Randositeet ja sukset leijavaellukselle

Re: Randositeet ja sukset leijavaellukselle

Postby lumimies » 21.3.2014 18:09

Täältä myös ääni Madshusin IntelliGripeille. Hankittu ja testattu. Ilman ahkiota niillä hiihtää pois tiehensä pientä ylämäkeäkin. Vaikka Teemu tuossa jo pakkauskokoa hehkuttikin, niin ei sitä usko ennen kuin on skinipaketti kourassa. Pieni ja kevyt kuin mikä! Kiitos tuosta varoituksesta että saattavat katketa liitoskohdasta. Hellästi olen koittanut sittemmin käsitellä.
lumimies
Newbie
 
Posts: 5
Joined: 24.10.2013 12:31

Re: Randositeet ja sukset leijavaellukselle

Postby TeemuS » 23.4.2014 15:27

Vaikka talvi on jo ohi, niin pari kommenttia telluista, monoista ja nahkoista, tästä topicista on toivottavasti hyötyä ihmisille tuleville talville myös.

Juttelin VAKEssa tellua käyttäneen norskin kanssa. Herra Haakanesilla (1. VAKE 2012, 3. VAKE 2013, dnf VAKE 2014) oli käytössä NTN-side.

Ominaisuuksia:
- Side ei paina paljoa, eikä takakappaletta ole tuomassa lisäpainoa kun hiihtelee menemään.
- Siteessä oli säädettävä jäykkyys ja se oli säädetty jäykimmälle tasolle. On aikamoinen sankari jos onnistuu nokalleen lentämään sillä jäykkyydellä. Itselläni ainakin hävisi naamapannu-fobia, kun totesin jäykkyyden.
- Vapaan kantapään ansiosta pieni jumppaaminen onnistuu eikä reisiä harmita ihan niin paljoa.
- Ski/Walk mode ilman, että tarvitsee ottaa suksea jalasta.
- Siteeseen kiinnittäytyminen vaikutti helpolta.

Kun herra Haakanes esitteli tellusiteen ideologiaa, olin aika myyty. Lumimies kun vielä kehaisi, että tellumonoissa on valmiiksi pysty kulma (forward lean) ja monot ovat useimmissa tapauksissa mukavat, niin ainakin minun maailmankatsomuksellani kyseinen kombinaatio kuulostaa erittäin mukavalta. Joskus hamaassa tulevaisuudessa kun päivitän kamojani, vaihdan erittäin todennäköisesti NTN-siteisiin.

Intelligrippien sijaan kyseinen vuonojen sankari tiimikaverinsa kera käytti pitovoidetta tasamaa/loivaan mäkeen hiihtelyyn. Pitovoide kuulemma häviää hyvinkin nopeasti kun lähdetään leijalla painamaan eteenpäin, ilmeisesti paine/kitka vie voiteen pois nopeasti suksen pohjasta, kun ruvetaan kanttaamaan. Käytetyn pitovoiteen merkki/malli ei jäänyt mieleen, pitänee testailla, mikä tökötti kuluu nopeiten pois.

Pitovoide kestää heillä hiihdossa kulutusta 2-3km ja sen jälkeen on jokatapauksessa pidettävä tauko. Pitovoidetta voi levittää pelkästään kintun kohdalle kapean rannun keskelle suksea tai sitten sotkea koko pohjan, riippuen siitä kuinka hyvää pitoa haluaa. Neroutta. Voiteen hinkkaaminen on huomattavasti nopeampaa kuin nahkojen liimailu.

VAKEssa oli dynafitit käytössä. Kyllä niihin alkaa tottumaan, mutta silti kaipaa diamirin helppoutta. Kun tunturissa on kaunis keli, on todennäköisesti pieni inversio olemassa, eli ylempänä ilma liikkuu mutta maan tasalla ei. Tämä tarkoittaa sitä että olisi hyvä kyetä juoksemaan leija ilmaan ja sen jälkeen kiinnittyä siteisiin. Dynafittien kanssa tämä on todella vaikea yhtälö.

Monot olin lämpömuokannut todella väljiksi ja kisan aikana käytin suht ohutta villasukkaa. Happitilaa oli kintuissa, veri kiersi jaloissa hyvin eikä jalat kylmettyneet vähän kovemmassakaan pakkasessa. Varpaan kynnet olin hionut todella tarkasti eikä nekään ottaneet höpöä.
TeemuS
Member
 
Posts: 17
Joined: 28.8.2011 18:31

Re: Randositeet ja sukset leijavaellukselle

Postby lumimies » 23.4.2014 21:23

Nonni, mulla sitten katkesi toinen IntelliGrip skini auki kiskoessa. Ei auttanut vaikka vaara oli tiedossa. Siinä viimeisten senttien irrotessa tulee väkisten jonkinmoinen nykäys ja se oli nyt liikaa tälle yksilölle. Jälkiviisaasti olisi pitänyt investoida pieneen palaan verkkoa, jota olisi voinut pitää tuossa liitoskohdassa. Tai vaihtoehtoisesti käyttää kerralla pitempiä verkkoja kuin IG paketissa tulee. Olisi sitten liitos auennut vähemmällä voimalla. Onko ehdottaa hyvää liimaa tai muuta tapaa pysyvämpään korjaukseen?

Yllättävää kyllä skinin toimintaan ei katkeaminen käytännössä vaikuttanut. Jesarilla vaan laitoin takas yhteen, että mukavampi käsitellä. Ovat kuitenkin luonnostaan niin lomittain ettei ainakaan mun kilometreillä tehneet mitään eroa ehjään skiniin. Sanotaan taas kerran kuitenkin, että hyvät ne on olleet hiihtää - ehjinä tai katkenneina...

Mukava kuulla että arvovaltainen taho käyttää pitovoidetta rutiininomaisesti. Mitä tässä säikeessä tosiaan aiemmin itse spekutin pitovoiteesta oli ajatuksena semmonen varovainen plan-B skenaario. Kuulostaa paremmalta kuin uskalsin luulla.

Odotamme innolla Pushing the Limitsin pitovoidetestejä alkukaudesta 2014-2015. Kun oikea tuote löytyy niin sellainen pikku purkki on kyllä ihan must-have omassa leijarepussa :)
lumimies
Newbie
 
Posts: 5
Joined: 24.10.2013 12:31

Re: Randositeet ja sukset leijavaellukselle

Postby IlkkaL » 28.4.2014 10:31

Mielenkiintoinen kommentti noista pitovoiteista. Täytyy harkita.

Oma reissu on Käsivarressa on kanssa nyt takana päin. Intelligripit oli hyvät tasaisella ainakin jonkin verran normiskinejä paremmin luistavina. Käytännössä useimmiten ahkion kanssa käytössä oli kuitenkin täysikokoiset skinit, koska pienikin ylämäki Intelligripeillä aiheutti lipsumista. Välillä siihen riitti vaan aaltoileva korppuinen lumipinta, kun suksien keskiosa ei osunutkaan kovin pitkältä matkalta lumeen.

Dynafitteihin tottuu jossain määrin. Omat ovat olleet käytössä käytännössä koko kauden, ja normitilanteessa niihin saa monon melko kivuttomasti. Mieluiten toki silti järjestyksessä sukset jalkaan - leija ilmaan. Isompi ongelma tunturissa oli tauoilla siteiden etukappaleen alle kertyvä lumi ja jää, jota sai olla useampaan kertaan puhdistamassa. Jos noin käy leija ilmassa, leija on kyllä varmasti laskettava.

Monoista: Tuli havaittua että liian tiukkojen monojen lisäksi myös liian väljät aiheuttavat ongelmia. Tuli ostettua hieman reilummat leijailua silmällä pitäen, ja siihen ne olivatkin hyvät. Hiihtämisessä väljemmät monot aiheuttivat sitten hyvin äkkiä pari rakkoa molempiin jalkoihin. Joku välimuoto olisi varmaan paras tässäkin asiassa.

Ahkio... Jäällä ja muutenkin tasaisella isokin kuorma menee melko kivuttomasti ahkiossa, mutta pienessäkin mäessä paino alkaa tuntumaan. Meillä oli vetosysteemeinä aisat ja liinat, joista liinat oli käytössä 95% ajasta koska aisojen kiinnitys osoittautui epäkäytännölliseksi. Meidän itse tehty aisojen kiinnityssysteemi perustui kiristettävään remmiin ja skuuttihakaan. Se oli teoriassa helppo kiinnittää ja irroittaa, mutta käytäntö oli leijan ollessa ilmassa toinen. Liinoilla vedettäessä ahkio tietysti halusi mennä alamäessä ja sivurinteessä itsekseen eteenpäin tai sivulle, joskin loivissa alamäissä tämä ei kovin iso ongelma ollut ja jyrkkiä alamäkiä emme juuri menneet.

Miten te muut olette hoitaneet ahkion kiinnityksen?
IlkkaL
Member
 
Posts: 20
Joined: 11.1.2010 21:12
Location: Tampere

Re: Randositeet ja sukset leijavaellukselle

Postby lumimies » 28.4.2014 14:00

Jos jalka hiertyy hiihtäessä voi apu löytyä laittamalla nauhat sisäkenkiin - mikäli mahdollista. Joissain sisäkengissä on kengännauhoja varten lenkit valmiina vaikkei paketin mukana nauhoja välttämättä ostaessa tulisikaan. Istuvuus voi näin parantua ja kantapää pysyä paremmin paikallaan.
lumimies
Newbie
 
Posts: 5
Joined: 24.10.2013 12:31

Re: Randositeet ja sukset leijavaellukselle

Postby TeemuS » 28.4.2014 21:19

Lumimies: Pikafixinä vetelin pikaliimalla intelligripin takaisin läjään. Ei tullut mitään a-luokan laatua mutta on se pysynyt kiinni. Joku liima olisi varmaan hyvä, jolla olisi joitain elastisia ominaisuuksia.

Mono-ongelmaan sisäkengän kiristys tosiaan auttaa, jos on mahdollista. Urbaanin legendan mukaan, jos on rakkolaastarit unohtuneet retkellä, voi kikkailla isoilla minigrip-pusseilla tai pakastepusseilla. Jos laittaa pakastepussin ihoa vasten ja sen jälkeen sukan, liimaatuu se kiinni ja siinä on yksi ylimääräinen kerros tavaraa hinkkaavan kohtaan. Bonuksena kuiva sukka, mutta jos pussi on kokopäivän ihoa vasten, on lopputuloksena todella pahanhajuinen jalka ja kintusta lähtee nahkaa ihan kiitettävästi. Ison mingripin/pakastepussin voi laitella sukan ja sisäkengän väliin myös, siinä tulee yksi luistopinta jolloinka se kohta liikkuu monossa mutta sukka pysyy paikoillaan jalassa eikä hinkkaa. Itse en noilla pakastepusseilla ole kikkailut kun pari kertaa, niin en ihan 100% varmuutta voi sanoa toimivuudesta.

Aisoille on oma vetovyö mikä on aina kiinni aisoissa, en ota sitä ikinä irti kuin vasta retken päätteeksi. mä käytän kiipeilyvaljaita, niin on hyvin tilaa vyötärön ympärillä. Joskus myös oli järjestelmä käytössä, jossa aisat oli ruuvattu kiinni 40litrasen repun tukivyöhön. Tykkään pitää pienempää reppua selässä niin ei toiminut mun käyttötarkoitukseen. Noi rinkkojen/reppujen tukivyöt on muuten parhaita vetovöitä mun mielestä mukavuusaspektiltaan, niitä on vaan irtotavarana vähän haastellista löytää ja vaativat pienen modauksen.

toimintajärjestys on 90% ajasta tämä: Sukset jalkaan, ahkio kiinni ukkoon, leija ilmaan.
TeemuS
Member
 
Posts: 17
Joined: 28.8.2011 18:31

Re: Randositeet ja sukset leijavaellukselle

Postby TeemuS » 20.1.2015 17:50

Pitovoidetestit aloitettu. Ja toimii todella hyvin ainakin järvellä. Jotain sinistä voidetta hierasin pohjaan tänään suksen keskelle. en hiertänyt korkilla vaan hinkkasin suoraan ja menoksi. Väkisinhiihdin reilun kilometrin. Potkussa on riittävästi pitoa että ei lipsu ja luisto-ominaisuus on huomattavasti parempi kuin esim. intelligripissä. Uskoisin että pitoa on riittävästi myös ahkion vetämiseen tasamaalla.

Aikasemmalla testikerralla pitovoide oli hävinnyt suksen sivuilta 10-15min leijailun jälkeen. Nyt on pohjassa vähän reilummin voidetta, ensi kerralla selviää kuinka nopeasti voide häviää pohjasta.

Ongelmahan tässä on se, etten tiedä pito-voitelusta mitään, joten hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Hakusessa olisi mahdollisimman pitävä ja mahdollisimman nopeasti kuluva voide.
TeemuS
Member
 
Posts: 17
Joined: 28.8.2011 18:31

Re: Randositeet ja sukset leijavaellukselle

Postby TeemuS » 4.2.2015 17:57

Pitovoidehommat jatkuu. Oon nyt käyttänyt tokon sinistä ja toimii riittävän hyvin tasamaalla kelillä kuin kelillä, eri lämpötiloissa pitää laitella vaan eri määrät. Esim. tänään umpihangessa -1 pakkasessa sai aikalailla levitellä koko suksen pohjaan. Toko siksi, että purkki miellyttää, metallisia pitovoidepurkkeja on vmäistä kuoria. 10-15min ajoa se vaatii, että voide kuluu pois.
Intelligripeillä jos pääsee kevyesti sen 3kmh niin pitovoiteella pääsee kevyesti 4-5kmh. Ero on siis merkittävä. En kuitenkaan usko, että pitovoiteella noustaan minkäänlaista mäkeä ilman kelikohtaista pitovoitelua. Hifistellä jos haluaisi, pitäisi olla lämpimälle kelille oma pitovoide ja pakkaselle oma.
TeemuS
Member
 
Posts: 17
Joined: 28.8.2011 18:31

Previous

Return to Talvileijalautailu / Snowkiting

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron