Luistimet leijailuun?

Postby Kahis » 13.12.2005 19:41

Tervens.

Taas olisi Matalajärvellä luistinkeli. <_< Normaalisti ajelen lumilaudalla, mutta koska täällä Etelä-Suomessa on aika usein kovin vähän lunta jäällä, ajattelin hankkia 'kakkosautoksi' luistimet.

Tarttis siis saada suosituksia siitä millaiset tappoterät jalkoihin kannattaa laittaa? Pärjääkö hokkareilla? Mulla ei ole ennestään luistimia tai retkiluistimiin sopivia hiihtomonoja. Hintaero on melkoinen...

Kahis
Kahis
Advanced Member
 
Posts: 47
Joined: 24.8.2004 18:40
Location: Helsinki

Postby Leo T. » 13.12.2005 20:24

Olen jo pari talvea aina lumen puuttuessa käyttänyt retkiluistimia, joihin olen kiinnittänyt siteet laskettelusuksista. Se mahdollistaa sen, että esim. railoon juuttuessaan ne irtoavat jaloista, eikä mahdollisia polven vääntymisvaurioita synny.
Hokkareita en ole uskaltanut käyttää juuri jalkojen vääntymisen pelossa.
Retkiluistimet ovat myös matalammat kuin hokkarit, joten ne tuntuvat suhteellisen vakaalta ja "tukevilta" laskettelumonojen kanssa käytettynä. Suosittelen.
Siteet sain halvalla kirpparilta, 5 € ja tuli vielä sukset mukaan!
Leo T.
 

Postby juhani » 13.12.2005 21:55

retkiluistimista kannattaa muista se, että ne ei välttämättä kestä hyppimistä. itse en ole koskaan kokeillut retkiluistimia,mutta kaverilla on haljennut terä hypyn alastulossa.

muuten ne on kai aika leppoisat?
juhani
 

Postby Jerma » 13.12.2005 22:05

Propellihattu (kuten allekirjoittanut) tekee retkiluistimet konesahan terästä ja alumiini L -profiilista, ja pulttaa siihen normi laskettelukuksen siteet. On ainakin tukevat slalom monoilla.
- Jerma -
mjerohin ÄT gmail PISTE com
p.nollaneljänolla - 8371175
Jerma
Advanced Member
 
Posts: 226
Joined: 15.4.2004 09:52
Location: Vaasa

Postby Pallis » 14.12.2005 14:39

Itse tehdyistä ja laskettelu monoilla/siteillä varustetuista luistimista tulee hyvät pelit. Propellihattu tapa tehdä on hyvä ja edullinen. Itse tein samalla tavalla. Omisssani on terät tehty laserilla muotoon leikatuista hardox levystä, jonka kulutus kestävyys ja kovuus on riittävän suuri.

Teriä löytyy muutama ylimääräinen myytäväksi.
Huippu tarjoukset numerosta 050-560 1992 /Juho
Pallis
Newbie
 
Posts: 4
Joined: 26.2.2005 19:56
Location: LAITILA

Postby Vesku » 14.12.2005 16:45

Luomun "luistimet" olivat tehty aikoinaan laskettelusuksesta, joka oli sahattu poikki siteiden edestä ja takaa. Sitten vaan ruuveilla sukseen kiinni peräkkäin kaksi perinteistä hokkarin terää.

...jos en väärin muista. 8)

VESKU
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby Esko » 14.12.2005 18:43

Ne Luomun terät on taitoluistin mallia, matalammat ja suoremmat kuin hokkarissa.
Naishia vuodesta 2000 alkaen.
www.eskone.com
info@eskone.com
+358 500 604 516
Esko
Advanced Member
 
Posts: 152
Joined: 10.1.2003 23:59
Location: Kallvik Surf ry Helsinki Finland

Postby karri3 » 14.12.2005 19:39

Hokkarit on hyvät, kunhan on suojia ja leppoisa veto leijassa.
Luistimet vaatii kyllä hyvää leijatatsia, joten ei voi suositella aloittelville harrastajille.

Kannattaa ajaa sitten varovasti ekat siivut, että tulee pelimesta tutuksi, eikä railot ym. yllärit pääse yllättämään. Ja suojia kannattaa sitten pistää reilusti, koska lipat tulee ennemmin tai myöhemmin. Kaikista kuumottavimmalta tuntuu, jos esim ajaa, johonkin muovipussin palaseen joka on jäätynyt kiinni jäähän. tai ei sen tarvii olla kun tupakan tumppi, niin luistin kyllä tökkää täydellisesti. kevyt telemarkasento antaa lisätukea luistimilla ajaessa. Aina varovasti.

Hokkarit jalkaan ja suojia reippaasti sekä reilusti alitehoinen leija, niin ei mene hukkaan hyvät kelit taas säätäessä jotain mikä ei toimi kuitenkaan ekalla kerralla ... jake ajoi eilen luistimilla ja 2 neliöisellä Ozonen impillä. ja liikku ihan mallikkaasti 5-12 m/s kelissä...
Image
karri3
Advanced Member
 
Posts: 444
Joined: 23.1.2003 21:09
Location: Espoo


Return to Talvileijalautailu / Snowkiting

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron