pakkasraja

Postby kimmo » 10.1.2003 16:32

Kuinka kylmällä uskallatte vielä lähteä leijailemaan? Ainakin pumpattavilla leijoilla taitaa kamojen kestävyyden kannalta pakkasraja olla jotain -20. Patjoilla voi sitten vetää kylmemmälläkin - jos vaan itse kestää kylmää ;)

Itse oon kylmimmillään ollu -20:ssä, ja se tuntui siltä, että olisi vielä muutama aste kylmemmälläkin voinut olla. -25 tai enemmän taitaa ainakin meikäläisen pitää sisätiloissa vaikkapa turhia posteja lähettelemässä...

_____
Kimmo
kimmo
Advanced Member
 
Posts: 151
Joined: 10.1.2003 16:23
Location: Espoo / Helsinki

Postby ossi » 10.1.2003 17:20

Loppiainen meni mukavasti C-Quadien ja -28 pakkasen kanssa. Pikkasen arvelutti taivutella hiilikuiturunkoinen leija takaisin säilytyspussiin, mutta tuntui se kestävän.

Mahtaako kukaan tietää onko ohuelle hiilikuidulle pakkasrajaa?
ossi
Advanced Member
 
Posts: 41
Joined: 10.1.2003 17:16
Location: Lauttasaari, Helsinki

Postby Vesku » 10.1.2003 23:08

Itse olen pitänyt tuollaista -15C pakkasrajana pumpattavien kanssa. Mutta kyllä ne kovempaakin pakkasta kestävät.

Patjalla olen ajellut -23C:ssä kevyessä tuulessa.

VESKU :ph34r:



<!--EDIT|Vesku|Jan 10 2003, 10:14 PM-->
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby Sami » 11.1.2003 00:58

Vaikka täällä susirajalla tällä hetkellä elelenkin, niin kyllä kelin pitää olla vähintäänkin upea (tai takana piiiiiitkä ajamaton ajanjakso) ennen kuin viitsin paljon alle -15°C lämpötiloissa lähteä liikkeelle. Homma menee ikäväksi jos on vaikka -20° pakkasta ja tuulee 6-7 m/s, silloin pakkasen, tuulen ja ajoviiman yhteisvaikutus vastaa helposti alle -40°C lämpötilaa tyynessä ja paleltumia tulee jo erittäin nopeasti.

Olin toissapäivänä järvellä n. -24°C pakkasessa, ja vaikka tuulta ei parhaimmillaankaan ollut kuin n. 4 m/s, oli tilanne se, että halssia piti vaihtaa vähän väliä pelkästään kylmyyden takia. Liian kylmä siis, mutta kun ei pariin viikkoon ollut päässyt ollenkaan ajamaan niiin pakko oli mennä...



<!--EDIT|Sami|Jan 10 2003, 11:58 PM-->
Sami
Sami
Advanced Member
 
Posts: 293
Joined: 10.1.2003 17:28

Postby Vesku » 11.1.2003 23:52

Moi!

Katselin wind chill -taulukkoa ja näyttäisi siltä, että leijat kestää huomattavasti enemmän kuin ihminen.

Image

Kuva Ilmatieteenlaitos

Kylmän aistimista on järkevää tarkastella kylmyysluokissa, joiden taustalla on ihmiskehon fysiologiaan perustuvat kynnysarvot. Ihon pinnan lämpötilaan ja sen mukaisiin pintaverenkierron muutoksiin perustuu luokitus: "kylmä" - "erittäin kylmä" - "paleltumisvaara". Näistä paleltumisvaara edustaa jo niin ankaria olosuhteita, että häiriöt pintaverenkierrossa voivat aiheuttaa paleltumisvammoja. Kylmän aistimiseen vaikuttaa moni muukin tekijä, esim. ihmisen aineenvaihdunta, fyysinen ja henkinen tila sekä vaatetuksen määrä ja laatu.

Auringon lämpöä ei huomioitu B)

Auringon säteilyllä on lämmittävä vaikutus, jota ei ole otettu huomioon kaaviossa. Auringon lämmittävä vaikutus vaihtelee maantieteellisesti, vuodenajan ja vallitsevan kokonaispilvisyyden mukaan välillä 0-200 W/m2. Ohjeellisesti voidaan auringon paisteessa vähentää lämpöhäviölukemista 150 W/m2 eli säteilyn lämmittävä vaikutus on noin 5 °C.


Eli jos tuosta karkeasti katsoo, niin naama pakastuu viimeistään -15C:ssä kun tuulta alkaa olla 8 m/s.

Hieno mittari löytyy osoitteesta:
<a href='http://www.fmi.fi/tuotteet/tuotteet_23.html' target='_blank'>http://www.fmi.fi/tuotteet/tuotteet_23.html</a>

VESKU
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby kimmo » 13.1.2003 09:55

Joo ton auringon vaikutuksen kyllä huomaa! Silloin kun itse olin -20:ssä aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta.

Lisäksi käytän sellasta ninja-tyylistä B) kypärähuppua, joten naaman paleltumisesta ei ole pelkoa - suosittelen.

_____
Kimmo
kimmo
Advanced Member
 
Posts: 151
Joined: 10.1.2003 16:23
Location: Espoo / Helsinki


Return to Talvileijalautailu / Snowkiting

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron