Chicken loopin lisävarmistus?

Chicken loopin lisävarmistus?

Postby Eliö » 4.1.2014 15:56

Moi, aloittelija tässä.

Mahtaako olla mitään syytä miksei chicken loopin luiskahtamista irti koukusta voisi varmistaa jonkinlaisella sulkulenkki- tai kiipeilyjatko systeemillä? Luonnollisesti niin, että chickenloopin turva-aukaisu kuitenkin vapauttaisi leijan niinkuin ennenkin.

Mulla on vuoden 2011 Ozonen leija ja puomi eikä tuota leachia siihen saa järkevästi kiinni. Manuaalin mukaan se tulisi kiinnittää laskeutumisnarussa olevaan pieneen lenkkiin mutta sitten puomia ei voi enää pyörittää. Ymmärtääkseni ainoa tilanne jossa leachistä itselleni olisi iloa, on tilanne, että leija pääsee vahingossa koukusta irti ja meinaa karata.
Eliö
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 4.1.2014 14:16

Re: Chicken loopin lisävarmistus?

Postby naatiskelija » 6.1.2014 20:00

Onko leijasi Ozone Access tms. patjaleija? Itsekin sellaisella aikoinaan aloittelin. Chicken loop varmistetaan paikalleen koukkuun donkey dickillä. Ozonen ohjeessa nimellä finger. Tässä olisi kuva miltä homman pitää näyttää kun chicken loop on kiinni koukussa ja donkey dick on paikallaan, jos vaan linkki Ozonen sivuille toimii:

Image
http://flyozone.com/gallery/d/3/7/37828.jpg

Jos donkey dick puuttuu tai jos se on kovin huonossa kunnossa, niin on ihan selvää, että chicken loop voi irrota koukusta liian helposti. Silloin on parasta hankkia uusi donkey dick. Siis se osa, jossa on valkoista tekstiä punaisella pohjalla ”…2-503-KITESURFING” ja ”…Rider 50 kg à 100 kg”. En tiedä saako erikseen varaosana, mutta on minusta vaihdettavissa ihan kuusiokoloavaimella. Omat viritykset sulkulenkkien tms. kanssa luokittelisin hengenvaarallisiksi. Valjaiden koukut ja chicken loopit ovat jo aika pitkällisen tuotekehityksen tuloksia, ja tästä huolimatta netissä on liikkunut kuvia valjaista, joihin on jäänyt kiinni hätälaukaistu chicken loop jostain kohtaa.

Safety leashin tarkoitus taas tosiaankin on estää leijan pääsy karkuun, kun leijan hätälaukaisee tai jos chicken loop jotenkin pääsee irti. Joskus niin käy, mutta silloin yleensä donkey dick on unohtunut laittaa paikalleen tai chicken loop ei ole ollut kunnolla koukussa.

Puomin pyörittäminen: Vaikka safety leash tulee Access-leijassa ja vastaavissa siihen handbrake-naruun kiinni, niin ainakaan minusta se ei ole ollut ongelma. Ennen liikkeellelähtöä on kuitenkin katsottava, että narut on suorana ja puomi on oikeinpäin kädessä. Jos sitten ajaessa looppaa leijaa, niin looppaa välillä aina päinvastaiseenkin suuntaan ja kas, ongelma ratkaistu. Vai onko minulta mennyt jotain ohi? Huom! Jos et ole aikaisemmin loopannut leijaa, harjoittele ensiksi kevyessä kelissä ja/tai varmasti riittävän pienellä leijalla. Kysy rohkeasti lisää. Vaikka täällä keskustelupalstalla onkin hiljaista, niin jäällä, tunturissa ja rannoilla on melkein aina joku, jolta voi kysyä vinkkiä ja ihan jokainen on joskus ollut aloittelija. Ainakin itse olen pitänyt edelleenkin kiinni myös periaatteesta: Jos muita harrastajia ei näy, olen todennäköisesti huonossa paikassa tai huonoon aikaan liikkeellä.
naatiskelija
Newbie
 
Posts: 6
Joined: 30.1.2012 10:06

Re: Chicken loopin lisävarmistus?

Postby Eliö » 7.1.2014 22:38

Ozonen Frenzy on ja olen sitä muutamia kertoja ehtinyt ulkoiluttaa. Useimmiten liian kevyessä kelissä jolloin olen lähinnä tyytynyt ottamaan jalkapelillä leijaan tuntumaa. Ajoittainen puomin pyöräytys on tuntunut sillä tavoin luontevalle manööverille, että mielelläni soisin sen olevan edelleen mahdollista, mutta jos ei niin ei kai sitten. Täytynee myöhemmin kun kokemusta on enemmän, harkita, että viitsiikö tuota leachia aina edes käyttää. Sanotaanhan se suoraan tuossa Ozonen manuskassakin, että se on optionaalinen varuste.

Lienet oikeassa, että ei tuohon omia lisäyksiä ole syytä alkaa virittelemään. Jokin tuossa aasinjorma virityksessä silti mielestäni mättää. Jos sen kerta on tarkoitus lukita leija koukkuun niin miksi se pitää tehdä niin epäluotettavasti että pitää vielä varulta leachia käyttää. Tässä varmaan on nyt jotain mitä en ymmärrä, täytyykö leijan päästäkin irti koukusta jos veto tulee alhaalta päin jalkojen suunnasta?
Eliö
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 4.1.2014 14:16

Re: Chicken loopin lisävarmistus?

Postby loska » 7.1.2014 23:18

Kyllä leachia kannattaa käyttää! Laita se 2011 frenzyssä kiinni chickenloopin läpi tulevaan vitosnaruun. Voit pyöritellä puomia vapaasti ja jos hätälaukaiset niin leija menee lipuksi.

Vedonhan ei pitäisi suuntautua alaspäin vaan koukkua vasten. En ihan ehkä ymmärtänyt, mutta olisitko ollut selälläsi ja leija alhaalla tuuli-ikkunan keskellä veto päällä? Trapetsi kannattaa kuiten vetää tiukalle ja katsoa, että koukku ei pääse pahasti kääntymään ylöspäin.

edit: leachin kiinnitys
Last edited by loska on 8.1.2014 09:40, edited 1 time in total.
loska
Newbie
 
Posts: 8
Joined: 27.9.2013 10:45

Re: Chicken loopin lisävarmistus?

Postby naatiskelija » 8.1.2014 01:00

Eliö wrote:Ajoittainen puomin pyöräytys on tuntunut sillä tavoin luontevalle manööverille, että mielelläni soisin sen olevan edelleen mahdollista, mutta jos ei niin ei kai sitten. Täytynee myöhemmin kun kokemusta on enemmän, harkita, että viitsiikö tuota leachia aina edes käyttää. Sanotaanhan se suoraan tuossa Ozonen manuskassakin, että se on optionaalinen varuste.


Melkein olin jo kirjoittamassa, että ei varmana lue, mutta tarkistin. Todellakin, vanhassa manuskassa oli kaksi vaihtoehtoa: ”leashless” ja ”with optional kite leash”. Ennen oli ennen, nykyään leashia suositellaan käytettäväksi aina. Karannut leija on vaarallinen muille ihmisille, kuten manuskassakin sanotaan tuossa leashless-kohdassa. Ride responsibly.

Eliö wrote:Lienet oikeassa, että ei tuohon omia lisäyksiä ole syytä alkaa virittelemään. Jokin tuossa aasinjorma virityksessä silti mielestäni mättää. Jos sen kerta on tarkoitus lukita leija koukkuun niin miksi se pitää tehdä niin epäluotettavasti että pitää vielä varulta leachia käyttää. Tässä varmaan on nyt jotain mitä en ymmärrä, täytyykö leijan päästäkin irti koukusta jos veto tulee alhaalta päin jalkojen suunnasta?


Noh, juuri nämä leijat ovat toki siitä erikoisia, että näissä on ensisijainen hätälaukaisu ihan erikseen ja chicken loopissa olevaa hätälaukaisua tarvitsee harvemmin käyttää. Kuitenkin myös chicken loop täytyy olla tarvittaessa hätälaukaistavissa. Olet myös varmaan huomannut, että leashissa on oma hätälaukaisunsa? Kaikkiaan siis näissä leijoissa hätälaukaisu on kolmivaiheinen: Normaalissa hätätilanteessa laukaiset vain primary safetyn. Kyllä, normaalissa. Niitä tilanteita voi tulla ja täytyy harjoitella etukäteen. Jos et vaikkapa ylety käsilläsi primaryyn, laukaiset chicken loopin. Jos kaikki menee ihan pieleen, laukaiset myös leashin ja toivot, että leija ei lennä kenenkään alatuulessa olevan ihmisen päälle.

Valitettavasti en ihan ymmärrä, missä asennossa olet koittanut lennättää leijaasi. Kuten loska totesi, niin tuo kuulostaa minustakin ihan siltä kuin makaisit maassa selälläsi. Voisi olla hyvä, jos saisit jonkun kokeneemman opastamaan sinua vähän alkuun. Pääset paljon nopeammin ja turvallisemmin suksille tai laudan päälle nauttimaan tästä harrastuksesta, ja sehän varmaan sinunkin tavoite tässä on?

loska wrote:Kyllä leachia kannattaa käyttää! Laita se 2011 frenzyssä kiinni chickenloopin läpi tulevaan vitosnaruun. Voit pyöritellä puomia vapaasti ja jos hätälaukaiset niin leija menee lipuksi.


Ikävä kyllä vitosnaru tuli Ozonen patjoihin vasta kaudelle 2012 ja silloin chicken loopin ja puomin läpi kulkee toinenkin naru. Chicken loopissa näkyvä metallirengas taas on nimeltään ”suicide leash ring”. Siitä ei lähde erillistä narua ja kuten nimestä voi päätellä, se ei vedä leijaa lipuksi.

Edit: Lainaus loskan viestistä päivitetty.
Last edited by naatiskelija on 8.1.2014 10:59, edited 1 time in total.
naatiskelija
Newbie
 
Posts: 6
Joined: 30.1.2012 10:06

Re: Chicken loopin lisävarmistus?

Postby koppa » 8.1.2014 01:15

Missä päin suomea eliö asustaa? Varmaan tuota joku pidenpään harrastanut voisi käydä katsomassa jos sattuu samalle paikkakunnalle.
koppa
Advanced Member
 
Posts: 43
Joined: 26.2.2011 00:31

Re: Chicken loopin lisävarmistus?

Postby Eliö » 8.1.2014 20:33

naatiskelija wrote:
Eliö wrote:Lienet oikeassa, että ei tuohon omia lisäyksiä ole syytä alkaa virittelemään. Jokin tuossa aasinjorma virityksessä silti mielestäni mättää. Jos sen kerta on tarkoitus lukita leija koukkuun niin miksi se pitää tehdä niin epäluotettavasti että pitää vielä varulta leachia käyttää. Tässä varmaan on nyt jotain mitä en ymmärrä, täytyykö leijan päästäkin irti koukusta jos veto tulee alhaalta päin jalkojen suunnasta?


Valitettavasti en ihan ymmärrä, missä asennossa olet koittanut lennättää leijaasi. Kuten loska totesi, niin tuo kuulostaa minustakin ihan siltä kuin makaisit maassa selälläsi. Voisi olla hyvä, jos saisit jonkun kokeneemman opastamaan sinua vähän alkuun. Pääset paljon nopeammin ja turvallisemmin suksille tai laudan päälle nauttimaan tästä harrastuksesta, ja sehän varmaan sinunkin tavoite tässä on?


Pahoittelen, olen ilmaissut itseäni hieman epäselvästi. En tarkoittanut, että minulla leija irtoilisi koukusta, ei ole koskaan irronnut. Olen ainoastaan lukenut että voi jossain tilanteessa irrotakin ja siitä syytän tätä omituista donkey dick viritystä jonka takia joudun nyt käyttämään leachia jonka vuoksi en voi pyörittää puomia.

Olette kai nyt saaneet sellaisen kuvan, että yritän lennettää leijaa päälläni seisten, DD tungettuna ties minne, leija karkailee, enkä edes käytä leachia. Ihan niin kuutamolla en kuitenkaan ole. Ihan olen kyllä edennytkin merenselkää pitkin ees taas sen kerran kun on tuuli riittänyt. Ihan aluksi kävin parin päivän leijahiihtokurssin.

naatiskelija wrote:
loska wrote:Kyllä leachia kannattaa käyttää! Laita se 2011 frenzyssä kiinni chickenloopin läpi tulevaan vitosnaruun. Voit pyöritellä puomia vapaasti ja jos hätälaukaiset niin leija menee lipuksi.


Ikävä kyllä vitosnaru tuli Ozonen patjoihin vasta kaudelle 2012 ja silloin chicken loopin ja puomin läpi kulkee toinenkin naru. Chicken loopissa näkyvä metallirengas taas on nimeltään ”suicide leash ring”. Siitä ei lähde erillistä narua ja kuten nimestä voi päätellä, se ei vedä leijaa lipuksi.


Nimenomaan tämä uudempi vitosnarukytkentä ratkoisi ongelmani. Vähän korpeaa, että pitää omistaa niin antiikkinen leija.
Eliö
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 4.1.2014 14:16

Re: Chicken loopin lisävarmistus?

Postby naatiskelija » 9.1.2014 10:55

Eliö wrote:Pahoittelen, olen ilmaissut itseäni hieman epäselvästi. En tarkoittanut, että minulla leija irtoilisi koukusta, ei ole koskaan irronnut. Olen ainoastaan lukenut että voi jossain tilanteessa irrotakin ja siitä syytän tätä omituista donkey dick viritystä jonka takia joudun nyt käyttämään leachia jonka vuoksi en voi pyörittää puomia.


Noniin, kiitos selvennyksestä. Juu, chicken loop voi joskus irrota yllättäen, mutta se onkin tarkoitettu irroitettavaksi: Unhooked basics ja raley.

Eliö wrote:Nimenomaan tämä uudempi vitosnarukytkentä ratkoisi ongelmani. Vähän korpeaa, että pitää omistaa niin antiikkinen leija.


Ratkoisi hyvinkin, mutta en mä ainakaan ole aikeissa vaihtaa mun nelinaruisia Ozonen patjoja ja pumppiksia ihan vaan siksi, että saisin viidennen narun. Pitäisi olla jotain muutakin parempaa samalla. Antiikin raja on mun mielestä siinä, että onko leijassa toimiva hätälaukaisu vai ei. Jos ei, niin sitten leija on antiikkia ja joutaa vaikka seinälle koristeeksi.
naatiskelija
Newbie
 
Posts: 6
Joined: 30.1.2012 10:06

Re: Chicken loopin lisävarmistus?

Postby Pete » 20.1.2014 15:53

Aina kannattaa ja pitääkin käyttää safety leashia.

Jos leashin laittaa jarrunaruun, menetetään spinnivapaus. Se tosin on turvallisin paikka juuri sitä varten, että jos vahingossa karkaa niin menee tehottomaksi.

Toinen vaihtoehto on laittaa leash kiinni ns. suicide modeen, eli tuossa kuvassakin olevaan pieneen metallirinkulaan. Tällöin on käytössä primäärisafety (etunarujen laukasu) JA leashin (koko leijan) laukaisu. Tuossa moodissa jos leija luiskahtaa vahingossa irti koukusta niin ei sitten tarvii juosta paketin perässä. Tässä toki riskinä se, että leija on sitten oikeasti tehoilla jos puomi karkaa eikä primäärisafetyä pääse laukaisemaan.
Pete
Advanced Member
 
Posts: 63
Joined: 11.7.2006 02:21

Re: Chicken loopin lisävarmistus?

Postby Immu » 29.1.2014 14:05

LeaSh, ei leaCh!
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Re: Chicken loopin lisävarmistus?

Postby Adventure » 3.3.2014 12:01

Itsekin ajelen vanhoilla Ozoneilla.

Niissähän primary safety on juurikin tuo etunarujen laukaisu löysäksi. Vasta secondary on chicken loopin laukaisu. Tämä secondary tapahtuu yleensä vain tilanteessa, jossa leija on rusettina tai luuppaa jossain risussa kiinni, jolloin mielestäni on parempikin, että irtoaa miehestä kokonaan.

En ole itse seitsemän ei-niin-aktiivisen leijatalveni aikana joutunut sellaiseen keliin tai tilanteeseen, että Ozonen primary safety ei olisi riittänyt. En ole myöskään joutunut tilanteeseen, jossa donkey dickillä varmistettu chicken looppi olisi vahingossa irronnut koukusta. Mutta minä en olekaan mikään extreme... Pääasiassa kohtuukelillä ja lumikontaktissa.

En käytä leashia, koska pidempään samaan suuntaan loopattua saa puomia pyörittämällä naruista kierteet pois. Toistaiseksi olen siis aina ylettynyt tuohon primary nuppiin ja se on riittänyt.

Olen vaihtanut tuohon vanhaan 2006 accessiin olikohan se 2011 megatron chicken loopin. Siinä on reikä tuolle vitosnarulle. Jos haluaisi, niin periaatteessa kai voisi vetää narun jarrusta puomin ja tuon chickenloopin reiän läpi safetyä varten. Jotta jarrun veto olisi riittävä, niin tuota jarrua pitäisi varmaan viedä takanaruissa kauemmaksi. Silloin siihen ei kädellä enää ylettäisi, mutta jarrutus tapahtuisi leashista vetämällä. Muistaakseni ostin aikanaan saksasta Northin 2008 mallisen Solidin, jossa oli uudempi puomi. Tuossa Solidissa oli juuri kyseisenlainen viritys, eli "vitosnaru" oli itse asiassa takanaruihin kytketty pätkä. Siinä oli osa joustavaa narua, jolloin tehonsäätöä saattoi käyttää ilman että tuo naru olisi löystynyt ja sotkeutunut ties mihin.

-Tero-

EDIT: Niin, olihan tuosta Ozonen XC-valjaasta se malli, jossa koukun sijaan oli D-lenkki, josta chicken looppi pujotettiin läpi. Minulla oli joskus tuollaiset valjaat ja kun pidin chicken loopin kasailua turhan työläänä, laitoin siihen lenkkiin karabiinin, johon sitten pujotin chicken loopin. Puomi meni hiukka kauemmas, mutta mulla on pitkät kädet...
Adventure
Advanced Member
 
Posts: 62
Joined: 13.12.2006 15:43


Return to Talvileijalautailu / Snowkiting

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron