Suksissa on se hyvä puoli että jos tosiaan tarvii hiihtää niin voiteetkin pysyy pohjassa sen jalkavuuden takia vaikka voitelisi sukset kotona ja silti on luistoa jos leija vetää. Monot taas on mukavat siinä vaiheessa kun pumppailee leijaa ja laittelee asioita kuntoon ennen hiihtoa. Pohjat taipuu eikä muovi hierrä jalkaa. Joskus 80 luvulla kun olin telemarkeilla kisoissa niin nahkamonoista lisäpisteitä siksi kun se on sitä oikeaa telemarkia. Joskus hauskutin turisteja laskemalla "lurkin" kanssa eli siis nk. yhden sauvan systeemi. Ja lisänä kun on teleskooppisauvat jotka pitäisi jotenkin viritellä kyytiin niin mikäs on hiihdellessä kotiin... Kahvit on varmasti jo valmiina kun lumilautatyypit kahlaa lähtöpaikalle! :D Eipä silti, kyllä mulla lautakin löytyy ja ne muovimonot kans, mutta jos tellusta puhutaan niin monot on nahkaa. Aina.

Vielä kun tuulis niin olis tekemistä...

- Immo
Kajaus
Member
 
Posts: 10
Joined: 21.2.2006 10:50

Postby Guest_masa » 6.3.2006 11:52

en lähtis kyllä vanhoilla nahkaisilla tellumonoilla leiskauttelemaan mitään ihmeempiä hyppyjä..retkeilyyn varmaan sopii loistavasti.
Guest_masa
 


Return to Talvileijalautailu / Snowkiting

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest