Skimbat 4.8 vai 5.5?

Postby Ismo » 22.10.2005 09:12

jos jäällä on lunta niin ilman muuta isompi.

itse en kyllä ole kuin pari kertaa kokeillut kyseistä vehjettä joskus 10v sitten, mutta se vaatii todella paljon tuulta jotta sillä pääsisi edes liikkeelle.

tilanne tietysti muuttuu jos lunta ei ole kuin muutama sentti
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby Tirri » 23.10.2005 18:56

Skimbattia kokelleena ja ajelleena ja seuranneena !

Parhaat kiksit Skimbatilla saa napakassa tuulessa ja kirkkaalla käälä, kulkee lujaa suksilla ja mukava liidellä jonkinlaisia hyppyjä .
Krysii ihan ok !
Jos lunta paljon, tarvii tuulta olla ihan hitosti että pääsee liikkeelle !
Materiaaleista kundit ei oo kumpaakaan omana siipenään nin kehuneet kun haukkunet, ottaisin halvemman !
Ns.antennejab saat talvessa rikottua sen 3-4 mutta ne on edulisia ja Jan Luther on reilu sälli niitä toimittamaan.
Käyttöönotto kestää hieman enemmän aikaa kuin avioimella leijalla, mutta ylivoimainen paljaalla jäällä ja kovassa, siis KOVAssa tuulessa !

Täs mun euro kakskyt viis !
Make meillä Lahdessa varsinainen ekspertti !
Famous Kitetirri Tmi - "Tirri" - Lahesta
http://www.kitetirri.fi
040-5404513
Surfhenkinen Elämyspalveluyritys

Facebook https://www.facebook.com/?q=#/pages/Kitetirri/565482443512293?ref=bookmarks

Image
Tirri
Advanced Member
 
Posts: 787
Joined: 15.1.2003 16:22

Postby Leo T. » 23.10.2005 21:47

Olen ajellut Skimbatilla talvesta -94 lähtien. Suosittelen sitä isompaa mallia. Itselläni on se pienempi. Jos tuulta on riittävästi, yli 10 m/s, niin sillä nousee vastatuuleen paljon jyrkemmin kuin esim. leijalla. Tosin lumella liikkumiseen tarvitaan tuulta paljon enemmän kuin leijalla.
Parhaimmillaan se mielestäni on ollut jäällä ajeltaessa.
Siihen materiaaliasiaan en osaa ottaa kantaa. En edes tiedä, mitä materiaalia omani on. Riittää, kun se pelittää vallan mainiosti.
Skimbatin käsittely on helpompaa kuin leijan käsittely. Sillä pääsee eka kerralla liikkeelle jos vain on tuulta. Hypyt on sitten asia erikseen.
Leo T.
 

Postby Ismo » 24.10.2005 07:40

Leo T. wrote:Skimbatin käsittely on helpompaa kuin leijan käsittely.  Sillä pääsee eka kerralla liikkeelle jos vain on tuulta. Hypyt on sitten asia erikseen.

tuosta olisin kyllä eri mieltä. tai tietysti jos puhutaan taas jäästä, niin varmaankin silloin. mutta jos on epätasainen pinta, välillä enemmän ja välillä vähemmän lunta, niin skimbatti on hankalampi kuin leija, se on nimittäin niin herkkä ohjauksen suhteen että toinen siivenkärki ottaa jatkuvasti lumeen ja sitten pitää kerätä kamoja. puuskainen tuuli vielä pahentaa tilannetta paljon.

leijalla taas riittää kun sen nostaa ylös, niin se pysyy siellä ilman valvontaa. sitten vain ohjaa leijan menosuuntaan ja tehoja säätelemällä kompensoi lumen vastusta/puuskia.

Ainakin joensuussa kaikilla leijaharjoittelijoilla on toiminut seuraava:

- 1-2 tuntia lennätystä
- sukset/lauta jalkaan ja menoksi

kaikki ovat osanneet kryssiä ihan heti.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby Immu » 24.10.2005 15:49

Kimbat: tähänhän tää menee kun tuli kite-bb:lle kyseleen... ;)

Skimbatti tarvii tosiaan ihan hirveen myräkän jos lunta on enemmän. Sisä-suomessa ei kunnollisia ajopäiviä kauheen montaa talveen mahdu...
(Ei henk. koht. kokemusta, perustuu näkö/kuulohavantoihin)

Jos on surffitaustaa niin leijan opettelu on ihan kakun pala, kuten ismo sanoi. Tosin mikään muu leija kuin ARC ei taida pysyä ilmassa valvomatta. Ite en kuitenkaan arccia ottais... mut makuasia.

Ite tein keväällä -02 vakaan päätöksen että skimpatti on saatava ens talveen mennessä. Sit rupesin googlettamaan lisää tietoa, ja sattumalta löysin valmistajan sivuilta tietoa leijoista... se oli menoa sit, enkä ole päivääkään katunut =)
Itsellä laskettelu, wake ja vähän surffitaustaa, niin lajin oppi todella helposti. Eikä tarvi olla mitenkään reikäpää, rauhallisemmallekin kaverille toimii ihan täysillä, varsinkin talvella.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Postby Guest_Kimbat » 26.10.2005 21:40

Moikka Ismo, Tirri, Leo T. ja Immu. Olin TODELLA iloinen ja yltättänyt, kun olitte vaivautuneet kommentoimaan kysymyksiäni. Kiitos siitä teille kaikille! Mun kiinnostus tähän skimbattiin heräs eka kerran marraskuussa 2003. Olin viettämässä veljeni vaimon 40 vuotissynttäreitä Lauttasaaressa polisien rantahuvilalla, joka on siinä ihan meren rannalla. Lämmiteltiin saunaa ja takkoja kun huomasin, että kaksi kaveria ajeli jollain ihme vehkeillä (huomasin myöhemmin että skimbateilla ja lumilaudoilla) siinä ihan nokan edessä meren jäällä ees - taas tehden hyppyjä ja loikkia. Etelätuulta sieltä Viron suunnsta oli ihan helvetisti ja äijät senkun vaan ajelivat. No mulla se ½ iltaa meni ihan pelkästään siitten homman seurailuun ja vasta kun tuli pimeetä (skimbattaajat lähti) saatoin liittyä muiden juhlahumuun.

Siis suorittelette isompaa 5.5 purjetta. Sit kysymys Immulle-> minkä tuotteen ostit ja miten? Paljonko hintaa? Mullei oo tiedossa muuta merkkiä, kuin Extremeshopin kautta myytävät (kotimaisen ?) Kitewing:in tuotteet. Ne kait on ihan OK.

ja ps ... vaikka täällä Kouvolan alueella on tänään 26.10. jo lunta maassa, niin viikonloppuna vielä yritetään plaania formulalla. Luvassa olisi lähes + 10 C ja tuulta. == se olis kait sitten tämän kauden viimeinen tappi ==

terv Kimbat
Guest_Kimbat
 

Postby Ismo » 27.10.2005 07:45

skimbatilla ei ole kuin tuo yksi valmistaja, ja me vaan puhutaan skimbatista kun se joskus muinoin oli sen niminen, nykyisin sen nimi on kitewing :-)

skimbatti todellakin vaatii toimiakseen kovaa keliä, esim täällä joensuussa ei pääsisi montaa kertaa vuodessa sillä ajelemaan. leijalla taas pääsee melkein joka viikonloppu. Mutta täällä siis on yleensä reilusti pehmeää lunta.

kävitkös: <a href='http://www.windsports.net/forum/' target='_blank'>http://www.windsports.net/forum/</a> sieltä saa varmaankin parempaa tietoa kuin täältä
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby Immu » 27.10.2005 10:22

kimbat: niin siis mun ratkaisu oli leija! :D

...jos asut kouvolassa, eli sisämaassa, suosittelen leijaa tai jäät harmillisen vähille ajopäiville. :( Merellä on paljon enemmän ja useammin tuulta, ja vähemmän lunta. Uskaltaisin luvata että leijalla pääsee jotenkuten ajamaan jäällä keskimäärin joka toinen päivä.

Jos kiinnostaa tulla leijatoimintaa katsomaan, niin huomenna perjantaina iltapäivällä (jos ei ole alle +5C) on luultavasti porukkaa vääksyssä leijoilla, käytössä pumpattavaa ja flysurferin patjaa. Lauantaina päivällä porukkaa on aivan varmasti, niin hyvää tuulta ja lämmintä on luvattu :)
Jos kiinnostaa niin soittele vaikka mulle 044 088 3758

P.S. skimbat=kitewing-kokemusta ei taida liiemmin sillä porukalla olla, jos make ei oo lauantaina mestoilla.



<!--EDIT|Immu|Oct 27 2005, 09:32 AM-->
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Postby Jallu » 27.10.2005 14:00

Jos nimenomaan skimbatin haluat niin suosittelisin myös sitä isompaa. Mulla oli joskus pienempi malli ja vaati tosiaan tuulta aika paljon. Sit ku kelit sattu kohdilleen ni vauhtia kyllä piisas ja hauskaa oli. Hyvinä puolina leijaan nähden pidän turvallisuutta ja helpompaa hallittavuutta. Puuskan yllättäessä on helppo hellittää takakättä jolloin veto poistuu välittömästi. Siiven kärkiä ryhdissään pitävät "antennit" vaativat hieman tarkkaavaisuutta ajossa ettei tökkää hankeen mutta se ei ole kummoinenkaan ongelma.

Itse olen kuitenkin nyt sotkeutunut leijatouhuihin. Niin kun edellä jo moni totesikin tulee ajopäiviä reilusti enemmän, perusteet oppii etenkin talvikäytössä nopeasti ja pystyy harrastamaan lähes vuoden ympäri. Skimbatilla kun ei oikein kesällä tee mitään. Leijoista itselläni oli aikanaan hieman lässy kuva. Ajattelin että niillä vaan raahaudutaan hissukseen eteenpäin. Nyt kun oon päässyt lajiin syvällisemmin perille niin täytyy sanoa että totuus on jotain aivan muuta. Kannattaa käydä katsomassa touhua ennenkuin tekee päätöksen kumman hankkii.
Jallu
 

Postby Immu » 27.10.2005 14:37

Jallu, asia kommentti mieheltä jolla on kokemusta molemmista.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Postby Silakka » 27.10.2005 20:47

Moro,

itse aloitin 2004 keväällä skimbatoinnin Oulussa (joka tosiaan on meren rannalla) vielä asuessani. Kokoa vehkeellä on se 4,8 ja kyllä sillä pari kertaa viikossa yleensä pääs ajelemaan. Ah, sitä tunnetta kun sai kiltää auringonpaisteessa tasaisella jäällä... amnamanan. Ja hypyt on sitä kivintä mitä housut jalassa voi tehdä.
Mutta nyt kesällä muutin Jyväskylään keskelle maata. Ei mikään maailman tuulisin paikka, saa nähdä miten talvella skimbatoinnit sujuu...

Mutta tosiaan, ihan kauheasti eroa noilla kahdella koolla ei ole. Se mitä Skywingsin sivulla lukee noista tuulennopeuksista on liian vähän. Muistaakseni tästä 4,8:sta sanottiin että eteenpäin pääsee tuulen ollessa vähintään 4 m/s. Tosiasiassa itse pääsin eteenpäin siinä kuuden - seitsemän vaiheilla.
Isommalla koolla pääsee metriä paria aiemmin liikkeelle tietääkseni...
Silakka
 

Postby Guest_Kimbat » 27.10.2005 20:48

Taas kiitokset kaikille kommenteistanne. Skimbatissa minua kiinnostaa tietysti yhtenä asiana sen käyttöönoton helppous ja se että se olisi yhtenä mukavana harrastuksena talven ajan. Siiven kuljettaminen ja kokoaminen on ilmeisesti aika iisiä ja sen käyttö ei näytä olevan ainakaan parin netissä esiteltävän videon perusteella hirmuisen vaikeata. Itse olen noin 5 vuotta aktiivisesti 2000-uvulla surffannut (kölilauta + formula) lähes kaiken sulan veden ajan. Aikaisemmin taito tuli opeteltua jo 1985 senaikaisilla vehkeillä, mutta koko harrastus oli unohduksissa 15 vuotta. Vanhemmiten innostuin taas tästä surffihommasta ja nälkä kasvaa kait talven aikaiselle toiminnalle.

Mutta vielä yksi kysymys teille, kun useimmat teistä suosittaa leijaa (ihan vaan vertailun vuoksi). Itselläni ei ole leijoista yhtikäs mitään kokemusta. SURF & KITE lehdestä olen juttuja lukennut... pari kertaa olen livenä nähnyt (tosin kaukaa...) ja jotenkin minusta vielä tuntuu siltä, että surffarit ja kitemiehet kulkee ihan "eri leireissä". - Omat jutut... oma porukka jne. - Olen itse jäsenenä Kouvolan surffareissa ja jotkut meidänkin porukasta on kite-hommia kokeillut, mutta vähemmälle ne on sitten jääneet. Niin se kysymys... => Minkälaista "kite-pakettia" suosittelisitte tälläiselle aloittelijalle. Oma painoni on 80 kg, pituutta 182 cm ja talviliikunnasta muutenkin innostunut hiihtoa, kaukalopalloa ja laskettelua (suorat ja curverit). Käykö Prolimitin istumatrapetsi sellaisenaan Kitehommiin? Miten niiden narujen kanssa selviää? Mitä tulisi olla jalkojen alla talvella? jne. Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.

Terveisin Kimbat Kouvolasta :blink:
Guest_Kimbat
 

Postby Guest_Kimbat » 27.10.2005 20:57

Moi Silakka. Kiitos innostavasta kommentistasi. => "Anamanaman ja housut jalassa" - JES ! Pari kysymystä: Onko oma 4.8 siipesi monofiiliä vai dragonia - onko mielestäsi näillä materiaaleilla mitään eroa? (ainakin hinnassa on) Oulussa ollessasi ... niin millä menit, oliko jaloissasi sukset, lumilauta vai luistimet?

Toivotan sulle hyviä tuulisia kelejä sinne Jyskälään. Kait se kaupungin lahtikin jo kohta jäätyy.

Terveisin Kimbat
Guest_Kimbat
 

Postby Immu » 27.10.2005 23:09

Jkl jäätyy ekana tuomiojärvi ja muuratjärvi. Päijänteelle ei liene asiaa tämän vuoden puolella, jos ei tule megapakkasia pitkäksi aikaa.

kimbat: leijaksi käy talvella oikeastaan mikä vaan: pumpattava, avoin tai suljettu patja, tai ARC-mallinen patja. Sun painolla pumpattava n. 12-16 neliömetrinen, patja jotain 10m2 luokkaa, tai ARC samaa luokkaa kuin pumpattavakin. Jos homma yhtään kiinnostaa niin laji kannattaa aloitttaa kurssin kautta. Jalkaa lumilauta tai sukset, kumpi sattuu kaapista löytymään, jos kumpaakaan. Jos ei ole kumpaakaan, niin leijalla tai skimbatilla on helpompi aloittaa suksilla, kun ei tarvi tasapainoilla. Luistinkelit on aika harvinaisia.

Kitewingin ja leijan rikausaika on varmaan aika sama. Noi patjat saa taivaalle vielä reilusti nopeemmin, ei tarvi pal muuta ku ottaa narut puomilta, heittää rätti vähän auki ja menoks. Surffitaustalla molemmat on muutaman tunnin nakki opetella, olettaen että on joskus seisonut suksilla. Mutta HUOM! minkään yli 2m2 leijan kanssa ei pidä alussa mennä yksin kokeilemaan, ennenkuin on joko a) käynyt kurssin, tai B) on joku kokenut harrastaja auttamassa ja vahtimassa. Näin vältytään vahingoilta sekä kalustolle ja miehelle. Väärin käytettynä leijat on vaarallisia vehkeitä! Mutta ei kannata pelästyä, laji tosiaan käy "kenelle tahansa joka pystyy laskettelemaan", eikä vaadi erityistä rämäpäisyyttä, koska talvella leijan koon voi valita reilustikin alakanttiin, ja pääsee silti liikkeelle ja luovimaan.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Next

Return to Talvileijalautailu / Snowkiting

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron